zajęcia sportowe dla dzieci
AdobeStock
Gry i zabawy

Na jakie zajęcia sportowe zapisać dziecko i kiedy, radzi psycholog sportu

Zastanawiasz się, czy warto zapisać dziecko na zajęcia sportowe, a jeśli tak, to jaką dyscyplinę sportową wybrać? Pytamy eksperta o odpowiedni sport dla dziecka, wyjaśniamy, jakie cechy powinien posiadać trener pracujący z dziećmi i co robić, żeby mały sportowiec nie zniechęcił się już po kilku treningach.

Zajęcia sportowe mogą być dla dziecka świetną formą spędzania wolnego czasu, pod warunkiem, że dobrze wybierzemy ich rodzaj. O tym, kiedy kilkulatek może zacząć sportowe treningi i w jakiej konkurencji sportowej, rozmawiamy z dr Martyną Tadzik, psychologiem sportu i mamą.

Spis treści:

Kiedy zapisać dziecko na zajęcia sportowe?

– Wielu trenerów odpowie, że jak najszybciej, bo często myślą przez pryzmat wyniku sportowego. Ja doradzałabym jednak w tej kwestii rozważność. Każdy rodzic najlepiej zna swoje dziecko, wie, czy jest gotowe na regularne zajęcia sportowe, na funkcjonowanie w nowej grupie, na kontakt z trenerem, a w związku z tym na podporządkowanie się określonym zasadom i obowiązkom.

Od jakiego sportu zacząć?

– Najzdrowiej zacząć od zajęć ogólnorozwojowych, opartych o zabawy ruchowe. To świetna baza do wyboru dyscypliny sportowej. Dopiero początek szkoły podstawowej jest momentem, kiedy możemy pomyśleć o zapisaniu dziecka do konkretnej sekcji sportowej. Ale też nie każdej, np. treningi wioślarskie zaczyna się później.

Czym się kierować, wybierając dyscyplinę sportu? Brać pod uwagę to, co się podoba dziecku, czy to, co naszym zdaniem będzie dla niego dobre? 

– Pozwólmy dziecku na eksperymentowanie! Im więcej dyscyplin sportowych pozna, tym lepiej. Zyskamy szansę obserwowania, co sprawia mu frajdę, do czego ma predyspozycje, co je ciekawi. A dziecko będzie mogło uczestniczyć w podjęciu decyzji, na jakie zajęcia się zapisać lub zacząć częściej chodzić. Każdy rodzic dobrze zna swoją pociechę i wie, że np. lubi bawić się w grupie albo preferuje indywidualne działanie. Są maluchy, które potrafią działać skutecznie w niesprzyjających warunkach – hałas, chaos, dużo osób wokół, a im to nie przeszkadza. Są też takie, które potrafią skupić się na zadaniu jedynie wtedy, kiedy nie ma zakłócających bodźców zewnętrznych. Musimy to brać pod uwagę, ale musimy też pamiętać, że dużo się może zmienić w przyszłości. Doświadczajmy. Obserwujmy. Zaufajmy też trenerom, którzy po poznaniu naszego dziecka podpowiedzą, na jakie zajęcia je posłać.

Jak rozpoznać dobrego trenera?

– To niewątpliwie osoba, która potrafi nawiązać z dzieckiem przyjazną i fajną relację. Bez kontaktu z trenerem, pełnego pozytywnych emocji, przygoda ze sportem się nie uda. Dobry trener potrafi tak prowadzić zajęcia, że dzieci rozwijają się wszechstronnie poprzez zabawę, a wynik sportowy jest traktowany drugorzędnie. Dla niego najważniejsze jest stworzenie motywującej i radosnej atmosfery, która sprzyja polubieniu aktywnego spędzania czasu. 

Kiedy wybrać sport zespołowy, a kiedy postawić na indywidualny? 

– Każde dziecko ma cechy, które predysponują go mniej lub bardziej do sportów zespołowych albo do indywidualnych. Ale musimy też pamiętać o tym, że dzieci stale się rozwijają. Warto, aby poznały na początku jak najwięcej dyscyplin sportowych, żeby mogły przekonać się, co sprawia im największą frajdę i gdzie czują się najlepiej. To da im również szansę rozwijania różnych umiejętności – i z dyscyplin indywidualnych, i z zespołowych.

Co robić, gdy dziecko się zniechęci po kilku treningach? 

– Zadajmy sobie pytanie, z czego to wynika? Może to tylko chwilowa słabość, a może przyczyną jest nieodnalezienie się w grupie lub chłodne traktowanie przez trenera. Może dziecko czuje się słabsze od innych, bo podczas pierwszych zajęć wykonało wszystkie zadania najwolniej? Rozmawiajmy z dziećmi. One powiedzą nam wszystko. Nie naciskajmy, ale pozytywnie, ciepło interesujmy się, co się dzieje na treningach.

Co robić, żeby się nie zniechęciło?

– Wspierajmy i pozytywnie motywujmy, ale bez wywierania nacisków. To normalne, że nastawienie dzieci się zmienia, że ulegają różnym nastrojom. Zajęcia dodatkowe nie mogą być realizowane pod przymusem. Nie będą wtedy przyjemnością. Staną się przykrym obowiązkiem lub karą. Sport to pozytywne emocje. O to powinniśmy zadbać przede wszystkim.

Czy można wychować małego sportowca, jeśli samemu najchętniej spędza się wolny czas na kanapie?

– Niestety – a może właśnie na szczęście – wszystko zaczyna się od nas – rodziców! Aktywnością fizyczną zarażamy się w domu. Dzieci stają się takie, jak ich otoczenie. A są doskonałymi obserwatorami i nic nie umknie ich uwadze. Ich dobre i złe nawyki kształtują najważniejsze dla nich osoby – czyli rodzice. Wcale nie musimy mieć zawodowej przeszłości sportowej ani profesjonalnego sprzętu sportowego w domu, aby naszemu dziecko hasła „ruch”, "sport", "aktywność fizyczna" niosły same pozytywne skojarzenia. 

Dr Martyna Tadzik jest psychologiem sportu. Zajmuje się doradztwem skierowanym do sportowców, ich trenerów i rodziców (psychologia sportu, dietetyka sportowa, fizjoterapia sportowa, przygotowanie ogólne). W firmie Technika Zwycięstwa koordynuje pracę zespołu specjalistów wspierających wszechstronny rozwój zawodników. Jest mamą 3,5-letniego Dominika.

Zobacz też:

Tenis ziemny - ćwiczenia dla dzieci [WIDEO]

tenis ziemny ćwiczenia dla dzieci
Fotolia
Gry i zabawy
Tenis ziemny - ćwiczenia dla dzieci [WIDEO]
Prezentujemy ćwiczenia tenisa ziemnego dla dzieci polecane przez trenerkę tenisowej szkółki Legii. Dzięki tym zabawom tenisowym dziecko polubi tenis ziemny i zdobędzie pierwsze szlify.

Prezentowane ćwiczenia tenisa ziemnego dla dzieci nie zastąpią oczywiście profesjonalnych treningów, ale mogą zachęcić dziecko do tenisa. Poza tym dzięki nim możesz sprawdzić, czy twoje dziecko w ogóle ma ochotę na treningi. Zachęcaj dziecko do ćwiczeń, kto wie, może zrobi sportową karierę i wyrośnie na tenisowego mistrza? Zabawy tenisowe dla dzieci Przedstawiamy kilka ćwiczeń tenisowych dla dzieci, które z pewnością sprawią maluchom wiele radości, ale także doskonale wpłyną na ich kondycję fizyczną .  Ćwiczenie tenisowe 1  Poproś dziecko, by położyło piłkę tenisową na rakiecie i wykonało 10 okrążeń piłki wokół ramy rakiety w jedną stronę, a następnie 10 okrążeń w stronę przeciwną. Rakietę tenisową dziecko powinno trzymać jedną ręką. Ćwiczenie tenisowe 2 Poproś dziecko, by trzymając piłkę na rakiecie, poruszało się i zatrzymywało zgodnie z twoimi poleceniami: mówisz „start" – dziecko idzie, mówisz „stop" – dziecko zatrzymuje się.   Ćwiczenie tenisowe 3 Poproś dziecko, by stanęło szeroko na nogach przed tobą (odwrócone do ciebie plecami). Poturlaj piłkę między nogami dziecka. Zadaniem dziecka jest złapanie piłki , zanim dotrze ona do jakiegoś wyznaczonego przez ciebie celu (np. siatki, położonego przez ciebie patyka itp.). Ćwiczenie tenisowe 4 Poproś swojego małego sportowca, by stanął przed tobą (odwrócony do ciebie plecami). Rzuć piłkę nad głową dziecka tak, by upadła przed nim. Zadaniem dziecka jest złapanie piłki po jednym koźle.  Ćwiczenie tenisowe 5 Poproś dziecko, by wysoko podrzucało piłkę i łapało ją po koźle (lub – w trudniejszej wersji – w powietrzu). W trakcie oczekiwania na piłkę dziecko ma wykonać jak najwięcej klaśnięć w dłonie.  Więcej informacji o profesjonalnych treningach znajdziesz na stronie Legia Tennis...

piłka nożna, trening, szkółka piłkarska, Legia
Gry i zabawy
Jak trenować z dzieckiem futbol? – film
Zobacz film z ćwiczeniami przygotowującymi dziecko do gry w piłkę nożną i trenuj ze swoim przedszkolakiem. Kto wie, może twoje dziecko to przyszły Messi?

Prezentowane ćwiczenia zostały wybrane spośród ćwiczeń, które wykonują dzieci podczas treningów Akademii Piłkarskiej Legia Warszawa . Pierwsze ćwiczenia pomaga wejść dziecku gładko w trening i rozgrzać organizm. Kolejne przykłady – to ćwiczenia ogólnorozwojowe, z czucia piłki i koordynacji. 1 ćwiczenie – rozgrzewające Niedaleko bramki rozłóż sznurowaną drabinkę. Poproś dziecko o to, by poturlało piłkę po drabince. Dziecko ma za nią pobiec, wysoko podnosząc kolana, a bieg ma zakończyć strzałem w światło bramki.  W drugim wariancie dziecko ma poturlać piłkę nogą, a odcinek drabinek pokonać naprzemiennymi skokami – raz ze złączonymi nóżkami, raz z nogami na zewnątrz drabinki (podobnie ja w grze w klasy ). 2 ćwiczenie – trening szybkiego reagowania na piłkę Poproś dziecko, by stanęło twarzą do bramki na szeroko rozstawionych nogach. Stań za dzieckiem i poturlaj piłkę między jego nogami w kierunku bramki. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze strzelenie gola. 3 ćwiczenie – trening koordynacji Poproś, by dziecko podrzuciło piłkę w górę i zanim ją złapie, dotknęło nosa jedną, a następnie drugą ręką. W drugiej wersji tego ćwiczenia ma dotknąć ręką najpierw jednego, następnie drugiego kolana. 4 ćwiczenie – praca nad szybkością Poproś dziecko, by wykonywało za tobą polecenia. Najpierw niech postawi lewą stopę na piłce, następnie prawą. Potem niech dotknie piłki jednym i drugim kolanem, a następnie pupą, brzuchem i głową. Takie ćwiczenie niech powtórzy kilka razy, z coraz większą szybkością. 5 ćwiczenie – gra w piłkę Poproś dziecko, by próbowało strzelić gola, a ty mu w tym przeszkadzaj. Potem zamieńcie się rolami. Sprawdź: Czy warto zapisać dziecko na piłkę nożną?

basen, trening, dzieci, woda, sprot
© .shock - Fotolia.com
Czas wolny
Jak wychować Olimpijczyka?
Większość z nas emocjonuje się Olimpiadą – przeżywając sukcesy i porażki naszych rodzimych (i nie tylko) sportowców. Wielu rodziców zadaje sobie pytanie: co zrobić, żeby wychować dziecko na mistrza? Albo po prostu – zachęcić do sportu, by miało z tego frajdę i satysfakcję?

Olimpiada jest doskonałą okazją, by wspólnie z zawodnikami przeżywać skrajne emocje – od ekstatycznej radości, do łez smutku. Za każdym zawodnikiem, który startuje, stoi nie tylko wysiłek, długie godziny treningów i wyrzeczenia , ale też wsparcie najbliższych i wiara w siebie. Początki największych sportowych sukcesów często są owocem zbiegów okoliczności – mama zaprowadziła córkę na łyżwy i dostrzegł ją trener, w pobliżu nie było wymarzonego basenu, więc chłopiec kopał piłkę kilkanaście godzin dziennie... Sprawdź, jak pomóc przypadkom, by zachęcić dziecko do zdrowej rywalizacji i osiągania sportowych sukcesów. Pomóż spełnić marzenia dziecka Każdy rodzic chce pomóc dziecku realizować jego marzenia. Ale pamiętaj, aby były to marzenia dziecka, nie realizacja twoich. To, że uwielbiasz jazdę na nartach, nie oznacza, że twoje dziecko musi zostać złotym medalistą w slalomie.    Z dzieckiem na narty – zasady bezpieczeństwa   Nie każdy maluch musi zostać mistrzem olimpijskim, ale dobrze jest, jeśli ma okazję spróbować sportu, o którym marzy. Może myślisz, że skoro twój syn trenował już piłkę nożną i karate, spróbował basenu i nart, a nic nie zagrzało w jego sercu miejsca na dłużej, to nie ma w nim ducha sportowca. Możliwe, że maluch po prostu nie jest sportowym typem i nie przekona się do rywalizacji, ale właśnie o to chodzi, by dziecko spróbowało jak najwięcej i miało okazję sprawdzić, co daje mu największą frajdę ! Jeśli kilkulatka od tygodni nie mówi o niczym innym, tylko lekcjach baletu, zrób wszystko, by mogła ich spróbować. Znacznie większa jest szansa, że dziecko będzie miało wytrwa w treningach, jeśli realizuje swoje marzenie, a nie rodziców. Jak wytrwać w treningach? Znaleźliście sport, który dziecko uwielbia, zapisaliście je na treningi. Maluch ma talent i zaczyna starty w zawodach...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Zmiany w Kodeksie pracy ważne dla rodziców [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Prawo i finanse
Zmiany w Kodeksie pracy  ważne dla rodziców w 2023 roku [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Luiza Słuszniak
wniosek 500 plus 2022
Prawo i finanse
Wniosek 500 plus 2023 – od kiedy? Jak go złożyć przez internet?
Magdalena Drab
wiersz o zimie
Gry i zabawy
Wiersz o zimie: 7 zimowych wierszyków dla maluchów i przedszkolaków
Agnieszka Majchrzak
karnawał
Aktualności
Karnawał – kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku, najciekawsze zwyczaje
Ewa Janczak-Cwil
Sanki dla dzieci
Zakupy
Sanki dla dzieci: z oparciem, drewniane i plastikowe. Jakie sanki dla niemowlaka?
Milena Oszczepalińska
ferie kiedy
Aktualności
Ferie zimowe – terminy dla województw w 2023 roku
Luiza Słuszniak
urlop macierzyński
Prawo i finanse
Urlop macierzyński 2023 – zasady, zmiany w związku z dyrektywą unijną
Ewa Janczak-Cwil
szczęśliwe imiona dla dziewczynek
Imiona
Szczęśliwe imiona dla dziewczynek: imiona oznaczające i przynoszące szczęście. Lista
Magdalena Drab
matura 2023 zmiany
Edukacja
Matura 2023: zmiany. Matematyka, polski, angielski – egzamin będzie łatwiejszy
Magdalena Drab
miód na przeziębienie
Zdrowie
Miód na przeziębienie – jaki jest najlepszy?
Małgorzata Wódz
AMR, jak często kąpać noworodka
Noworodek
Jak często kąpać noworodka: co ile dni kąpać latem i zimą? Zalecenia
Magdalena Drab
maski karnawałowe dla dzieci
Gry i zabawy
Maski karnawałowe dla dzieci: jak zrobić (krok po kroku) + maski do druku
Karolina Stępniewska
sposoby na zaparcia w ciąży
Zdrowie w ciąży
Sposoby na zaparcia w ciąży: najlepsze są te domowe i naturalne
Sylwia Niemczyk
kalendarz szczepień 2022
Zdrowie
Kalendarz szczepień 2023: szczepienia obowiązkowe i zalecane [PROGRAM SZCZEPIEŃ OCHRONNYCH] ​
Luiza Słuszniak
Królik dla niemowlaka
Dieta
Królik dla niemowlaka: jak go przygotować, od kiedy można go podać [PLUS PRZEPIS]
Adrianna Trusiuk
Ząbkowanie dziecka
Zdrowie
Ząbkowanie dziecka – kiedy się zaczyna, ile trwa i jakie są objawy?
Magdalena Drab
Dodatki do zasiłku rodzinnego
Prawo i finanse
Dodatki do zasiłku rodzinnego 2023: ile wynosi dodatek szkolny, rehabilitacyjny i na dziecko niepełnosprawne?
Joanna Biegaj
kosmetyki na cellulit i rozstępy po ciąży
Mama
Sprawdzony sposób na piękną skórę po ciąży. Znikną rozstępy, cellulit i flabby skin
Barbara Daszuta