Reklama

Nawet jeśli uczeń chodził do zerówki w szkole, w której ma kontynuować naukę w klasie pierwszej, musi wziąć udział w rekrutacji do podstawówki. Terminy rekrutacji zwykle pokrywają się ze składaniem wniosków o przyjęcie na świetlicę szkolną. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć, jeśli chodzi o nabory do szkół podstawowych.

Reklama

Spis treści:

Rekrutacja do szkoły podstawowej 2024: kryteria

Nabór do szkoły podstawowej przeprowadza szkolna komisja rekrutacyjna na podstawie przepisów zawartych w rozporządzeniu resortu szkolnictwa. W skład komisji wchodzą przede wszystkim pracownicy danej placówki. Komisja rekrutacyjna ustala zasady rekrutacji do szkoły podstawowej zgodnie z zapisami rozporządzenia.

Dziecko może chodzić do szkoły obwodowej lub innej wybranej, jeśli spełnia kryteria przyjęcia. Jednak głównym kryterium przyjęcia dziecka do szkoły jest rejonizacja. Zgodnie z przepisami do danej szkoły przyjmowane są dzieci mieszkające (zameldowane) w obwodzie danej placówki oraz na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dzieci spoza obwodu, o ile szkoła dysponuje wolnymi miejscami.

Ważne: w pierwszej kolejności do szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci z rejonu placówki. Na pozostałe wolne miejsca szkoła może przyjąć dzieci spoza rejonu zgodnie z zasadami rekrutacji.

Zasady rekrutacji do szkoły podstawowej udostępnione przez placówkę powinny zawierać:

  • kolejność przyjęć uczniów,
  • zasady przydzielania uczniów do poszczególnych klas,
  • dokumentację, jaką powinni dostarczyć rodzice,
  • kalendarz dostarczania dokumentów,
  • terminy posiedzeń komisji rekrutacyjnej,
  • termin i sposób ogłoszenia wyników rekrutacji.

Niektóre szkoły przyznają dodatkowe punkty podczas rekrutacji – warto sprawdzić, czy wybrana placówka także planuje stosować dodatkowe kryteria.

Podczas naboru do szkoły podstawowej można dostać dodatkowe punkty np. za:

  • samotne wychowywanie dziecka przez rodzica,
  • rodzeństwo uczęszczające do tej samej placówki,
  • miejsce pracy rodzica w obwodzie placówki,
  • rozliczanie podatku w gminie, na której terenie znajduje się szkoła,
  • fakt, że dziecko chodziło do oddziału przedszkolnego (zerówki) w danej szkole.

Zasady rekrutacji do szkoły podstawowej: jak złożyć wniosek o przyjęcie do pierwszej klasy?

Rekrutacja do szkół podstawowych rozpoczyna się w marcu. Dokładny harmonogram rekrutacji zależy od poszczególnych samorządów miejskich i gminnych. Terminy rekrutacji podane są na stronach szkoły oraz urzędów miejskich i gminnych.

Wniosek o przyjęcie do szkoły podstawowej składa się w szkole pierwszego wyboru. (czyli tej, na której zależy nam najbardziej). Można wnioskować o przyjęcie do kilku szkół, ustalając listę preferencji, czyli podać listę szkół w kolejności, jaka najbardziej interesuje rodzica i dziecko. Wtedy wniosek z listą preferowanych szkół składa się i tak tylko w jednej placówce – pierwszego wyboru. W sytuacji, gdy dziecko nie zostanie przyjęte do żadnej z wybranych placówek, automatycznie trafi do szkoły obwodowej.

Szkoła, do której dziecko powinno trafić (z urzędu), nie zawsze odpowiada rodzicom. Może to wynikać z poziomu nauczania w danej placówce (czy chociazby oferty zajęć dodatkowych) lub po prostu wygodniejszego dojazdu do innej ze szkół (np. w drodze do pracy rodzica/opiekuna). Dlatego zdarza się, że rodzic (opiekun) lekceważąc, że grozi mu za to kara, podaje adres dziadków lub znajomych mieszkających w rejonie wymarzonej szkoły (na przykład uznawanej za najlepszą w mieście).

Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku:

  • wniosek o przyjęcie dziecka – można go otrzymać w sekretariacie szkoły lub wydrukować z jej strony internetowej,
  • informacja o gotowości szkolnej, czyli zaświadczenie o odbyciu przygotowania przedszkolnego dla uczniów klasy pierwszej,
  • dokumenty do wglądu: skrócony odpis aktu urodzenia dziecka, dowód osobisty rodzica/opiekuna,
  • oświadczenie o miejscu zamieszkaniu dziecka (składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń) lub potwierdzenie zameldowania dziecka,
  • rozliczenie PIT za ostatni rok (jednego lub obojga rodziców lub opiekunów).

Aby skorzystać z systemu internetowej rekrutacji, która w wielu placówkach jest wymagana, należy się zarejestrować w systemie. Tam też rejestruje się wniosek, podając dane dziecka. Zarejestrowany wniosek trzeba wydrukować, podpisać i złożyć w szkole pierwszego wyboru.

Zapisy do szkoły podstawowej: kolejność i terminy

Cały proces rekrutacji do szkół podstawowych podzielony jest na etapy. O dokładny kalendarz i terminy trzeba dowiadywać się w konkretnej szkole.

  • Etap I: przyjmowanie wniosków o przyjęcie dziecka do klasy pierwszej.
  • Etap II: publikacja list przyjętych i nieprzyjętych dzieci.
  • Etap III: przyjmowanie oświadczeń woli podjęcia nauki przez dziecko w danej placówce.
  • Etap IV: publikacja list dzieci przyjętych i nieprzyjętych do placówki.

Rodzice mogą składać do dyrektora szkoły odwołanie, jeśli ich dziecko nie zostanie przyjęte do placówki. Najpierw składa się wniosek o uzasadnienie decyzji do komisji rekrutacyjnej, a później ewentualnie odwołanie do dyrektora szkoły. Na złożenie wniosku o uzasadnienie najczęściej jest 7 dni od opublikowania wyników rekrutacji, a na złożenie odwołania 7 dni od otrzymania uzasadnienia. Dyrektor po rozpatrzeniu odwołania wydaje ostateczną decyzję, od której można się odwoływać już tylko w trybie skargi do sądu administracyjnego.

Wniosek o przyjęcie na świetlicę szkolną

Wraz ze składaniem wniosku o przyjęcie do I klasy szkoły podstawowej, warto wziąć pod uwagę również złożenie wniosku na świetlicę szkolną. To ważne, zwłaszcza w przypadku rodziców, którzy nie będą mogli odebrać dziecka ze szkoły tuż po zakończeniu lekcji. W przeciwieństwie do zerówek, zajęcia szkolne nie muszą zaczynać się i kończyć o tej samej porze (np. od 8. do 15.30), a uzależnione są od planu lekcji.

Rekrutacja uzupełniająca do szkoły podstawowej

Zwykle w czerwcu przeprowadzana jest rekrutacja uzupełniająca do szkół podstawowych. Rodzice mogą ponownie składać wnioski elektroniczne i wnioski papierowe w szkole pierwszego wyboru (tym razem należy już wybierać wyłącznie szkoły, które dysponują wolnymi miejscami).

Potem szkoły opublikują listy dzieci zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych, a rodzice powinni złożyć oświadczenia woli o podjęciu nauki w placówce, do której dziecko się zakwalifikowało. W systemie rekrutacyjnym opublikowana zostanie lista placówek, w których jeszcze pozostały wolne miejsca.

Źródło: infor.pl, portaloswiatowy.pl, gov.pl

Zobacz też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama