Wyniki
Wyniki
Laureaci
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Prawo i finanse

Broń swoich praw: co zrobić z nietrafionym zakupem

Zaaferowana świętami jesteś szczególnie skora do robienia zakupów bez głowy. Często potem okazuje się, że wybór był chybiony i masz problem, co zrobić z nietrafionym zakupem. Co wtedy?

Zgodnie z przepisami sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć od ciebie zakupu, jeśli się rozmyśliłaś albo nabyta rzecz przestała ci się podobać. Musi to zrobić tylko wtedy, gdy towar okazał się wadliwy lub niezgodny z umową (co to znaczy, przeczytaj poniżej w ramce). Niektóre sklepy dopuszczają jednak możliwość zwrotu niewadliwej rzeczy, jeżeli zrobi się to w określonym przez nie terminie.

Zanim więc coś kupisz, zapytaj sprzedawcę o warunki zwrotu – a przede wszystkim o to, czy otrzymasz pieniądze, czy tylko będziesz mogła wymienić towar na inny w tej samej cenie. Najlepiej, by możliwość zwrotu potwierdził podpisem i pieczątką na paragonie.


Kiedy możesz zwrócić zakupiony?

Kupiłaś rzecz przez Internet, w sklepie wysyłkowym lub od akwizytora. We wszystkich tych przypadkach masz 14 dni na zmianę swojej decyzji. Nie musisz podawać przyczyny, dla której rezygnujesz z zakupu.
Jeżeli zdecydujesz się na zwrot, powinnaś wysłać listem poleconym pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy (formularz da ci sprzedawca). Jednocześnie musisz, na swój koszt, odesłać zakupioną rzecz.

Reklamacje towaru krok po kroku

Jeśli kupiony artykuł jest niezgodny z umową, możesz złożyć reklamację u sprzedawcy albo zgłosić roszczenie w ramach gwarancji (jeżeli taką otrzymałaś przy zakupie towaru). Gwarancja jest dodatkowym uprawnieniem i tylko od ciebie zależy, czy z niej skorzystasz.
Na złożenie reklamacji masz dwa lata od dnia zakupu (ten termin obowiązuje w całej Unii Europejskiej). Jeśli kupiłaś rzecz używaną, termin wynosi rok. Ale uwaga! Reklamację musisz zgłosić w ciągu 1 roku od dnia, w którym stwierdziłaś wadę!

Jak złożyć reklamację?

Idź do sklepu, w którym kupiłaś daną rzecz. Tam dostaniesz druk zgłoszenia niezgodności towaru z umową. Wypełnij go, opisując, na czym ta niezgodność polega, i jednocześnie określ, czego się domagasz. Możesz żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Wybór należy do ciebie. Sprzedawca nie ma prawa decydowania za ciebie.
Teraz pozostaje ci poczekać 14 dni na realizację twojego żądania. Jeżeli sprzedawca nie odezwał się, to znak, że uznał twoją reklamację. Co jednak, gdy ją odrzucił? Masz prawo domagać się, by powołał rzeczoznawcę, który oceni wadę. Jednakże, jeżeli od zakupu minęło sześć miesięcy, za usługę rzeczoznawcy zapłacisz sama. Gdy i to nie rozstrzygnie sporu, pozostaje ci sąd konsumencki, ewentualnie powszechny.

Kiedy zwrot pieniędzy

Zwrotu pieniędzy za swój zakup możesz domagać się tylko wówczas, gdy:
Sprzedawca uzna twoją reklamację, ale nie jest w stanie spełnić twojego żądania (np. domagasz się wymiany telewizora na nowy, a w ofercie sklepu nie ma już tego rodzaju modelu).
Twoje żądanie nie zostanie zrealizowane w określonym terminie (trzy miesiące) albo sprzedawca w ciągu 14 dni od złożenia reklamacji nie przedstawi ci swojego stanowiska.

PAMIĘTAJ! Masz szansę na reklamację tylko wtedy, gdy zachowałaś dowód zakupu. Jedynie w ten sposób możesz udowodnić, że daną rzecz kupiłaś w określonym dniu, w tym konkretnym sklepie. Reklamacją z tytułu niezgodności z umową objęte są również rzeczy kupione przez Internet czy z katalogu domu wysyłkowego. Możesz je reklamować na takich samych zasadach jak kupione w „normalnym” sklepie.

Kiedy sklep nie chce przyjąć reklamacji

Jeżeli sprzedawca nie chce uznać twojej reklamacji, zwróć się o pomoc do federacji konsumenta lub rzecznika konsumentów (działa przy urzędzie gminy, miasta). Porady są bezpłatne. Jeśli próby załatwienia sprawy za pośrednictwem organizacji konsumenckich nie przyniosą rezultatu, poinformuj o sprawie Inspekcję Handlową. Ta przeprowadza bezpłatne postępowanie mediacyjne. Gdy i ono okaże się bezskuteczne, możesz dochodzić swoich praw przed polubownym sądem konsumenckim (sądy takie działają przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej). Postępowanie jest bezpłatne. Sąd konsumencki rozpatrzy sprawę tylko wtedy, gdy zgodzą się na nią obie strony sporu – ty i sprzedawca. Jeżeli ten ostatni odmówi, pozostaje ci złożyć pozew do sądu powszechnego. Polubowny rozstrzyga sprawy do wartości przedmiotu sporu nieprzekraczającej 10 tys. zł. Rozstrzygnięcie sądu konsumenckiego ma taką samą moc jak wyrok sądu powszechnego. Różnica polega na tym, że od decyzji sądu polubownego nie można się odwołać – jest ostateczna.

Kawa w ciąży: czy można ją pić i czy jest bezpieczna? Skutki przyjmowania kofeiny w ciąży

Kobieta w sklepie, zakupy, wózek sklepowy
© Kaspars Grinvalds - Fotolia.com
Prawo i finanse
Prawa konsumenta – co można, a czego nie można podczas zakupów?
Przeceniony towar nie podlega reklamacji? Na zwrot towaru masz tylko 5 dni? Aby złożyć reklamację, potrzebny jest paragon? Sprawdź, czy te obostrzenia sprzedawców są zgodne z prawem.

Ile mamy dni na zwrot towaru? W przypadku zakupów zrobionych na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa klient ma 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Inaczej wygląda sprawa zakupów zrobionych w sklepie stacjonarnym – od 1995 r. sklepy same ustalają termin dozwolonego zwrotu towaru . W obu przypadkach sprzedawca ma obowiązek poinformować o tym klienta. Jeśli tego nie zrobi, może to być podstawą rozwiązania umowy w ciągu roku od jej podpisania. Warto jednak pamiętać, że nie można zrezygnować z dokonanego przez internet zakupu, jeśli: otworzyliśmy opakowanie kaset wideo i audio, płyt CD, programów komputerowych, produkt lub usługa zostały wykonane według naszego indywidualnego zamówienia, zamówiliśmy artykuły, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do spożycia, zamówiliśmy rzeczy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu , których po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, np. szczoteczki do zębów, zamówiliśmy rzeczy, które ze względu na swój charakter są połączone z innymi, np. sprzęt do zabudowy. Czy przeceniony towar podlega reklamacji? Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację bez względu na to, czy towar został kupiony w normalnej sprzedaży, na wyprzedaży, w promocji czy w sklepie z używaną odzieżą. Pod warunkiem oczywiście, że wada towaru nie była podstawą obniżenia jego ceny. Czy sprzedawca może obniżyć cenę produktu z bliskim terminem przydatności? Tak. Żadne przepisy tego nie zabraniają. Warto jednak wiedzieć, że takiego produktu nie będzie można reklamować, jeśli nie będzie się nadawał do spożycia. Czy aby reklamować towar trzeba mieć paragon? Paragon nie jest konieczny do reklamacji – dowodem zakupu może być również faktura, potwierdzenie płatności kartą, a nawet zeznania świadków zakupów....

Prawo i finanse
Dlaczego warto robić zakupy w internecie
Jeśli nieczęsto robisz zakupy przez internet, to warto się do nich przekonać. Są wygodne, bezpieczne i często tańsze niż w tradycyjnych sklepach. A jaka to oszczędność czasu!

Dużo znanych tradycyjnych sklepów, jak choćby Bata, Smyk czy Sephora, prowadzi sprzedaż internetową. To ułatwienie dla tych, którzy cierpią na brak czasu, mieszkają daleko lub po prostu nie lubią tłoku w sklepach. Coraz więcej osób kupuje towary w internecie, zwłaszcza, że przy zachowaniu pewnej ostrożności są bezpieczne. Jak najlepiej kupować w sieci ? Oto instrukcja krok po kroku: Krok pierwszy: znajdź sklep internetowy Najpierw znajdź sklep internetowy, np. przez wyszukiwarkę (wpisując w nią poszukiwany artykuł, otrzymasz listę sklepów, w których jest dostępny). Gdy już wybierzesz, sprawdź cenę artykułu i koszty dostawy. Jeśli je akceptujesz, wrzuć wybrany towar do wirtualnego koszyka i określ formę płatności (kartą, przelewem, za zaliczeniem pocztowym lub gotówką, gdy artykuł dostarcza kurier). Zwykle na stronie internetowej są podane dokładne instrukcje, jak postępować przy dokonywaniu zakupu (np. „Wrzuć do koszyka”, „Idź do kasy” itd.). Krok drugi: sprawdź internetowego sprzedawcę W internecie naciągaczy nie brakuje. Światełko ostrzegawcze powinno ci się zapalić, jeżeli sprzedawca proponuje bardzo atrakcyjną rzecz po superniskiej cenie. Warto go zapytać, co jest przyczyną takiej obniżki. Sprawdź, czy na stronie internetowej sklepu została podana nazwa i rzeczywisty adres sprzedawcy, a także telefon kontaktowy (inaczej możesz mieć kłopot z jego znalezieniem, w razie gdy zmieni adres witryny internetowej). Decyduj się na zakupy w znanych, dużych sklepach, najlepiej takich, które istnieją nie tylko w wirtualnym świecie.  Korzystają one z usług centrów autoryzacyjnych, tzw. systemu eCard (informacja o tym powinna się znajdować na głównej stronie sklepu). Jeżeli wybierasz inny sklep, sprawdź na forach opinię o nim. Warto wiedzieć! Zanim dokonasz zakupu, porównaj ceny u różnych sprzedawców. Możesz to zrobić, korzystając ze...

Prawo i finanse
Mądra Polka przed szkodą: nie daj się naciągnąć
Czujność trzeba zachowywać wszędzie. Od zakupów w supermarkecie, przez podejmowanie pracy, aż do wpuszczania obcych do domu... Podpowiadamy co robić, żeby nie dać się naciągnąć. Przeczytaj, jakie masz prawa i co zrobić, kiedy spotkasz się z próbą oszustwa lub wyłudzenia pieniędzy.

Jeśli ktoś naraził cię na straty, nie wahaj się przed wezwaniem policji. W przeciwnym razie przestępcy będą coraz bardziej zuchwali. A gdy masz wątpliwości, czy osoba za progiem jest tą, za którą się podaje, nie otwieraj drzwi, tylko poproś, by wróciła do ciebie z dozorcą. Karty płatnicze: kelner chce zabrać twoją kartę na zaplecze Byłaś z przyjaciółką na obiedzie. Gdy doszło do płacenia, kelner chciał zabrać twoją kartę kredytową na zaplecze, tłumacząc, że tam ma terminal. Jak powinnaś postąpić? Co mówi prawo: Nigdy nie spuszczaj karty z oka. Poproś kelnera, aby przyniósł terminal do stolika lub idź z nim na zaplecze. Inaczej może się okazać, że na twoim wyciągu bankowym będą zanotowane transakcje, których nie dokonywałaś, i stracisz pieniądze. Jeżeli podczas płacenia w sklepie sprzedawca po raz drugi przeciągnie kartę przez terminal, zażądaj zaświadczenia na piśmie, że nie uzyskał połączenia z bankiem. To warto wiedzieć o kartach płatniczych Nie udostępniaj karty i numeru PIN nikomu, nawet zaufanej osobie. Nie zapisuj kodu PIN. Postaraj się go zapamiętać lub, jeśli musisz, zapisz go np. w odwrotnej kolejności. Wpisując PIN, zasłaniaj ręką klawiaturę bankomatu lub terminalu POS. Zakupy: cena przy kasie inna niż na półce Robiłaś zakupy i skusiła cię niska cena kremu. Przy kasie okazało się, że kosztuje on jednak więcej, niż wskazywała na to etykieta na półce. Na twój sprzeciw kasjerka oświadcza, że musisz zapłacić tyle, ile wybiła kasa. Kto ma rację? Co mówi prawo: Pamiętaj, że zgodnie z prawem obowiązuje cię cena, którą sprzedawca umieścił przy towarze. Dlatego jeżeli przy płaceniu okaże się, że jest ona wyższa, idź z paragonem do punktu obsługi klienta i zażądaj zwrotu nadpłaty. To warto wiedzieć o prawach konsumenta Nie daj sobie wmówić, że jeśli kupujesz coś na wyprzedaży , to nie masz prawa...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Zmiany w Kodeksie pracy ważne dla rodziców [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Prawo i finanse
Zmiany w Kodeksie pracy  ważne dla rodziców w 2023 roku [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Luiza Słuszniak
wniosek 500 plus 2022
Prawo i finanse
Wniosek 500 plus 2023 – od kiedy? Jak go złożyć przez internet?
Magdalena Drab
wiersz o zimie
Gry i zabawy
Wiersz o zimie: 7 zimowych wierszyków dla maluchów i przedszkolaków
Agnieszka Majchrzak
karnawał
Aktualności
Karnawał – kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku, najciekawsze zwyczaje
Ewa Janczak-Cwil
Sanki dla dzieci
Zakupy
Sanki dla dzieci: z oparciem, drewniane i plastikowe. Jakie sanki dla niemowlaka?
Milena Oszczepalińska
ferie kiedy
Aktualności
Ferie zimowe – terminy dla województw w 2023 roku
Luiza Słuszniak
urlop macierzyński
Prawo i finanse
Urlop macierzyński 2023 – zasady, zmiany w związku z dyrektywą unijną
Ewa Janczak-Cwil
szczęśliwe imiona dla dziewczynek
Imiona
Szczęśliwe imiona dla dziewczynek: imiona oznaczające i przynoszące szczęście. Lista
Magdalena Drab
matura 2023 zmiany
Edukacja
Matura 2023: zmiany. Matematyka, polski, angielski – egzamin będzie łatwiejszy
Magdalena Drab
miód na przeziębienie
Zdrowie
Miód na przeziębienie – jaki jest najlepszy?
Małgorzata Wódz
AMR, jak często kąpać noworodka
Noworodek
Jak często kąpać noworodka: co ile dni kąpać latem i zimą? Zalecenia
Magdalena Drab
maski karnawałowe dla dzieci
Gry i zabawy
Maski karnawałowe dla dzieci: jak zrobić (krok po kroku) + maski do druku
Karolina Stępniewska
sposoby na zaparcia w ciąży
Zdrowie w ciąży
Sposoby na zaparcia w ciąży: najlepsze są te domowe i naturalne
Sylwia Niemczyk
kalendarz szczepień 2022
Zdrowie
Kalendarz szczepień 2023: szczepienia obowiązkowe i zalecane [PROGRAM SZCZEPIEŃ OCHRONNYCH] ​
Luiza Słuszniak
Królik dla niemowlaka
Dieta
Królik dla niemowlaka: jak go przygotować, od kiedy można go podać [PLUS PRZEPIS]
Adrianna Trusiuk
Ząbkowanie dziecka
Zdrowie
Ząbkowanie dziecka – kiedy się zaczyna, ile trwa i jakie są objawy?
Magdalena Drab
Dodatki do zasiłku rodzinnego
Prawo i finanse
Dodatki do zasiłku rodzinnego 2023: ile wynosi dodatek szkolny, rehabilitacyjny i na dziecko niepełnosprawne?
Joanna Biegaj
kosmetyki na cellulit i rozstępy po ciąży
Mama
Sprawdzony sposób na piękną skórę po ciąży. Znikną rozstępy, cellulit i flabby skin
Barbara Daszuta