od kiedy podawać dziecku mięso
AdobeStock
Dieta

Mięso i ryby w menu maluszka

Troskliwa mama dba o swojego maluszka, jak tylko potrafi. Na początku, w okresie ciąży, zmienia swój sposób żywienia i rezygnuje z tego, co mogłoby zaszkodzić jej dziecku. Kiedy niemowlę pojawi się na świecie, mama starannie je pielęgnuje i troszczy się o jego właściwą dietę.

Najlepszym pokarmem dla rosnącego jak na drożdżach maluszka jest oczywiście mleko mamy. Natura zadbała o to, aby w mleku kobiecym znalazło się to, czego potrzebuje dziecko w pierwszych miesiącach życia. 

Mięso i ryby na etapie rozszerzania diety

Po porodzie czas biegnie szybko i przychodzi moment, że do dynamicznego wzrostu i rozwoju dziecka mleko mamy już nie wystarczy. Wtedy nadchodzi czas rozszerzania diety. Dla wielu mam i opiekunów rozpoczyna się okres rozterek, poszukiwań i nieustannych konsultacji z koleżankami, babciami, ciotkami, a nawet blogerkami na temat kolejności wprowadzania nowych pokarmów, ich ilości, konsystencji, jakości i bezpieczeństwa. Jednym z kluczowych produktów, jakie powinny zagościć w jadłospisie dziecka po ukończonym 6. miesiącu życia, są mięso oraz ryby, będące źródłem żelaza w diecie zarówno człowieka dorosłego, jak i dziecka. Dynamicznie rozwijający się mózg „jak powietrza” potrzebuje m.in. żelaza, jodu, DHA i kwasu arachidonowego. Innymi cennymi składnikami, które znajdziemy w rybach i mięsie, są witaminy z grupy B, cynk, a przede wszystkim wyjątkowo wysokiej wartości biologicznej białko. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby opiekunowie nie zapomnieli o obecności ryb i mięsa w posiłkach maluszka.

Pamiętaj!

Ewentualną decyzję o nieobecności mięsa i ryb w diecie niemowlęcia trzeba dobrze przemyśleć i przedyskutować ją z lekarzem pediatrą oraz dietetykiem, bowiem niedobory wymienionych składników mogą zaowocować gorszym rozwojem dziecka, czego w przyszłości nie da się nadrobić . Warto wiedzieć, że Zalecenia Żywienia Niemowląt wg Ekspertów z Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci nie biorą takiej możliwości (wyeliminowanie mięsa i ryb z diety niemowlęcia) pod uwagę.

Wybieramy produkty odpowiedniej jakości

Tak wymagający smakosz, jakim jest człowiek w okresie 1000 pierwszych dni życia, potrzebuje produktów bezpiecznych i odpowiedniej jakości. Dobrym wyborem będą więc chude gatunki mięs: kurczak, indyk, królik, cielęcina, wołowina. Należy zwracać uwagę na pochodzenie mięsa i odpowiednie warunki hodowli zwierząt. Niewskazane jest kupowanie mięsa nieznanego pochodzenia. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest żywność przeznaczona specjalnie dla niemowląt i małych dzieci, która spełnia rygorystyczne kryteria narzucone przez regulacje unijne (Dyrektywa Komisji 2006/125/WE, Rozporządzenie Komisji (WE) 1881/2006). Tak restrykcyjnych wymogów nie musi spełniać żywność dedykowana osobom dorosłym.

Wyjątkowo cenne dla zdrowia dziecka są tłuste ryby morskie, takie jak łosoś, halibut, makrela, śledź. Na talerzyk maluszka nie powinny, z uwagi na zanieczyszczenia, trafiać ryby bałtyckie, hodowlane – najlepsze będą te dziko żyjące w oceanach: Atlantyku, Pacyfiku. Z uwagi na niebezpieczeństwo skaleczenia się ością, mięso ryby powinno być ich pozbawione, stąd na początku rozszerzania diety najlepiej podawać dziecku rybę w postaci zmielonej.

Ile i jak często?

Półroczne niemowlę potrzebuje zjeść codziennie ok. 10 g mięsa, dwa razy w tygodniu powinno być to mięso ryby, w tym przynajmniej raz w tygodniu tłustej ryby morskiej. Z biegiem czasu dzienną porcję maluszka zwiększamy, aż do ok 20 g pod koniec pierwszego roku życia. Jednym z błędów opiekunów jest podawanie niemowlętom i małym dzieciom zbyt dużych porcji mięsa. Pamiętajmy, że dziecko nie jest małym dorosłym, stąd jego menu wygląda inaczej niż to mamy i taty. Jak pokazują wyniki badania prowadzonego pod kierownictwem prof. Haliny Weker z Instytutu Matki i Dziecka, opiekunowie małych dzieci w Polsce mają realne problemy z prawidłowym bilansowaniem diety swojego dziecka. Produkty przeznaczone dla niemowląt i małych dzieci są dla nich dobrą propozycją – oprócz wygody przygotowania i podania dają bowiem gwarancję, że taki posiłek dla maluszka zawiera odpowiednie ilości ważnych składników, a dodatkowo jest bezpieczny dla wrażliwego organizmu dziecka.

  1. Szajewska H., Horvath A.; Poradnik żywienia niemowląt. Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Kraków 2014, s. 60-63.
  2. Kunachowicz H. 2001. Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych. IŻŻ.
  3. Lifschitz C. DHA, kwas foliwiowy, witamina D, jod, żelazo w profilaktyce zdrowotnej, Standardy Medyczne/Pediatria 2014:11:373:382.
  4. Szajewska H i wsp. Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne Pediatria 2014;11:321-336.
  5. Szajewska H i wsp. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii żywienia Dzieci. Standardy medyczne/Pediatria 2016;13:9-24.

Kolejność wprowadzania nowych pokarmów do diety niemowlaka [FILM]

ciąża, dieta w ciąży, kobieta, brzuch w ciąży, warzywa, odżywianie w ciąży
Ermolaev Alexandr - Fotolia.com
Dieta w ciąży
5 niezbędnych składników w diecie - od nich zależy zdrowie twojego dziecka
W czasie ciąży dziecko jest całkowicie zależne od ciebie i twojego stylu życia, a więc także diety. Dla jego prawidłowego rozwoju szczególne znaczenie ma 5 składników odżywczych. Sprawdź, gdzie je znaleźć.

Pierwszych 1000 dni życia dziecka, czyli okres od poczęcia do 2. urodzin, to unikalny czas, w którym możesz wyjątkowo skutecznie zadbać o przyszłe zdrowie dziecka. Jak? Przede wszystkim poprzez prawidłowe odżywianie w ciąży i odpowiednie karmienie dziecka już po narodzinach. A jakich składników szczególnie nie może zabraknąć? DHA (kwas dokozaheksaenowy) w ciąży To najlepiej przebadany kwas z grupy omega-3. Jego korzystny wpływ na rozwój płodu oraz zdrowie kobiet w ciąży i karmiących piersią został wielokrotnie potwierdzony w badaniach naukowych. Odpowiednia dawka kwasu DHA zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu , wpływa na rozwój centralnego układu nerwowego, mózgu i siatkówki oka, a także może zapobiec rozwojowi cukrzycy, otyłości czy alergii u dziecka. Zgodnie z polskimi zaleceniami kobiety w ciąży powinny suplementować min. 200 mg DHA dziennie , jeśli spożywają mało ryb - to 400–600 mg, a w przypadku ciąży o zwiększonym ryzyku przedwczesnego porodu nawet 1000 mg DHA dziennie. – DHA ma zbawienny wpływ na rozwój dziecka w czasie ciąży i po porodzie. Odgrywa istotną rolę w procesie tworzenia silnego systemu immunologicznego, a przy okazji wspiera rozwój dziecka – jego inteligencji czy zdolności postrzegania – podkreśla prof. dr hab. n. med. Piotr Socha, kierownik Oddziału Gastroenterologii, Hepatologii i Zaburzeń Odżywiania w Instytucie „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. Źródłami DHA w diecie są: • algi morskie, • tłuste ryby morskie, • mięso organów wewnętrznych zwierząt, np. wątroby, • olej rybi. Niezwykle ważne jest zapewnienie DHA wysokiej jakości, bez ryzyka zanieczyszczenia metalami ciężkimi (takimi jak rtęć), dioksynami oraz innymi szkodliwymi dla płodu toksynami. Wyjątkowo bezpiecznym, wolnym od zanieczyszczeń źródłem jest DHA z alg morskich , szczególnie polecany dla kobiet w ciąży,...

BoboVita
mat. pras.
Dieta
Maluch zasługuje na 100%
Posiłki BoboVita to jakość, której możesz zaufać na 100% – warzywa z kontrolowanych upraw, mięsa bez hormonów i antybiotyków, dziko żyjące ryby z oceanów.

1000 pierwszych dni życia dziecka to wyjątkowy okres, w którym delikatny organizm intensywnie się rozwija oraz potrzebuje szczególnej opieki i troski. Rodzice każdego dnia chcą dawać maluszkowi wszystko, co najlepsze i dbają o odpowiedni sposób jego żywienia. Właściwie skomponowana dieta ma bowiem fundamentalne znaczenie dla prawidłowego rozwoju. BoboVita wspiera opiekunów w żywieniu ich dzieci, oferując bezpieczne produkty, dopasowane do potrzeb najmłodszych. Odkryj wraz z Twoim maluchem smakowite posiłki BoboVita skomponowane z warzyw, ryb i mięsa w jakości, której możesz zaufać na 100%! Dziecko to nie mały dorosły, dlatego potrzebuje odpowiedniej diety, która będzie odpowiadać na jego potrzeby. Jest to szczególnie ważne w kluczowym okresie 1000 pierwszych dni życia, kiedy to młody organizm rozwija się najintensywniej – następuje programowanie metabolizmu, a układy i narządy wciąż kształtują się i dojrzewają. Ze względu na wrażliwość delikatnego organizmu niemowlęcia wymaga on zupełnie innego sposobu żywienia niż dorośli. Konsystencja i skład posiłków powinny być dopasowane do etapu rozwoju maluszka oraz jego umiejętności – kluczowa jest również jakość i bezpieczeństwo produktów wybieranych dla dziecka. Na etapie wczesnego dzieciństwa odpowiednim wyborem będzie żywność przeznaczona specjalnie dla najmłodszych, z oznaczeniem wieku na opakowaniu. Składniki w takich produktach są wybierane i sprawdzane z wyjątkową troską i starannością. Bezpieczeństwo to podstawa Za pomocą zmysłów rodzic nie jest w stanie ocenić jakości warzyw, mięsa i ryb, które chce podać maluszkowi. Żywność przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci zapewnia najmłodszym nie tylko odpowiednią ilość składników odżywczych, ale także jest dla nich bezpieczna. Takie produkty muszą spełniać wyjątkowo restrykcyjne normy jakości, o wiele bardziej surowe w...

Niemowlę patrzy na owoc
Fotolia
Dieta
Czy niemowlę może nie jeść mięsa? Wyjaśnia pediatra z IMiD
Sami nie jecie mięsa, tymczasem przychodzi czas na rozszerzanie diety dziecka, której elementem jest właśnie podawanie mięsa i to niemal na samym początku. Czy wasze malutkie dziecko może być wegetarianinem tak jak wy? Czy to bezpieczne? Wątpliwości wyjaśnia dr n. med. Grażyna Rowicka, pediatra z Zakładu Żywienia IMiD.

Rozszerzanie diety dziecka można rozpocząć już po 17. tygodniu życia (po 4. miesiącu), ale nie później niż po 26. tygodniu (po 6. miesiącu życia). Mięso jest jednym z produktów, które zalecają eksperci, ale nie jest ono absolutnie niezbędne w diecie . Tę kwestię wyjaśnia pediatra dr n. med. Grażyna Rowicka z IMiD, która współpracuje z miesięcznikiem „Twoje Dziecko”. Czy niemowlak może nie jeść mięsa? Zgodnie z aktualnym (2017 rok) stanowiskiem ekspertów Europejskiego Towarzystwa Gastroenterologii Hepatologii i Żywienia Dzieci (ESPGHAN) dietę wegetariańską można stosować u dzieci , ale niektóre jej postacie są trudne do zbilansowania, np. laktowegańska, wegańska, makrobiotyczna. Która z diet bezmięsnych jest bezpieczna dla dziecka? Bezpieczną dla dzieci formą diety wegetariańskiej jest semiwegetarianizm polegający na niejedzeniu czerwonego mięsa, a uwzględniający spożycie mięsa białego, ryb, jajek , mleka i jego przetworów, owoców i warzyw, nasion roślin strączkowych, oraz laktoowowegetarianizm – uwzględniający mleko i jego przetwory, jaja, warzywa i owoce, rośliny strączkowe, orzechy. Diety te są bezpieczne, o ile rodzice mają odpowiednią wiedzę żywieniową. Jakich składników może zabraknąć małemu wegetarianinowi? Stosowanie diet wegetariańskich może prowadzić do niedoboru, np. białka, witaminy B 12 , D oraz żelaza, cynku, wapnia, folianów, kwasów tłuszczowych omega-3.  Mali wegetarianie powinni być pod opieką nie tylko lekarza, ale także dietetyka, by ich dieta i stan zdrowia były na bieżąco monitorowane. Niekiedy wskazana może być suplementacja deficytowych składników diety. Zobacz też: Po co rozszerzać dietę niemowlakowi? 

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Partner
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Partner
Polecamy
Porady
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
cytaty na urodziny
Cytaty i przysłowia
Mądre i piękne cytaty na urodziny –​ 22 sentencje urodzinowe
Joanna Biegaj
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile wypada dać na chrzciny w 2022 roku? – kwoty dla rodziny, chrzestnych i gości
Luiza Słuszniak
gdzie nad morze z dzieckiem
new badge ranking small
Niemowlę
Gdzie nad morze z dzieckiem? TOP 10 sprawdzonych miejsc dla rodzin z maluchami
Hanna Szczesiak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki (urlop na dziecko) – wszystko, co trzeba wiedzieć o nowym urlopie
Joanna Biegaj
pesel po 2000
Prawo i finanse
PESEL po 2000 - zasady jego ustalania
Agnieszka Majchrzak
hiszpańskie imiona
Imiona
Najczęściej nadawane hiszpańskie imiona - ich znaczenie oraz polskie odpowiedniki
Joanna Biegaj
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2022: ile dni, ile płatny, wniosek, dokumenty
Magdalena Drab
przedmioty w 4 klasie
Aktualności
Jakie są przedmioty w 4 klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/2023? [LISTA]
Ewa Janczak-Cwil
300 plus
Prawo i finanse
300 plus 2022 – dla kogo, kiedy składać wniosek?
Małgorzata Wódz
na komary dla niemowląt
Zdrowie
Co na komary dla niemowląt: co wolno stosować, czego unikać?
Ewa Janczak-Cwil
urwany kleszcz
Zdrowie
Urwany kleszcz: czy usuwać główkę kleszcza, gdy dojdzie do jej oderwania?
Ewa Janczak-Cwil
Bon turystyczn atrakcje dla dzieci
Czas wolny
Bon turystyczny – atrakcje dla dzieci, za które można płacić bonem
Ewa Janczak-Cwil
300 plus dla zerówki 2021
Aktualności
300 plus dla zerówki w 2022 roku – czy Dobry Start obejmuje sześciolatki?
Joanna Biegaj
rekrutacja do liceum
Wychowanie
Jak wygląda rekrutacja do liceum 2022/2023? Jak dostać się do dobrego liceum?
Joanna Biegaj