GRY

Ten błąd popełnia co 2 kobieta w ciąży – szczególnie latem! Ty też?

Nawadnianie organizmu to kwestia bardzo ważna, o której większość z nas zapomina. Dzienne zapotrzebowanie na wodę jest przecież ogromne. W ciąży ta dawka zwiększa się jeszcze bardziej, a najnowsze badania alarmują, że przyszłe mamy piją za mało wody!
co pić w ciąży - woda w diecie ciężarnej

Według najnowszych badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Mamo, pić!”, ponad 50 % Polek w ciąży pije za mało wody. Niestety tylko 39% z ankietowanych kobiet zdaje sobie sprawę, jak ważne jest nawodnienie organizmu podczas ciąży i karmienia piersią. W ankiecie pytano o to, jakie są najważniejsze aspekty dbania o siebie w ciąży i picie odpowiedniej ilości wody było wskazywane dopiero jako 5 w kolejności. Jako ważniejsze od picia wody Polki uznały brak stresu, odpowiednią dietę ciężarnej, odpoczynek i sen. To nie znaczy, że polskie kobiety nie dbają o siebie w czasie ciąży i karmiąc piersią, jednak zauważono tendencję, że świadomość nawadniania organizmu wcale nie jest aż tak popularna jak być powinna. 

Picie wody jest ważne dla mamy i dziecka!

W czasie ciąży nawadnianie organizmu dostarcza przyszłej mamie mnóstwo składników, picie wody poprawia pracę całego organizmu, ale jest również bardzo ważne dla dziecka. Z tego aspektu zdaje sobie sprawę niewiele z przyszłych mam. Okazuje się, że picie odpowiedniej ilości płynów (w tym wody) jest jedną z najmniej istotnych kwestii, jeśli chodzi o dbanie o dziecko znajdujące się w łonie mamy. W ankiecie głosowało na ten punkt tylko 43% kobiet. Większość wybierała brak stresu, regularne badania, odpowiednią dietę, przyswajanie witamin i minerałów, odpoczynek i odpowiednią ilość snu.

W czasie ciąży organizm kobiety zmienia swoje zapotrzebowania z racji tego, że musi dostarczyć dodatkowe składniki także dziecku. Policzono, że dzienna dawka nawadniania organizmu powinna wzrosnąć o ponad 2 litry na dzień, natomiast z badań wynika, że prawie 60% przyszłych mam nie zmienia ilości płynów, które pije w ciągu dnia. 
Zauważono jednak, że kobiety pod konec ciąży mimowlonie zwiększają ilość napojów – niestety nie z powodu świadomości. Być może większa ilość napojów związana jest z większym brzuszkiem, przez który kobiety częściej się męczą i przez to odczuwają większe pragnienie. Tylko niecałe 30% przyszłych mam wypija większą ilość wody świadomie.

Redakcja poleca: Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży - film
Trenerka fitnees tłumaczy, dlaczego ruch fizyczny w ciąży jest tak ważny, jakich sportów unikać w ciąży i w jaki sposób powinna ćwiczyć ciężarna.

Z czego wynika tak słaby wynik nawadniania organizmu przez ciężarne?

Najczęściej problemem są złe nawyki jeszcze sprzed ciąży, ktre charakeryzują się w ogóle zbyt małym nawodnieniem, które spada do jeszcze niższego poziomu w ciąży (stosunek przyjmowanych napojów do zapotrzebowania). Kolejnym problemem jest to, że kobiety ograniczają spożycie napojów z powodu częstszych wizyt w toalecie związanych z naporem macicy na pęcherz. W wynikach badania martwi też fakt, że niewielka ilość pań zmienia swoje nawyki związane np. z kofeiną zawartą w kawie i herbacie oraz spożycie napojów gazowanych. 

Ile i co powinna pić ciężarna?

Kobieta w ciąży powinna przyjmować około 2-3 litry płynów w ciągu dnia (zależnie od swojej wagi). Niestety tylko połowa z ankietowanych kobiet to wie i stosuje się do zaleceń. Woda powinna stanowić powyżej 80% wszystkich wypijanych płynów. W ramach reszty napojów można pić świeże soki i koktajle, mleko oraz herbaty ziołowe i owocowe.

Zobacz także: 

Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu