Mama

Wysiłkowe nietrzymanie moczu? Ćwicz, żeby zapobiec! – mówi Fit Mom [FILM]

Wysiłkowe nietrzymanie moczu dotyczy wielu kobiet po porodzie. Żeby mu zapobiec, warto w ciąży i po porodzie ćwiczyć mięśnie dna miednicy. Jak to robić? Radzi Ania Dziedzic (Fit Mom), trenerka personalna kobiet w ciąży i mam po porodzie.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu po porodzie może być spowodowane nie tylko porodem naturalnym, lecz także np. nieprawidłowymi ćwiczeniami (albo ich brakiem) mięśni dna macicy, czyli tzw. mięśni Kegla – mowi Ania Dziedzic, trenerka personalna kobiet w ciąży i młodych mam. 

Co to jest wysiłkowe nietrzymanie moczu?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to mimowolny wyciek moczu podczas aktywności fizycznej: biegu, skoku albo nawet zwykłego kichnięcia – czyli czynności powodujących wzrost ciśnienia w brzuchu. Żeby zapobiec kłopotom warto ćwiczyć mięśnie dna miednicy przed ciążą, w ciąży i po porodzie. Jak to robić? 

Ćwiczenie na wysiłkowe nietrzymanie moczu: oddech przeponowy

  • Weź głęboki wdech. Pilnuj, żeby podczas wdechu twoje barki nie unosiły się do góry.
  • Powoli wpuść powietrze do brzucha. Dzięki temu przepona schodzi w dół, naciska na narządy wewnętrzne, a one z kolei na dno miednicy, rozluźniając je. 
  • Powoli wypuść powietrze.
  • Zaciśnij dno miednicy, zwracając uwagę, żeby nie napinać przy tym pośladków, ud ani mięśni brzucha. 

Sprawdź: Laser na wysiłkowe nietrzymanie moczu?

Ćwiczenie mięśni wolno- i szybkokurczliwych

Mięśnie dna miednicy dzielą się na mięśnie wolno- i szybkokurczliwe. Żeby skutecznie zapobiegać wysiłkowemu nietrzymaniu moczu, trzeba ćwiczyć i jedne, i drugie. Jak to zrobić? 

  • Żeby zaangażować mięśnie szybkokurczliwe, zaciskaj i puszczaj szybko mięśnie dna miednicy
  • Żeby zaangażować mięśnie wolnokurczliwe zaciśnij mięśnie dna miednicy, wytrzymaj 10 sekund i dopiero wtedy rozluźnij.  

Czytaj także: Fit Mom radzi: „Dziewczyny, ćwiczcie dla własnego dobra” [WYWIAD]

Ania Dziedzic jest trenerem personalnym i instruktorem fitness. Prowadzi stronę FitMom.pl i stronę na FB: FitMom - Ania Dziedzic. 
 

ćwiczenia w ciąży Ania Dziedzic
mat. prasowe
Ciąża i poród
Jak bezpiecznie ćwiczyć w ciąży? Ćwicz z Fit Mom! [FILM]
Dlaczego w ciąży nie wolno robić zwykłych „brzuszków”? Jakie ćwiczenia w ciąży będą wskazane? Sprawdź, co mówi o tym Ania Dziedzic, trenerka kobiet w ciąży i młodych mam – i zobacz, jakie ćwiczenia proponuje.

Ciąża to nie choroba, dlatego jeśli tylko lekarz nie zaleci inaczej, nie musisz – a nawet nie powinnaś – przeleżeć jej w łóżku. Aktywność w ciąży ma mnóstwo korzyści: dobry humor, więcej sił, mniejsze ryzyko depresji poporodowej i ostatnie, ale nie mniej ważne – lżejszy poród. – Aby zdrowo przejść ciążę i prawidłowo przygotować się do porodu musisz być aktywna – mówi Ania Dziedzic, trenerka personalna kobiet w ciąży i młodych mam.  Od kiedy ćwiczyć w ciąży? – Zasada jest prosta. Jeśli byłaś aktywna przed ciążą, możesz ćwiczyć już od pierwszych dni po zapłodnienium jedynie musisz unikać ćwiczeń w dni, na które przypadałaby twoja miesiączka – tłumaczy trenerka.   Uwaga! Jeżeli jednak przed ciążą nie ćwiczyłaś w ogóle, to z treningami ciążowymi poczekaj do końca 1. trymestru ciąży.  Jakie ćwiczenia można wykonywać przez całą ciążę? Przez całą ciążę warto wzmacniać przede wszystkim: mięśnie poprzeczne brzucha mięśnie dna miednicy mięśnie głębokie brzucha Ważne będą też ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, które na pewno pomogą w trakcie porodu.  Jakich ćwiczeń w ciąży unikać? Zwykłych brzuszków! – Najważniejsze to unikać ćwiczeń, ktore wzmacniają mięśnie proste brzucha – tłumaczy Ania. – Dlaczego? Dlatego, że przecież chcemy, żeby w trakcie ciąży ten mięsień nam się rozciągnął i to mocno.  – Poza tym w ciąży nie wolno wykonywać ćwiczeń, które podnoszą tętno, bo zadyszka może grozić niedotlenieniem dziecka – ostrzega trenerka.  Czytaj także: Fit Mom radzi: „Dziewczyny, ćwiczcie dla własnego dobra” [WYWIAD] Ania Dziedzic jest trenerem personalnym i instruktorem fitness. Prowadzi stronę FitMom.pl i stronę na FB: FitMom - Ania Dziedzic.   

żylaki w ciąży
Fotolia/JM
Ciąża i poród
Ćwiczenia na żylaki w ciąży – podpowiada Fit Mom [FILM]
Żylaki w ciąży to problem, który może spotkać każdą z kobiet. Na ich powstanie wypływają geny, styl życia i waga w ciąży. Na szczęście można im zapobiegać. Jak? Poznaj sposoby Fit Mom, Ani Dziedzic!

Żylaki w ciąży powstają wskutek utrudnionego odpływu krwi z nóg do serca. Krew zalega wtedy w naczyniach, rozpychając je i powodując nieestetyczne wybrzuszenia.  Skąd się biorą żylaki w ciąży? – Na żylaki w ciąży mają wpływ takie czynniki jak: hormony ciążowe, zwiększona ilość krwi w naczyniach i powiększająca się macica, która działa blokująco – tłumaczy Ania Dziedzic, trenerka personalna kobiet w ciąży i młodych mam.  Często narażone są na nie kobiety w ciąży, które: mają predyspozycje genetyczne (jeśli twoja mama albo babcia miała żylaki, musisz uważać podwójnie!) wcześniej miały problem z żylakami mają nadwagę mają stojącą pracę niewiele się ruszają w ciąży niezdrowo się odżywiają – ich dieta zawiera za dużo soli.  Co robić, kiedy w ciąży pojawią się żylaki?  – Zła wiadomość jest taka, że kiedy już się żylaki pojawią, to nie możesz wykonywać żadnych ćwiczeń wzmacniających nogi – mówi Dziedzic. – Ratują cię tylko przeciwżylakowe rajstopy uciskowe.  Czytaj także: Jak zapobiegać żylakom i jak je leczyć?  Jak ćwiczyć, żeby zapobiec żylakom? – Z kolei dobra wiadomość jest taka, że możesz żylakom przeciwdziałać. Pomogą nie tylko ćwiczenia przeciwzakrzepowe, lecz także każda aktywność ruchowa trwająca powyżej 30 minut dziennie: spacery, bieganie, jazda na rowerze, pływanie – tłumaczy ekspertka.  Czytaj także: Fit Mom radzi: „Dziewczyny, ćwiczcie dla własnego dobra” [WYWIAD] Ania Dziedzic jest trenerem personalnym i instruktorem fitness. Prowadzi stronę FitMom.pl i stronę na FB: FitMom - Ania Dziedzic.   

mama w reklamach
Fotolia
Mama
Reklamy kłamią? Mamy nie są piękne, tylko zestresowane?
Obraz macierzyństwa, który widzimy w reklamach nie ma nic wspólnego z prawdą – uważają mamy. Przeciętna matka nie jest seksowną fitmamą. Przeczytaj, dlaczego to źle - dla wszystkich! - że reklamy rozmijają się z życiem.

Czy jesteś piękna, mamo? A wysportowana? Jeśli odpowiedziałaś twierdząco na te pytania – jesteś w mniejszości. A może często się zamartwiasz i reagujesz bardzo emocjonalnie? Jeśli tak, jesteś taka jak większość innych matek. Tak właśnie widzą się mamy – wynika z badania przeprowadzonego przez BabyCenter wśród prawie 5 tys. matek z 7 krajów. Matki są zgodne: ich portret w reklamach jest zakłamany , a reklamodawcy nie mają pojęcia o tym, jak same się widzimy.  Z czysto marketingowego punktu widzenia, może to być problemem, bo twórcy reklam nie trafiają do swojej grupy docelowej. Z psychologicznego również – mamy czują się jeszcze bardziej niezrozumiałe i osamotnione . „Piękna? To nie o mnie! Fit? Dajcie spokój. Jestem kłębkiem nerwów! ” – myśli sobie przeciętna mama i rozgoryczona odwraca wzrok od telewizora.  Macierzyństwo w reklamie jest nieprawdziwe Uśmiechnięta mamusia, która z rozczuleniem przygląda się umorusanym dzieciom przybiegającym po czekoladkę. Zadowolona królowa domowego ogniska serwująca zachwyconej rodzinie obiad z torebki – wszystko w atmosferze błogiego rodzinnego szczęścia . Jak to się ma do rzeczywistości matek, które wiecznie się spieszą, martwią, że o czymś zapomniały, że jeszcze mają tyle do zrobienia, że wszystko robią źle ? Ile mam ma cierpliwy, uroczy uśmiech na twarzy podczas wykonywania najzwyklejszych czynności?  Same matki opisałyby się raczej jako kobiety z obłędem w oczach, zgarniające włosy z czoła i łapiące oddech w ciągłym biegu pomiędzy kuchenką, sklepem, pieluchami i przewijakiem. Tylko 1/5 ciężarnych uważa, że kobieta w reklamie skierowanej do nich jest taka, jak one . To samo może powiedzieć tylko 15 proc. młodych mam .  Matka jest zestresowana i uczuciowa Absolutna większość matek nie myśli o sobie, że są piękne – takiego...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
Miasteczko Zmysłów 2
Małe dziecko
Odwiedź Miasteczko Zmysłów i poznaj jego atrakcje!
Partner
KINDER Niespodzianka WSCW
Rozwój dziecka
Poznaj świat emocji dziecka! Ruszyła akcja Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz