Rozwój niemowlaka w 24. tygodniu

Niemowlę, które skończyło 24. tydzień życia ma dokładnie pół roku (6. miesięcy). Jak się zmienia teraz i co potrafi? Zaczyna ujawniać się osobowość dziecka. Najczęściej lubi też kontakty z bliskimi i innymi ludźmi. Czasami zdarza się, że u niektórych dzieci pojawia się lęk przed obcymi. Częściej jednak dopiero później, ok. 7-8. miesiąca.

Półroczniak uśmiecha się, gaworzy. Wydaje coraz więcej dźwięków i są coraz bardziej zróżnicowane. Często będzie pojawiać się "gu-gu" i inne kilkusylabowe zbitki. Lubi zabawy typu "akuku!" i "patataj". Czasami może już siedzieć bez podparcia oraz nawet pomagać opiekunowi już trochę w kąpieli - ugnie kolanka lub podciągnie się na rączkach.

Co nowego w rozwoju fizycznym?

Warto przypomnieć, że dzieci rozwijają się w różnym tempie, jedne robią coś wcześniej, inne później, ale półroczny maluch powinien już najczęściej umieć całkiem sporo.

Maluch najczęściej potrafi:

  • przyciągać brodę do klatki piersiowej podciągając się do pozycji siedzącej,
  • podciągając się zmieniać pozycję siedzącą na stojącą,
  • przewrócić się z brzuszka na plecy i z powrotem,
  • ruszać płynniej i bardziej celowo ramionami,
  • obejmować rękami zabawkę, która go interesuje,
  • sięgać, chwytać, manipulować i koordynować swoje ruchy w każdej pozycji
(na pleckach, brzuszku, na siedząco),
  • w leżeniu na brzuchu docierać do celu, np. zabawki, turlając się lub opychając rękami do tyłu,
  • podejmować próby przesuwania się na brzuchu wierzgając i odpychając się nogami
(choć twarz może wylądować wtedy na podłodze),
  • przesuwać się na brzuchu do przodu,
  • obracać się na bok i podpierać na łokciu unosząc wysoko tułów (do zabawy przedmiotami).
Nigdy nie podciągamy na siłę dziecka za ręce do siadu. To może zrobić tylko lekarz podczas wizyty kontrolnej. Dziecko może samo się podciągnąć trzymając rodzica za paluszek. Nie sadzamy, ani nie podpieramy niczym dziecka, by siedziało. Dziecko musi nauczyć się samodzielnie siedzieć. Zrobi to, gdy już będzie gotowe.

Co potrafi dziecko?

24. tygodniowe dziecko zdolne jest też już kojarzyć informacje pochodzące z różnych zmysłów. Potrafi określić w jakim humorze są otaczające go osoby, rozróżnia płcie, a nawet wie, z czyich ust padają dane dźwięki mowy.

Lada moment rozpocznie się rozwój mowy dziecka, wszystko, co do malucha mówisz, nabiera znaczenia. Tworzą się fundamenty przyswajania języka, zarówno rozumienia, jak i mówienia.

Co jeszcze umie półroczny maluch?
  • wydaje z siebie zbitki samogłosek ze spółgłoskami, np. "ma-ma", "ba-ba", "da-da",
  • podąża wzrokiem za spadającym przedmiotem,
  • powtarza dźwięki usłyszane od bliskich.

Redakcja poleca: Jak wspierać rozwój mowy niemowlaka? - film
Jak rozmawiać z niemowlakiem? Jak stymulować rozwój mowy dziecka w pierwszym roku życia - radzi logopeda.

Jak wspomagać rozwój niemowlaka?

Dziecko powoli zaczyna rozumieć, co do niego mówisz. Najpierw rozpoznaje imiona rodziców, bliskich, potem takie podstawowe słowa, jak "nie", "pa-pa", a następnie nawet całe zdania typu: "Teraz pora na jedzonko", "Gdzie jest pieluszka?" itp. Rozumienie to wstęp do mówienia.

Tempo rozwoju umysłowego przyspiesza - dziecko przygotowuje się do:

  • obserwacji,
  • zapamiętywania
  • i rozwiązywania różnych problemów.

Ćwiczenia i zabawy z niemowlakiem

Przy pomocy specjalnych zabaw niemowlęcych i prostych czynności, możesz pomóc maluchowi rozwijać się jeszcze szybciej, zarówno umysłowo, jak i fizycznie.

Zabawy - rozwój mowy

Jakie zabawy wspomagające rozwój mowy można wprowadzić u malucha?

Następującymi, całkiem łatwymi w wykonaniu, sposobami:
  • mówiąc wolno, prosto i wyraźnie,
  • opowiadaj, co robisz, podkreślając poszczególne słowa,
  • mów, np.: „a teraz zmienimy pieluszkę. Pieluszka, to pieluszka Jasia”, 
  • unikaj zaimków. Zamiast „to twoja lalka” powiedz „to lalka Zosi”,
  • powtarzaj dziecku proste, krótkie wierszyki,
  • możesz puszczać płyty z melodyjnymi, wesołymi piosenkami dla dzieci,
  • pokazuj dziecku proste książeczki z obrazkami, nazywaj przedmioty, jakie tam się znajdują, np. pytaj: „gdzie jest piesek?” i połóż paluszek dziecka na odpowiednim obrazku.

Ćwiczenia - rozwój społeczny

Ucz dziecko reagowania na polecenia: np. „daj mamie buzi”, „zrób pa pa”. Oczywiście musisz najpierw pomachać rączką dziecka, aby wiedziało, jak się to robi. To przygotuje i wyćwiczy malucha w sytuacjach codziennych, społecznych. Póki nie ma u niego lęku przed obcymi, warto zachęcać go do kontaktów z innymi dziećmi i dorosłymi. 

Ćwiczenia - rozwój umysłowy

Jeśli maluch bawi się zabawką w inny sposób, niż wydawałoby się, że powinno się to robić lub zaleca to producent - pozwól mu na to. W ten sposób nie zahamujesz u dziecka naturalnej twórczej energii i ciekawości świata. Nie poprawiaj go, nie mów: "zrób to tak, a tak". Pozwól eksperymentować - to go bardzo wiele nauczy. I daj niemowlakowi czasem pobrudzić i nabałaganić. To także twórcza aktywność, a przy okazji ćwiczy rozumienie przyczyny i skutku.

Zabawy - rozwój fizyczny

W rozwoju fizycznym pomocne będą zabawy znane wszystkim z dzieciństwa:
  • zabawy w "patataj" czyli podskakiwanie na kolanach niczym na koniku,
  • zabawy typu "Sroczka kaszkę warzyła", "Idzie kominiarz po drabinie" lub "Idzie rak nieborak" itp.,
  • a także robienie "papa" rączką wyćwiczy nadgarstek.

Zabawki edukacyjne

Jakie zabawki wybierać dla półrocznego szkraba? To może cię zdziwić, ale najlepiej daj mu się pobawić, tym, co macie w domu. Chodzi o przedmioty codziennego użytku. Tylko zadbaj o to, by były bezpieczne. Garnuszki, drewniane wałki, puste butelki, kartony, klucze i telefony - to ulubione zabawki dzieci.

Warto wiedzieć, że mogą się także przydać:
  • papierowe lub silikonowe kubeczki,
  • papierowe słomki,
  • pudełeczka i opakowania (uwaga na plastikowe torby, maluch może je włożyć na głowę!),
  • rozmaitej wielkości piłki i piłeczki.
Nie dawaj dziecku bawić się zbyt małymi przedmiotami, które może wsadzić do buzi! Większe, drewniane lub gumowe, silikonowe przedmioty o gładkich, zaokrąglonych krawędziach najczęściej są bezpieczne dla malucha.

Pielęgnacja i zdrowie niemowlaka

Półroczne dziecko może już wyrosnąć z małej plastikowej wanienki do kąpieli. Czy można takiego malucha od razu przenieść do dużej wanny? I jak to zrobić bezpiecznie?

Nagle zauważyłaś też niepokojące zmiany w wyglądzie stolca u dziecka? Co to może oznaczać?

Bezpieczna kąpiel

Przede wszystkim musisz zachować spokój. Jeśli rodzic panikuje, maluch też nie czuje się zbyt komfortowo. Wanna jest duża, ale jeśli zachowasz wszelkie środki bezpieczeństwa, wszystko pójdzie bez problemu.

Na co zwrócić wcześniej uwagę, o czym pomyśleć i co przygotować?

  • najlepiej, żeby maluch był w stanie już siedzieć, sam lub małą pomocą,
  • warto zaopatrzyć się w tzw. krzesełko kąpielowe dla niemowlęcia, specjalną gąbkę lub kwiatek do kąpieli, by maluch się nie wyślizgnął (można też użyć, np. ręczniczka),
  • gąbki i ręczniki oraz inne akcesoria kąpielowe susz, często wymieniaj (by nie rozmnożyły się na nich bakterie),
  • nigdy nie zostawiaj dziecka bez nadzoru (nigdy, nawet na sekundę!),
  • nie zostawiaj potencjalnie niebezpiecznych przedmiotów w zasięgu ręki malucha i nad jego głową (coś może spaść),
  • przygotuj wszystko, co ci potrzebne do kąpieli zanim wsadzisz dziecko do wanny
(jeśli jednak zapomnisz - zabierz zawinięte w ręcznik niemowlę ze sobą),
  • temperaturę wody sprawdzaj nadgarstkiem - musi być przyjemnie ciepła,
  • gorącą wodę zakręcaj pierwszą.

Jak zachęcić malucha do kąpieli?

Co zrobić, jeśli dziecko wciąż boi się dużej wanny i ciężko je do niej w ogóle włożyć bez protestów lub płaczu? Jak go oswoić z nową sytuacją i jak ułatwić kąpiel (sobie i dziecku)?

Spróbuj tych rad:
  • umieść kąpiącego się malucha z małą wanienką w dużej wannie,
  • włóż malucha do wanny wyłożonej ręcznikiem, niech się tam pobawi,
  • pokaż dziecku jak ty się kąpiesz w dużej wannie lub zaprezentuj to na lalce/pluszaku,
  • zadbaj, by w łazience było ciepło, a ręczniki miłe w dotyku,
  • przygotuj atrakcyjne dla dziecka zabawki do wody,
  • daj dziecku chlapać wodą, ale na malucha lepiej nie pryskaj (może od razu się zniechęcić),
  • możecie też wykąpać się razem.

Dziwne kupki niemowlęcia

Jeśli kupki twojego dziecka stały się twardsze, ciemniejsze i w dodatku o wiele bardziej nieprzyjemnie pachną, to najczęściej znaczy, że rozpoczęliście rozszerzanie diety. To zupełnie normalne. Zmiana diety = zmiana stolca. Kupki u dzieci karmionych piersią będą nadal luźniejsze. Zależnie od koloru jedzenia, które podasz - taki kolor może pojawić się w pieluszce. Możesz też na początku znajdować w stolcu różne niestrawione kawałki pokarmów. Jeśli kupki nie są za bardzo rozluźnione i bez śluzu - nie ma powodu do niepokoju.

Karmienie i dieta niemowlaka

  • Zaczynamy rozszerzanie diety - 6. miesiąc życia dziecka to najczęściej okres, kiedy maluch może zacząć jeść gotowe dania dla niemowląt lub przygotowywane w domu zupki oraz musy lub kawałki pokarmów bezpośrednio z rączki czyli metodą BLW. Wybór rodzaju podawania produktów stałych zależy od ciebie i indywidualnych upodobań. Możesz nie mieć czasu na gotowanie, nie chcieć wydawać pieniędzy lub nie umieć gotować albo też np. przygotowywać i wymyślać specjalne potrawy dla dziecka.Dowiedz się, dlaczego trzeba rozszerzać dietę niemowlaka.
  • Nieudane pierwsze próby karmienia stałym pokarmem - 24. tygodniowe dziecko może wypluwać jedzenie, kręcić głową, wyrywać się, wiercić na wszystkie strony albo krzyczeć. Często tak bywa za pierwszym, drugim, nawet trzecim razem. Jednak uzbrój w cierpliwość. Potrzeba sporo czasu, zanim niemowlę przyzwyczai się do nowego smaku i nowego sposobu jedzenia. Jeżeli wyraźnie odmawia, poczekaj trochę i ponów próbę za kilka dni.
Nie zmuszaj dziecka na siłę, bo je zrazisz. Jeśli karmisz piersią, na razie twoje mleko zapewni mu dostateczną ilość kalorii. Powinno być nadal podstawą diety i działać osłonowo przy wprowadzaniu nowych produktów.
Sprawdź gotowy jadłospis dla 6-miesięcznego dziecka (wraz z przepisami!).

Co może niepokoić?

  • Dziecko jeszcze nie przesypia nocy - prawda jest taka, że długo może ich jeszcze nie przesypiać. Po prostu dlatego, że fazy snu malucha przebiegają inaczej niż u dorosłego. Dziecko dopiero musi się nauczyć zarówno zasypiać, jak i nie wybudzać. Ciekawe jest, że nawet my dorośli budzimy się w nocy z różnymi potrzebami, np. żeby się napić, ale od kilkumiesięcznego malucha wymagamy więcej. Niektórym dzieciom przychodzi to szybciej, innym wolniej, ale niemal wszystkie się budzą. Tylko nie wszyscy rodzice mówią naprawdę jak jest. Uzbrój się w cierpliwość i staraj się maluchowi zapewnić stałe rytuały uspokajające i wyciszające. Nie słuchaj żadnych rad, które cudownymi lub brutalnymi metodami mają nauczyć zasypiania malucha od zaraz. To rozwojowe i może potrwać. Czasami dziecko potrzebuje bliskości, czasami nie potrafi samo zasnąć, czasami chce mu się pić.
  • Dziecko nie chce się rozstawać z mamą - to najczęściej tzw. lęk separacyjny, związany ze skokiem rozwojowym. Najczęściej występuje między 22-26 tygodniem życia, czasami później. Niemowlę dostrzega fizyczną odległość pomiędzy przedmiotami i osobami. Płacze zwłaszcza wtedy, gdy mama znika z zasięgu wzroku i jest bardzo niechętne obcym osobom. Najczęściej także dziecko nie ma wtedy apetytu, śpi niespokojnie, marudzi. 

Więcej informacji o 24. tygodniu:

Doładuj
Przeładuj

Narzędzia dla mam

Więcej

Rozszerzanie diety

Wakacje z niemowlakiem