Zmęczona kobieta, odpoczynek, relaks
fot. Fotolia

Depresja poporodowa? Możesz z nią wygrać!

Depresja poporodowa brzmi groźnie. I rzeczywiście depresja młodej mamy jest poważnym stanem i nie można go lekceważyć. Zobacz więc, jak zapobiegać depresji po porodzie i gdzie szukać pomocy, gdy się pojawi.
Zmęczona kobieta, odpoczynek, relaks
fot. Fotolia

Spadek nastroju w trzeciej lub czwartej dobie po porodzie jest normalną reakcją organizmu na wysiłek, jaki towarzyszył urodzeniu dziecka. Jednak gorsze samopoczucie, tzw. baby blues, jaki odczuwa blisko 80 proc. młodych mam, u 10-20 proc. przeradza się w depresję poporodową. Jej przebieg jest bardzo różny. W większości przypadków mija samoistnie po trzech-sześciu miesiącach, ale w niesprzyjających okolicznościach może się utrzymać nawet przez dwa lata.

Depresja poporodowa to podstępna choroba

Depresja pojawia się niezauważalnie. Najpierw młoda niedoświadczona mama odczuwa zmęczenie, czasami połączone z drażliwością lub większą skłonnością do płaczu. Potem dochodzą do tego bezsenne noce. Mogą się również pojawić zaburzenia łaknienia, brak energii i odsunięcie od innych, a w końcu obojętność wobec dziecka.
– Depresja to taki stan, w którym w skrajnych przypadkach, nawet jeśli doświadcza się czegoś dobrego, zupełnie się tego nie odczuwa – mówi Anna Sołtys terapeutka pomagająca młodym mamom w Fundacji "Początek" oraz w SPPTP "Uniwersytet dla Rodziców" w Warszawie. – Dodatkowym obciążeniem jest to, że spada chęć do zdobywania nowej wiedzy i przyswajania jej.
Redakcja poleca: Jak zrobić kalendarz adwentowy z papieru?
Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić kalendarz adwentowy z papieru, dobrze trafiłaś. Nasz jest łatwy do wykonania i efektowny, bo złoty! Dzięki kalendarzowi adwentowemu dziecku łatwiej jest czekać na gwiazdkę i prezenty. Znikające kolejne okienka kalendarza ułatwiają zrozumienie, ile jeszcze dni zostało do świąt i sprawiają, że ten czas nie dłuży się aż tak strasznie.

Depresji poporodowej można zapobiec

Jak? Oto kilka najważniejszych podpowiedzi.
  • Po porodzie nie dąż do perfekcji. Nie myśl o tym, co powinnaś robić, by osiągnąć ideał. Dla twojego dziecka jesteś najlepszą, bo jego własną, jedyną, niepowtarzalną mamą. Nawet jeśli nie od razu każdą czynność będziesz wykonywała sprawnie (np. nie poszła ci pierwsza kąpiel noworodka), uwierz, że następnym razem będzie lepiej. Przecież dopiero się uczysz.
  • Po porodzie też masz prawo do błędów. Codziennie nabierasz nowych doświadczeń, a błędy są po to, by wyciągać z nich wnioski, a nie zadręczać się ich wspominaniem. Gdy tylko poczujesz wyrzuty sumienia, pytaj siebie: „Kto ma mi to za złe?". Może tym kimś jest „grzeczna dziewczynka", która, choć jej nie lubisz, siedzi w tobie i wciąż za coś cię krytykuje?
  • Po porodzie szukaj kontaktu z innymi ludźmi. Nie koncentruj się tylko na dziecku. Rozmawiaj z mężem o tym, co dzieje się u niego w firmie, spotykaj się z rodzeństwem, dzwoń do koleżanek z pracy i przyjaciółek, także tych bezdzietnych. Nie miej poczucia, że skoro ty siedzisz w domu, wszystko cię omija. Teraz ciesz się tym, co jest – bliskim kontaktem z dzieckiem. Czas, gdy będziecie tak intensywnie przeżywać waszą wzajemną obecność, minie szybciej, niż się spodziewasz. Niedługo będziesz za nim tęsknić. Gdy teraz czujesz się chwilami przytłoczona obowiązkami, bez poczucia winy zostaw dziecko pod opieką taty czy niani i wyjdź z przyjaciółką na spacer, do kina czy na kawę albo poczytaj książkę.
Wypróbuj też: 10 sprawdzonych sposobów na relaks

  • Po porodzie przyglądaj się swoim emocjom. Jeśli czujesz smutek, nie uciekaj od niego, ale poszukaj jego przyczyny. W ten sposób żegnasz to, co minęło: swoje dotychczasowe bezdzietne życie. Gdy dopada Cię zmęczenie, odpocznij. Twoje mięśnie (i psychika) wołają "stop!". Jeśli rano nie masz siły wstać z łóżka, pomyśl dlaczego. Może ostatnia noc była kolejną bezsenną? Może twoje dziecko ciągle płacze? A może przerażają cię obowiązki, które przed tobą stoją? Bez wiedzy, skąd się bierze zły nastrój, trudniej jest z niego wyjść.
  • Po porodzie proś o pomoc. Jeśli czujesz, że nie dajesz sobie rady z tym, co się z tobą dzieje, umów się na rozmowę z psychologiem specjalizującym się w pomocy młodym matkom.

Myślisz, że masz depresję poporodową? Zobacz gdzie znajdziesz pomoc

1. Poradnia „Początek" - Warszawa, ul. Nowolipie 13/15 tel. (022) 635-52-41

2. Uniwersytet dla Rodziców - Warszawa, ul. Raszyńska 8/10 tel. (022) 822-24-46, (022) 822-71-68

3. Szkoła Rodzenia im. J. Beaupre przy Szpitalu Położniczo-Ginekologicznym - Kraków, al. Słowackiego 48 tel. (012) 423-36-66 www.siemiradzki.pl

4. Szkoła Rodzenia przy Stowarzyszeniu na Rzecz Naturalnego Rodzenia i Karmienia - Poznań, ul. Przybyszewskiego 30 tel. 603-603-723

5. Szkoła Rodzenia Iwony Guć - Gdynia i okolice, tel. 602-12-26-72, www.macierzyństwo.info

6. Szkoła Rodzenia przy Stowarzyszeniu na Rzecz Naturalnego Rodzenia i Karmienia - Lublin, Aleje Racławickie 20 lok. 7 tel. (081) 525-20-05

7. Przykliniczna Szkoła Rodzenia "Bocianek" przy I Klinice Ginekologiczno-Położniczej AM - Wrocław, ul. T. Chałubińskiego 3 tel. (071) 784-23-88, (071) 784-23-50

Sprawdź też: Baby blues i depresja poporodowa: już ich nie pomylisz
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy