Wyniki
Laureaci
Chcę testować
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
jak schudnąć po ciąży
Adobe Stock
Mama

Jak schudnąć po ciąży? Tak szybko i skutecznie wrócisz do formy po porodzie!

Zastanawiasz się, jak schudnąć po ciąży? Najważniejsza jest zdrowa dieta. Dopiero na drugim miejscu znajduje się aktywność fizyczna, która na różne sposoby wspomaga proces odchudzania. Poza odżywianiem i ruchem są jeszcze inne czynniki, które pomagają schudnąć po ciąży.

Jak schudnąć po ciąży, kiedy nie masz czasu ani siły na wyczerpujące treningi, a na dodatek karmisz piersią, więc nie możesz stosować restrykcyjnej diety? Nie martw się, są sposoby na zrzucenie zbędnych kilogramów po ciąży i zgubienie brzucha, które możesz z powodzeniem stosować.

Badania wykazały, że około 25 proc. kobiet waży rok po porodzie przeciętnie o 5 kg więcej niż przed ciążą. To naturalne, że masz zbędne kilogramy, bo w ciąży nie można nie przytyć. Ile można schudnąć w miesiąc po ciąży? Podczas porodu tracisz około 4,5 kg (to waga dziecka, łożyska i wód płodowych), ale pozostałych kilogramów trzeba pozbyć się dietą i aktywnością fizyczną. Kiedy można zacząć je stosować i jak powinny wyglądać?

Spis treści:

Małgorzata Socha: nienawidzę, ale ćwiczę, by odzyskać formę sprzed ciąży [WIDEO]

Kiedy zacząć odchudzanie po ciąży?

Z rozpoczęciem starań o powrót do wagi sprzed ciąży najlepiej poczekać do zakończeniu połogu (trwa 6 tygodni, licząc od porodu). Wcześniej można jedynie wdrożyć zdrowe żywienie (w połogu nie powinno się rozpoczynać ćwiczeń fizycznych, po połogu powinien na nie wyrazić zgodę lekarz). Odchudzania oczywiście nie trzeba również zaczynać od razu po połogu, ale nie należy też czekać z nim zbyt długo. Badania naukowe wykazały, że krytyczny do osiągnięcia wagi sprzed ciąży jest pierwszy rok po porodzie – to w tym czasie powinnyśmy zgubić nadamiar kilogramów. Jeśli po roku od porodu nadal będziemy ważyć więcej niż przed ciążą, szanse na odzyskanie wcześniejszej wagi maleją.

Jak schudnąć po porodzie – dieta

Aby schudnąć po ciąży, nie musisz ograniczać jedzenia, ale zadbać o regularne posiłki. Masz teraz wiele spraw na głowie, związanych z opieką nad dzieckiem, karmisz je piersią, drakońska dieta czy głodowanie może niekorzystnie odbić na twoim zdrowiu. 

Twoja dieta powinna być zbilansowana i wartościowa. Zamiast 3 dużych posiłków w trakcie dnia, zjadaj 5-6 mniejszych. To pozwoli ci uniknąć uczucia przejedzenia i głodu między posiłkami.

Co jeść po porodzie, żeby schudnąć

Komponując swoją dietę, wybieraj potrawy, które są bogate w kwasy omega, wapń i białko: 

  • ryby,
  • chude mięso,
  • jajka,
  • fasolka szparagowa,
  • zielone warzywa,
  • pełnoziarniste pieczywo.

Unikaj pustych kalorii (słodyczy) i wysokoprzetworzonego jedzenia.

Staraj się nie podjadać

Pojadanie jest wrogiem chudnięcia. Dlatego powinnaś mieć regularne posiłki, na które składają się mniejsze (jesz mniej, ale częściej). Ale prawdą jest, że karmiąc piersią, możesz częściej czuć się głodna. Jeśli musisz coś przekąsić, sięgaj po zdrowe przekąski:

  • orzechy,
  • warzywa,
  • jogurt.

Unikaj jedzenia po godz. 19. Wieczorami metabolizm zwalnia. Jeśli kładziesz się późno spać, wypij przed snem szklankę mleka lub herbaty (np. zielonej, rumianku lub melisy).

Dużo pij

Ważne, żebyś nie zapominała o nawadnianiu organizmu, które nie tylko zaspokaja pragnienie, ale też pomaga przyspieszyć metabolizm. Pij dużo, najlepiej wody. Unikaj słodzonych napojów. Wypijaj nawet 2 litry wody dziennie. Woda wypita przed posiłkiem pomoże ci nawodnić organizm i zapobiegnie jedzeniu ponad miarę, bo mózg szybciej otrzymuje sygnał o najedzeniu.

Jeśli mimo karmienia piersią nie tracisz na wadze, warto poradzić się dietetyka, który wyliczy twoje dzienne zapotrzebowanie na kalorie, uwzględniając laktację. Otrzymasz dietę, która pozwoli chudnąć bez głodowania i zakłócania karmienia piersią.

Jak schudnąć po porodzie – ćwiczenia

Aktywność fizyczna powinna wspomóc odchudzanie, którego głównym filarem jest prawidłowa dieta. Ruch pozwala spalać kalorie, poprawia samopoczucie, buduje mięśnie i zwiększa tempo metabolizmu.

Najważniejszym elementem odchudzania powinien być regularny ruch o intensywności od niskiej do średniej. Regularny, najlepiej codzienny, ale nie rzadszy niż 3-4 razy w tygodniu po 30-60 minut za każdym razem. Idealnie sprawdzą się spacery z dzieckiem w wózku, a gdy pogoda nie sprzyja – zajęcia aerobowe z płyt DVD lub internetu. Gdy dziecko zacznie już stabilnie samodzielnie siedzieć, można  spacery z wózkiem zamienić na przejażdżki rowerowe z maluszkiem w foteliku rowerowym.

Drugim elementem odchudzających aktywności powinny być ćwiczenia wzmacniające mięśnie, czyli siłowe. Warto wykonywać je 2-3 razy w tygodniu. Pozwalają ujędrniać ciało, zwiększać siłę mięśni i ich masę. A im większa masa mięśniowa, tym szybszy metabolizm.

Ćwiczenia aerobowe i siłowe można rozpocząć po zakończeniu połogu i uzyskaniu zgody lekarza. Z bardzo intensywnymi ćwiczeniami lepiej się wstrzymać do zakończenia laktacji, aby jej nie zaburzyć. Z upływem czasu można nieco zwiększyć intensywność ćwiczeń po porodzie, np. przechodząc z marszu do truchtu i zwiększając obciążenie w czasie ćwiczeń siłowych.

Sięgnij po fachową pomoc. Znajdź trenera – możecie spotykać się np. raz na miesiąc. Trener ułoży plan ćwiczeń i nauczy cię poprawnej techniki ich wykonywania. To dobra inwestycja, która zwiększa szansę powodzenia procesu odchudzania.

Co jeszcze pomoże schudnąć po porodzie?

Po wprowadzeniu diety i regularnej aktywności warto jeszcze zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Oto one:

  • sen – niedobór snu potrafi utrudniać odchudzanie. Dlatego jeśli maluch daje ci popalić w nocy, wykorzystuj na drzemki spokojne chwile w ciągu dnia.
  • unikanie stresu – gdy jesteś zestresowana, organizm wydziela kortyzol, który hamuje spalanie tkanki tłuszczowej. W celu obniżenia poziomu stresu możesz wypróbować medytację albo jogę.
  • cierpliwość – daj sobie czas na powrót do wagi sprzed ciąży i nie porównuj się do innych kobiet, które szybko schudły po ciąży. Każda z nas jest inna i powinna chudnąć we własnym tempie. Nie waz się codziennie, rób to raz w miesiącu.
  • zdrowie – jeśli wcześniej miałaś zaburzenia hormonalne, trzymaj rękę na pulsie i bądź w kontakcie z lekarzem. czasami dopiero po uregulowani gospodarki hormonalnej lekami udaje się schudnąć.

Dobrym pomysłem jest też znalezienie grupy wsparcia w swoim otoczeniu lub w internecie. Dzięki temu można się wzajemnie wspierać i motywować.

Po jakim czasie wraca się do wagi sprzed ciąży?

Raczej nie zgubisz wszystkich nadprogramowych kilogramów od razu. Specjaliści są zdania, że w początkowym okresie odchudzania bezpiecznie jest chudnąć o około 0,5 kg tygodniowo. W praktyce jednak wygląda to tak, że o ile w pierwszym okresie po porodzie będziesz widziała spadek wagi, potem tempo chudnięcia spadnie i raczej nie spodziewaj się, że będziesz tracić więcej niż kilogram miesięcznie.

To, kiedy wrócisz do wagi sprzed ciąży zależy więc od tego, ile w ciąży przytyłaś. Im więcej kilogramów „złapałaś” tym więcej czasu musisz sobie dać na ich zrzucenie. Niektóre kobiety pozbywają się ciążowych kilogramów w 2-3 miesiące, ale większość młodych mam potrzebuje na to nie mniej niż pół roku, a czasami więcej.

Zobacz też: 

kobieta, obiad, odchudzanie
Adobe Stock
Mama
Jak schudnąć bez diety: 5 nawyków, dzięki którym zrzucisz nawet 10 kg!
Możesz schudnąć zdrowo i bez głodzenia się, a wystarczy do tego jedynie kilka drobnych zmian, jakie już dziś bez trudu wprowadzisz do swojej diety. I co ważne − nie wszystkie te zmiany dotyczą twojego jadłospisu!

Nie musisz stosować rygorystycznych diet, by skutecznie i trwale schudnąć. Oczywiście jeśli przejdziesz na ścisłą dietę i drastycznie ograniczysz liczbę spożywanych kalorii, prawdopodobnie schudniesz szybko, ale niekoniecznie zdrowo. Poza tym niemal na pewno czeka cię wtedy efekt jo-jo. Znacznie korzystniej dla twojego samopoczucia i sylwetki będzie wprowadzić na stałe do codziennej rutyny kilka zwyczajów, dzięki którym schudniesz naturalnie i bez wysiłku. Jak schudnąć bez diety? Jeśli lubisz jeść i nie odmawiasz sobie ulubionych przekąsek, nic straconego – nadal możesz schudnąć po porodzie albo po prostu wtedy, gdy uważasz, że przybyło ci kilka kilogramów za dużo. Przejdź na ekspresową dietę grejpfrutową lub zacznij jeść dietetyczne śniadania . Albo zapomnij o dietach i stosuj zupełnie inne metody odchudzania! Kiedy te zdrowe nawyki wejdą ci w krew, z łatwością utrzymasz wymarzoną wagę:   Jedz codziennie o 200 kalorii mniej (to tyle, ile ma ok. 150 g ugotowanego makaronu albo kawałek białej bułki – chyba da się bez tego obyć, prawda?). Po 35 dniach schudniesz 1 kg. A po roku nawet 10 kg! Gdy jesz, usuń z otoczenia wszystko, co może cię rozpraszać. Nie oglądaj telewizji, wyłącz komputer, odłóż telefon, gazety i książki połóż poza zasięgiem wzroku. Dzięki temu lepiej skupisz się na jedzeniu i na odczuwaniu sytości, niż gdybyś była zajęta np. SMS-owaniem i nie uważała na to, ile zjadasz. Do każdego posiłku dodawaj warzywa. To usprawni trawienie i przyspieszy metabolizm . Unikaj soli, która zatrzymuje wodę w organizmie. Przez nadmiar soli w diecie możesz czuć się opuchnięta i ociężała. Jedz na mniejszych talerzach. Nie będziesz miała wrażenia, że jesz niewielkie porcje, bo w małym naczyniu twój posiłek będzie wyglądać na bardziej obfity. Zobacz też: Jak szybko schudnąć po porodzie? [RANKING DIET]...

Mama
5 rad jak schudnąć po ciąży [WIDEO]
Jak schudnąć po ciąży? Nie wiesz od czego zacząć odchudzanie? Zobacz nasze rady.

Zastanawiasz się jak zgubić zbędne kilogramy po ciąży ? Zobacz, nasze porady, jak schudnąć. Radzimy odchudzanie zacząć spokojnie, pamiętając, że twój organizm jest jeszcze wyczerpany po ciąży i potrzebuje czasu, by się zregenerować. Chcesz zobaczyć więcej filmów o żywieniu i wychowaniu dzieci? Zajrzyj na Youtube i Subskrybuj Babyonline.pl Polecamy: Kalendarz odchudzania Jak schudnąć po ciąży i porodzie? Ćwiczę a waga po porodzie stoi - zobacz co radzi Fit Mom Ania Dziedzic

połóg
Adobe Stock
Połóg
Połóg: co to jest, ile trwa i jak wygląda?
Połóg to czas dużych zmian w organizmie kobiety. Sześć tygodni po porodzie, czyli czas połogu, to trudny okres dla młodej mamy. Możesz borykać się z różnymi dolegliwościami, jak np. nietrzymanie moczu, zaparcia, pobolewanie podbrzusza podczas karmienia, zlewne poty. Jest to również okres, gdy hormony po porodzie szaleją, a to wpływa na samopoczucie kobiety.

  Sześć połogowych tygodni po urodzeniu dziecka to dla kobiety czas niezwykły. Ciało w połogu małymi krokami wraca do formy, regenerując się po trudach ciąży i porodu. Największe zmiany zachodzą w układzie hormonalnym, krążenia, w składzie krwi, a także w narządach płciowych i... oczywiście, w wyglądzie. Bądź dla siebie teraz bardzo wyrozumiała – w połogu możesz czuć wyczerpanie, mieć zmienne nastroje i baby bluesa czy być wciąż podenerwowana.   Spis treści:  Połóg  co to jest ? IIe trwa połóg? Połóg: jak przebiega? Połóg po cesarskim cięciu Połóg: niepokojące objawy Jak przetrwać połóg? Czy w połogu można zajść w ciążę? Jak wrócić do formy po porodzie? Połóg: co to jest? Połóg po porodzie naturalnym to czas, kiedy w ciele kobiety zachodzi szereg zmian mających na celu przywrócenie stanu sprzed ciąży. To, co działo się w organizmie przyszłej mamy przez 9 miesięcy, musi zostać cofnięte w znacznie krótszym czasie. Powoduje to istną burzę hormonalną i zmienność nastrojów u młodej mamy. Po porodzie w twoim organizmie następują zmiany hormonalne – wyrzut oksytocyny i endorfin, a to z kolei pozytywnie oddziałuje na twoje emocje. Po kilku dniach jednak poziom tych hormonów spada. W czasie połogu twoje samopoczucie powinno już się w miarę ustabilizować. Jeżeli jednak czujesz, że jest ci źle i nie dajesz sobie rady z własnymi emocjami , koniecznie powiedz o tym partnerowi, położnej, lekarzowi – ginekologowi czy nawet pediatrze, kiedy go odwiedzisz razem z maluszkiem. To bardzo ważne! Depresja poporodowa, którą jest zagrożone nawet 20 proc. mam, to poważna choroba. Zaniedbana, prowadzi do rodzinnych tragedii. Tylko właściwa diagnoza i leczenie pomogą ci odzyskać równowagę i siły.  Połóg a baby...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
wierszyk o Mikołaju
Święta i uroczystości
Wierszyk o Mikołaju –​ krótkie, łatwe i śmieszne propozycje
Ewa Janczak-Cwil
Co na odporność dla dzieci
Zdrowie
Co na odporność dla dziecka – 6 skutecznych i sprawdzonych metod [oraz 3 produkty z apteki]
Joanna Biegaj
Adwent
Święta i uroczystości
Adwent: co to jest, kiedy się zaczyna i kończy? Zwyczaje i symbole adwentu
Luiza Słuszniak
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
Mikołajki życzenia
Święta i uroczystości
Życzenia na mikołajki 2022 – oryginalne i śmieszne wierszyki
Joanna Biegaj
Co to są roraty?
Święta i uroczystości
Roraty: co to za msza? Kiedy są odprawiane i jak wyglądają?
Luiza Słuszniak
witamina D
Zdrowie
Witamina D – korzyści, normy dla dzieci dzieci i dorosłych, źródła witaminy D
Małgorzata Wódz
sennik dziecko
Aktualności
Sennik: dziecko – znaczenie snów, w których pojawiają się dzieci
Joanna Biegaj
mleko z czosnkiem
Zdrowie
Mleko z czosnkiem – jak działa, na co pomaga, przepisy
Joanna Biegaj
Glukoza w moczu w ciąży
Zdrowie w ciąży
Glukoza w moczu w ciąży – co oznacza, jakie objawy jej towarzyszą?
Ewa Janczak-Cwil
Zabawy mikołajkowe
Święta i uroczystości
Zabawy na mikołajki: gry, konkursy, zabawy ruchowe i inne pomysły mikołajkowe
Joanna Biegaj
Jak wzmocnić odporność?
Zdrowie
Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu u dziecka: zakwas, oxymel, miód i inne
Adrianna Trusiuk
zasiłki dla samotnej matki
Prawo i finanse
Zasiłki dla samotnej matki –​ co przysługuje? Świadczenia, dodatki, zasiłek z MOPS
Małgorzata Wódz
masa solna przepis i ozdoby z masy solnej
Gry i zabawy
Masa solna – jak zrobić idealną masę solną krok po kroku [PRZEPIS]
Magdalena Drab
dekoracje świąteczne, śnieżynka
Święta i uroczystości
Śnieżynki z papieru – 7 wzorów do wycinania
Agnieszka Szumigaj
Wierszyki świąteczne
Święta i uroczystości
Wierszyki świąteczne: krótkie, śmieszne, dla dzieci, życzenia SMS
Milena Oszczepalińska
gorączka u dziecka
Pielęgnacja
Przegrzanie dziecka: objawy, co zrobić, gdy dziecko jest przegrzane
Małgorzata Wódz
list do Mikołaja
Święta i uroczystości
List do św. Mikołaja – 8 wzorów do druku
Magdalena Drab
Tran dla dziecka
Żywienie
Tran dla dziecka –​ jaki wybrać, od kiedy i ile podawać? Wyjaśnia pediatra
Małgorzata Wódz
jak ubierać niemowlę jesienią
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę jesienią – co założyć dziecku na spacer i w domu?
Joanna Biegaj