GRY
 
 

Co musisz wiedzieć o witaminie D dla dziecka? 10 ważnych faktów

Mało która witamina budzi tyle emocji. Czy witaminę D trzeba dawać każdemu dziecku? Ile? Jak długo? – takie pytania rodzice najczęściej zadają pediatrom. Oto kilka faktów, które musisz znać, jeśli masz w domu dziecko.

mama, niemowlę, lekarstwo, łyżeczka, witaminy
Nie ma wątpliwości, że witamina D odgrywa ważną rolę i jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka. Zapobiega krzywicy (kości są tak osłabione, że wykrzywiają się pod ciężarem jego ciała), infekcjom, alergii oraz cukrzycy typu 2. Dawkowanie witaminy D uzależnione jest m.in. od wieku dziecka.

Właściwości witaminy D

Po co nam witamina D? Jest niezbędna do dobrego życia, ponieważ:
  • poprawia nastrój,
  • ma pozytywny wpływ na układ kostny i mięśniowy,
  • zapewnia prawidłowe funkcjonowanie trzustki i tarczycy.
- Witamina D potrzebna jest rodzicom, dzieciom, dziadkom i babciom, żeby mogły, chciały, miały siłę i dobry nastrój do opiekowania się swoimi wnukami – wymienia prof. dr hab. Paweł Płudowski z Instytutu Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka. - Witamina D potrzebna jest istotom żywym, jakimi jesteśmy.

Odpowiedni poziom słonecznej witaminy korzystnie wpływa także na odporność dziecka i zapobiega częstym infekcjom. Badacze stwierdzili, że aktywna forma wit. D3 (kalcytriol), powstająca pod wpływem działania promieni słonecznych, wspomaga makrofagi, to znaczy komórki z grupy krwinek białych, które sprawnie "pożerają" bakterie. A to pomaga organizmowi dziecka walczyć z drobnoustrojami chorobotwórczymi.
Redakcja poleca: Kiedy dawać dzieciom witaminę D i w jakiej dawce? Radzi ekspert [WIDEO]
Prof. Paweł Płudowski o witaminie D wie wszystko. Nam opowiedział o tym, jakie dawki wit. D3 podawać niemowlętom i dzieciom, czy latem wystarczy słońce i ile witaminy powinni przyjmować rodzice.

Występowanie witaminy D

Źródłem witaminy D są m.in. następujące produkty: Niektóre produkty spożywcze dla dzieci, np. mleczne lub płatki śniadaniowe, są dodatkowo wzbogacane wit. D3. Badania wykazują jednak, że dieta polskich dzieci nie zapewnia odpowiednich ilości witaminy D. Tylko 5 proc. dzieci pokrywa zapotrzebowanie na witaminę D z diety, w związku z tym zalecana jest jej suplementacja.

Witamina D dla niemowląt

Niemowlęta powinny otrzymywać wit. D już od pierwszych dni życia. Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi suplementacji witaminy D dla niemowląt zaleca się następujące dawkowanie:
  • do 6. miesiąca życia: 400 j.m./dobę - bez względu na sposób karmienia (karmienie piersią, karmienie mieszane lub mlekiem modyfikowanym) 
  • powyżej 6. miesiąca życia: do ukończenia 1. roku życia - 400-600 j.m./dobę (ze wszystkich źródeł)
Powyższe dawki oznaczają spożycie witaminy D ze wszystkich źródeł. Jeśli dziecko karmione jest mieszanką i wypija ok. 1000 ml/dobę, nie ma potrzeby suplementacji.

Najlepiej podawaj ją niemowlęciu prosto do buzi, w formie kropelek z witaminą D, wtedy masz pewność, że maluszek rzeczywiście wypije całą porcję (jeśli dodasz ją do łyżeczki mleka, ryzykujesz, że część witaminy zostanie na łyżce). Potem od razu podaj mleko z piersi – jeżeli napije się wody, witamina D nie zostanie przyswojona, bo do tego potrzebny jest tłuszcz.

Witamina D dla dzieci

Słoneczną witaminę należy podawać także dzieciom po ukończeniu przez nie 1 roku życia. Zalecane dawkowanie witaminy D dla dzieci to 600-1000 j.m./dobę. Suplementację przeprowadzaj koniecznie w okresie jesienno-zimowym, chociaż eksperci są zdania, że deszczowe i pochmurne lato również jest wskazaniem do podawania dziecku wit. D3.

Z badań przeprowadzonych w Instytucie Matki i Dziecka wynika, że niedobory witaminy D ma aż 99 proc. czterolatków! Równie źle wypadły badania przeprowadzone u dzieci szkolnych na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Wszystkie badane maluchy miały deficyt witaminy D, a przy tym nadmiar białka, sodu i fosforu. Nic dziwnego, że prawie 45 proc. z nich miało masę kości znacznie mniejszą od tej, jaka powinna być u dzieci w tym wieku. Po co dzieciom witamina D

Witamina D: dawkowanie

Dawkowanie wit. D uzależnione jest nie tylko od wieku, ale także od masy ciała. W przypadku dorosłych i dzieci z otyłością eksperci zalecają podwojenie rekomendowanej dawki. 
 
Dawkowanie witaminy D u dzieci i dorosłych
niemowlę do 6 m.ż. 600 j.m.
niemowlę od 6 m.ż. 400-600 j.m.
Dzieci powyżej 1 roku życia 600-1000 j.m.
Dorośli 1500-2000 j.m.

Bardzo istotne jest regularne przyjmowanie witaminy, a jak zdradza prof. Płudowski, obecnie specjaliści rozważają zwiększenie rekomendowanej dawki dla nastolatków do 2 tys. j.m./dobę.

Niedobór witaminy D

Zbyt niski poziom witaminy D powoduje:
  • gorsze wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego. Brak wapnia oznacza zaś słabe kości (i zęby), co w przyszłości grozi ich łamliwością, a  w wieku dorosłym także osteoporozą.
  • opóźnione ząbkowanie
  • spowolniony wzrost
  • infekcje dróg oddechowych
  • nerwowość 
  • przygnębienie
  • ryzyko rozwoju alergii
  • tężyczka (hipokalcemia, czyli skurcze i napięcie mięśniowe wywołane niedoborami wapnia i wit. D)
  • ryzyko wystąpienia cukrzycy w przyszłości
Groźny jest również niedobór wit. D3 u kobiet w ciąży– przed ciążą zaburza płodność, a w ciąży, może wywołać przedwczesny poród i niekorzystnie wpływa na rozwój płodu.

Przedawkowanie witaminy D

Żeby przedawkować witaminę D, musiałabyś podawać jej dużo więcej niż rekomendowana dawka. - Możemy ją przedawkować tylko, jeśli podajemy dziecku dawki wielokrotnie przewyższające rekomendowaną dawkę suplementacyjną. Przy rekomendowanych dawkach 400 j.m. dla niemowląt oraz 600-1000 jednostek dla starszych dzieci nie ma możliwości przedawkowania - podkreśla dr Justyna Czech-Kowalska, neonatolog z Instytutu Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka.

Ile witaminy D jest w mleku?

Mleko matki i mleko modyfikowane zawierają witaminę D w ilości:
  • pokarm kobiecy: 1,5–8,0 j.m. witaminy D w 100 ml. To stanowczo za mało!
  • mleko modyfikowane początkowe: 40–60 j.m. witaminy D w 100 ml. Jeśli dziecko wypija codziennie ok. 800 ml mleka, to dodatkowe podawanie witaminy D może nie być potrzebne (ale zdecydować o tym powinien lekarz).
  • mleko następne: 56–76 j.m. witaminy D w 100 ml. To trochę mniej niż w mleku początkowym, ale dziecko może już jeść inne produkty bogate w witaminę D, np. ryby, twarogi. To również dobre źródła witaminy D. 

Witamina D w ciąży

Wiele badań wskazuje na to, że niedobory witaminy D w ciąży mają negatywny wpływ na zdrowie kobiet, ponieważ sprzyjają:
Zbyt niski poziom wit. D3 u matki w ciąży wpływa również niekorzystnie na zdrowie dziecka, zwiększając ryzyko wystąpienia u niego chorób alergicznych i cukrzycy.
Optymalne dla kobiety i jej potomstwa jest stężenie wit. D ok. 40 ng/ml, a rekomendowana dawka wit. D w ciąży to 1500-2000 j.m./dobę. Dawkę tę powinnaś utrzymać również podczas karmienia – nie ma niebezpieczeństwa przedawkowania wit. D3 u niemowlęcia, nawet jeśli przyjmuje własny suplement wit. D.

Witamina D powstaje w skórze dzięki słońcu

Pod wpływem promieni słonecznych prowitamina D obecna w skórze przekształca się w wit. D3. To tzw. synteza skórna, która powinna zaspokajać mniej więcej 80 proc. dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Jednak ze względu na niebezpieczne promieniowanie UV powinno się chronić dzieci przed bezpośrednim działaniem słońca. Dlatego latem najlepszy jest dla nich półcień. Dodatkowo należy smarować im skórę kremem z filtrem. Ponieważ jesienią i zimą słońca jest niewiele, a dziecko mniej bywa na dworze, do skóry dociera mniej promieni słonecznych, a więc witaminy D w tym okresie jest za mało i należy ją podawać w postaci suplementów.

Zobacz też:
Doładuj
Przeładuj