Wyniki
Laureaci
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Ćwiczenia po porodzie
Połóg

Ćwiczenia po porodzie: kiedy i jak zacząć ćwiczyć?

Ćwiczenia po porodzie pomogą ci wrócić do figury sprzed ciąży. Nie możesz jednak zacząć ćwiczyć od razu po porodzie i pamiętaj, że kluczem są ćwiczenia wzmacniające.

Ćwiczenia po porodzie wymagają wcześniejszego dojścia do siebie po urodzeniu dziecka. Pamiętaj, że twoje ciało przeszło ogromną rewolucję, a mięśnie brzucha są mocno rozciągnięte. Zanim zabierzesz się za trening, musisz wiedzieć, że organizm potrzebuje nie tylko odpowiedniego treningu, ale także czasu.

Kiedy można rozpocząć ćwiczenia po porodzie?

Pierwszym ćwiczeniem, które można wykonać zaraz po porodzie, są ćwiczenia mięśni Kegla. Mięśnie dna miednicy i pochwy przez cały okres trwania ciąży zostały mocno nadwerężone. Trzeba o nie zadbać, bo kondycja może w przyszłości zadecydować o twoim stanie zdrowia i komforcie. Na możliwość wykonywania innej aktywności fizycznej musisz poczekać ok. 6 tyg. Po tym czasie będziesz miała wizytę kontrolną u ginekologa. Zapytaj, czy już możesz wrócić do treningu. Panie, które musiały mieć cesarskie cięcie, będą musiały poczekać dłużej, bo aż 8 tygodni. Nadal jednak nie możesz forsować ciała.

Dlaczego ćwiczyć po porodzie?

Chodzi nie tylko o powrót do sylwetki i formy sprzed ciąży! Ćwiczenia po porodzie przyspieszają proces obkurczania się macicy, zapobiegają obniżaniu macicy i ścian pochwy, wspomagają pracę jelit, a tym samym łagodzą zaburzenia wypróżniania. Nie zapominajmy o tym, że poprawiają humor, a także dają dużo fizycznej siły niezbędnej do opieki nad maluszkiem.

Jakie ćwiczenia wykonywać po porodzie?

Twoje ciało po porodzie jest zupełnie inne, więc zapomnij o treningach sprzed okresu ciąży. Rozciągnięcie i osłabienie mięśni może wpływać nie tylko na wygląd, ale także na komfort życia i samoocenę, ale pamiętaj, że twój organizm potrzebuje czasu - regularność, a nie intensywność jest tu kluczowa. Gdy lekarz zezwoli na ćwiczenia, możesz zapisać się na zajęcia przeznaczone dla kobiet po ciąży. Dostępne są także treningi on-line, gdzie możesz na bieżąco zadawać pytania trenerowi. Jeśli chcesz ćwiczyć sama, zacznij od spacerów, bieżni, jazdy na rowerze, czy orbitreka. Z czasem zacznij zwiększać tempo i intensywność ćwiczeń, a także, gdy się rozruszasz, powoli wprowadzaj kolejne ćwiczenia do treningu.

Ćwiczenia po porodzie: do wykonania w domu

  • Dotlenianie się — to dobry sposób na rozpoczęcie ćwiczeń. Połóż dłonie na wysokości ostatniego żebra. Zrób głęboki wdech, tak by żebra się rozeszły na boki. Powtórz to ćwiczenie kilka razy. Dotlenisz w ten sposób narządy wewnętrzne. Pamiętaj także, by świadomie oddychać podczas spacerów, marszu czy biegana na dworze.
  • Wyciąganie kręgosłupa — ciąża jest dla kręgosłupa dużym obciążeniem, przez kilka miesięcy musi podtrzymywać większy ciężar niż zazwyczaj. Po porodzie często będziesz nosiła dziecko i się do niego schylała, dlatego tak ważne jest wzmocnienie kręgosłupa. Usiądź ze skrzyżowanymi nogami. Pochylaj się jak najdalej do przodu, maksymalnie rozciągając kręgosłup na całej jego długości. Możesz ćwiczenie wykonywać, klęcząc na kolanach, pamiętaj jednak, by pośladki dotykały stóp.
  • Mocne mięśnie — siedząc na podłodze z wyprostowanymi, złączonymi nogami, pochylaj się do przodu, przesuwając wyprostowane ręce w kierunku stóp. Nie garb przy tym pleców, najważniejsze jest wyciąganie się do góry i przed siebie, nie musisz głową dotknąć do kolan, ani placami stóp. Przy tym ćwiczeniu pracują zarówno mięśnie pleców, jak i nóg.
  • Kołyska — leżąc na brzuchu, chwyć oburącz stopy. Wyprostuj ramiona i nogi, odchyl mocno głowę do tyłu i wykonaj „kołyskę”. Pozycja ta wzmacnia mięśnie klatki piersiowej, ud oraz ramion.
  • Pupa w górę — leżąc na plecach, podnoś miednicę do góry, jednocześnie dotykając stopami podłoża. Rób to bardzo powoli, unosząc kręgosłup krąg po kręgu, aż do części szyjnej. Równie wolno wracaj do pozycji leżącej.
  • Koci grzbiet — na czworakach zrób wydech, wygnij kręgosłup w łuk i opuść głowę. Przy wdechu pozwól kręgosłupowi luźno opaść i podnieś głowę do góry. Ćwiczenie to wzmacnia mięśnie pleców, ramion i nóg, przynosi ulgę w bólach kręgosłupa, rozładowuje napięcie nagromadzone w górnej części ciała.
  • Mocne ramiona — nie zapominaj o ramionach, które teraz muszą więcej nosić. Uklęknij, podpierając się na rękach (klęk podparty). Napnij mocno mięśnie brzucha, wciągając maksymalnie pępek. Utrzymując napięcie mięśni, wykonaj pompkę.

Ćwiczenia po porodzie na piłce

Pierwszym etapem ćwiczeń jest tak naprawdę przywrócenie naturalnych funkcji pracy mięśni. Jeśli masz piłkę do ćwiczeń, którą wykorzystywałaś w ciąży, teraz także ci się przyda. Przy jej pomocy możesz pomóc swojej miednicy. Na początek zacznij od bujania się i krążeń bioder. Z czasem będzie także świetną podporą podczas wykonywania innych ćwiczeń.

Ćwiczenia brzucha po porodzie

Wiele mam się zastanawia, kiedy będzie mogła zacząć ćwiczyć mięśnie brzucha, które tak bardzo zmieniły się po ciąży. Od razu po porodzie możesz robić proste ćwiczenia na brzuch, np. napinać mięśnie, wciągać brzuch, ale tylko tyle! Możesz zauważyć, że po urodzeniu dziecka, pojawiła się przerwa w mięśniach brzucha. Potrzeba ok. 4-8 tygodni, by wróciły do swojego właściwego ułożenia. Zbyt wczesny trening tej partii ciała nie tylko nie poprawi ich kondycji, ale może nawet uszkodzić mięśnie brzucha. Przysiady i brzuszki można wprowadzić, dopiero gdy przerwa w mięśniach zmniejszy się do szerokości 1-2 palców.

Ćwiczenia po porodzie z dzieckiem

Wiele mam rezygnuje z ćwiczeń po porodzie, ze względu na dziecko, to duży błąd. To może być okazja na fajnie spędzony czasu. Podczas ćwiczeń maluch może leżeć np. na macie podczas wykonywania pompek, a każda seria może kończyć się buziakiem. Świetna zabawa dla każdego z was! Malec z pewnością polubi taką wspólną aktywność. Są też specjalne zajęcia przeznaczone dla mam z maluszkami (też treningi on-line), gdzie instruktorki pokazują, jak niemowlę może uczestniczyć w treningu mamy. Dobrym rozwiązaniem są ćwiczenia przy użyciu wózka na spacerze z niemowlakiem.

Zobacz także:

Ćwiczenia po ciąży - film

połóg
Adobe Stock
Połóg
Połóg - 6 wyjątkowych tygodni
Połóg trwa 6 tygodni i rozpoczyna się zaraz po porodzie. Jest to czas, gdy narząd rodny kobiety wraca do formy sprzed ciąży, np. obkurcza się macica.

Czujesz się zmęczona porodem, utulaniem płaczącego maleństwa i lękiem, czy zdołasz je wykarmić własną piersią. Połóg to trudny czas, łatwiej go przetrwasz, wiedząc, że to, co się teraz dzieje, jest  normalne. W końcu to tylko sześć tygodni. Połóg – wygląd kobiety Urodzenie dziecka to ubytek około pięciu kilogramów. W organizmie przez dziewięć miesięcy nagromadziło się sporo płynów, dlatego brzuch jest nadal widoczny. Wpływa na to również powiększona macica, która z każdym dniem kurczy się coraz bardziej. Na rozciągniętą skórę możesz stosować balsamy ujędrniające i naprzemienny chłodny i letni prysznic.  Z rozpoczęciem diety odchudzającej musisz jednak poczekać, aż przestaniesz karmić piersią. Połóg – wydzielina z pochwy Gdy organizm oczyści się po porodzie (z krwią wydalany jest śluz i fragmenty tkanki z macicy), zakończy się krwawienie. Nosi ono nazwę upławów poporodowych. Ich barwa z ciemnoczerwonej przechodzi w czerwonobrązową i żółtawą. Połóg – obolałe krocze Po porodzie fizjologicznym możesz odczuwać ból, zwłaszcza gdy krocze było nacinane lub pękło. Jeśli założono ci szwy rozpuszczalne, nie musisz przyjeżdżać do szpitala na ich zdjęcie. Rana zwykle goi się w ciągu kilku tygodni , a ból słabnie. W czasie połogu, gdy siadasz, możesz podkładać sobie poduszkę lub dmuchane kółko do pływania dla dzieci. Nie przyjmuj na własną rękę żadnych leków przeciwbólowych. Gdy karmisz piersią, decyduje o tym lekarz. Połóg – nietrzymanie moczu Nietrzymanie moczu to dość powszechna dolegliwość w połogu u kobiet, które rodziły siłami natury. Mija po kilku tygodniach. Jej powodem jest osłabienie lub uszkodzenie mięśni dna miednicy . W powrocie do formy pomogą ćwiczenia wzmacniające mięśnie krocza. Jeśli nie przyniosą efektu, konieczne może być leczenie. Połóg –...

Jak wygląda połóg?
Facebook
Aktualności
Nikt jej nie powiedział, jak wygląda połóg. Postanowiła uświadomić inne mamy
Ten niezwykle szczery post spotkał się z dużym zainteresowaniem mam. Kobieta brutalnie szczerze napisała, jak wygadają pierwsze dni po porodzie.

Autumn Benjamin niedawno została mamą i choć cieszy się, że urodziła maluszka, to jednak przeżyła olbrzymi szok po porodzie. O ile mówi się o ciąży i o samym porodzie, to zdaniem tej kobiety o połogu mówi się zdecydowanie za mało . Nie brakuje pięknych instagramowych fotografii gwiazd, których pokazują, jak cudnie wyglądaj i jak szybko dochodzą do formy, rzeczywistość zazwyczaj bywa inna i może mocno zaskoczyć młode mamy. Brutalnie szczerze Mogłoby się wydawać, że to, co napisała Autumn ma na celu zniechęcenie kobiet do rodzenia dzieci. Jednak ta świeżo upieczona mama uważa, że kobiety powinny być świadome, co może je czekać zaraz po porodzie . Jej zdaniem kobiety mają niewielką świadomość na temat tego, jak co się dzieje w pierwszych dobach. "To był 2 dzień po urodzeniu Layli. Podczas jedzenia mojego „cudownego” szpitalnego posiłku. Byłam na nowym terytorium. Ucząc się karmienia piersią tej małej ludzkiej istoty, którą właśnie sprowadziłam na świat. Mając na sobie te duże majtki z siatki, wciąż widząc ciężarny brzuch ... bo nikt mi nie powiedział, że ciążowy brzuch nie znika natychmiast . Nikt nie powiedział mi, że będę tak bardzo krwawiła. Nikt mi nie powiedział, że będę spędzała godziny płacząc i walcząc z własnymi emocjam i. Pamiętam, jak leżałam na szpitalnym łóżku, szlochałam. Płakałam, bo moja maleńka wreszcie była ze mną... WRESZCIE! Ale to oznacza, że nie jest już tak chroniona, jak w moim brzuchu. To mnie przeraziło. Uświadomiłam sobie, że mój Krein (mąż) także był zagubiony. Gdy podtrzymywał mnie pod prysznicem, a ja płakałam w niekontrolowany sposób. Mam rozmazane wspomnienia, ale pamiętam to poczucie, że moje maleństwo nie jest już w moim bezpiecznym brzuchu." wyznała kobieta. "Towarzyszył mi okropny ból... nikt nie mówi ci, że zwykle za " szybkim porodem " kryje się mocne...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Partner
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Partner
Polecamy
Porady
Bon turystyczny przedłużenie
Aktualności
Bon turystyczny przedłużony: będzie obowiązywał również w sezonie zimowym 
Joanna Biegaj
Opieka na dziecko 2 dni
Prawo i finanse
2 dni opieki na dziecko: kiedy zgłaszać pracodawcy urlop opiekuńczy
Milena Oszczepalińska
życzenia na dzień chłopaka
Aktualności
Życzenia na Dzień Chłopaka: rymowanki, wierszyki, mądre cytaty
Joanna Biegaj
Ile trwa katar u dziecka
Zdrowie
Ile trwa katar u dziecka: katar wirusowy i bakteryjny. Ile trwa nieleczony katar?
Ewa Janczak-Cwil
Imiona aniołów: lista anielskich imion dla chłopców i dziewczynek
Aktualności
Imiona aniołów: lista anielskich imion dla dziewczynek i chłopców
Luiza Słuszniak
Pomysły na Dzień Chłopaka w szkole
Aktualności
Pomysły na Dzień Chłopaka w szkole: jak zorganizować obchody, jakie prezenty przygotować?
Joanna Biegaj
Ciasto na dzień chłopaka z kremem i owocami
Przepisy
Ciasto na Dzień Chłopaka: przepis. Spraw pyszną niespodziankę!
Adrianna Trusiuk
Dzień chłopaka i Dzień mężczyzny: czy to samo święto?
Święta i uroczystości
Dzień Chłopaka i Dzień Mężczyzny: czy to jest to samo święto?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Zabawy na Dzień Chłopaka: fajne i śmieszne aktywności dla dzieci
Gry i zabawy
Zabawy na Dzień Chłopaka: fajne i śmieszne gry i zabawy dla dzieci
Sylwia Arlak
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2022: ile dni, ile płatny, wniosek, dokumenty
Magdalena Drab
upoważnienie do odbioru dziecka ze szkoły
Edukacja
Jak napisać upoważnienie do odbioru dziecka ze szkoły [WZÓR]
Joanna Biegaj
gęsty katar u dziecka
Zdrowie
Gęsty katar u dziecka – jak szybko się go pozbyć?
Ewa Janczak-Cwil
pielęgnacja niemowlaka
Aktualności
Najważniejsze zasady pielęgnacji niemowlaka (rady położnej)
Joanna Biegaj
upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola
Edukacja
Upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola: jak je napisać, kto może zostać upoważniony? 
Joanna Biegaj
skierowanie do lekarza
Zdrowie
Do jakiego specjalisty potrzebne jest skierowanie?
Magdalena Drab
Kaszka kukurydziana
Dieta
Kaszka kukurydziana dla niemowlaka – jak zrobić i od kiedy warto ją podać? [PRZEPIS]
Adrianna Trusiuk
Najlepsze książki dla 5-latka
Wychowanie
Książki dla 5-latków. Jakie wybrać, by zachwycić dziecko?
Luiza Słuszniak
wierszyk dla nauczyciela przedszkola
Przedszkolak
Wierszyk dla nauczyciela przedszkola: propozycje, które sprawdzą się też jako życzenia
Joanna Biegaj