Metoda Dobrego Startu
fot. AdobeStock

Metoda Dobrego Startu, czyli przygotowania do czytania

Metoda Dobrego Startu przygotowuje dzieci do nauki czytania i pisania oraz pomaga zapobiegać problemom szkolnym takim jak dysleksja. Jest oparta na wspieraniu rozwoju psychofizycznego i nadaje się dla dzieci od 2. roku życia. Zobacz, na czym dokładnie polega!
Adela Prochyra
Metoda Dobrego Startu
fot. AdobeStock

Główne założenie Metody Dobrego Startu to wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka przez zabawę i naukę wzorów, liter i znaków matematycznych. Zabawa jest zorganizowana w konkretny sposób, a nauka jest aktywna i wielozmysłowa. Co to znaczy?

Na czym polega Metoda Dobrego Startu?

Metoda Dobrego Startu została opracowana przez polską psychiatrę – prof. Martę Bogdanowicz, która zainspirowała się francuską metodą wspierania rozwoju dzieci Bon Départ. Przez lata pracy z dziećmi z różnych środowisk oraz wspomagając się lekturą autorów takich jak M. Montessori, A. Komeński, profesor Bogdanowicz wypracowała model aktywnego podejścia do pracy z dziećmi. Składa się on z 3 kluczowych elementów:

  • motorycznego, czyli ćwiczeń ruchowych (usprawnianie), 
  • słuchowego, czyli ćwiczeń ruchowo-słuchowych (ruch dominującej ręki do rytmu piosenek, wierszyków; wykorzystywane są baloniki, szarfy, bębenki) 
  • wzrokowego, czyli ćwiczeń ruchowo-słuchowo-wzrokowych (rysowanie figur, znaków, wzorów itp. do rytmu piosenki),

Wykorzystanie tych 3 elementów w pracy z dziećmi rozwija u nich te funkcje, które później biorą udział w uczeniu się pisania i czytania. Pomagają też dziecku rozpoznawać lewą i prawą stronę ciała oraz budują świadomość ciała w przestrzeni. W tej metodzie wzbudza się też wrażliwość na słowa, ćwiczy analizę sylabową (bardzo przydatna w nauce czytania). 

Redakcja poleca: Jak wybrać dobrą zabawkę? [LIVECZAT]
Jak wybrać dobrą zabawkę? Która będzie bezpieczna? Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Na wszystkie pytania odpowiadają ekspertki Magda Kordaszewska (influencerka, youtuberka, terapeutka integracji sensorycznej i autorka serwisu zabawkowicz.pl) i Roksandra Kłobuch (opiekunka marek K’s Kids oraz Tiny Love).

Dla kogo Metoda Dobrego Startu?

To metoda pracy z dziećmi, która wspomaga rozwój psychomotoryczny każdego dziecka w wieku 2-10 lat. Jej zaletą jest połączenie funkcji poznawczych i ruchowych, przez co nauka przychodzi dzieciom bardziej naturalnie.  Oprócz tego, że MDS pełni rolę profilaktyczną - zapobiegajac ewentualnym trudnościom w nauce, może także pełnić funkcję zajęć wyrównawczych dla dzieci, które mają trudności w uczniu się. Z tej metody skorzystają też dzieci z opóźnieniami w rozwoju mowy, z wadą słuchu, o niższej sprawności intelektualnej, a zwłaszcza dzieci zagrożone dysleksją.

Pomoce dydaktyczne w Metodzie Dobrego Startu

Niewątpliwą zaletą tej metody jest to, że pomoce dydaktyczne nie należą do specjalnie kosztownych. Warto kupić podręcznik „Metoda Dobrego Startu we Wspieraniu Rozwoju Edukacji i Terapii Pedagogicznej” Marty Bogdanowicz, a potrzebne pomoce skompletować lub wykonać samemu. Przykładowe pomoce to:

  • plastelina,
  • woreczki sportowe,
  • szarfy gimnastyczne,
  • pędzle,
  • balony
Czytaj też: Kiedy rozpocząć naukę czytania z dzieckiem

W czym może pomóc Metoda Dobrego Startu?

Zajęcia takie:

  • wspomagają rozwój dziecka,
  • umożliwiają diagnozowanie zaburzeń rozwoju,
  • umożliwiają korektę ewentualnych zaburzeń,
  • wspomagają wczesną edukację (nauka rysowania, liter).
Zalety tej metody:
  • przygotowuje dzieci do nauki szkolnej (w tym nauki czytania i pisania);
  • koryguje zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej, zaburzenia motoryki, zaburzenia integracji sensorycznej oraz zaburzenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni;
  • sprzyja rozwojowi funkcji językowych, spostrzegawczości, motoryki dużej i małej oraz usprawnia czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego;
  • usprawnia uwagę, pamięć, percepcję, wyobraźnię oraz koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową;
  • wpływa korzystnie na rozwój pozaintelektualny dziecka;
  • pomaga dzieciom leworęcznym usprawnić zdolności manualne;
  • wspomaga wyrównywanie dysharmonii u dzieci z normą intelektualną, które mają zdiagnozowaną dysleksję, dysgrafię lub/i dysortografię;
  • wykorzystywana w rehabilitacji zaburzeń mowy, np. afazji albo jąkania;
  • jedna z form terapii dla dzieci z autyzmem.
Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy