Reklama

Spis treści:

Reklama

Rozwój fizyczny

Pod koniec 1. roku życia dziecko waży przeciętnie 11 kg i mierzy 75 cm. Oznacza to, że rocznego dziecka masa urodzeniowa potroiła się, a dziecko rosło ponad 2 cm na miesiąc.

Roczne dziecko bardzo lubi chodzić trzymane za jedną rękę. Jego uchwyt jest coraz słabszy. Oznacza to, że dziecko jest gotowe do wykonania w pełni samodzielnego kroku. Tymczasem dziecko może próbować wdrapywać się na schody. Brakuje mu jednak pomysłu, jak wrócić na dół.

12 miesięczne dziecko potrafi dwoma palcami unieść drobny przedmiot, wkładać jedne rzeczy w drugie oraz wyciągać je z ciasnych przestrzeni. W tym wieku niemowlę często potrafi już zbudować wieżę z dwóch dużych elementów. To dobry moment na pierwsze klocki. A podczas czytania książeczki próbuje samodzielnie przewracać strony!

Zobacz też: 12 zabaw, w które można bawić się w domu

Zaczyna się okres pokazywania wszystkiego palcem, dziecko zdobyło już bowiem dostateczną kontrolę nad ruchami precyzyjnymi. Gest ten oznacza, że dziecko rozpoznaje różne obiekty i próbuje je zidentyfikować.

Zobacz także: Gdy dziecko zaczyna chodzić... 9 rad na najczęstsze problemy

W tym okresie możesz zauważyć, że niemowlę nie ma już takiego apetytu jak dawniej. To normalne. Zmniejszony apetyt wiąże się z tym, że dziecko teraz znacznie wolniej rośnie. Już nie będzie tak szybko przybierać na wadze jak w pierwszym roku życia. Roczne dziecko sprawnie się porusza w pionie, szybko raczkuje. Nie chce tracić czasu na jedzenie. Z drugiej strony zasób doświadczeń smakowych dziecka znacznie się powiększył. Obecnie może jeść ono już niemal wszystko, co reszta rodziny!

Zobacz też: Co powinno jeść roczne dziecko? Wydrukuj jadłospis i powieś na lodówce!

Rady dla rodziców:

  • Nie denerwuj się, jeśli twoje dziecko jeszcze nie próbuje stawiać pierwszych kroków, większość dzieci zaczyna chodzić dopiero w 13. miesiącu życia, niektóre nawet w 18. miesiącu. Nie stawiaj go na siłę – to niebezpieczne.
  • Jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś, zacznij kąpać dziecko w dużej wannie. Jeśli dziecko czuje się w niej niepewnie, wykąpcie się razem; możecie w łazience puszczać bańki, przelewać wodę z jednych foremek w drugie, puszczać stateczki. Sprawdź też, jak powinna wyglądać kąpiel w dużej wannie.
  • Zrób dziecku miejsce przy rodzinnym stole, aby mogło was obserwować i włączać się do rozmowy.

Sprawdź również: 7 kroków do samodzielnego jedzenia

Rozwój emocjonalny

Roczniak bardzo interesuje się innymi dziećmi, ale nie potrafi się jeszcze wspólnie bawić. Dzieci w tym wieku naśladują siebie wzajemnie, próbują ze sobą rozmawiać, są na etapie zabawy paralelnej, tzn. że bawią się nie ze sobą, ale obok siebie.
Problemy w interakcjach z innymi dziećmi mogą pojawić się dlatego, że dzieci w tym wieku nie rozumieją jeszcze pojęć „moje” i „twoje”. Dziecko chce się więc bawić wszystkimi zabawkami, jakie są w piaskownicy, co może skończyć się „kłótnią”. Dzieci uczą się dopiero, jak czekać na swoją kolej podczas zabaw. W ten sposób dowiadują się, czym jest współuczestnictwo i dzielenie się.

Poznaj też: Plac zabaw to najlepsza szkoła pod słońcem [WIDEO]

W stosunku do obcych dorosłych dziecko nadal zachowuje dystans. Najlepiej czuje się wśród domowników. Śmieje się radośnie na widok wracającego z pracy taty, baraszkuje na dywanie z siostrą. Roczniak przepada szczególnie za towarzystwem mamy. Obserwowanie jej i słuchanie to dla niego cennym źródłem informacji. Dziecko uczy się rozpoznawać po twarzach coraz to nowych ludzi. Można zauważyć, że inaczej reaguje na nich w zależności od płci lub charakterystycznych szczegółów, tj. okulary, broda, itp.

Sprawdź też: Czego boją się dzieci? Nie tylko ciemności!

Dziecko ma świadomość, że jest kimś odrębnym od ciebie. Czasem napełnia je to niepokojem, ale pomaga też w rozumieniu własnej tożsamości. Niemowlę rozpoznaje już swoje zabawki, swoje ubrania i swoje odbicie w lustrze.

Rady dla rodziców:

  • Baw się z dzieckiem w przebieranki, obserwując jego reakcje na każdą zmianę.
  • Rozwijaj w dziecku zdolność do nawiązywania nowych przyjaźni i dobrych stosunków z innymi ludźmi, co zaowocuje satysfakcją i sukcesami w przyszłości.
  • Stwarzaj roczniakowi okazję do zabaw z rówieśnikami, zapraszając np. do domu znajomych z dziećmi.

Zobacz też: 23 pomysły na szalone zabawy ruchowe

Rozwój intelektualny

12 miesięczne dziecko zaczyna posługiwać się przedmiotami zgodnie z ich budową i funkcją. Potrafi wykonywać pewne działania w określonej kolejności. Jest to duży postęp w rozwoju umysłowym dziecka, dający początek myśleniu zorganizowanemu.

Roczniak wymawia ze zrozumieniem pierwsze dwa lub trzy słowa z powtarzaną sylabą np. ma-ma, ba-ba, ta-ta. Słowa te mają już dla niego konkretne znaczenia. Możesz wreszcie mieć pewność, że „mama” w jego ustach naprawdę znaczy „mama”.

Zobacz też, jak wygląda rozwój mowy dziecka

Roczne dziecko na ogół potrafi też powiedzieć: „Da! ”, czyli "daj", a także „Nie!”. Żeby nie było wątpliwości, kręci wtedy przecząco głową. Dziecko zdobywa przecież coraz większą niezależność i przejawia nieposłuszeństwo wobec ustalonych zasad. Oznacza to, że próbuje myśleć samo za siebie. Pamiętaj jednak, że w równym stopniu co wolności, dziecko potrzebuje ustalonych zasad, aby czuć się bezpiecznie.

Zobacz też: 8 zasad okazywania dziecku szacunku

Choć twój roczniak często mówi: „nie”, chętnie współpracuje przy ubieraniu, myciu i innych codziennych czynnościach. Bez protestu wykonuje w zabawie proste polecenia, np. „Daj lalę”, „Gdzie jest tata?”, „Otwórz buzię”. Poza najprostszymi słowami i zdaniami, dziecko rozumie również bardziej abstrakcyjne wyrażenia, np. "szybko", "poczekaj", "głodny". Specjaliści twierdzą, że przed wypowiedzeniem pierwszego słowa dziecko rozumie około 50 wyrazów i prostych zdań. Potrafi też zrozumieć niektóre z nich bez towarzyszących im gestów. Uwielbia powtarzać wyrazy dźwiękonaśladowcze. Już wie, że pies to "hau, hau", kot to "miau, miau", a zegar to "tik-tak". Dziecko identyfikuje głosy wydawane przez zwierzęta, potrafi naśladować je i dostrzega różnice między nimi a ludzka mową.

Przeczytaj też: Dlaczego pierwszym słowem dziecka jest "mama" lub "tata"? Powód jest inny, niż myślisz!

W tym okresie zauważysz też, że twoje dziecko wykonuje czynności w sposób coraz bardziej celowy, doskonali myślenie przyczynowo-skutkowe i rozwiązywanie problemów (coraz lepiej sortuje i klasyfikuje obiekty, dokonuje prostych uogólnień, np. każde czworonożne zwierzę jest dla niego „pieskiem”). Twój roczniak poznaje, kiedy cieszysz się z tego, co robi, i powtarza swoją czynność tak długo, jak długo trwają twoje pochwały. Stara się w ten sposób zrobić ci przyjemność.

Rady dla rodziców:

  • Spraw dziecku duże klocki do budowania, a także zabawkę-telefon, plastikowe naczynia kuchenne, ubranka dla lalek (imitacje rzeczy używanych przez dorosłych).
  • Nie rób selekcji zabawek ze względu na płeć dziecka; zachęcaj dziewczynkę do zabawy piłką czy samochodem, a chłopca – lalkami.
  • Wyraźnie wymawiaj słowa, żeby pomóc dziecku w rozumieniu ich treści i zwracaj się do niego jak najprostszymi zdaniami. Gdy roczniak mówi do ciebie, nie poprawiaj go. Może to go onieśmielić i zahamować rozwój mowy.

Obejrzyj film, jakie zabawki kupić dziecku z okazji pierwszych urodzin:

Co cię może zaniepokoić?

Lęk przed rozstaniem. Dzieci zaczynają bać się rozstań z rodzicami zwykle około 8. miesiąca życia, ale ten strach może nie mijać nawet do pierwszych urodzin. Uzbrój się w cierpliwość i sprawdź, kiedy najlepiej dziecko zniesie powrót mamy do pracy.
Przywiązanie do butelki. Butelka dla takiego dziecka jest jak pocieszyciel, np. ulubiony kocyk czy pluszak - kojarzy mu się z czymś znajomym i daje poczucie bezpieczeństwa. Jednak zbyt długie picie przez smoczek może powodować wady zgryzu, dlatego trzeba dziecko odzwyczaić od butelki. Zobacz, jak powinno wyglądać pożegnanie dziecka z butelką.

Nie chce się dzielić zabawkami. Dla rocznego dziecka dzielenie się zabawkami jest bardzo trudne. Roczniak nie rozumie (i nie będzie rozumiał jeszcze przynajmniej przez półtora roku), że można komuś pożyczyć zabawkę. Podczas zabaw z innymi musisz być rozjemcą i powoli tłumaczyć dziecku, jak się dzielić („Teraz Kasia pobawi się twoim wiaderkiem, a ty jej koparką").

Zapominanie wyuczonej umiejętności. Niemowlęta mają tendencję do doskonalenia jednej czynności w danym okresie. Jeśli obecnie pochłania je stawanie czy chodzenie, może nie być skłonne do mówienia. Jeśli natomiast zajmuje się samodzielnym jedzeniem, może mało interesować się nauką chodzenia.

Zrób test: Co potrafi 12-miesięczne niemowlę?

Reklama

Co cię może zainteresować?

Co powinno umieć niemowlę - test rozwojowy dla rodziców roczniaka
Siatki centylowe - do czego służą?​
5 sprytnych sposobów na kasze
Dieta dziecka po pierwszym roku
Bilans roczniaka: co powinno umieć roczne dziecko - film
Dziecko w żłobku

Reklama
Reklama
Reklama