Dysgrafia: przyczyny, objawy i leczenie problemów z pisaniem u dzieci
Dysgrafia, czyli nieumiejętność poprawnego pisania graficznego, może być przyczyną poważnych problemów w szkole (podobnie jak dysleksja i dysortografia). Wczesne zdiagnozowanie dysgrafii i wykonywanie z dzieckiem ćwiczeń korekcyjnych pozwala na zmniejszenie objawów zaburzenia.
- Luiza Słuszniak
Obserwowanie dziecka już od najmłodszych lat jest istotnym elementem w rozpoznaniu dysgrafii, czyli trudności z poprawnym pisaniem.
Dysgrafia charakteryzuje się brakiem umiejętności właściwego pisania graficznego. Objawy tego zaburzenia można zauważyć już u kilkulatka, który jeszcze nie stawia pierwszych literek. Jeśli dziecko w wieku przedszkolnym nie lubi rysować ani malować, a w dodatku szybko się męczy, tworząc tego typu prace plastyczne, rodzic powinien pomyśleć o udaniu się z nim do specjalisty w celu wykonania badań w kierunku dysgrafii.
Spis treści:
- Co to jest dysgrafia?
- Rodzaje dysgrafii
- Przyczyny dysgrafii
- Objawy dysgrafii
- Pismo dysgrafika: czy „brzydkie” pismo zawsze oznacza dysgrafię?
- Orzeczenie o dysgrafii
- Leczenie dysgrafii
- Przykładowe ćwiczenia na dysgrafię
- Dysgrafia: zalecenia dla nauczyciela
Co to jest dysgrafia?
Dysgrafia to trudności z pisaniem polegające na tym, że dziecko nie potrafi pisać poprawnie pod względem graficznym, czyli pisze bardzo niewyraźnie, nieczytelnie. Dysgrafia nie jest zaburzeniem rozwoju intelektualnego – dziecko, które ma problemy z pisaniem, może rozwijać się w pełni prawidłowo. Dysgrafia bywa jednak poważnym problemem w szkole, podobnie jak dysleksja czy dysortografia.
Rodzaje dysgrafii
Jeśli chodzi o rodzaje dysgrafii, wyróżnia się trzy jej typy: dysgrafia przestrzenna, dysgrafia dyslektyczna i dysgrafia motoryczna. Czym charakteryzuje się każdy z wymienionych rodzajów dysgrafii?
Dysgrafia przestrzenna:
- Brak błędów ortograficznych,
- Trudności podczas przepisywaniu tekstu,
- Trudności z rysowaniem.
Dysgrafia dyslektyczna:
- Znaczna ilość błędów ortograficznych,
- Zapis głosek dźwięcznych jako bezdźwięcznych (są zapisywane nie tak jak się pisze, ale jak się słyszy),
- Brak kłopotów z rysowaniem.
Dysgrafia motoryczna:
- Brak kłopotów z zapisem tekstu, który jest dyktowany,
- Znaczne kłopoty z zapisem tekstu, który jest przepisywany,
- Problemy z rysowaniem.
Jak widać, każdy z wymienionych rodzajów dysgrafii odznacza się określonym zespołem objawów.
Przyczyny dysgrafii
Istnieje wiele czynników, które mogą spowodować u dziecka zaburzenie w postaci dysgrafii.
Najczęstsze przyczyny dysgrafii:
- przyczyny genetyczne – często gdy rodzice mają dysgrafię, u dzieci również się ją diagnozuje,
- zaburzenia neurologiczne, np. wzrokowe, słuchowe,
- tzw. tonus mięśniowy, czyli zbyt duże napięcie mięśniowe palców i nadgarstka,
- niewłaściwa technika trzymania długopisu/ołówka,
- zaburzenia w rozwoju, takie jak nadpobudliwość, opóźniony rozwój mowy, nerwica u dziecka,
- zaniedbania na wczesnym etapie edukacji.
Dysgrafia bywa też zaburzeniem towarzyszącym chorobom ze spektrum autyzmu, zespołowi Tourette'a oraz ADHD.
Objawy dysgrafii
Ogólnie objawem dysgrafii można nazwać nieczytelne pismo dziecka. W wyniku tego zaburzenia litery, które stawia dziecko, są:
- różnej wielkości, nawet w pojedynczym wyrazie
- duże, wychodzące poza ramy linijki
- niedokładne, np. bez znaków diakrytycznych
- niekształtne, koślawe, pisane drżącą ręką.
Inne objawy dysgrafii to:
- pomijanie znaków interpunkcyjnych w pisanym tekście
- pomijanie słów, liter
- pisanie jednych liter pochylonych w lewo, innych w prawo
- kurczowe trzymanie długopisu
- nieprawidłowy chwyt długopisu
- niechlujne pisanie – zaginanie kartek w trakcie pisania
- niechęć do malowania, rysowania
- szybkie męczenie się podczas pisania.
Pismo dysgrafika: czy „brzydkie” pismo zawsze oznacza dysgrafię?
Czy za każdym razem, kiedy mamy zastrzeżenia do charakteru pisma dziecka, należy mówić o dysgrafii? Nie. Nie każdy musi pisać kaligraficznie i wcale nie jest to objawem dysgrafii. Dotyczy to zarówno krzywych/pochylonych literek, kłopotów z ich łączeniem czy odstępów między literami lub wyrazami (zarówno tych zbyt wąskich jak i nazbyt szerokich).
Brak stwierdzonej dysgrafii nie oznacza jednak, że dziecko nie może trenować czytelnego pisania. Staranny zapis z pewnością może okazać się pomocny przy odręcznym robieniu notatek. Warto zachęcać dziecko do takiego treningu, zwłaszcza gdy maluch sam ma problemy z odczytaniem napisanych przez siebie słów czy zdań.
Orzeczenie o dysgrafii
Orzeczenie o dysgrafii wydawane jest w oparciu o wywiad i obserwację w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W czasie wizyty w poradni, specjaliści przeprowadzają również testy dotyczące:
- poziomu inteligencji ogólnej dziecka,
- pamięci (wzrokowej i słuchowej),
- percepcji (wzrokowej i słuchowej),
- koordynacji wzorokowo-ruchowej,
- sprawności manualnej,
- koncentracji uwagi,
- lateralizacji.
Jeśli osoby przeprowadzające wywiad i obserwację dziecka nie stwierdzą dysgrafii – nie będzie podstaw do wydania orzeczenia.
Leczenie dysgrafii
Jeżeli specjalista zdiagnozuje u dziecka dysgrafię, trzeba wykonywać regularnie ćwiczenia korekcyjne wpływające na jakość pisania. Ćwiczenia te powinny być przygotowane przez psychologa lub pedagoga indywidualnie, z myślą o potrzebach i możliwościach konkretnego dziecka.
Przykładowe ćwiczenia na dysgrafię
Ćwiczenia na dysgrafię nie polegają wyłącznie na trenowaniu umiejętności pisania. Korzystne są też wszelkiego rodzaju ćwiczenia manualne. Aby niwelować u dziecka trudności z pisaniem, warto wykonywać z nim w domu różnorodne zadania i zabawy manualne.
Przykłady ćwiczeń na dysgrafię:
- ćwiczenie palców poprzez takie zabawy, jak „idzie rak, nieborak”, „idzie kominiarz po drabinie”, itp.,
- pisanie na niby – kreślenie ręką w powietrzu dużych ósemek,
- trenowanie chwytu pęsetowego (w dwa palce) – pomocne są różnego rodzaju gry planszowe, zręcznościowe, sortery, nawlekanki,
- wszelkie zabawy plastyczne z wykorzystaniem plasteliny, ciastoliny, piasku kinetycznego, masy solnej i innych mas, tworzenie wyklejanek, wydzieranek, malowanie farbami,
- używanie nakładek do nauki pisania na długopisy i kredki, by ćwiczyć prawidłowy chwyt,
- rysowanie szlaczków, obrysowywanie kształtów, rysowanie przez kalkę,
- rysowanie linii po kropkach, łączenie kropek, by powstał obrazek,
- kolorowanie.
Dysgrafia: zalecenia dla nauczyciela
Jeżeli dziecko ma duży kłopot z poprawnym pisaniem, warto próbować szukać innych form sprawdzania jego wiedzy z danej dziedziny, o ile jest to możliwe, na przykład odpytywać go ustnie zamiast pisemnie, pozwalać pisać dłuższe prace na komputerze, a nie ręcznie. Dostosowywanie wymagań do możliwości ucznia może przynieść o wiele większe rezultaty, niż notoryczne karcenie go za brzydkie pismo i liczne błędy. Warto skontaktować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, by zdiagnozować dziecko w kierunku dysgrafii i otrzymać stosowne orzeczenie dla szkoły.
Zobacz także: