GRY
 
 

Od ciebie zależy, jak będzie wyglądał mózg twojego dziecka!

My nie chcemy, by mózgi naszych dzieci wyglądały, jak ten po prawej. Nie pozwólmy na to!

Mózgi dzieci normalnych i zaniedbanych

Mózg dziecka nie rozwija się prawidłowo bez miłości

Masz wpływ na przyszłość swojego dziecka. Jego mózg rozwija się od chwili poczęcia, by w wieku 5 lat osiągnąć wagę mózgu osoby dorosłej. To on odpowiada za funkcjonowanie całego organizmu. Mózg noworodka posiada w pełni funkcjonujące „prymitywne” struktury, do których np. zalicza się pień mózgu. Całą resztę czeka dopiero okres intensywnego rozwoju. O tym, czy mózgu dziecka dobrze się rozwija, świadczą umiejętności, które niemowlę nabywa z czasem. Widać to również na skanach mózgu dziecka. 

Zdjęcie, które widzisz powyżej, jest skanem mózgów dwójki dzieci: z lewej strony mózg normalnie rozwijającego się 3-latka, z prawej strony dziecka z sierocińca, które trafiło tam zaraz po urodzeniu.
Zdjęcie poniżej pokazuje zaś aktywność mózgów tych samych dzieci.  Kolorem czerwonym oznaczono najbardziej aktywne obszary, a czarnym – najmniej. 
 

Od razu zauważamy różnice w wielkości i aktywności obu dziecięcych mózgów. Skąd te dysproporcje? Wynikają one z doświadczeń, które przeżyły te maleństwa. Brak miłości, dotykania, czułości, przytulania, czyli brak zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka, zaburza rozwój mózgu. Doświadczenie w tym wieku derywacji emocjonalnej i sensorycznej ma przerażające skutki. Brak aktywności w płatach czołowych u dziecka porzuconego, widoczny na drugim zdjęciu, w przyszłości może oznaczać problemy emocjonalne i poznawcze. 

U badanych dzieci największe różnice, a co za tym idzie braki (w przypadku dzieci opuszczonych) zaobserwowano w partiach mózgu odpowiedzialnych za odczuwanie emocji, zapamiętywanie, koncentrację, analityczne myślenie i postrzeganie zmysłowe. 

Jest też światełko w tunelu dla dzieci, które doświadczyły w tym okresie tak silnych negatywnych emocji! Badania wykazały bowiem, że porzucone noworodki, które adoptowano w wieku 2 lat, szybko nadrobiły straty. W takich przypadkach badanie nie wykazało różnic między tymi dziećmi a dziećmi z pełnych rodzin. Świadczy to o tym, że do pewnego momentu opisywane problemy rozwojowe są odwracalne. 
Redakcja poleca: Jakie leki na gorączkę u dziecka: radzi ekspert – film
Kiedy u dziecka trzeba obniżać gorączkę, lepszy będzie paracetamol czy ibuprofen? Dlaczego bardziej skuteczne są leki w syropie niż w czopku: wyjaśnia prof. Piotr Socha z Centrum Zdrowia Dziecka.

Czego potrzebuje mózg dziecka?

Aby mózg dziecka mógł się prawidłowo rozwijać, potrzeba mu:
  • okazywania miłości,
  • poczucia bezpieczeństwa,
  • odpowiedniej diety,
  • stymulacji poprzez zabawę,
  • wyznaczania granic i zasad.
Pamiętajcie! To, co damy dzieciom w pierwszych latach życia ukształtuje je i zaowocuje w przyszłości. 

Źródło: psychologiawygladu

Zobacz też: Jak mieć grzeczne i mądre dziecko? Naukowcy znaleźli sposób!
Doładuj
Przeładuj