Wyniki
Wyniki
Laureaci
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
dziecko, kuchnia, talerz
Panthermedia
Żywienie

6 sposobów na niejadka. Jak zrozumieć dziecko?

Nawet jeśli sama jako dziecko byłaś niejadkiem, to trudno jest ci zaakceptować, że teraz również twoje dziecko cierpi na brak apetytu. Jak postępować z małym niejadkiem? Oto sześć ważnych przykazań.

Postępowanie z niejadkiem wymaga wypracowania pewnych nawyków, a od rodziców dużej dozy determinacji i cierpliwości. Przede wszytskim pamiętaj, że nic na siłę. Większość dzieci je tyle, ile potrzebuje. Jeśli danego dnia dziecko nie będzie miało ochoty na przygotowany posiłek, nie należy wpadać w panikę. Po takiej jednodniowej głodówce na pewno będzie chciało coś przekąsić.

1. Stałe pory posiłków

Bardzo dobrym sposobem na niejadka jest wprowadzenie stałych pór posiłków. Dzięki takiej regularności można kontrolować, czy dziecko ma zapewnione odpowiednie przerwy po jedzeniu, i zaobserwować np. podjadanie, które bywa najważniejszą przyczyną braku apetytu czy w ogóle zainteresowania daniami głównymi. Czasem przed ustaleniem harmonogramu warto zbadać, o jakiej porze maluch zwykle jest głodny, i dostosować się do niego.

2. Wspólne spożywanie posiłków

Niezwykle istotną kwestią jest wspólne spożywanie posiłków. Wprowadzenie codziennego rytuału jedzenia może okazać się dużą atrakcją dla maluszka. Trochę starsze dzieci można włączyć w przygotowanie jedzenia lub zachęcić do nakrywania do stołu. Danie stworzone przez malucha z pewnością szybciej zniknie z talerza, a właśnie o to chodzi rodzicom. Dodatkowo wspólne posiłki są świetną okazją do rozmowy przy stole, do opowiadania ciekawych historii czy po prostu do bycia razem. W rodzinnej atmosferze poczucie bezpieczeństwa malucha znacznie wzrośnie, co pozytywnie wpłynie na jego rozwój, a samo jedzenie skojarzy się dziecku z najmilszymi chwilami dnia.

Zobacz też: 7 korzyści z rodzinnych obiadów

3. Różnorodność na talerzu

Atrakcyjna dla dzieci będzie także różnorodność na talerzu. Kanapki w ciekawych kształtach, kolorowe warzywa czy buźki stworzone z sosów mogą zachęcić do skosztowania i... pochłonięcia dania w całości. Ważne jest także to, aby maluch – już od pierwszych samodzielnych posiłków – miał swój kubek, talerz czy sztućce. Kolorowe, nietłukące naczynia, wybrane przez dziecko, staną się naszym sprzymierzeńcem podczas namawiania go do jedzenia.   

4. Co do picia

Na apetyt niejadka z pewnością wpłyną napoje. Najlepiej sprawdzi się w takim wypadku woda źródlana, zwłaszcza jeśli nie będzie zawierała słodzonych dodatków. Korzyści z picia naturalnej wody trudno przecenić. Dzięki niej wartości odżywcze są dostarczane do odpowiednich komórek w organizmie, a toksyny wypłukiwane. Nie ma także zagrożenia próchnicą. Należy przy tym pamiętać o odpowiedniej ilości wody, którą dzieci powinny wypijać. Maluchom ważącym do 10 kg wystarczy ok. 100 ml płynu na każdy kilogram masy ciała, a cięższym zaproponujmy 1000 ml płynów oraz 50 ml na każdy kilogram masy ciała powyżej 10 kg. Pamiętajmy, że suma wszystkich przyjmowanych w ciągu dnia płynów nie powinna przekroczyć 1,5 l.

5. Dobry przykład

Im częściej rodzic sam sięgnie po wodę podczas posiłków, tym szybciej przekona swoje dziecko do jej picia. Oczywiście i w tym wypadku można uciec się do kilku sztuczek. Jeśli na przykład malec uzna, że woda jest niesmaczna, można dodać do szklanki plasterek cytryny lub kilka listków mięty. Oprócz tego dobrym pomysłem okaże się dorzucenie do naczynia kilku kolorowych kostek lodu lub podanie wody w kolorowej szklance czy ulubionym kubku ze słomką (najlepiej, jeśli będzie ona miała jakiś nietypowy kształt).

6. Nauka poprzez zabawę

Każde przyzwyczajenie dziecka warto kształtować przez zabawę. Przykładowo można urządzić konkurs na najlepszą historię wyjaśniającą, dlaczego woda jest zdrowa, lub bawić się, że woda to magiczny eliksir, dzięki któremu malec stanie się mądrzejszy od wszystkich przebiegłych bajkowych czarodziejów. Historie o pracowitych kroplach, zanoszących witaminy na przykład do bolącego palca, mogą umilać wspólne posiłki, stać się cyklem opowiadanym na dobranoc lub tematem prac plastycznych.

Zobacz też: 7 sposobów, jak zatrzymać witaminy, gotując dla dzieci

Co zrobić, by niejadek zjadł (nie tylko) obiadek? Wypróbuj te sposoby! [WIDEO]

woda
Zakupy
Woda – ważna w diecie dziecka
Mleko mamy to najbardziej wartościowy pokarm dla małej pociechy. Przychodzi jednak taki moment, kiedy konieczne staje się rozszerzenie diety o warzywa, owoce i ryby. Jak bezpiecznie róźnicować więc dietę malca?

Substancje zawarte w mleku mamy to pełnowartościowy posiłek dla malucha do 5 miesiąca życia - dzięki takiej diecie, pociecha rozwija się prawidłowo. Jednak po tym okresie niezbędne stają się zmiany w żywienia maluszka. Owoce, a z czasem warzywa i ryby będą często gościć na jego talerzu. Rozszerzanie diety warto jednak zacząć od podawania naparów i herbatek , które pomogą nie tylko ugasić pragnienie ale i pozbyć się kolki czy zaparć. Pamiętać należy jednak o tym, by napoje przygotowywać na bazie wody źródlanej, na przykład Mama i ja, pozbawionej jest nadmiaru azotanów i sodu.   Czytaj też: Produkty zakazane w dieci niemowlaka Woda dla niemowlaka   Kolejnym krokiem w rozszerzaniu diety jest wprowadzenie owoców, które dostarczą maluchowi witamin i soli mineralnych. Owoce i warzywa podajemy maluchowi często w formie zupek i przecierów, warto więc zwrócić szczególną uwagę na wodę, na bazie której przygotowujemy te posiłki. Bardzo ważne jest posiadanie opinii Centrum Zdrowia Dziecka. Woda Mama i ja nie tylko posiada pozytywną opinię tego renomowanego ośrodka, ale również zdobyła szereg nagród branżowych. W niezależnym teście wód mineralnych i źródlanych, przeprowadzonym przez Fundację Pro-Test w grudniu 2011 roku, woda zdobyła jedną z dwóch najwyższych ocen. Czytaj też: 10 pierwszych dań niemowlaka Krystalicznie czysta   Woda Mama i ja to woda o niskim stopniu mineralizacji i niskiej zawartości sodu. Pozbawiona azotów i azotynów , doskonale nadaje się jako baza do przygotowywania napojów i posiłków dla dzieci od pierwszych chwil życia, jak i do spożycia przez dorosłych. Krystalicznie czysta, czerpana w źródle w okolicach Słowińskiego Parku Narodowego, jest dostępna na rynku od kilkunastu lat.

Edipresse
Żywienie
Jak postępować z niejadkiem?
Czy to ty nie potrafiłaś go tego nauczyć? Jaki błąd popełniasz? Dowiedz się jak postępować, aby nad talerzem nie lały się łzy.

Czy dobrze znasz swoje dziecko? Dlaczego nie można go nazwać małym smakoszem ? Czy zastanawiałaś się kiedyś nad tym, co może powodować u niego niechęć do jedzenia ? Dlaczego dziecko nie lubi jeść? Zanim zaczniesz szukać przyczyny, spróbuj określić zachowanie swojej pociechy, analizując następujące możliwości: prawie nigdy nie jest głodne ; je bardzo mało, a mimo to czuje się syte, nic mu nie smakuje , ciągle grymasi, przeżuwanie pokarmu męczy je i nudzi, nie potrafi usiedzieć spokojnie przy stole , Każde z wymienionych zachowań może przyprawić matkę o ból głowy, a to tylko pogorszy sytuację. Wystarczy, że dziecko dostrzeże u rodziców najmniejsze oznaki słabości, a już potrafi rozwinąć cały wachlarz zachowań, które mają skupić uwagę wszystkich domowników na jego małej osóbce. Jeśli karmisz je zbyt szybko – wymiotuje , jeśli zbyt wolno – męczy się i zamyka buzię na cztery spusty. Zdarza się też, że wypluwa jedzenie lub przewraca talerz. Kłopoty z jedzeniem niekoniecznie muszą wynikać z samej awersji do ziemniaka, mięsa czy marchewki. Najprawdopodobniej zachowanie naszego dziecka jest wyrazem jego postawy wobec innego problemu. Masz w domu niejadka - kto jest winny? Z pewnością przyczyna braku apetytu tkwi nie w samym dziecku, ale w jego otoczeniu, może nawet w postawie nas – rodziców. Nie zawsze potrafimy rozpoznać potrzeby żywieniowe naszych dzieci , a warto się nad tym zastanowić. Teoria to teoria, służy do tego, aby nas ukierunkować, natomiast zastosowanie jej w konkretnych sytuacjach może okazać się zawodne. Trudno jest ustalić sztywne reguły postępowania. Oto kilka wskazówek, które mogą okazać się pomocne. Pamiętaj przy tym, że choć twoje dziecko jest niejadkiem , to jeśli przybiera na wadze, rośnie i rozwija się prawidłowo, nie ma powodu do niepokoju. Dobrze jeść, niekoniecznie znaczy dużo...

owoce, deser, kuchnia
Panthermedia
Dieta
Smaczne pomysły na lato
Są dania, na które nawet w upał skusi się każdy maluszek. Także niejadek! Trzeba je tylko atrakcyjnie przygotować i podać w dobrej porze dnia.

To normalne, że w upalne dni dzieciom nie bardzo chce się jeść i kręcą nosem nawet na ulubione kluseczki czy pulpety. My przecież też, gdy jest gorąco, najchętniej sięgalibyśmy po picie i lody. Jednak maluszek rośnie i, bez względu na porę roku, jego organizm stale potrzebuje kalorii, witamin, składników mineralnych, białka, tłuszczów, węglowodanów. Na szczęście są sprawdzone sposoby, by również latem zachęcić malca do jedzenia. W dobrej porze Jeśli chcesz, żeby smyk jadł z apetytem, zwróć uwagę na: - Czas posiłków. Rano zwykle nie jest jeszcze tak gorąco, więc nie czekaj długo ze śniadaniem. Ze spaceru wróćcie do domu co najmniej na pół godziny przed obiadem. Pozwól maluszkowi trochę odpocząć w domu i dopiero potem daj mu jeść. A kolację podaj, gdy zrobi się już chłodniej. - Plan dnia. Staraj się, by malec jak najwięcej był na dworze. Jeśli potrafi już chodzić, niech ten czas spędza jak najbardziej aktywnie: bawi się, biega, jeździ na rowerku, chlapie się w wodzie, buduje zamki z piasku. Przebywanie na świeżym powietrzu i ruch to świetny sposób na poprawę apetytu. - Atmosferę. W czasie wakacji masz więcej czasu dla dziecka. To bardzo dobrze, bo obecność rodziców, miła, rodzinna atmosfera, w jakiej spędzacie czas – wszystko to korzystnie wpływa na apetyt. - Miejsce. Drugie danie i podwieczorek malec może zjeść na dworze (w parku, na plaży, w lesie): z pewnością bardzo mu się to spodoba. Wielką atrakcją będzie dla niego posiłek zjedzony na kocyku pod drzewem. A jeśli spędzacie lato w domku na wsi, w lesie czy nad jeziorem, gdzie można wynieść na dwór stolik, możesz również zaproponować maluszkowi obiad na dworze. Menu na upał Proponuj to, co lekkostrawne. Na śniadanie np. kaszkę z dużą ilością owoców, malutkie kanapeczki z białym serem, jajkiem albo wędliną. Koniecznie z warzywami, np. pomidorem, ogórkiem...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Zmiany w Kodeksie pracy ważne dla rodziców [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Prawo i finanse
Zmiany w Kodeksie pracy  ważne dla rodziców w 2023 roku [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Luiza Słuszniak
wniosek 500 plus 2022
Prawo i finanse
Wniosek 500 plus 2023 – od kiedy? Jak go złożyć przez internet?
Magdalena Drab
wiersz o zimie
Gry i zabawy
Wiersz o zimie: 7 zimowych wierszyków dla maluchów i przedszkolaków
Agnieszka Majchrzak
karnawał
Aktualności
Karnawał – kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku, najciekawsze zwyczaje
Ewa Janczak-Cwil
Sanki dla dzieci
Zakupy
Sanki dla dzieci: z oparciem, drewniane i plastikowe. Jakie sanki dla niemowlaka?
Milena Oszczepalińska
ferie kiedy
Aktualności
Ferie zimowe – terminy dla województw w 2023 roku
Luiza Słuszniak
urlop macierzyński
Prawo i finanse
Urlop macierzyński 2023 – zasady, zmiany w związku z dyrektywą unijną
Ewa Janczak-Cwil
szczęśliwe imiona dla dziewczynek
Imiona
Szczęśliwe imiona dla dziewczynek: imiona oznaczające i przynoszące szczęście. Lista
Magdalena Drab
matura 2023 zmiany
Edukacja
Matura 2023: zmiany. Matematyka, polski, angielski – egzamin będzie łatwiejszy
Magdalena Drab
miód na przeziębienie
Zdrowie
Miód na przeziębienie – jaki jest najlepszy?
Małgorzata Wódz
AMR, jak często kąpać noworodka
Noworodek
Jak często kąpać noworodka: co ile dni kąpać latem i zimą? Zalecenia
Magdalena Drab
maski karnawałowe dla dzieci
Gry i zabawy
Maski karnawałowe dla dzieci: jak zrobić (krok po kroku) + maski do druku
Karolina Stępniewska
sposoby na zaparcia w ciąży
Zdrowie w ciąży
Sposoby na zaparcia w ciąży: najlepsze są te domowe i naturalne
Sylwia Niemczyk
kalendarz szczepień 2022
Zdrowie
Kalendarz szczepień 2023: szczepienia obowiązkowe i zalecane [PROGRAM SZCZEPIEŃ OCHRONNYCH] ​
Luiza Słuszniak
Królik dla niemowlaka
Dieta
Królik dla niemowlaka: jak go przygotować, od kiedy można go podać [PLUS PRZEPIS]
Adrianna Trusiuk
Ząbkowanie dziecka
Zdrowie
Ząbkowanie dziecka – kiedy się zaczyna, ile trwa i jakie są objawy?
Magdalena Drab
Dodatki do zasiłku rodzinnego
Prawo i finanse
Dodatki do zasiłku rodzinnego 2023: ile wynosi dodatek szkolny, rehabilitacyjny i na dziecko niepełnosprawne?
Joanna Biegaj
kosmetyki na cellulit i rozstępy po ciąży
Mama
Sprawdzony sposób na piękną skórę po ciąży. Znikną rozstępy, cellulit i flabby skin
Barbara Daszuta