Cytaty o ludziach trafnie opisują zachowania i emocje, jakie towarzyszą nam każdego dnia. Autorzy i autorki złotych myśli potrafią w prostych, trafnych słowach ukazać prawdę o naturze człowieka. Cytaty o ludziach: fałszywych i dwulicowych wrednych złośliwych którzy zawiedli dobrych mądrych – mogą cię zainspirować Cytaty o fałszywych i dwulicowych ludziach Te cytaty o fałszywych ludziach powalają inaczej spojrzeć na niektóre zdarzenia. A może miałaś do czynienia z ludźmi dwulicowymi? „Trzymaj się z daleka od ludzi, którzy chcą ograniczyć twoje ambicje. Mali ludzie zawsze to robią, ale wielcy, zawsze dają ci poczuć, że też potrafisz być wielki”. Mark Twain „Ludzie, który lubią cię tylko wtedy, gdy dobrze wyglądasz, nie są nic warci”. Robin Brande „ Szkoła, miłość i inne diety ” „Takie jest życie. Ludzie są mili tylko wtedy, kiedy węszą jakąś korzyść”. Barbara Faron „ Szczęście smakuje truskawkami ” „Na własnej skórze przekonasz się, że w długiej podróży życia spotkasz wiele masek i kilka twarzy”. Luigi Pirandello „Na świecie jest wielu ludzi, ale twarzy jest jeszcze więcej, bo każdy ma inną”. Rainer Maria Rilke „Jaką przewagę mają kłamcy? Że kiedy mówią prawdę, nie wierzą”. Arystoteles „Niewinność potrafiła nosić na sobie niczym drugą skórę, ale kiedy jej to pasowało, potrafiła tę skórę szybko z siebie zrzucać.” Victoria Jenkins „ Niczyje dziecko ” „Patos postawy nie jest oznaką wielkości: kto w ogóle potrzebuje póz, jest fałszywy…...
Janusz Korczak już w latach 20-tych XX wieku mówił o wychowywaniu dzieci opartym na partnerstwie i podążaniu za potrzebami dziecka. Rewolucyjne wówczas idee dzisiaj nadal potrzebują ciągłego powtarzania i przypominania. Poznaj najważniejsze cytaty Janusza Korczaka, zapisz je głęboko w sercu, ale też podaj dalej.
„Nie ma dzieci – są ludzie; ale o innej skali pojęć; innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć”.
„Kiedy dziecko powinno już chodzić i mówić? Wtedy, kiedy chodzi i mówi. Kiedy powinny się wyrżnąć ząbki? Akurat wtedy, kiedy się wyrzynają. Niemowlę tyle godzin spać powinno, ile mu potrzeba, by było wyspane”.
„Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres praw i obowiązków. Ze wszystkich sam jesteś dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wykształcić przede wszystkim”.
„Powiadacie: Nuży nas obcowanie z dziećmi. Macie słuszność. Mówicie: Bo musimy się zniżać do ich pojęć. Zniżać, pochylać, naginać, kurczyć. Mylicie się. Nie to nas męczy. Ale - że musimy się wspinać do ich uczuć. Wspinać, wyciągać, na placach stawać, sięgać. Żeby nie urazić”.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”.
Poniżej przedstawiamy więcej znanych cytatów o dzieciach Janusza Korczaka:
Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz, jeśli nie wie – wytłumacz, jeśli nie może – pomóż.
***
Czym jest dziecko […]? Czym jest ta połowa ludzkości, żyjąca razem i obok nas w tragicznym rozdwojeniu? Nakładamy na nią brzemię obowiązków jutrzejszego człowieka, nie dając żadnego z praw człowieka dzisiejszego.
***
Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy.
***
Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.
***
Dla jutra lekceważy się to, co dziś [dziecko] cieszy, smuci, dziwi, gniewa, zajmuje. Dla jutra, którego ani rozumie, ani ma potrzebę rozumieć, kradnie się lata życia, wiele lat.
***
Całe wychowanie współczesne pragnie, by dziecko było wygodne, konsekwentnie krok za krokiem dąży, by uśpić, stłumić, zniszczyć wszystko, co jest wolą i wolnością dziecka, hartem jego ducha, siłą jego dążeń i zamierzeń. Grzeczne, posłuszne, dobre, wygodne, a bez myśli o tym, że będzie bezwolne wewnętrznie i niedołężne życiowo.
***
Nie biegaj, bo wpadniesz pod konie. Nie biegaj, bo się spocisz. Nie biegaj, bo się zabłocisz. Nie biegaj, bo mnie głowa boli. (…) I cała potworna maszyna pracuje długie lata, by kruszyć wolę, miąć energię, spalać siłę dziecka na swą.
***
Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższa jest radość z pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy.
***
W małym mieszkaniu może panować zgoda, życzliwość, wesołość, w dużym może być surowość, niechęć i nuda. Samotne może być dziecko i tu, i tam.
***
Wszystko, co osiągnięte tresurą, naciskiem, przemocą, jest nietrwałe, niepewne, zawodne”.
***
Im mizerniejszy poziom duchowy, bezbarwniejsze moralne oblicze, większa troska o własny spokój i wygodę, tym więcej zakazów i nakazów, dyktowanych pozorną troską o dobro dziecka.
***
Dziecko jest pergaminem szczelnie zapisanym drobnymi hieroglifami, których część tylko zdołasz odczytać, a niektóre potrafisz wytrzeć lub tylko zakreślić i własną zapełnisz treścią.
Zobacz także: