46. tydzień życia: dziecko reaguje na swoje imię, uśmiecha się do lustra
Twoje dziecko w 46. tygodniu zaczyna stać z podparciem, może nawet na chwilę ustać się bez trzymanki. Potrafi precyzyjnie operować rączkami, nie ma rzeczy, której by nie otworzyło. Zobacz, jakie inne ważne zmiany w rozwoju dziecka zachodzą w 46. tygodniu życia i jak możesz je wspomagać np. zabawą.
Spis treści:
- Rozwój niemowlaka w 46. tygodniu
- Jak wspomagać rozwój niemowlaka?
- Pielęgnacja i zdrowie niemowlaka
- Karmienie niemowlaka
- Co może niepokoić?
- Więcej o 46. tygodniu
Rozwój niemowlaka w 46. tygodniu
46. tydzień życia dziecka to moment, kiedy twój maluch jest coraz bliższy wykonania w pełni samodzielnego pierwszego kroku. Coraz pewniej czuje się, chodząc podtrzymywany za rączki – jego uchwyt staje się coraz słabszy.
Co nowego w rozwoju fizycznym?
46-tygodniowe niemowlę:
- umie już swobodnie usiąść z leżenia na brzuszku;
- doskonale chwyta przedmioty, używając chwytu „szczypcami” (trzyma przedmioty między kciukiem a palcem wskazującym);
- potrafi wkładać i wyjmować zabawki z pudełka.
Chęć poznawania świata i sprawność ruchowa powodują, że dziecko może nawet:
- stać z podparciem;
- chodzić, trzymając się mebli;
- puścić twoją rękę lub brzeg mebla i stanąć zupełnie samo, bez podparcia;
- wstawać i siadać bez pomocy rodzica.
Wzrost i waga niemowlaka
46–tygodniowe dziecko waży około 9-9,5 kg (50 centyl). W przypadku dziewczynek 50 centyl wynosi 9 kg, zaś dla chłopców jest to 9 kg 750 dkg. Wzrost dzieci w tym wieku waha się w przedziale 70-75 cm (dla 50 centyla). Dziewczynki mierzą w 50 centylu 73 cm, zaś chłopcy 75 cm.
Możesz się już spodziewać, że maluch potroi wagę urodzeniową lub będzie blisko tego. Mimo tego pod koniec pierwszego roku życia, przyrost wagi niemowlaka nie jest już tak dynamiczny, jak w poprzednich miesiącach.
Co potrafi dziecko?
Jeżeli chodzi o rozwój emocjonalny i umysłowy, na tym etapie życia dziecko rozumie coraz więcej słów, a nawet proste zdania. Kiedy zapytasz je, czy chce na rączki, wyciągnie je do ciebie. Gdy wspomnisz o jedzeniu, zacznie rozglądać się za łyżeczką.
W 46. tygodniu potrafi:
- powitać cię szerokim uśmiechem (tylko dlatego, że cię widzi, a nie z powodu tego, że robisz coś, co mu się podoba);
- uśmiechać się do swojego odbicia w lustrze;
- do pewnego stopnia ograniczyć swoje zachowanie (kiedy np. powiesz „Nie wolno tu wchodzić” może posłuchać i zaniechać działania);
- zrobić „Pa, pa”;
- rozumieć od 20 do 50 słów (zareaguje na zdanie w rodzaju: „Chcesz na rączki?”, „Będziemy jeść”);
- kojarzyć imiona z konkretnymi osobami;
- szukać wzrokiem przedmiotu, o którym mówisz.
Skoki rozwojowe
Im bliżej pierwszych urodzin, tym bardziej twój maluch jest „dorosły”. Przede wszystkim zrobił ogromne postępy w rozwoju fizycznym i werbalnym:
- jest bardzo ruchliwy – żadna półka nie jest zbyt wysoka, a żadna klamka zbyt skomplikowana;
- trudno mu usiedzieć w jednym miejscu i staje się specjalistą od ucieczek – wykręca się od przewijania, potrafi wydostać się z wózka i wysokiego krzesełka do karmienia;
- zaczyna rozumieć, że niektóre zdarzenia następują po sobie i wie, co się wydarzy;
- dużo mówi… po swojemu;
- reaguje na swoje imię;
- próbuje rysować na papierze;
- daje do zrozumienia, że chce się z tobą bawić;
- ukrywa przedmiot, czeka i śmieje się, gdy go znajdziesz;
- daje posmakować, to, co samo je.
Jak wspomagać rozwój niemowlaka?
Jesteś dla dziecka najwspanialszą zabawką na świecie – pobudzasz wszystkie jego zmysły, mówisz, rozśmieszasz, przytulasz. Dlatego nie dziw się, że maluch woli być z tobą niż w otoczeniu zabawek. Znajdź każdego dnia trochę czasu, aby pobawić się z nim. Po prostu bądź przy nim, turlajcie się, ścigajcie na czworakach lub też siedź z nim na podłodze i układaj puzzle.
Ćwiczenia i zabawy z niemowlakiem
W tym wieku maluch najczęściej domaga się starych, ulubionych zabaw, jak „A ku-ku”, „Koci-koci”, chowanie się i znajdowanie, gonitwa itp.
Ćwiczymy rączki
W 46. tygodniu życia ćwicz z nim sprawność jego rączek. W tym celu:
- dawaj do zabawy duże, lekkie przedmioty, np. dmuchaną piłkę;
- podawaj malutkie przedmioty ćwiczące ruchy precyzyjne, np. wyjmowanie kawałków owoców włożonych do plastikowego kubeczka;
- ćwiczcie wrzucanie klocków czy zwiniętych w kulkę skarpetek do pudełka.
Rozwijamy mowę
Powiększaj liczbę słów i utrwalaj znaczenie już znanych:
- opowiadaj maluchowi o wszystkim, co robisz, czujesz i co widzicie na spacerach;
- pobawcie się w „Gdzie są oczka, nosek i buzia?” (weź rękę malucha i dotknij swoich oczu, nosa i ust);
- kiedy niemowlak próbuje coś powiedzieć, a mu nie wychodzi, popraw go w taki sposób, żeby nie było to krytyką (np. jeżeli chce powiedzieć „butelka”, a wychodzi z tego „ba-ba”, wymów poprawnie słowo w zdaniu w rodzaju: „Chcesz butelkę?”);
- nie używaj dziecięcych słów (zamiast „dzidzia” powiedz „dziecko”);
- używaj jak najczęściej pytań i poleceń – w ten sposób maluch o wiele lepiej rozumie używane słowa („Pójdziemy do parku czy na plac zabaw?”, a potem na nie odpowiedz „Dzisiaj pójdziemy do parku oglądać ptaki”);
- proś o proste rzeczy, jak np. daj rączkę, otwórz buzię, nie chlap.
Zabawki edukacyjne
Warto kupić maluchowi zabawki wspomagające rozwój jego małej motoryki, koordynacji „oko-ręka” i zdolności poznawczych, takie jak:
- sorter kształtów, rozpoznawanie kształtów i kolorów czy umieszczanie klocków w odpowiednich otworach ćwiczą zdolności manualne oraz pobudzają do eksperymentowania;
- piankowe plansze, które można łączyć ze sobą na różne sposoby i w ten sposób uczyć malucha kojarzenia kształtów;
- drewniane puzzle z wyciąganymi kształtami, które dziecko może dopasować do odpowiednich otworów;
- drewnianą lub plastikową wieżyczkę ze zdejmowanymi klockami-krążkami, które maluch będzie nakładać na patyk, starając się nałożyć od największego do najmniejszego;
- kolorowe wiaderko, do którego maluch będzie mógł wrzucać swoje zabawki i klocki;
- książeczki edukacyjne z rysunkami pokazującymi otaczający świat, np. o zwierzętach, jedzeniu, ubraniach, ciele; pokazuj mu ilustracje i nazywaj to, co jest widoczne na obrazku.
Zajęcia dla niemowląt
Twoje dziecko jest na tyle małe, że nie ma jeszcze rozbudowanych potrzeb społecznych i zabawy z innymi dziećmi go nie interesują. Nie jest zbyt towarzyskie i nie potrzebuje kontaktu z rówieśnikami. Maluchy nawiązują relacje mimochodem, np. na placu zabaw, czasami wydzierają sobie łopatki, ale większość czasu spędzają na zabawach równoległych – bawią się obok siebie.
Pielęgnacja i zdrowie niemowlaka
Dynamiczny rozwój fizyczny malucha może spowodować, że będziesz się niepokoić różnymi problemami związanymi z nauką chodzenia.
Czy przejmować się krzywymi nóżkami?
Twoje dziecko zaczęło stawiać pierwsze kroki, ale jego nóżki wydają ci się krzywe? Czy powinien je obejrzeć lekarz? Spokojnie! Niemal wszystkie maluchy przez pierwsze dwa lata życia mają pałąkowate nóżki (kolanka nie stykają się, gdy stópki są złączone) i koślawe kolanka (nogi w kształcie litery „x”). Dopiero po kilku latach (a nawet kilkunastu) kolana i stopy zaczynają się stykać i nogi robią się proste. Jeżeli jednak masz jakiekolwiek wątpliwości związane z nóżkami malucha, skontaktuj się z lekarzem.
W bucikach czy na bosaka?
Maluch nie potrzebuje bucików w domu do stawania i chodzenia wzdłuż mebli. Najlepiej, jeżeli będzie na bosaka. Każdy but, nawet najlepszy, w pewnym stopniu ogranicza możliwość pracy i doskonalenia sprawności stopy. Musi mieć możliwość „doświadczenia” każdego rodzaju podłoża – niech to będzie dywan, terakota, klepka, ziemia, trawa. Unikaj „miękkiego” podłoża – powoduje, że stopa nie będzie odpowiednio amortyzować obciążenia i będzie się koślawić. „Twarde” podłoże sprawia, że mięśnie stopy pracują sprawniej.
Porady pielęgnacyjne
Maluch stał się akrobatą i specjalistą od ucieczek – dlatego wszelkie zabiegi pielęgnacyjne są w tym czasie dla niego nudne i jak może wykręca się od przewijania, kremowania ciałka. Jest coraz bliższy rozpoczęcia samodzielnego chodzenia i warto w tym czasie wspomóc jego rozwój, nakładając na pupę odpowiednią pieluszkę.
Najwygodniejsze na tym etapie rozwoju są pieluchomajtki, które:
- można wygodnie zakładać i zdejmować ruchliwemu maluchowi;
- dają pewność, że nie ściskasz rzepem bardziej jednej ze stron.
Pamiętaj: niesymetrycznie zapięta pieluszka po wypełnianiu może zaburzać równowagę dziecka, utrudniając mu chodzenie.
Nie spuszczaj malucha z oka
46-tygodniowe dziecko jest już bardzo ruchliwe i na tym etapie jego rozwoju naprawdę może wystarczyć chwila nieuwagi, aby maluch wziął do buzi niebezpieczną rzecz.
Karmienie niemowlaka
Jadłospis niemowlęcia w 46. tygodniu jest coraz bardziej urozmaicony. Jeżeli nie jest alergikiem, podawaj mu jogurt, kefir, serek. Dziecko nie powinno jeszcze pić zwykłego mleka. Urozmaicaj jego dania, jednak pamiętaj, że nadal podstawą diety jest twoje mleko lub mleko modyfikowane.
Karmienie piersią
Jeżeli nadal karmisz piersią na żądanie, będziesz to robić 3-4 razy dziennie. Maluszek będzie teraz wypijał mniej mleka z piersi, ponieważ główną rolę w jego diecie zaczną odgrywać pokarmy stałe.
Karmienie butelką
Także w przypadku karmienia mlekiem z butelki, zmniejszy się ilość jego spożycia. Z reguły będzie to:
- trzy razy dziennie mleko modyfikowane następne (lub specjalna mieszanka dla alergików) z dodatkiem różnego rodzaju kasz (np. kukurydzianej, ryżowej, pszennej, manny, kuskus, jaglanej) lub płatków (np. owsiane);
- do mieszanki możesz dodać owoce, np. jabłka, banany, śliwki.
Pamiętaj: podawaj mleko z butelki wtedy, kiedy dziecko ma taką potrzebę – ilość i wielkość posiłków jest orientacyjna, dostosuj je do apetytu malucha, z reguły jest to ok. 680 ml mleka dziennie.
Rozszerzanie diety niemowlaka
Do diety dziecka w 46. tygodniu życia możesz dodać:
- nowe warzywa i owoce, np. utarty burak z jabłkiem i kaszą krakowską lub perłową; warzywa możesz podawać także w formie zupek;
- nowe gatunki chudego mięsa – najlepiej gotowane, drobno posiekane lub rozdrobnione (20 g); możesz je podawać z puree ziemniaczanym, marchewką lub brokułem;
- tłuste ryby morskie, tj. śledź, łosoś, szprot;
- jogurt, kefir i twarożek – tylko, gdy jest karmione mieszanką; niemowlęta karmione piersią nie potrzebują jeszcze dodatkowych pokarmów mlecznych;
- jajko – najlepiej przygotowane w formie jajecznicy na parze lub gotowane na twardo (jeżeli dziecko jest alergikiem, z wprowadzeniem białka kurzego poczekaj jeszcze 2 miesiące);
- wędliny – możesz już dziecku na śniadanie lub obiad przygotować małą kanapkę z jasnego pieczywa lub grahamki;
- drobny makaron, np. gwiazdeczki.
Co może niepokoić?
Twój 46-tygodniowy maluch osiągnął ogromne postępy w swoim rozwoju fizycznym, umysłowym i emocjonalnym. Ale chcąc nie chcąc, porównujesz go do innych dzieci i zastanawiasz się, czy aby na pewno wszystko idzie zgodnie z planem. Czy masz powody do obaw?
Jeszcze nie staje na nóżki
Podciąganie się do stania to umiejętność bardzo indywidualnie rozwijająca się. Są maluchy robiące to już po 20. tygodniu życia, a inne osiągają to dopiero po ukończeniu roczku. I właśnie w tym przedziale czasu (między 5. a 12. miesiącem życia) najczęściej dzieci uczą się stawać i upadać. Z reguły dzieje się to około 36. tygodnia życia. Wiele zależy od budowy ciała i predyspozycji:
- „pulchne” bobasy później opanują sztukę stawania na nóżki, bo mają więcej do podniesienia ciałka;
- z kolei szczupłe mogą nie mieć wystarczająco mocnych mięśni, aby stanąć na nóżki;
- silne i zwinne dziecko nauczy się tego wcześniej.
Aby zachęcić malucha do wstawania na nóżki, staraj się, aby:
- chodził na boso lub w skarpetkach antypoślizgowych (tak, aby mniej upadał i nie tracił w ten sposób zapału do wstawania);
- kładź jego ulubioną zabawkę tak wysoko, aby musiał stanąć i jej dosięgnąć;
- podciągaj dziecko na swoich kolanach, wzmocnisz w ten sposób jego mięśnie i wiarę w siebie.
Maluch zapomniał wyuczonej umiejętności
Zdarza się, że maluch, który jeszcze tydzień temu pięknie umiał np. „Pa, pa”, bawił się z tobą w „A kuku”, nagle przestaje to robić. Tak jakby kompletnie zapomniał, o co w tych zabawach chodzi. To zupełnie naturalna sytuacja, nie martw się. W 46. tygodniu życia maluch pracuje jednocześnie nad wieloma nowymi umiejętnościami, więc niektóre mogą go szybko znudzić lub wypaść z pamięci. Zamiast przejmować się tym, wspieraj go w nauce tych umiejętności, które aktualnie go zajmują i bawią.
Powodem do niepokoju jest natomiast sytuacja, kiedy dziecko zapomina dotychczas ćwiczone umiejętności i nie uczy się nowych. Wówczas skontaktuj się z pediatrą.
Upadki w trakcie nauki chodzenia
Maluch, opanowując naukę stawiania kroków, co i raz zalicza upadek, a ty cała w nerwach boisz się, że coś mu się stanie? Spokojnie. Upadki są nieuniknione – inaczej malec nie nauczy się chodzić. Jeżeli będziesz panikować za każdym razem, gdy przewróci się, on też zacznie się denerwować.
Zamiast nerwów, spokojnie powiedz: „Ojej przewróciłeś się! Wszystko jest w porządku, więc wstawaj i maszeruj dalej”. Zapewnij dziecku swoją uwagę i maksimum bezpieczeństwa w mieszkaniu, np. zabezpiecz kanty mebli i gniazdka!
Więcej o 46. tygodniu
To może cię zainteresować:
- Siatki centylowe online – czy wzrost i waga dziecka są w normie?
- Kiedy dziecko zaczyna chodzić: normy i ważne rady dla rodziców
- Podróżowanie z niemowlakiem: jak przygotować się do długiej podróży z dzieckiem?
- Książki dla niemowląt [TOP 7 KSIĄŻECZEK]
- Bezpieczeństwo dzieci w domu: 15 zasad, których musisz przestrzegać