Rozwój niemowlaka w 46. tygodniu

46 tydzień życia dziecka to moment, kiedy twój maluch jest coraz bliższy wykonania w pełni samodzielnego pierwszego kroku. Coraz pewnej czuje się, chodząc podtrzymywany za rączki – jego uchwyt staje się coraz słabszy.

Co nowego w rozwoju fizycznym?

46-tygodniowe niemowlę:
  • umie już swobodnie usiąść z leżenia na brzuszku;
  • doskonale chwyta przedmioty, używając chwytu „szczypcami” (trzyma przedmioty między kciukiem a palcem wskazującym);
  • potrafi wkładać i wyjmować zabawki z pudełka.
Chęć poznawania świata i sprawność ruchowa powodują, że może nawet umieć:
  • stać z podparciem;
  • chodzić, trzymając się mebli;
  • puścić twoją rękę lub brzeg mebla i stanąć zupełnie samo, bez podparcia;
  • wstawać i siadać bez pomocy rodzica.

Wzrost i waga niemowlaka

46. tygodniowe dziecko waży około 9-9,5 kg (50 centyl). W przypadku dziewczynek 50 centyl wynosi 9 kg, zaś dla chłopców jest to 9 kg 750 dkg. Wzrost dzieci w tym wieku waha się w przedziale 70-75 cm (dla 50 centyla). Dziewczynki mierzą w 50 centylu 73 cm, zaś chłopcy 75 cm.

Możesz się już spodziewać, że maluch potroi wagę urodzeniową lub będzie blisko tego. Mimo to, pod koniec pierwszego roku życia, przyrost wagi nie jest już tak dynamiczny, jak w poprzednich miesiącach.
 
płeć waga wzrost
dziewczynka 9 kg 73 cm
chłopiec 9 kg 750 dkg 75 cm

Co potrafi dziecko?

Jeżeli chodzi o rozwój emocjonalny i umysłowy, na tym etapie życia dziecko rozumie coraz więcej słów, a nawet proste zdania. Kiedy zapytasz je, czy chce na rączki, wyciągnie je do ciebie. Gdy wspomnisz o jedzeniu, zacznie rozglądać się za łyżeczką.

W 46.tygodniu potrafi:
 
  • powitać cię szerokim uśmiechem (tylko dlatego, że cię widzi, a nie z powodu, że robisz coś, co mu się podoba);
  • uśmiechać się do swojego odbicia w lustrze;
  • do pewnego stopnia ograniczyć swoje zachowanie (kiedy np. powiesz „Nie wolno tu wchodzić” może posłuchać i zaniechać działania);
  • zrobić „Pa, pa”;
  • rozumieć od 20 do 50 słów (zareaguje na zdanie w rodzaju: „Chcesz na rączki?”, „Będziemy jeść”);
  • kojarzyć imiona z konkretnymi osobami;
  • szukać wzrokiem przedmiotu, o którym mówisz.

Skoki rozwojowe

Im bliżej pierwszych urodzin, tym bardziej twój maluch jest „dorosły”. Przede wszytkim zrobił ogromne postępy w rozwoju fizycznym i werbalnym:
 
  • jest bardzo ruchliwy – żadna półka nie jest zbyt wysoka a żadna klamka zbyt skomplikowana, aby je otworzyć;
  • trudno mu usiedzieć w jednym miejscu i staje się specjalistą od ucieczek – wykręca się od przewijania, potrafi wydostać się z wózka i wysokiego krzesełka do karmienia;
  • zaczyna rozumieć, że niektóre zdarzenia następują po sobie i wie, co się wydarzy;
  • dużo mówi… po swojemu;
  • reaguje na swoje imię;
  • próbuje rysować na papierze;
  • daje do zrozumienia, że chce się z tobą bawić;
  • ukrywa przedmiot, czeka i śmieje się, gdy go znajdziesz;
  • daje posmakować, to, co samo je.

Redakcja poleca: Niepokojące objawy podczas nauki chodzenia - film
Jakie zachowanie dziecka, które zaczyna chodzić, powinno skłonić rodziców do wizyty lekarskiej? Doradza pediatra.

Jak wspomagać rozwój niemowlaka?

Jesteś dla dziecka najwspanialszą zabawką na świecie - pobudzasz wszystkie jego zmysły, mówisz, rozśmieszasz, przytulasz. Dlatego nie dziw się, że maluch woli być, chociaż chwilę z tobą niż w otoczeniu zabawek. Znajdź każdego dnia trochę czasu, aby pobawić się z nim. Po prostu bądź przy nim, turlajcie się, ścigajcie na czworakach lub też siedź z nim na podłodze.

Ćwiczenia i zabawy z niemowlakiem

W tym wieku maluch najczęściej domaga się starych, ulubionych zabaw, jak „A ku-ku”, „Koci-koci”, chowanie się i znajdowanie, gonitwa itp.

Ćwiczymy rączki

W 46. tygodniu życia ćwicz z nim sprawność jego rączek. W tym celu:
 
  • dawaj do zabawy duże, lekkie przedmioty, np. dmuchaną piłkę;
  • podaj malutkie przedmioty ćwiczące ruchy precyzyjne, np. wyjmowanie kawałków owoców włożonych do plastikowego kieliszka;
  • ćwiczcie wrzucanie klocków czy zwiniętych w kulkę skarpetek do pudełka.

Rozwijamy mowę

Powiększaj liczbę słów i utrwalaj znaczenie już znanych:
 
  • opowiadaj maluchowi o wszystkim, co robisz, czujesz i co widzicie na spacerach;
  • pobawcie się w „Gdzie są oczka, nosek i buzia?” (weź rękę malucha i dotknij swoich oczu, nosa i ust);
  • kiedy niemowlak próbuje coś powiedzieć, a mu nie wychodzi, popraw go w taki sposób, żeby nie było to krytyką (np. jeżeli chce powiedzieć „butelka”, a wychodzi z tego „ba-ba”, wymów poprawnie słowo w zdaniu w rodzaju: „Chcesz butelkę?”);
  • nie używaj dziecięcych słów (zamiast „dzidzia” powiedz „dziecko”);
  • używaj jak najczęściej pytań i poleceń – w ten sposób maluch o wiele lepiej rozumie używane słowa („Pójdziemy do parku czy na plac zabaw?”, a potem na nie odpowiedz ”Dzisiaj pójdziemy do parku oglądać ptaki”);
  • proś o proste rzeczy, jak np. daj rączkę, otwórz buzię, nie chlap.

Zabawki edukacyjne

Warto kupić maluchowi zabawki wspomagające rozwój jego małej motoryki, koordynacji „oko-ręka” i zdolności poznawczych, takie jak:
 
  • sorter kształtów, rozwijający rozpoznawanie kształtów i kolorów; umieszczanie klocków w odpowiednich otworach ćwiczy zdolności manualne oraz pobudza do eksperymentowania;
  • piankowe plansze, które można łączyć ze sobą na różne sposoby i w ten sposób uczyć malucha kojarzenia kształtów;
  • drewniane puzzle z wyciąganymi kształtami, które dopasuje do odpowiednich otworów;
  • drewnianą lub plastikową wieżyczkę ze zdejmowanymi klockami-krążkami, które będzie nakładać na patyk, starając się nałożyć od największego do najmniejszego;
  • kolorowe wiaderko, do którego maluch będzie mógł wrzucać swoje zabawki i klocki;
  • książeczki edukacyjne, z rysunkami pokazującymi otaczający je świat, np. o zwierzętach, jedzeniu, ubraniach, ciele; pokazuj mu ilustracje i nazywaj to, co jest widoczne na obrazku.

 Zajęcia dla niemowląt

Twoje dziecko jest na tyle małe, że nie ma jeszcze rozbudowanych potrzeb społecznych i zabawy z innymi dziećmi. Nie jest zbyt towarzyskie i nie potrzebuje kontaktu z rówieśnikami. Maluchy nawiązują relacje mimochodem, np. na placu zabaw, czasami wydzierają sobie łopatki, ale większość czasu spędzają na zabawach równoległych - bawią się obok siebie.

Pielęgnacja i zdrowie niemowlaka

Dynamiczny rozwój fizyczny malucha może spowodować, że będziesz się niepokoić różnymi problemami związanymi z nauką chodzenia.

Czy przejmować się krzywymi nóżkami?

Twoje dziecko zaczęło stawiać pierwsze kroki, ale jego nóżki wydają się ci krzywe? Czy powinien je obejrzeć lekarz? Spokojnie! Niemal wszystkie maluchy przez pierwsze dwa lata życia mają pałąkowate nóżki (kolanka nie stykają się, gdy stópki są złączone) i koślawe kolanka (nogi w kształcie litery „x”). Dopiero po kilku latach, a nawet kilkunastu kolana i stopy zaczynają się stykać i nogi robią się proste. Jeżeli jednak masz jakiekolwiek wątpliwości związane z nóżkami malucha, skontaktuj się z lekarzem.

W bucikach czy na bosaka?

Maluch nie potrzebuje bucików w domu do stawania i chodzenia wzdłuż mebli. Najlepiej, jeżeli będzie na bosaka. Każdy but, nawet najlepszy, w pewnym stopniu ogranicza możliwość pracy i doskonalenia sprawności stopy. Musi mieć możliwość „doświadczenia” każdego rodzaju podłoża - niech to będzie dywan, terakota, klepka, ziemia, trawa. Unikaj „miękiego” podłoża - powoduje, że stopa nie będzie odpowiednio amortyzować obciążenia i będzie się koślawić. „Twarde” podłoże sprawia, że mięśnie stopy pracują sprawniej.

Porady pielęgnacyjne

Maluch stał się akrobatą i specjalistą od ucieczek – dlatego wszelkie zabiegi pielęgnacyjne są w tym czasie dla niego nudne i jak może wykręca się od przewijania, kremowania ciałka. Jest coraz bliższy rozpoczęcia samodzielnego chodzenia i warto w tym czasie wspomóc jego rozwój, nakładając na pupę odpowiednią pieluszkę.

Najwygodniejsze na tym etapie rozwoju są pieluchomajtki, które:
 
  • można wygodnie zakładać i zdejmować ruchliwemu maluchowi;
  • dają pewność, że nie ściskasz rzepem bardziej jednej ze stron.

Pamiętaj: niesymetrycznie zapięta pieluszka po wypełnianiu może zaburzać równowagę dziecka, utrudniając mu chodzenie.

Nie spuszczaj malucha z oka

46-tygodniowe dziecko jest już bardzo ruchliwe i na tym etapie jego rozwoju, naprawdę może wystarczyć chwila nieuwagi, aby maluch wziął do buzi niebezpieczną rzecz. 
 
bezpieczeństwo dziecka

Karmienie niemowlaka

Jadłospis niemowlęcia w 46.tygodniu jest coraz bardziej urozmaicony. Jeżeli nie jest alergikiem, podawaj mu jogurt, kefir, serek. Nie powinno jeszcze pić zwykłego mleka. Urozmaicaj jego dania, jednak pamiętaj, że nadal podstawą diety jest twoje mleko lub mleko modyfikowane. 

Karmienie piersią

Jeżeli nadal karmisz piersią na żądanie, będziesz to robić 3-4 razy dziennie. Maluszek będzie teraz wypijał mniej mleka z piersi, ponieważ główną rolę w jego diecie zaczną odgrywać pokarmy stałe.

Karmienie butelką

Także w przypadku karmienia mlekiem z butelki, zmniejszy się ilość jego spożycia. Z reguły będzie to:
 
  • trzy razy dziennie mleko modyfikowane następne (lub specjalna mieszanka dla alergików) z dodatkiem różnego rodzaju kasz (np. kukurydzianej, ryżowej, pszennej, manny, kuskus, jaglanej) lub płatków (np. owsiane);
  • do mieszanki możesz dodać owoce, np. jabłka, banany, śliwki.

Pamiętaj: podawaj mleko z butelki wtedy, kiedy dziecko ma taką potrzebę - ilość i wielkość posiłków jest orientacyjna, dostosuj je do apetytu malucha, z reguły jest to ok. 660 ml mleka dziennie.

Rozszerzanie diety niemowlaka

Do diety dziecka w 46. tygodniu życia możesz dodać:
 
  • nowe warzywa i owoce, np. utarty burak z jabłkiem i kaszą krakowską lub perłową; warzywa możesz podawać także w formie zupek; 
  • nowe gatunki chudego mięsa - najlepiej gotowane, drobno posiekane lub rozdrobnione (20 g); możesz je podawać z puree ziemniaczanym, marchewką lub brokułem; 
  • tłuste ryby morskie, tj. śledź, łosoś, szprot;
  • jogurt, kefir i twarożek - tylko, gdy jest karmione mieszanką; niemowlęta karmione piersią nie potrzebują jeszcze dodatkowych pokarmów mlecznych;
  • jajko - najlepiej przygotowane w formie jajecznicy na parze lub gotowane na twardo (jeżeli dziecko jest alergikiem z wprowadzeniem białka kurzego poczekaj jeszcze 2 miesiące);
  • wędliny - możesz już dziecku na śniadanie lub obiad przygotować małą kanapkę z jasnego pieczywa lub grahamki;
  • drobny makaron, np. gwiazdeczki.

Co może niepokoić?

Twój 46.tygodniowy maluch osiagnął ogromne postępy w swoim rozwoju fizyczny, umysłowym i emocjonalnym. Ale chcąc nie chcąc porównujesz go do innych dzieci i zastanawiasz się, czy aby na pewno wszystko idzie zgodnie z planem. Czy masz powody do obaw?

Jeszcze nie staje na nóżki

Podciąganie się do stania to umiejętność bardzo indywidualnie rozwijająca się. Są maluchy robiące to już po 20 tygodniu życia, a inne osiągają to dopiero po ukończeniu roczku. I właśnie w tym przedziale czasu (między 5 a 12 miesiącem życia) najczęściej dzieci uczą się stawać i upadać. Z reguły jest to około 36 tygodnia życia. Wiele zależy od budowy ciała i predyspozycj:
 
  • „pulchne" bobasy później opanują sztukę stawania na nóżki, bo mają więcej do podniesienia ciałka;
  • z kolei szczupłe mogą nie mieć wystarczająco mocnych mięśni, aby stanąć na nóżki;
  • silne i zwinne nauczy się tego wcześniej.

Aby zachęcić malucha do wstawania na nóżki staraj się, aby:
 
  • chodził na boso lub w skarpetkach antypoślizgowych (tak, aby mniej upadał i nie tracił w ten sposób zapału do wstawania);
  • kładź jego ulubioną zabawkę tak wysoko, aby musiał stanąć i ją dosięgnąć;
  • podciągaj dziecko na swoich kolanach, wzmocnisz w ten sposób jego mięśnie i wiarę w siebie.

Maluch zapomniał wyuczonej umiejętności

Zdarza się, że maluch, które jeszcze tydzień temu pięknie umiał np. „Pa, pa” , bawiło się z tobą w „A kuku”, nagle przestaje to robić. Tak jakby kompletnie zapomniał, o co w tych zabawach chodzi. To zupełnie naturalna sytuacja, nie martw się. W 46. tygodniu życia maluch pracuje jednocześnie nad wieloma nowymi umiejętnościami, więc niektóre mogą je szybko znudzić lub wypaść z pamięci. Zamiast przejmować się tym, wspieraj w nauce tych umiejętności, które zajmują i bawią je w tej chwili.
Powodem do niepokoju jest natomiast sytuacja, kiedy dziecko zapomina dotychczas ćwiczone umiejętności i nie uczy się nowych. Wówczas skontaktuj się z pediatrą.

Upadki w trakcie nauki chodzenia

Maluch opanowując naukę stawiania kroków co i raz zalicza upadek, a ty cała w nerwach boisz się, że coś mu się stanie? Spokojnie. Jest to nieuniknione – inaczej nie nauczy się chodzić. Jeżeli będziesz panikować, za każdym razem, gdy przewróci się, on też zacznie się denerwować.

Zamiast nerwów, spokojnie powiedz: „Ojej przewróciłeś się! Wszystko jest w porządku, więc wstawaj i maszeruj dalej”. Zapewnij dziecku swoją uwagę i maksimum bezpieczeństwa w mieszkaniu. Zabezpiecz kanty mebli!

Więcej o 46. tygodniu

To może cię zainteresować:

Doładuj
Przeładuj

Narzędzia dla mam

Więcej

Dieta niemowlaka

Pielęgnacja noworodka