przykladowe, jadłospisy, dziecko
Żywienie

Przykładowe jadłospisy

Zobacz jak można skomponować jadłospis dla dziecka w wieku 1-3 lata oraz starszego: 4-6 letniego.

Zobacz jak można skomponować jadłospis dla dziecka w wieku 1-3 lata oraz starszego: 4-6 letniego.

Przykładowe jadłospisy dla dziecka w wieku 1-3 lata

Maluch w tym wieku powinien otrzymywać 1000-1300 kcal w ciągu dnia.

I śniadanie:
– płatki owsiane na mleku z jabłkiem i rodzynkami ok. 200-250 ml,
– pieczywo z masłem (1 bułka),
– pasztet jarzynowo-mięsny (1 plaster),
– kilka rzodkiewek.

II śniadanie:
– ser twarogowy (ok. 50 g) z jogurtem naturalnym i poziomkami lub truskawkami (ok. 100 g owoców),
– napój z marchwi, buraków i jabłek ok. 200 ml.

Obiad:
– zupa wiśniowa z kluskami ok. 200 ml,
– pulpeciki drobiowe z ziołami 1-2 sztuki,
– gotowana marchewka,
– ryż,
– zielona sałata.

Podwieczorek:
– pieczone jabłko z kulką lodów,
– herbatnik.

Kolacja:
– herbata z mlekiem,
– jajko sadzone na parze,
– kalafior gotowany z koperkiem,
– pieczywo z masłem.

Przykładowe jadłospisy dla dziecka w wieku 4-6 lat
Przedszkolak potrzebuje codziennie 1400-1700 kcal.

I śniadanie:
– kawa zbożowa z mlekiem (1 szklanka),
– pieczywo graham z masłem i szynką lub chudą wędliną,
– mały pomidor.

II śniadanie:
– jogurt naturalny ze świeżymi sezonowymi owocami.

Obiad:
– zupa-krem z brokułów (ok. 200 ml),
– wątróbka cielęca z ziemniakami,
– surówka z kapusty, jabłka i marchwi,
– sok porzeczkowo-malinowy ok. 150 ml.

Podwieczorek:
– 3 kulki błyskawicznych lodów jogurtowo-jagodowych,
– ciasteczko z płatków owsianych,

Kolacja:
– sałatka z selera naciowego i ziemniaków z serkiem,
– kromka pieczywa razowego z masłem,
–herbata.

Planowanie posiłków dla dzieci z nadwagą
I śniadanie

Najlepiej, by był to posiłek mleczny z dodatkiem produktu zbożowego (kasz, płatków). Może być także inny, ale bogaty w białko, np. pieczywo z serem lub jajko na twardo z gruboziarnistym chlebem.
II śniadanie
Można podać kanapkę z chudą wędliną, ewentualnie z serem oraz świeże warzywa (rzodkiewki, pomidor, ogórek) lub owoce.
Obiad
Zupa dostarcza wielu cennych składników mineralnych i wody. Powinna być przygotowywana na wywarze jarskim, z dodatkiem składnika podstawowego – pomidorów, kwaszonych ogórków, kapusty, kalafiora itd. W skład drugiego dania powinno wchodzić białko (np. ryba, mięso lub jajka) oraz bukiet warzyw podanych w postaci jarzynki lub surówki.
Podwieczorek
Na popołudniowy posiłek najbardziej odpowiednie są surówki z owoców, soki, musy, koktajle mleczno-owocowe, galaretki przygotowane z owoców i listków żelatyny.
Kolacja
Pod koniec dnia podajemy posiłki lekkostrawne. Mogą to być krótko gotowane warzywa w sałatkach z dodatkiem chudych wędlin, serów czy drobiu.

Czy podczas upałów można mocno podkręcać klimatyzację, żeby dziecko się nie pociło?

ciąża, waga, centymetr, brzuszek
Dieta w ciąży
Jak poradzić sobie z nadwagą w ciąży? - dieta 30 kcal mniej!
Jeśli w ciąży przybyło zi trochę więcej kilogramów niż powinno, to znak, że należy wprowadzić więcej ruchu lub zmienić dietę. Bo liczy się jakość jedzenia, a nie ilość.

Sądzisz, że nadwaga w ciąży to żaden problem? Ale to właśnie nadmiar kilogramów może przyczynić się do powstania nadciśnienia i cukrzycy ciążowej ! Wiele ciężarnych z nadwagą, które jedzą dużo pustych kalorii (fast foody, słodycze), ma też anemię! Bo liczy się jakość jedzenia, a nie ilość...  Nadwaga a ciąża Jeżeli już przed ciążą ważyłaś zbyt dużo albo teraz masz takie problemy, ale ciąża przebiega prawidłowo, wystarczy, że wprowadzisz ruch do swoich codziennych zajęć. Nie obejdzie się też bez zmiany diety. Warto zdobyć się na te wyrzeczenia, bo ciężarne z nadwagą mogą mieć trudniejszy poród, a rany po nacięciu krocza lub po cesarskim cięciu gorzej się goją. Odchudzanie w ciąży Twój przepis na odchudzanie w ciąży to: pływanie, joga dla kobiet w ciąży, spacery, zmiany w diecie Sprawdź, ile tyje się w ciąży . Jak wygląda dieta ciężarnej z nadwagą? Jeśli w ciąży zmagasz się z nadmiarem kilogramów , powinnaś jadać 5 razy dziennie. Oto główne zasady zdrowej diety dla przyszłej mamy: 3 nieduże, mądrze skomponowane posiłki  2 niewielkie przekąski 2 litry wody dziennie. unikanie słodyczy, tłustych wędlin, napojów gazowanych.   Przykładowy jadłospis (ma 30 procent kcal mniej) Śniadanie kanapki z białym chudym serem, chudą wędliną drobiową, sałatą oraz rzodkiewkami lub pomidorem i ogórkiem, herbata owocowa Obiad zupa pomidorowa zabielana mlekiem, dorsz pieczony w folii, dwa ziemniaki i surówka (np. z marchwi), brokuły, woda mineralna Kolacja sałatka z kalafiora, papryki i szynki z jogurtem, szklanka soku warzywnego Czytaj też: Interaktywny talerz dla kobiet w ciąży, czyli co trzeba jeść w ciąży Co i jak jeść, gdy chodzisz do pracy? Dieta w ciąży miesiąc po miesiącu

mama, dziecko, kuchnia, warzywa
Żywienie
Jak w 7 dni wzmocnić odporność – jadłospis na cały tydzień
Zamiast białej bułeczki – grahamka, zamiast batona – owocowa sałatka. Zobacz, jak niewiele musisz zmienić w diecie dziecka, by to, co codziennie zjada, dodawało mu sił do walki z zarazkami. Oto siedmiodniowy jadłospis na odporność.

Pewnie już wiesz, że przewód pokarmowy jest ważną częścią układu odpornościowego człowieka. To również tam toczą się procesy, które chronią organizm przed atakiem chorobotwórczych drobnoustrojów . Dlatego odpowiednia dieta może bardzo wspomóc odporność dziecka.  Najważniejsze zasady karmienia dziecka Podawaj dziecku pięć posiłków dziennie – trzy większe (śniadanie, obiad kolacja) i dwa mniejsze (drugie śniadanie i podwieczorek). Najważniejsze jest śniadanie . Daje energię na cały dzień. Powinny w nim się znaleźć: źródła pełnowartościowego białka (mleko, jogurt, jajko), węglowodanów (płatki, kasze, ciemne pieczywo), witamin oraz składników mineralnych (owoce i warzywa). Posiłki nie mogą być zbyt obfite. Grubaski mniej się ruszają, a to jedna z przyczyn infekcji. Ruch hartuje . Nie pozwalaj maluchowi podjadać między posiłkami . Jeśli podjada, nie będzie chciał jeść wartościowych rzeczy na obiad czy kolację. Sklepowe słodycze podawaj rzadko. Zamiast nich proponuj owoce, koktajle, domowe ciasto. Dokładaj zieleninkę. Natkę pietruszki, koperek, szczypiorek możesz dodawać do zup, drugich dań, kanapek. To skarbnice witamin ! Daj dobry przykład. Jeśli chcesz, by dziecko lubiło zdrowe dania, ty też musisz je jeść. Dla niego jesteś wzorem.  Zobacz też: Żeby nie chorować - kiszona kapusta, ogórki, buraki Jadłospis na poniedziałek Śniadanie: płatki kukurydziane z dodatkiem sezonowych owoców oraz mleka Drugie śniadanie: banan, kanapka z razowego pieczywa z szynką i plasterkiem pomidora Obiad: rosołek z lanymi kluseczkami i natką pietruszki, pstrąg pieczony w folii z dodatkiem masła i koperku, surówka z kiszonej kapusty, ziemniaki, kompot owocowy Podwieczorek: ciasteczka z mąki razowej Kolacja: naleśniki z owocami Jadłospis na wtorek Śniadanie: płatki owsiane na mleku z...

kobieta, kuchnia, odżywianie w ciąży, brzuszek, warzywa
Panthermedia
Dieta w ciąży
Jadłospis dla ciężarnej
Oto gotowy jadłospis na siedem dni ułożony pod okiem dietetyka. Niech zainspiruje cię do zdrowego gotowania!

Poniedziałek I śniadanie: • 2 kromki razowego chleba z miękką margaryną • 3 łyżki serka granulowanego light z rzodkiewkami, koperkiem i 2 łyżeczkami oliwy z oliwek • herbata z cytryną II śniadanie: • płatki owsiane (2 łyżki) wymieszane z orzechami włoskimi, polane jogurtem • kilka listków cykorii do chrupania • woda mineralna Obiad: • zupa-krem z buraczka i włoszczyzny (pod koniec gotowania dodaj jabłko i koncentrat pomidorowy) • bitki z chudej wołowiny (100 g) • ziemniaki • surówka z kapusty pekińskiej z rodzynkami, sokiem z cytryny, olejem • woda mineralna Podwieczorek: • kromka chleba z liściem sałaty, 2 plasterkami polędwicy drobiowej, pomidorem • budyń na mleku z malinami • woda mineralna Kolacja: • makaron ze szpinakiem i ricottą • sok z marchewki • pół kiwi Wtorek I śniadanie: • musli domowe z płatków gryczanych błyskawicznych i mielonego siemienia lnianego – zalej je wrzącym mlekiem, dodaj jagody • kromka chleba z masłem, liściem cykorii, 2 plasterkami kiełbasy szynkowej • herbata z dzikiej róży II śniadanie: • kromka chleba • 2 grube plastry białego półtłustego sera plus dżem z owoców leśnych • marchewka do chrupania • woda mineralna Obiad: • zupa-krem z brokułów i włoszczyzny, kleks jogurtu i grzanki z chleba razowego • łosoś ugotowany na parze, sos z jogurtu i koperku • purée z ziemniaków, z mlekiem i natką pietruszki • surówka z sałaty lodowej – dodaj sok z cytryny, olej i cząstki pomarańczy Podwieczorek: • fasolka szparagowa z bułką tartą • kromka bułki • kefir Kolacja: • 2 kromki chleba • sałatka jarzynowa z jajkiem i groszkiem • woda Środa I śniadanie: • musli z orzechami – zalej je mlekiem • 1 kromka chleba z margaryną • sałatka z...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Partner
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Partner
Polecamy
Porady
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
cytaty na urodziny
Cytaty i przysłowia
Mądre i piękne cytaty na urodziny –​ 22 sentencje urodzinowe
Joanna Biegaj
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile wypada dać na chrzciny w 2022 roku? – kwoty dla rodziny, chrzestnych i gości
Luiza Słuszniak
gdzie nad morze z dzieckiem
new badge ranking small
Niemowlę
Gdzie nad morze z dzieckiem? TOP 10 sprawdzonych miejsc dla rodzin z maluchami
Hanna Szczesiak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki (urlop na dziecko) – wszystko, co trzeba wiedzieć o nowym urlopie
Joanna Biegaj
pesel po 2000
Prawo i finanse
PESEL po 2000 - zasady jego ustalania
Agnieszka Majchrzak
hiszpańskie imiona
Imiona
Najczęściej nadawane hiszpańskie imiona - ich znaczenie oraz polskie odpowiedniki
Joanna Biegaj
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2022: ile dni, ile płatny, wniosek, dokumenty
Magdalena Drab
przedmioty w 4 klasie
Aktualności
Jakie są przedmioty w 4 klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/2023? [LISTA]
Ewa Janczak-Cwil
300 plus
Prawo i finanse
300 plus 2022 – dla kogo, kiedy składać wniosek?
Małgorzata Wódz
na komary dla niemowląt
Zdrowie
Co na komary dla niemowląt: co wolno stosować, czego unikać?
Ewa Janczak-Cwil
urwany kleszcz
Zdrowie
Urwany kleszcz: czy usuwać główkę kleszcza, gdy dojdzie do jej oderwania?
Ewa Janczak-Cwil
Bon turystyczn atrakcje dla dzieci
Czas wolny
Bon turystyczny – atrakcje dla dzieci, za które można płacić bonem
Ewa Janczak-Cwil
300 plus dla zerówki 2021
Aktualności
300 plus dla zerówki w 2022 roku – czy Dobry Start obejmuje sześciolatki?
Joanna Biegaj
rekrutacja do liceum
Wychowanie
Jak wygląda rekrutacja do liceum 2022/2023? Jak dostać się do dobrego liceum?
Joanna Biegaj