jakie owoce jeść w ciąży
LIGHTFIELD STUDIOS/Adobe Stock
Dieta w ciąży

Jakie owoce można jeść w ciąży? Truskawki, winogrona, agrest?

Boisz się, że pryskane, albo że ci zaszkodzą? W ciąży potrzebujesz dużo witamin i minerałów, dlatego w twojej diecie muszą znaleźć się też owoce. Sprawdź, jakie owoce jeść w ciąży, gdzie je kupować, żeby niepotrzebnie nie ryzykować.

Zdaniem ekspertów z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie kobiety w ciąży jedzą za mało owoców. Czyżby to efekt strachu przed zanieczyszczoną chemią żywnością? Ciągle słyszysz o zatrutym środowisku, o nieuczciwych plantatorach, którzy dzielą owoce (i warzywa) na dwie grupy – „na sprzedaż”, czyli pryskane i „dla siebie”, czyli bez oprysków. To daje do myślenia. Co robić, jeśli jesteś w ciąży: poddać się i nie przejmować? Samemu uprawiać ogródek? A jeśli nie masz czasu i ogródka? Są inne rozwiązania. Zobacz, jakie owoce najlepiej jeść w ciąży bez obaw.

Spis treści:

Jakie owoce w ciąży?

Owoce są zdrowe, o ile uprawiano je z poszanowaniem środowiska i zdrowia kupujących. A najzdrowsze są te, które aktualnie dojrzewają w twoim otoczeniu. Poniżej zasady, jakimi naprawdę warto się kierować, wybierając owoce dla ciężarnej.

Jedz różnorodne owoce w ciąży

W ciąży szczególnie warto jeść owoce, które są bogatym źródłem witaminy C – zjadane podczas posiłku ułatwią (dzięki witaminie C) wchłanianie żelaza, którego może brakować przyszłym mamom. Należą do nich:

  • truskawki
  • poziomki
  • porzeczki (czarne, czerwone i białe)
  • agrest (umiarkowane ilości, bo działa moczopędnie)
  • maliny
  • aronia (sok)
  • winogrona (ale nieduże ilości)
  • jabłka

Wśród owoców, które mogą jeść kobiety w ciąży, specjaliści wymieniają również:

  • morele
  • brzoskwinie
  • mango
  • figi
  • melony
  • cytrusy (grejpfruty, cytryny, pomarańcze)
  • banany

Wybieraj owoce sezonowe i lokalne 

Dojrzewają truskawki? To znaczy, że warto jeść je właśnie teraz. Latem – przerzucić się na maliny, agrest, jagody, a jesienią – na jabłka i śliwki. Truskawki sprzedawane w Polsce zimą pokonują długą drogę z kraju, w którym wyrosły. A w jej trakcie chłodzi się je i pryska przed pleśnią. Daleko im do owocu, który trafia na stragany z polskiej plantacji w czerwcu i lipcu. To samo dotyczy nowalijek, sprzedawanych na przedwiośniu, których wzrost jest przyspieszany nawozami. 

Oczywiście cytrusy powinny ustąpić miejsca owocom, na które jest właśnie u nas sezon. Po banany czy pomarańcze lepiej sięgać zimą (a także wtedy, gdy dokuczają ci mdłości).

Kupuj owoce w sprawdzonym miejscu 

Najlepiej by było, gdyby pierwszym miejscem, do którego idziesz po owoce, był zaufany warzywniak. Dopytuj, skąd pochodzi towar. Duże znaczenie ma miejsce, w którym wyrosły jabłka czy maliny. Co z tego, że uprawiano je ekologicznie, jeśli w pobliżu są zatruwające środowisko zakłady. Jeśli masz wątpliwości, kieruj się zapachem. Zdarzają się przypadki nieuczciwych sprzedawców, którzy myty wcześniej, słabej jakości towar, brudzą ziemią, by wyglądał bardziej „ekologicznie”. Zdrowy owoc (warzywo też) intensywnie pachnie nawet po umyciu.

Szukaj własnych źródeł owoców

Może znajomi mają kogoś na wsi, kto chętnie sprzeda zdrowe jabłka i śliwki? Może w twojej okolicy są uprawy ekologiczne prowadzące sprzedaż bezpośrednią? Czasem warto kupić więcej owoców naraz i robić z nich przetwory. To wymaga czasu, ale przygotowanie zdrowego jedzenia, gdy ma się własne zapasy, staje się prostsze – więc coś za coś.

Zachowaj rozsądek czytając niepokojące doniesienia na temat owoców

Amerykańska organizacja Environmental Working Group (EWG), badająca zanieczyszczenie środowiska, co roku publikuje zestawienie najmniej i najbardziej skażonych pestycydami owoców i warzyw. Zapoznaj się z nim, ale nie bierz w stu procentach do serca. Uwzględnia ono produkty z amerykańskich supermarketów. Polskie warzywa i owoce (z dobrych upraw) wypadają na ich tle lepiej.  

Unikaj owoców i warzyw z marketu 

Zwykle wyglądają efektownie, ale nie jest tajemnicą, że to krzywe, rachityczne marchewki są ekologiczne, a wielkie i błyszczące to zasługa nawożenia podczas uprawy i mycia przed sprzedażą. Bez względu na to, gdzie robisz zakupy, zawsze dokładnie myj przed jedzeniem kupione owoce (i warzywa). Dla pewności możesz też obierać je ze skórki.

Znajdź kooperatywę spożywczą

To grupa osób, która jest zainteresowana zdrową żywnością i chciałaby kupować produkty prosto od producenta. Grupowe zamówienie sprawia, że można liczyć na upusty. Kooperatywy spożywcze znajdziesz w mediach społecznościowych albo... możesz założyć własną razem ze znajomymi.

Ile jeść owoców w ciąży?

Specjaliści z Instytutu Matki i Dziecka zalecają:
– 300 g owoców dziennie w I trymestrze ciąży
– 400 g owoców dziennie w II i III trymestrze.
Wybieraj owoce surowe i dojrzałe (bez ciemnych plamek, które świadczą, że rozpoczął się proces gnilny i bez nawet śladowych ilości pleśni). Możesz też pić naturalne soki z owoców (np. przygotowane samodzielnie), które w miarę potrzeb dosłodzisz niewielką ilością miodu. 

Jakich owoców nie wolno jeść w ciąży

Może się zdziwisz, ale nie ma gatunków owoców, których nie należy jeść w ciąży. Jedyne zastrzeżenia, jakie mają specjaliści, dotyczą winogron i truskawek. Winogrona są bardzo kaloryczne, dlatego lepiej ograniczyć ich ilość w ciąży, aby nie przytyć ponad miarę. Z kolei truskawki mogą uczulać, więc warto się po ich zjedzeniu obserwować, czy nie pojawia się np. wysypka. To samo dotyczy cytrusów – potrafią uczulać. Nikt natomiast nie ma wątpliwości, że kupione w sprawdzonym miejscu winogrona, truskawki i owoce cytrusowe są zdrowe! Jeśli masz na nie ochotę w ciąży, nie musisz z nich rezygnować.

Jakie warzywa w ciąży warto jeść?

Podobnie jak w przypadku owoców najlepsze są warzywa sezonowe i z wiarygodnego źródła. Nie ma też warzyw, których nie wolno jeść w ciąży. Jeśli jednak trzeba dokonać wyboru, to ciężarna powinna sięgać po warzywa bogate w kwas foliowy i żelazo: brokuły, kapusta, brukselka, szpinak, sałata. Z kolei witaminę C, sprzyjającą wchłanianiu żelaza, zawierają: ogórki kiszone, natka pietruszki, kapusta pekińska. Dobrym wyborem ze względu na zawartość witaminy A są: marchewki, dynia, brokuły i kabaczki.

Jeśli chcesz zapobiegać skurczom łydek, jedz fasolkę szparagową, fasolę białą i czerwoną, groszek oraz pomidory i seler, które dostarczą potasu.

Zobacz też:

Redakcja poleca

REKLAMA
Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
ferie kiedy
Aktualności
Ferie zimowe 2024 – terminy ferii w poszczególnych województwach
Luiza Słuszniak
Przysłowia o nauce
Cytaty i przysłowia
Mądre przysłowia o nauce i wiedzy – 40 motywujących sentencji
Joanna Lechowicz
życzenia urodzinowe dla córki
Święta i uroczystości
Życzenia urodzinowe dla córki: piękne, wzruszające, mądre, od mamy i od taty
Joanna Biegaj
dekoracje świąteczne, śnieżynka
Święta i uroczystości
Śnieżynki z papieru – 7 wzorów do wycinania
Agnieszka Szumigaj
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
chłopiec, dziecko, krzyk, złość
Wychowanie
Agresywne dziecko w przedszkolu: co robić, gdzie zgłosić?
Magdalena Drab
Cytaty na chrzest
Cytaty i przysłowia
Cytaty na chrzest: piękne sentencje i złote myśli z okazji chrzcin
Milena Oszczepalińska
Szkoła w Chmurze: kto może z niej skorzystać?
Edukacja
Szkoła w Chmurze: na czym polega, czy jest legalna i kto może z niej skorzystać?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
800 plus: od kiedy i czy trzeba składać wniosek
Prawo i finanse
800 plus: od kiedy na kontach i czy trzeba składać wniosek?
Luiza Słuszniak
dziecko ciągle choruje
Zdrowie
Dziecko ciągle choruje: nawracające zapalenie oskrzeli i infekcje gardła [CO ROBIĆ?]
Magdalena Drab
Pełne szpitale RSV
Aktualności
Lekarz mówi wprost: dziecko z RSV i z dusznością umrze, jeśli nie trafi do szpitala
Ewa Janczak-Cwil
wpływ telewizji na rozwój dziecka
Wychowanie
Wpływ telewizji na rozwój dziecka – negatywne i pozytywne skutki oglądania telewizji
Aneta Grinberg
Alimenty z funduszu
Prawo i finanse
Alimenty z funduszu: co trzeba zrobić, żeby otrzymać pieniądze? Nowe przepisy
Agnieszka Majchrzak
Przedszkolaki powinny się bawić, a nie ciągle uczyć
Edukacja
Przedszkolaki coraz częściej potrafią czytać i pisać, ale mają zaburzenia sensoryczne. Gdzie tkwi błąd?
Milena Oszczepalińska
gęsty katar u dziecka
Zdrowie
Gęsty katar u dziecka – jak szybko się go pozbyć?
Ewa Janczak-Cwil
morfologia u dzieci
Zdrowie
Morfologia u dzieci – jak czytać wyniki krwi [NORMY]
Ewa Janczak-Cwil
jak odpieluchować dziecko
Pielęgnacja
Odpieluchowanie dziecka: kiedy i jak to zrobić? Sprawdzone sposoby
Małgorzata Wódz
znieczulenie podpajęczynówkowe
Poród naturalny
Znieczulenie podpajęczynówkowe najczęściej stosowane podczas cesarskiego cięcia [zalety i wady]
Agnieszka Majchrzak

Strefa okazji i inspiracji

REKLAMA