ból brzucha w czasie owulacji

Co z brzuchem po porodzie?

Nie wystarczy urodzić, aby pozbyć się wystającego brzucha. Jak znów mieć płaski brzuch?
Beata Turska
ból brzucha w czasie owulacji

Płaski brzuch po porodzie - tak, to możliwe. Nie licz jednak, że zaraz po narodzinach dziecka wskoczysz w obcisłe biodrówki. Zanim to nastąpi, ludzie mogą ci ustępować miejsca. To normalne i na szczęście potrwa bardzo krótko.

Natychmiast po porodzie twój brzuch wyraźnie się spłaszczy, jednak nie od razu będzie wyglądał tak jak dawniej i z pewnością daleko mu będzie do ideału. Zastanawiasz się pewnie, jak szybko wrócisz do formy? Tu nie ma reguły. Są kobiety, które już po miesiącu wyglądają, jakby w ogóle nie rodziły, inne już nigdy nie wcisną się w swoje ulubione ciuchy. A jak będzie z tobą?

Brzuch w ciąży i po porodzie

Bardzo dużo zależy od tego, jak dbałaś o siebie w czasie ciąży: ile przybrałaś na wadze, jak pielęgnowałaś swoją skórę i w jakim stanie są twoje mięśnie. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że nie na wszystko mogłaś mieć wpływ: np. o tym, czy na twojej skórze pojawiły się rozstępy, zadecydowały również hormony i czynniki dziedziczne. Nie bez znaczenia jest także twój wiek.
Redakcja poleca: Ćwiczenia po ciąży - film
Zobacz, jak ćwiczyć po porodzie. O tym, jak często ćwiczyć po ciąży i o jakich zasadach bezpieczeństwa pamiętać, opowiada trenerka fitness.

Po porodzie macica się skurczy

Podczas 9 miesięcy oczekiwania na dziecko macica powiększa się kilkadziesiąt razy. Przed zajściem w ciążę wygląda jak spłaszczona gruszka o wysokości 7–9 centymetrów, a pod jej koniec mieści często trzykilogramowego bobasa! Wiązadła, które stabilizują macicę, normalnie mierzą kilka centymetrów, pod koniec ciąży rozciągają się do prawie pół metra. Nie powinno więc cię dziwić, że brzuch potrzebuje czasu, by wrócić do dawnych rozmiarów.

Kurczenie się macicy (czyli jej inwolucja) trwa od 6 do 8 tygodni. Dno macicy, sięgające tuż po porodzie pępka, obniża się o mniej więcej centymetr dziennie. Powinnaś być zatem cierpliwa.

Ćwicz mięśnie po porodzie

Powrót macicy do normalnej wielkości nie oznacza niestety, że brzuch natychmiast zrobi się płaski jak deska. Jego mięśnie tracą formę najszybciej ze wszystkich grup mięśniowych, mogą więc stać się trochę zwiotczałe. Na szczęście najszybciej ze wszystkich mogą ją także odzyskać, tylko czasem trzeba im w tym pomóc.

Co robić? Ćwiczyć. Pamiętaj jednak, że nie wolno ci się zbytnio forsować. Możesz zacząć 6 tygodni po porodzie, o ile twoje dziecko przyszło na świat drogami natury, obyło się bez komplikacji, a ty czujesz się na siłach, by się gimnastykować (specjalne ćwiczenia dla kobiet po porodzie możesz rozpocząć wcześniej). 

Trenerka fitness pokazuje, jak ćwiczyć po ciąży:

Brzuch po cesarskim cięciu

Blizna z czasem stanie się mało widoczna. Będzie tylko cienką, białą kreseczką nad linią owłosienia łonowego. Krótko po porodzie okolica rany może być trochę zdrętwiała: to normalne. Nie martw się, w miarę gojenia częściowo odzyskasz czucie.

Z ćwiczeniami musisz poczekać co najmniej dwa miesiące. Zbyt szybkie ich rozpoczęcie grozi jeszcze większym rozciągnięciem mięśni, a nawet może doprowadzić do powstania przepukliny.

Poporodowe zmiany na brzuchu

Mamy borykają się nie tylko z problemem rozciągniętej skóry. Część kobiet obserwuje również zmiany, które na szczęście powinny minąć bez śladu.

Po porodzie masz wystający pępek. Spokojnie, schowa się. Zaczął wystawać około połowy drugiego trymestru, ponieważ został wypchnięty na zewnątrz przez rosnącą macicę. Po porodzie szybko wróci na swoje miejsce.

Po porodzie masz ciemną kreskę. Zniknie. Ciemna linia na brzuchu, biegnąca od pępka do spojenia łonowego (linea negra), pojawiła się w drugim trymestrze na skutek działania hormonów. Będzie zanikać. Jak szybko? Decyduje o tym wiele czynników (np. to, ile jest w niej pigmentu).

Po porodzie masz pajęczynę żył. Jeśli masz jasną karnację, w czasie ciąży pod wpływem hormonów skóra twojego brzucha (i nie tylko) stała się jakby „przezroczysta” – przeświecała przez nią plątanina żyłek. Powinny zniknąć, gdy po porodzie twój organizm odzyska równowagę hormonalną.

Poznaj 7 tajemnic mam.

Czy po porodzie brzuch będzie taki jak kiedyś

To naprawdę może się udać! Ale jeśli chcesz cieszyć się smukłą sylwetką, czeka cię sporo pracy. Oto sprawdzone rady.

Aby mieć ładny brzuch po porodzie
  • karm piersią. Wydzielająca się pod wpływem drażnienia brodawek oksytocyna przyśpiesza obkurczanie się macicy. Podczas karmienia tracisz też mnóstwo kalorii.
  • ujędrniaj i nawilżaj skórę. Dzięki dobrym preparatom nawilżającym i ujędrniającym znacznie szybciej odzyska dawną elastyczność.
  • masuj brzuch. Twoja skóra będzie lepiej ukrwiona. W razie potrzeby skorzystaj z pomocy profesjonalnego masażysty.
  • stosuj zimny prysznic. Nie wyleguj się w wannie buchającej parą. Wysoka temperatura osłabia skórę.
  • noś majtki ściągające, najlepiej przeznaczone specjalnie dla kobiet po porodzie.
  • ruszaj się, spaceruj, pływaj. Szybko nabierzesz kondycji i łatwiej spalisz zbędne kalorie.
  • nie odchudzaj się zbyt szybko. Po porodzie w trakcie karmienia organizm musi mieć czas na regenerację. Pamiętaj też, że zbyt szybki spadek wagi sprawia, że skóra staje się wiotka.


Konsultacja: lek. med. Artur Kucharski, specjalista ginekolog położnik, Szpital im. A. Falkiewicza we Wrocławiu
mtj_dopisek.gif

 
Oceń artykuł

Ocena 4 na 26 głosy

Zobacz także

Popularne tematy