Do tej pory ryzyko przedwczesnego porodu można było ocenić za pomocą badania USG oraz długości szyjki macicy. Nie każda kobieta, zwłaszcza w krajach mniej rozwiniętych, miała dostęp do gabinetu, w którym jest aparat do USG. Naukowcy z Wielkiej Brytanii pracowali przez ponad cztery lata, aby dowieść, że istnieje tańsza i skuteczniejsza metoda ostrzegania przed ryzykiem porodu przedwczesnego. Udało się tego dokonać, a opracowany przez nich aparat, który będzie nieporównywalnie tańszy od aparatu do USG, ma już niebawem wejść do produkcji.

Reklama

Przedwczesny poród? Można go przewidzieć bardzo wcześnie!

Naukowcy udowodnili, że dzięki zastosowaniu bezpiecznej dla kobiety i płodu elektrycznej spektroskopii impedancyjnej już w 22-28 tygodniu ciąży można przewidzieć, czy dziecko urodzi się przedwcześnie. Lekki i przenośny aparat potrafi wykryć zmiany w strukturze szyjki macicy w ciąży, które są wczesnym zwiastunem przedwczesnego porodu.

Jak udowodnili twórcy nowego urządzenia, proste i nieinwazyjne badanie wykonane po 20 tygodniu ciąży, czyli w czasie podobnym do tego, gdy zwykle wykonuje się tzw. USG połówkowe, pozwoli ocenić, czy ciąża nie jest zagrożona przedwczesnym porodem. Wykrycie takiego ryzyka pozwoli lekarzom podjąć zawczasu działania w kierunku podtrzymania ciąży.

Wprowadzeniem nowego aparatu na rynek zajmuje się już firma EverBaby. Ma być on kilkukrotnie tańszy niż aparaty do USG i przenośny. Daje to nadzieję, że urządzenia te znajdą się w wielu rejonach świata, gdzie pomogą uratować życie lub zdrowie dzieciom, które obecnie tracą je w wyniku przedwczesnego przyjścia na świat. Oby jak najszybciej udało się wprowadzić nowe badanie do kalendarza badań prenatalnych także w Polsce.

Źródło:
1. www.wnp.pl
2. D. O. C. Anumba, V. Stern, J. T. Healey, S. Dixon, B. H. Brown. The value of cervical electrical impedance spectroscopy to predict spontaneous preterm delivery in asymptomatic women: the ECCLIPPx prospective cohort study. https://doi.org/10.1002/uog.22180

Zobacz także

Sprawdź też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama