Co powinien umieć 5-latek – lista umiejętności
Pięcioletnie dziecko to na ogół już dość samodzielny mały człowiek. Nie tylko potrafi samodzielnie jeść sztućcami i korzystać z toalety, ale ma już na tyle sprawne ręce, że potrafi nimi precyzyjnie się posługiwać. Jego rozwój emocjonalny także wchodzi na wyższy poziom. Sprawdź, co powinien umieć pięciolatek w przedszkolu.
To, co powinien umieć 5-latek, jest punktem wyjścia do kształtowania podstawy programowej w przedszkolu dla dzieci pięcioletnich. W piątym roku życia dziecko powinno zdobyć szereg nowych umiejętności i udoskonalić te, które zdobyło na wcześniejszych etapach rozwoju. Dlatego program zajęć przedszkolnych obejmuje zadania i zabawy, które będą wspomagały rozwój i nabywanie umiejętności typowych dla pięciolatków. Poniżej lista czynności, wiedzy i umiejętności, jakie powinien opanować 5-latek.
Co powinien umieć 5 latek w przedszkolu?
W piątym roku życia dziecko powinno częściowo zdobywać umiejętności, które pomogą mu w przygotowaniu do szkoły. W kolejnym roku będzie te umiejętności doskonalił i zdobywał nowe. Oto, co powinien umieć 5-latek w poszczególnych obszarach rozwoju.
Rozwój ruchowy pięciolatka
Pięciolatek powinien:
- nabywać nowe złożone umiejętności ruchowe, gdy ma taką możliwość (np. taniec, pływanie, jazda na rowerze)
- potrafić biec w górę po schodach bez trzymania się poręczy
- skakać na jednej nodze do przodu na dystansie 5 metrów
- trafić piłką w tarczę kwadratową (o wymiarach 25 cm x 25 cm) z odległości 1 metra, zawieszoną na wysokości klatki piersiowej dziecka
- trafić małą piłka do kosza z odległości 2-2,5 metra
- mieć w pełni opanowane czynności samoobsługowe, np. zapinanie i odpinanie guzików
- tworzyć rysunki tematyczne, a rysując uruchamiać nadgarstek
- wykonywać precyzyjne ruchy dłonią i palcami, np. drzeć papier na kawałki i przyklejać w określonym miejscu
- mieć prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
- wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
- kolorować kolorowanki dla dzieci bez wychodzenia za linie
- lepić z plasteliny proste kształty tematyczne.
Percepcja wzrokowa pięciolatka
5-latek powinien:
- potrafić wskazać brakujący element na obrazku
- uzupełnić brakujący element w logicznym szeregu
- wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
- narysować trójkąt i inne złożone z figur geometrycznych kształty (np. koło wpisane w kwadrat) według wzoru
- zapamiętywać układ 4-5 elementów i określić, którego brakuje
- złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
- z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach według wcześniej pokazanego wzoru
- odróżniać i nazwać kilkanaście kolorów.
Percepcja słuchowa pięciolatka
5-latek powinien:
- rozpoznawać różnorodne dźwięki z najbliższego otoczenia i potrafić określić ich źródło
- określać natężenie dźwięków i tonację: głośne, ciche, wysokie, niskie
- rozpoznawać dźwięki prostych instrumentów, np. bębenek, cymbałki, trójkąt
- odtwarzać krótki 4-5 elementowy układ dźwięków, np. 2 stuknięcia, przerwa, 1 stuknięcie, przerwa, 3 stuknięcia
- przedstawiać zasłyszany rytm za pomocą symboli, np. ustawia klocki w takiej odległości od siebie, aby zilustrować układ rytmiczny
- dobierać rym do podanego wyrazu
- powtarzać ze słuchu ciąg 4-5 liczb oraz kilkuwyrazowe zdanie
- dzielić wyrazy na sylaby i składać wyrazy z podanych sylab
- rozpoznawać głoski na początku i na końcu wyrazu
- dobierać obrazki, których nazwy zaczynają się lub kończą tą samą głoską
- recytować z pamięci.
Rozwój mowy pięciolatka
Pięciolatek powinien:
- wymawiać już wszystkie głoski (jeżeli nie wymawia jeszcze głoski r wymaga pomocy logopedycznej)
- budować krótkie logiczne wypowiedzi, np. opowiadać, co zdarzyło się wcześniej, co będzie potem
- zauważać wieloznaczność wyrazów, rozumieć znaczenie niektórych związków frazeologicznych
- dostrzegać podobieństwo w brzmieniu wyrazów lub ich cząstek, tworzyć rymy
- zadawać dużo pytań
- opisywać obrazki o bardziej złożonej treści: wymieniać czynności osób, proste relacje przestrzenne (np. pod krzesłem schował się kotek), próbować nadawać tytuł obrazkom.
Umiejętności matematyczne pięciolatka
Pięciolatek powinien:
- klasyfikować obiekty wg położenia, wyglądu, przeznaczenia
- tworzyć krótkie 3-elementowe szeregi obrazków połączonych logicznie (np. pani, konewka, kwiat)
- tworzyć kolekcje przedmiotów z obiektem centralnym, np. lalka – sukienka, buciki, kapelusik
- rozróżniać liczenie błędne od prawidłowego, wymienić wiele kolejnych liczebników
- wskazać, w którym zbiorze jest więcej elementów, rozumieć pojęcie „tyle samo”.
Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni pięciolatka
Pięciolatek powinien:
- znać określenia dotyczące stronności swojego ciała (może jeszcze się mylić w pokazywaniu, która strona jest lewa, a która prawa)
- rozumieć określenia mówiące o położeniu przedmiotów w przestrzeni w stosunku do własnego ciała (np. na prawo, na lewo, naprzeciw, za, pod, obok
- ustalać wynik dodawania lub odejmowania, licząc obiekty
- wiedzieć, że ostatni wymieniony liczebnik określa wynik dodawania lub odejmowania.
Rozwój emocjonalno-społeczny pięciolatka
5-latek powinien:
- myć twarz i zęby bez pomocy, ubierać się samodzielnie
- brać udział w grach z elementami współzawodnictwa
- używać w odpowiednich sytuacjach zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, przepraszam
- mieć ulubionego kolegę/koleżankę
- wykonać złożone polecenia (trzyetapowe)
- słuchać, gdy mówi ktoś inny
- nie płakać podczas rozstania z rodzicami;
- opanowywać agresję i gniew, przynajmniej częściowo.
U pięciolatków pojawia się też pełna zdolność do zabaw tematycznych, a zabawa staje rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń.
Źródło: „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym” K. Skarbek, I. Wrońska
Jak wspomagać rozwój pięciolatka: