Reklama

To, co powinien umieć 5-latek, jest punktem wyjścia do kształtowania podstawy programowej w przedszkolu dla dzieci pięcioletnich. W piątym roku życia dziecko powinno zdobyć szereg nowych umiejętności i udoskonalić te, które zdobyło na wcześniejszych etapach rozwoju. Dlatego program zajęć przedszkolnych obejmuje zadania i zabawy, które będą wspomagały rozwój i nabywanie umiejętności typowych dla pięciolatków. Poniżej lista czynności, wiedzy i umiejętności, jakie powinien opanować 5-latek.

Reklama

Co powinien umieć 5 latek w przedszkolu?

W piątym roku życia dziecko powinno częściowo zdobywać umiejętności, które pomogą mu w przygotowaniu do szkoły. W kolejnym roku będzie te umiejętności doskonalił i zdobywał nowe. Oto, co powinien umieć 5-latek w poszczególnych obszarach rozwoju.

Rozwój ruchowy pięciolatka

Pięciolatek powinien:

  • nabywać nowe złożone umiejętności ruchowe, gdy ma taką możliwość (np. taniec, pływanie, jazda na rowerze)
  • potrafić biec w górę po schodach bez trzymania się poręczy
  • skakać na jednej nodze do przodu na dystansie 5 metrów
  • trafić piłką w tarczę kwadratową (o wymiarach 25 cm x 25 cm) z odległości 1 metra, zawieszoną na wysokości klatki piersiowej dziecka
  • trafić małą piłka do kosza z odległości 2-2,5 metra
  • mieć w pełni opanowane czynności samoobsługowe, np. zapinanie i odpinanie guzików
  • tworzyć rysunki tematyczne, a rysując uruchamiać nadgarstek
  • wykonywać precyzyjne ruchy dłonią i palcami, np. drzeć papier na kawałki i przyklejać w określonym miejscu
  • mieć prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
  • wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
  • kolorować kolorowanki dla dzieci bez wychodzenia za linie
  • lepić z plasteliny proste kształty tematyczne.

Percepcja wzrokowa pięciolatka

5-latek powinien:

  • potrafić wskazać brakujący element na obrazku
  • uzupełnić brakujący element w logicznym szeregu
  • wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
  • narysować trójkąt i inne złożone z figur geometrycznych kształty (np. koło wpisane w kwadrat) według wzoru
  • zapamiętywać układ 4-5 elementów i określić, którego brakuje
  • złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
  • z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach według wcześniej pokazanego wzoru
  • odróżniać i nazwać kilkanaście kolorów.

Percepcja słuchowa pięciolatka

5-latek powinien:

  • rozpoznawać różnorodne dźwięki z najbliższego otoczenia i potrafić określić ich źródło
  • określać natężenie dźwięków i tonację: głośne, ciche, wysokie, niskie
  • rozpoznawać dźwięki prostych instrumentów, np. bębenek, cymbałki, trójkąt
  • odtwarzać krótki 4-5 elementowy układ dźwięków, np. 2 stuknięcia, przerwa, 1 stuknięcie, przerwa, 3 stuknięcia
  • przedstawiać zasłyszany rytm za pomocą symboli, np. ustawia klocki w takiej odległości od siebie, aby zilustrować układ rytmiczny
  • dobierać rym do podanego wyrazu
  • powtarzać ze słuchu ciąg 4-5 liczb oraz kilkuwyrazowe zdanie
  • dzielić wyrazy na sylaby i składać wyrazy z podanych sylab
  • rozpoznawać głoski na początku i na końcu wyrazu
  • dobierać obrazki, których nazwy zaczynają się lub kończą tą samą głoską
  • recytować z pamięci.

Rozwój mowy pięciolatka

Pięciolatek powinien:

  • wymawiać już wszystkie głoski (jeżeli nie wymawia jeszcze głoski r wymaga pomocy logopedycznej)
  • budować krótkie logiczne wypowiedzi, np. opowiadać, co zdarzyło się wcześniej, co będzie potem
  • zauważać wieloznaczność wyrazów, rozumieć znaczenie niektórych związków frazeologicznych
  • dostrzegać podobieństwo w brzmieniu wyrazów lub ich cząstek, tworzyć rymy
  • zadawać dużo pytań
  • opisywać obrazki o bardziej złożonej treści: wymieniać czynności osób, proste relacje przestrzenne (np. pod krzesłem schował się kotek), próbować nadawać tytuł obrazkom.

Umiejętności matematyczne pięciolatka

Pięciolatek powinien:

  • klasyfikować obiekty wg położenia, wyglądu, przeznaczenia
  • tworzyć krótkie 3-elementowe szeregi obrazków połączonych logicznie (np. pani, konewka, kwiat)
  • tworzyć kolekcje przedmiotów z obiektem centralnym, np. lalka – sukienka, buciki, kapelusik
  • rozróżniać liczenie błędne od prawidłowego, wymienić wiele kolejnych liczebników
  • wskazać, w którym zbiorze jest więcej elementów, rozumieć pojęcie „tyle samo”.

Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni pięciolatka

Pięciolatek powinien:

  • znać określenia dotyczące stronności swojego ciała (może jeszcze się mylić w pokazywaniu, która strona jest lewa, a która prawa)
  • rozumieć określenia mówiące o położeniu przedmiotów w przestrzeni w stosunku do własnego ciała (np. na prawo, na lewo, naprzeciw, za, pod, obok
  • ustalać wynik dodawania lub odejmowania, licząc obiekty
  • wiedzieć, że ostatni wymieniony liczebnik określa wynik dodawania lub odejmowania.

Rozwój emocjonalno-społeczny pięciolatka

5-latek powinien:

  • myć twarz i zęby bez pomocy, ubierać się samodzielnie
  • brać udział w grach z elementami współzawodnictwa
  • używać w odpowiednich sytuacjach zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, przepraszam
  • mieć ulubionego kolegę/koleżankę
  • wykonać złożone polecenia (trzyetapowe)
  • słuchać, gdy mówi ktoś inny
  • nie płakać podczas rozstania z rodzicami;
  • opanowywać agresję i gniew, przynajmniej częściowo.

U pięciolatków pojawia się też pełna zdolność do zabaw tematycznych, a zabawa staje rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń.

Źródło: „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym” K. Skarbek, I. Wrońska

Jak wspomagać rozwój pięciolatka:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama