Dieta w ciąży

Czy można jeść truskawki w ciąży? Tak, ale nie zawsze! (czy mogą wywołać alergię u dziecka?)

Masz wielką ochotę na truskawki, ale jesteś w ciąży i zastanawiasz się, czy dziecko nie będzie miało na nie uczulenia. Zapytałyśmy ginekologa, czy jedzenie truskawek w ciąży jest bezpieczne.

Może słyszałaś, że w ciąży nie można jeść truskawek, bo w ten sposób łatwo zaszkodzić dziecku i wywołać u niego uczulenie. Wokół tematu alergii narosło wiele różnych mitów. Razem z ginekologiem sprawdzamy, czy to prawda, że dziecko może uczulić się jeszcze przed narodzinami, kiedy jesz truskawki w ciąży.

Czy można jeść truskawki w ciąży?

W ciąży możesz jeść truskawki, jeśli akurat jest na nie sezon. Nie warto natomiast kupować ich np. zimą, bo wówczas z całą pewnością truskawki są pełne chemicznych dodatków. W Polsce truskawki zimą nie rosną, muszą być więc przewożone tysiące kilometrów, by w końcu mogły trafić na nasze półki sklepowe. Trzeba je odpowiednio zakonserwować, a takie owoce dla ciężarnych nie są wskazane. Jeśli w ciąży masz ogromną ochotę na truskawki poza sezonem, wówczas warto wybrać mrożone, najlepiej z domowych zapasów. 

Dlaczego warto jeść truskawki w ciąży?

Truskawki są bogate w wiele witamin i innych składników niezbędnych przyszłej mamie. Zawierają:

  • dużą dawkę witaminy C, dzięki czemu powodują, że żelazo lepiej się przyswaja;
  • błonnik (w pestkach), dlatego dobrze działają na zaparcia w ciąży;
  • magnez i witaminy z grupy B, więc działają jak antydepresanty;
  • fosfor, wapń, krzem, przez co mają pozytywny wpływ na kości i wygląd zewnętrzny.


Poza tym truskawki działają moczopędnie. Częste oddawanie moczu w ciąży ułatwia pozbywania się toksyn z organizmu, ale też zapobiega obrzękom rąk i nóg

Czy jedzenie truskawek w ciąży prowadzi do alergii u dziecka?

Zdaniem dr Marzeny Jurczak Czaplickiej, ginekolog położnik z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, jedzenie truskawek w ciąży i innych potencjalnych alergenów nie ma związku ze zwiększeniem ryzyka alergii u dziecka. „Wiadomo, że w przypadku części owoców największym problemem są substancje konserwujące i wydłużające ich przydatność do spożycia. Najkorzystniej jest więc jeść owoce bez chemii, czyli sezonowe, takie, które są naturalnie dostępne w naszej strefie klimatycznej i o danej porze roku. Jeśli ciąża przypada akurat na czerwiec i lipiec, nic nie stoi na przeszkodzie, aby jeść truskawki po ich dokładnym umyciu” – wyjaśnia ekspertka.

Truskawki w ciąży – na co jeszcze zwrócić uwagę?

Truskawki nie mają grubej skóry, dlatego łatwo mogą chłonąć wszelkie substancje, którymi bywają pryskane, aby szybko się nie psuły. Jeśli chcesz mieć pewność, że nie jesz owoców z chemią, kupuj je w sprawdzonym miejscu, np. prosto z ekologicznej plantacji albo w zaufanym warzywniaku. Zawsze dopytuj, skąd pochodzi towar. Jeśli masz wątpliwości, kieruj się zapachem – zdrowe owoce, warzywa również, intensywnie pachną nawet po umyciu.

Jak myć truskawki, jeśli jesteś w ciąży?

Zastanawiasz się, jak należy myć truskawki? Wbrew pozorom nie wystarczy umyć ich samą wodą. Tak możesz postępować tylko z truskawkami z własnego ogródka lub tymi z upraw ekologicznych. Co jednak w pozostałych przypadkach, gdy truskawki były spryskiwane środkami chemicznymi? Należy je umyć w dwóch roztworach: kwasowym i zasadowym. Pozwoli to pozbyć się pestycydów i chorobotwórczych drobnoustrojów. Następnie trzeba jeszcze opłukać je wodą (czytaj też: Jak myć truskawki).

Zobacz także:

ciąża, brzuszek, leki
Dieta w ciąży
Dieta w ciąży bogata w kwasy omega-3 = inteligentne dziecko!
Kwasy omega-3 są niezbędne do zachowania dobrej kondycji i zdrowia. Naukowcy udowodnili, że kobiety, których dieta w ciąży obfitowała w omega-3, rodzą mądrzejsze dzieci, z większą zdolnością koncentracji i dobrą pamięcią.

Kwasy omega-3, czyli nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte np. w tranie, są bardzo ważne m.in. dla inteligencji twojego dziecka. Około 60 procent jego mózgu składa się bowiem z tłuszczów, a 35 procent to właśnie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Harvarda dowiedli, że kobiety, których dieta w ciąży obfitowała w omega-3, rodzą mądrzejsze dzieci, z większą zdolnością koncentracji i dobrą pamięcią. Tłuszcze te przyczyniają się również do lepszego zdrowia dziecka, bo podnoszą odporność organizmu, więc są niezbędne w diecie w ciąży . Przyjmowanie kwasów omega-3 w ciąży chroni także przed przedwczesnym porodem. Jest równie ważne, jak suplementacja kwasem foliowym ( dieta bogata w kwas foliowy – gotowy jadłospis ). Produkty bogate w kwasy omega-3 orzechy , najlepiej nerkowca ryby (gatunki drapieżne, np. tuńczyk, szczupak, ze względu na ryzyko skażenia rtęcią tylko do 100 g tygodniowo) pestki dyni oleje (rzepakowy, lniany) Pod kontrolą lekarza możesz przyjmować również preparaty z kwasami tłuszczowymi lub tran. Wciąż masz wątpliwości, co jeść? Wydrukuj sobie gotowy 7-dniowy jadłospis w ciąży .   Ryby z grilla  – najzdrowsze danie z kwasami omega-3 Świetnym źródłem dobroczynnych kwasów omega-3 są ryby morskie, np. łosoś, makrela, śledź, halibut, dorsz i tuńczyk.  Najzdrowiej dla ciebie będzie, gdy skusisz się na świeżą rybkę z grilla lub pieczoną w piecyku (w folii lub pod „pierzynką” ze śmietanowego sosu). Solone płaty śledzia kosztuj tylko dla smaku, bo zawarta w nich sól zatrzymuje wodę w organizmie i może powodować obrzęki. W ciąży możesz jeść nieco więcej Dziesięć deka czipsów zawiera tyle kalorii co jeden pączek, (ok. 250 kcal). Co prawda w ciąży możesz jeść więcej. Ale nie są to szokujące różnice – w...

Edipresse
Dieta w ciąży
Co jeść w ciąży, a czego nie? Poznaj odpowiedź
Zdrowy jadłospis pozwoli ci przetrwać ciąży w dobrej formie. Jak go komponować? Co dodać, co ograniczyć, a co wyrzucić kompletnie ze swojej diety? To musisz wiedzieć.

Twoje dzienne zapotrzebowanie na energię w pierwszym trymestrze ciąży nie wzrasta praktycznie wcale. W kolejnych dwóch trymestrach powiększa się tylko o 300 kalorii na dzień. Nie tylko o kalorie jednak tutaj chodzi – ale o zdrowe jedzenie.   Co jeść w pierwszym trymestrze? – 7 podstawowych zasad diety Twoje dziecko od pierwszego dnia po zapłodnieniu aż do 13. tygodnia ciąży rozwija się wyjątkowo intensywnie, dlatego bardzo ważne, jak teraz układasz swoje menu. Przede wszystkim: 1. Zadbaj o kwas foliowy. Zapobiega powstawaniu wad cewy nerwowej u dziecka. Jedz zielone warzywa, pomarańcze, bób, orzechy. Łykaj też tabletki z tym kwasem. 2. Urozmaicaj posiłki. A wtedy niczego ci nie zabraknie. Ale pamiętaj, że ciąża to nie czas na eksperymenty kulinarne. Jeśli nie jadłaś dotąd owoców morza albo mango, nie rzucaj się na nie właśnie teraz. 3. Jedz regularnie. Ideał to 5–6 posiłków dziennie. Pamiętaj, że głodząc siebie, głodzisz też maluszka. I sama sobie strzelasz gola: nie masz skąd czerpać energii, stajesz się słaba i rozdrażniona. 4. Zrezygnuj z alkoholu. Przenika on przez łożysko i może stwarzać zagrożenie dla rozwoju dziecka. Ogranicz też kawę: jej nadmiar może prowadzić do poronienia, a także przedwczesnego porodu . 5. Wybieraj zdrowe przekąski. Sucharki, biszkopty itp. łagodzą mdłości, dlatego warto mieć je zawsze przy sobie. 6. Nie zapomnij o mięsie. Zapobiegniesz dzięki temu anemii w ciąży , która jest groźna i dla dziecka, i dla ciebie. W ciąży zapotrzebowanie na zawarte w mięsie żelazo wzrasta o połowę. Poza mięsem znajdziesz go w rybach, jajkach, produktach zbożowych (ciemne pieczywo, kasza gryczana, jaglana, płatki owsiane), warzywach (buraki, natka pietruszki, koperek) i roślinach strączkowych (groszek zielony, soja, soczewica, bób, groch, fasola). Żelazo lubi towarzystwo wit. C, która poprawia jego...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Podróże z Marko BeSafe
Rozwój
Oto sposób na przewożenie dziecka 5 razy bezpieczniej niż dotąd!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz