Wyniki
Laureaci
Chcę testować
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
pierwsze dni po porodzie
Adobe Stock
Lekcja 3

Pierwsze dni po porodzie - higiena, pielęgnacja, dieta

Pierwsze dni po porodzie mogą sprawić, że świeżo upieczona mama będzie czuła się wyjątkowo zagubiona - nie będzie wiedziała, co powinna jeść, w jaki sposób zadbać o siebie i utrzymywać zdrową higienę. nasz przewodnik po pierwszych dniach po urodzeniu dziecka, rozwieje wątpliwości.

Pierwsze dni po porodzie przeważnie wyglądają podobnie: doświadczasz emocji, o których nie miałaś pojęcia – czasami zupełnie odmiennych od tych, których oczekiwałaś. Możesz być bardziej zmęczona i obalała niż się spodziewałaś, możesz czuć się bezradna, mieć poczucie, że kompletnie nie wiesz, jak opiekować się noworodkiem. Może się zdarzyć, że będziesz miała problemy z karmieniem piersią i czuć się przez to przygnębiona. Może dopaść cię baby blues lub depresja poporodowa. Scenariuszy jest tyle, ile matek.

Spis treści: 

  1. Karmienie piersią w pierwszych dniach po porodzie
  2. Higiena i pielęgnacja w pierwszych dniach po porodzie
  3. Co jeść w pierwszych dniach po porodzie?
  4. Pierwsze dni po porodzie w szpitalu
  5. Pierwsze dni po porodzie w domu

Kiedy można powrócić do seksu po porodzie? - radzi seksuolog dr Sylwia Jędrzejewska [WIDEO]

Karmienie piersią w pierwszych dniach po porodzie

Pierwsze próby karmienia piersią mogą przysparzać ci wielu problemów. W ciągu pierwszych 2-3 dni po porodzie twoje piersi zaczną produkować mleko. Już w ciągu pierwszych kilku tygodni będziesz produkować ilość mleka, która dostosuje się do potrzeb dziecka, a maluch nauczy się powoli ssać. Masz prawo czuć się niepewnie. O czym powinnaś pamiętać?

  • Nie martw się, że dziecko nie dojada. Zamiast martwić się brakiem pokarmu, obserwuj dziecko. Jeżeli noworodek budzi się na karmienie co 2–3 godziny, moczy 6–8 pieluszek i robi 3–4 kupki na dobę, to znaczy, że się najada.
  • Zaczynając karmienie piersią, nie dokarmiaj mlekiem modyfikowanym. Jeżeli podajesz dodatkowo mleko z butelki, najedzone dziecku przesypia kolejne karmienia piersią. Twój organizm dostaje wtedy informację: „Nie potrzeba aż tyle mleka” i laktacja zaczyna wyhamowywać. 
  • Jeśli (nawet po konsultacji z doradcą laktacyjnym bądź lekarzem) faktycznie podejrzewasz, że twoje mleko nie wystarcza dziecku - zacznij od naturalnych metod, które pomogą podkręcić laktację bądź wypróbuj metodę (KPI) - karmienia piersią inaczej.

Laktacja w pierwszych dniach po porodzie

Czasami początki karmienia piersią są trudne. Niektóre noworodki mają problem z prawidłowym ssaniem, czasami budowa kobiecej brodawki utrudnia właściwe ssanie, czasem mama ma mało pokarmu... W pierwszych dniach po porodzie często pojawia się bolesny nawał pokarmu, piersi są twarde i bardzo bolą, może się to nawet skończyć gorączką. Nie walcz sama z karmieniem piersią, nie zniechęcaj się zbyt szybko i nie cierp w milczeniu: skorzystaj z porady doradcy laktacyjnego, który pomoże ci świadomie rozpocząć skuteczne i bezstresowe karmienie malucha.

„Rozkręcenie” laktacji może trwać przez minimum kilka dni od porodu, dlatego nie zniechęcaj się, jeśli przy pierwszych kilku próbach nie uda ci się skutecznie nakarmić maluszka. Pamiętaj o tym, aby być w stałym kontakcie Nie stresuj się, pamiętaj, aby zawsze przystawiać dziecko do piersi w cichym, spokojnym miejscu i znajdź na to tyle czasu, ile będziecie potrzebować razem z maluchem. 

Higiena i pielęgnacja w pierwszych dniach po porodzie

Nie tylko maluch potrzebuje swojej wyprawki - ty także potrzebujesz wyprawki po porodzie! Okres połogu zmieni nieco twoją rutynę pielęgnacyjną - będziesz musiała dbać o takie rzeczy jak odpowiednie natłuszczanie brodawek sutkowych, zapewnienie sobie podpasek poporodowych czy biustonosza do karmienia, który pozwoli ci szybko i bezstresowo nakarmić dziecko zawsze tam, gdzie będzie tego potrzebować. 

Ciało w połogu będzie się zmieniać: rozpoczynająca się laktacja może też sprawić, że codzienna higiena będzie obejmować wymianę wkładek laktacyjnych, a nadwyrężone krocze będzie wymagać bardziej troskliwej opieki - więcej leżenia i siedzenia, aby nie nadwyrężać ran i bolących mięśni. 

Po porodzie może też doskwierać ci nadmierna potliwość - będzie to wymagać większej ilości kąpieli dziennie, a także noszenia przewiewnych i lekkich tkanin. 

Przejrzyj nasz kompleksowy poradnik, aby wiedzieć jak zadbać o siebie w pierwszych tygodniach po porodzie

Co jeść w pierwszych dniach po porodzie?

Jeśli dobrze się czujesz, wykorzystaj ostatnie tygodnie ciąży na ugotowanie obiadów, które możesz zamrozić. Może poprosisz mamę lub przyjaciółkę o pomoc? Zobaczysz, że w połogu będzie to naprawdę dużym ułatwieniem! W tym czasie będziesz dopiero uczyć się życia w roli mamy, możesz być bardzo słaba po porodzie, to nie jest moment na stanie nad garnkami. Nie narzucaj sobie takiego rygoru.
 

Dieta świeżo upieczonych mam powinna być zrównoważona i dość zdrowa - zwłaszcza jeśli karmią piersią. Często poleca się treściwe (!), ale bogate w roślinne składniki posiłki. Twój organizm potrzebuje przede wszystkim regeneracji, dlatego dieta w okresie połogu powinna być zdrowa, ale i mądrze przemyślana, nie możesz chodzić głodna!

Należy jednak bezwzględnie unikać tłuszczów zwierzęcych, potraw smażonych i ciężkostrawnych. Warto postawić na kasze, owoce i warzywa, ryby oraz inne produkty bogate w błonnik.

Pierwsze dni po porodzie w szpitalu

Chociaż będziesz znajdować się w otoczeniu specjalistów, warto wiedzieć co może cię czekać w pierwszych dniach po porodzie, kiedy ty i dziecko będziecie nadal znajdować się w szpitalu. 

Tuż po porodzie

Przy wyborze szpitala, w którym będziesz rodzić, zorientuj się, jak wyglądają pierwsze chwile mamy i dziecka po porodzie. Czy personel zakłóca je formalnościami i nie ma czasu ani miejsca na to, aby mama spokojnie spędziła pierwszą godzinę w bliskim kontakcie z dzieckiem? Poszukaj placówki, która waży i mierzy dziecko dopiero po tym, jak dobrze pozna ono swoją mamę. 

  • Bądź w stałym kontakcie z lekarzem i położnymi: jeśli dziecko i ty czujecie się dobrze: badanie i kąpiele mogą zaczekać nawet do zakończenia pierwszego karmienia, które może odbyć się nawet jeszcze na sali porodowej. 
  • Lekarze często mogą ocenić noworodka, nawet kiedy jest w ramionach mamy.
  • Podczas rodzenia łożyska czy szycia krocza, bardzo rzadko są przeciwskazania do tego, aby dziecko było w twoich ramionach. 
  • Jeśli rodzisz przez cesarskie cięcie i nie możesz przebywać z dzieckiem bezpośrednio po zabiegu, poproś lekarza, aby przyłożył ci maluszka do policzka, a później poproś, aby kangurowaniem mógł zająć się tata malucha.
  • Jeśli lekarz bezwzględnie chce wykonać jakieś czynności samodzielnie i nie możesz trzymać dziecka - dopytaj dlaczego, ale nie wykłócaj się. Specjaliści w dobrych szpitalach przyjęli setki porodów - jeśli świadomie wybrałaś daną placówkę, zaufaj lekarzom. 

Dziecko w sali mamy?

W niektórych szpitalach stosuje się tzw. system rooming-in. Oznacza on, że dzieci cały czas przebywają w sali z mamą, jednak warto sprawdzić i zasięgnąć opinii czy kobiety, które mogą mieć na początku problemy z opieką nad dzieckiem, mogą nadal liczyć na stałą pomoc położnych czy innego personelu. Specjaliści ze szpitala powinni być w stanie pomóc ci we wszystkich problemach, które mogą napotkać młode mamy - zwłaszcza te, które rodzą po raz pierwszy. Położne często uczą mamy jak przystawiać dziecko do piersi 

Dużo przytulaj

Noworodek potrzebuje twojej bliskości, do teraz przecież był tak blisko ciebie, jak tylko to możliwe. Nie daj sobie wmówić, że noszenie i przytulanie "zepsuje" dziecko! Jest wiele badań, które dowodzą, że przytulanie i noszenie niemowląt jest korzystne dla ich rozwoju, zdrowia i dla budowania więzi z dzieckiem.

Pierwsze dni po porodzie w domu

Kiedy już wrócicie z dzieckiem do domu, bardzo ważne jest, abyś miała wsparcie i nie zostawała z maluchem sama. Będziesz potrzebować znacznie więcej snu, odpoczynku i organizacji, a maluch zdecydowanie będzie domagał się głównie twojego towarzystwa. Świeżo upieczonym mamom często ciężko jest znaleźć czas na jedzenie, prysznic i sen, dlatego pomoc taty czy babci dziecka będzie tu nieoceniona. 

Śpij z dzieckiem

Sen to jeden z najważniejszych tematów dla matek noworodków (na równi z kupą!). W połogu jesteś jeszcze zmęczona po porodzie, twój organizm potrzebuje czasu na regenerację – pozwól mu na to. Dlatego, kiedy dziecko śpi, śpij z nim. Zostaw nieumyte talerze w zlewie, nie gotuj obiadu – odpocznij.  To samo dotyczy spania z dzieckiem w jednym łóżku – może okazać się, że najwygodniej będzie ci karmić dziecko na leżąco. W tej pozycji możesz odpocząć, a jeśli dziecko zaśnie podczas karmienia, wykorzystaj okazję, by samej złapać trochę snu!

Nie zgrywaj twardzielki

Pewnie wydaje ci się, że mamy są silne, wiedzą od razu, jak zajmować się dzieckiem, na nic się nie skarżą i wszystko intuicyjnie im się udaje. To nieprawda! Przez takie podejście niejedna z nas bardzo cierpiała po porodzie, dlatego pozwól sobie pomóc i nie bój się prosić o pomoc. Przyznanie się do tego, że czegoś nie wiesz lub nie potrafisz, nie jest oznaką słabości. Nie znaczy to też, że nie nadajesz się do roli mamy! 

Płacz, kiedy chcesz!

Pozwól sobie na gorsze chwile i płacz, jeśli czujesz taką potrzebę. Pamiętaj, że w twoim ciele szaleją hormony i minie trochę czasu, zanim ich poziom się unormuje. Jeśli czujesz duże przygnębienie i nie mija po kilku dniach, powiedz o tym lekarzowi – być może cierpisz na depresję poporodową. Depresja poporodowa nie jest mitem, naprawdę dotyka wielu mam po porodzie. Potrzebują wtedy pomocy specjalisty. To naturalne.

Daj sobie czas 

Nie wyobrażaj sobie, że wszystko od razu pójdzie gładko, a wasze życie z noworodkiem będzie przypominać sielankowe sceny z reklam. Może być różnie. Na pewno będą chwile szczęścia i wzruszenia, ale może być też trudno. Czasem bardzo. Daj sobie czas. Te 6 tygodni połogu to nie wymysł lekarzy – naprawdę potrzebujesz ich, by dojść do siebie i oswoić się z nową rolą. Czasem trwa to dłużej – i dobrze, daj sobie czas.

Zobacz też:

Zmęczona kobieta, odpoczynek, relaks
Fotolia
Połóg
Depresja poporodowa? Możesz z nią wygrać!
Depresja poporodowa brzmi groźnie. I rzeczywiście depresja młodej mamy jest poważnym stanem i nie można go lekceważyć. Zobacz więc, jak zapobiegać depresji po porodzie i gdzie szukać pomocy, gdy się pojawi.

Spadek nastroju w trzeciej lub czwartej dobie po porodzie jest normalną reakcją organizmu na wysiłek, jaki towarzyszył urodzeniu dziecka. Jednak gorsze samopoczucie, tzw. baby blues, jaki odczuwa blisko 80 proc. młodych mam, u 10-20 proc. przeradza się w depresję poporodową. Jej przebieg jest bardzo różny. W większości przypadków mija samoistnie po trzech-sześciu miesiącach, ale w niesprzyjających okolicznościach może się utrzymać nawet przez dwa lata. Depresja poporodowa to podstępna choroba Depresja pojawia się niezauważalnie . Najpierw młoda niedoświadczona mama odczuwa zmęczenie, czasami połączone z drażliwością lub większą skłonnością do płaczu. Potem dochodzą do tego bezsenne noce. Mogą się również pojawić zaburzenia łaknienia, brak energii i odsunięcie od innych, a w końcu obojętność wobec dziecka. – Depresja to taki stan, w którym w skrajnych przypadkach, nawet jeśli doświadcza się czegoś dobrego, zupełnie się tego nie odczuwa – mówi Anna Sołtys terapeutka pomagająca młodym mamom w Fundacji "Początek" oraz w SPPTP "Uniwersytet dla Rodziców" w Warszawie. – Dodatkowym obciążeniem jest to, że spada chęć do zdobywania nowej wiedzy i przyswajania jej. Depresji poporodowej można zapobiec Jak? Oto kilka najważniejszych podpowiedzi. Po porodzie nie dąż do perfekcji. Nie myśl o tym, co powinnaś robić, by osiągnąć ideał. Dla twojego dziecka jesteś najlepszą, bo jego własną, jedyną, niepowtarzalną mamą. Nawet jeśli nie od razu każdą czynność będziesz wykonywała sprawnie (np. nie poszła ci pierwsza kąpiel noworodka ), uwierz, że następnym razem będzie lepiej. Przecież dopiero się uczysz. Po porodzie też masz prawo do błędów. Codziennie nabierasz nowych doświadczeń, a błędy są po to, by wyciągać z nich wnioski, a nie zadręczać się ich wspominaniem. Gdy tylko poczujesz wyrzuty...

baby blues
fotolia.com
Połóg
Baby blues, depresja i inne poporodowe smutki
Po porodzie jesteś przygnębiona i często płaczesz? Przecież marzyłaś o cudownych chwilach, które niesie macierzyństwo. Przeczytaj, jak odróżnić baby blues od depresji poporodowej i jak sobie poradzić w chwilach smutku po porodzie.

Karmisz dziecko, a łzy same ciekną ci ciurkiem, nie możesz powstrzymać czarnych myśli i poczucia bezsensu, nic cię nie cieszy. Czujesz się przemęczona, rozbita. Masz wrażenie, że już dłużej nie dasz rady opiekować się własnym dzieckiem, a myśl o przewijaniu czy kąpieli napawa cię lękiem. Takie momenty mają prawo się zdarzyć. Bycie mamą wcale nie jest łatwe. Ważne, byś w takich chwilach znalazła pomoc wśród bliskich. Wtedy łatwiej poradzisz sobie ze sobą. Co to jest baby blues  Kilka dni po porodzie bardzo często pojawia się przygnębienie i huśtawka nastrojów. To wynik zmian hormonalnych, tzw. baby blues (z ang. niemowlęce smutki). Ten stan mija zwykle po kilku-kilkunastu dniach. Aby wrócić do formy, potrzebne ci będzie przede wszystkim wsparcie męża, mamy, przyjaciółki: pomoc przy karmieniu, pierwszych kąpielach, a także wtedy, gdy chcesz po prostu odpocząć, poświęcić trochę czasu tylko dla siebie. A może to depresja poporodowa? Czasem zdarza się coś poważniejszego niż baby blues: depresja poporodowa. Trwa dłużej, a jej objawy są silniejsze. Część lekarzy doszukuje się związku między nią a nasilonym zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS). Przyczyn może być jednak bardzo wiele: zmiany hormonalne, zaburzenia snu i stany lękowe jeszcze sprzed ciąży, młody wiek mamy lub, przeciwnie, dojrzałe lata, przeżyte tragedie, np. poronienie oraz brak wsparcia ze strony najbliższych. Objawy depresji zwykle pojawiają się kilka tygodni po wyjściu ze szpitala. Czujesz się przemęczona i rozbita, możesz skarżyć się nawet na brak uczuć w stosunku do dziecka. Do tego dochodzą zaburzenia apetytu, snu, utrata zainteresowania seksem. Jak sobie radzić z poporodowym smutkiem Staraj się jak najwięcej wypoczywać. Śpij, gdy dziecko śpi, zrezygnuj z części domowych obowiązków. Gotowanie i sprzątanie może zaczekać, albo niech ktoś cię w tym wyręczy....

seks, kobieta, mężczyzna
fotolia
Związki i seks
To kłamstwo! Poznaj 7 mitów na temat seksu po porodzie
Słyszałaś już milion opinii na temat intymnego życia młodych rodziców? Zobacz, w co nie powinnaś wierzyć!
Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
wierszyk o Mikołaju
Święta i uroczystości
Wierszyk o Mikołaju –​ krótkie, łatwe i śmieszne propozycje
Ewa Janczak-Cwil
Co na odporność dla dzieci
Zdrowie
Co na odporność dla dziecka – 6 skutecznych i sprawdzonych metod [oraz 3 produkty z apteki]
Joanna Biegaj
Adwent
Święta i uroczystości
Adwent: co to jest, kiedy się zaczyna i kończy? Zwyczaje i symbole adwentu
Luiza Słuszniak
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
Mikołajki życzenia
Święta i uroczystości
Życzenia na mikołajki 2022 – oryginalne i śmieszne wierszyki
Joanna Biegaj
Co to są roraty?
Święta i uroczystości
Roraty: co to za msza? Kiedy są odprawiane i jak wyglądają?
Luiza Słuszniak
witamina D
Zdrowie
Witamina D – korzyści, normy dla dzieci dzieci i dorosłych, źródła witaminy D
Małgorzata Wódz
sennik dziecko
Aktualności
Sennik: dziecko – znaczenie snów, w których pojawiają się dzieci
Joanna Biegaj
mleko z czosnkiem
Zdrowie
Mleko z czosnkiem – jak działa, na co pomaga, przepisy
Joanna Biegaj
Glukoza w moczu w ciąży
Zdrowie w ciąży
Glukoza w moczu w ciąży – co oznacza, jakie objawy jej towarzyszą?
Ewa Janczak-Cwil
Zabawy mikołajkowe
Święta i uroczystości
Zabawy na mikołajki: gry, konkursy, zabawy ruchowe i inne pomysły mikołajkowe
Joanna Biegaj
Jak wzmocnić odporność?
Zdrowie
Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu u dziecka: zakwas, oxymel, miód i inne
Adrianna Trusiuk
zasiłki dla samotnej matki
Prawo i finanse
Zasiłki dla samotnej matki –​ co przysługuje? Świadczenia, dodatki, zasiłek z MOPS
Małgorzata Wódz
masa solna przepis i ozdoby z masy solnej
Gry i zabawy
Masa solna – jak zrobić idealną masę solną krok po kroku [PRZEPIS]
Magdalena Drab
dekoracje świąteczne, śnieżynka
Święta i uroczystości
Śnieżynki z papieru – 7 wzorów do wycinania
Agnieszka Szumigaj
Wierszyki świąteczne
Święta i uroczystości
Wierszyki świąteczne: krótkie, śmieszne, dla dzieci, życzenia SMS
Milena Oszczepalińska
gorączka u dziecka
Pielęgnacja
Przegrzanie dziecka: objawy, co zrobić, gdy dziecko jest przegrzane
Małgorzata Wódz
list do Mikołaja
Święta i uroczystości
List do św. Mikołaja – 8 wzorów do druku
Magdalena Drab
Tran dla dziecka
Żywienie
Tran dla dziecka –​ jaki wybrać, od kiedy i ile podawać? Wyjaśnia pediatra
Małgorzata Wódz
jak ubierać niemowlę jesienią
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę jesienią – co założyć dziecku na spacer i w domu?
Joanna Biegaj