mama, dziecko, kuchnia, warzywa
Żywienie

Jak w 7 dni wzmocnić odporność – jadłospis na cały tydzień

Zamiast białej bułeczki – grahamka, zamiast batona – owocowa sałatka. Zobacz, jak niewiele musisz zmienić w diecie dziecka, by to, co codziennie zjada, dodawało mu sił do walki z zarazkami. Oto siedmiodniowy jadłospis na odporność.

Pewnie już wiesz, że przewód pokarmowy jest ważną częścią układu odpornościowego człowieka. To również tam toczą się procesy, które chronią organizm przed atakiem chorobotwórczych drobnoustrojów. Dlatego odpowiednia dieta może bardzo wspomóc odporność dziecka. 

Najważniejsze zasady karmienia dziecka

  1. Podawaj dziecku pięć posiłków dziennie – trzy większe (śniadanie, obiad kolacja) i dwa mniejsze (drugie śniadanie i podwieczorek).
  2. Najważniejsze jest śniadanie. Daje energię na cały dzień. Powinny w nim się znaleźć: źródła pełnowartościowego białka (mleko, jogurt, jajko), węglowodanów (płatki, kasze, ciemne pieczywo), witamin oraz składników mineralnych (owoce i warzywa).
  3. Posiłki nie mogą być zbyt obfite. Grubaski mniej się ruszają, a to jedna z przyczyn infekcji. Ruch hartuje.
  4. Nie pozwalaj maluchowi podjadać między posiłkami. Jeśli podjada, nie będzie chciał jeść wartościowych rzeczy na obiad czy kolację.
  5. Sklepowe słodycze podawaj rzadko. Zamiast nich proponuj owoce, koktajle, domowe ciasto.
  6. Dokładaj zieleninkę. Natkę pietruszki, koperek, szczypiorek możesz dodawać do zup, drugich dań, kanapek. To skarbnice witamin!
  7. Daj dobry przykład. Jeśli chcesz, by dziecko lubiło zdrowe dania, ty też musisz je jeść. Dla niego jesteś wzorem. 

Zobacz też: Żeby nie chorować - kiszona kapusta, ogórki, buraki

Jadłospis na poniedziałek

Śniadanie: płatki kukurydziane z dodatkiem sezonowych owoców oraz mleka
Drugie śniadanie: banan, kanapka z razowego pieczywa z szynką i plasterkiem pomidora
Obiad: rosołek z lanymi kluseczkami i natką pietruszki, pstrąg pieczony w folii z dodatkiem masła i koperku, surówka z kiszonej kapusty, ziemniaki, kompot owocowy
Podwieczorek: ciasteczka z mąki razowej
Kolacja: naleśniki z owocami

Jadłospis na wtorek

Śniadanie: płatki owsiane na mleku z dodatkiem rodzynek i nasion słonecznika (dziecku do trzeciego roku życia rodzynki trzeba posiekać, a pestki słonecznika zemleć)
Drugie śniadanie: serek biały z dodatkiem owoców
Obiad: zupa pomidorowa z brązowym ryżem, kotleciki drobiowe, ziemniaki, surówka z młodej kalarepy, kompot wiśniowy
Podwieczorek: budyń (najlepiej domowy) z sokiem malinowym
Kolacja: twarożek z rzodkiewką i ogórkiem kwaszonym, pieczywo z masłem pietruszkowym i plasterkami pomidora

Jadłospis na środę

Śniadanie: kaszka mleczno-ryżowa na mleku modyfikowanym z dodatkiem owoców
Drugie śniadanie: domowy kisiel z owocami, biszkopt
Obiad: zupa ogórkowa z ziemniakami, kulki mięsne, surówka z marchewki i pomarańczy, kasza jaglana, sok
Podwieczorek: kawałek ciasta drożdżowego, koktajl owocowy
Kolacja: ziemniaki nadziewane pastą z twarożku, makreli i kiszonego ogórka

Zobacz też: Prof. Hozyasz z IMiD: Możemy wzmacniać odporność dziecka... albo ją osłabiać

Co pyli w lipcu: lista roślin i okresy pylenia [WIDEO]

dieta w trzecim trymestrze
fotolia.com
Dieta w ciąży
Przykładowy jadłospis na trzeci trymestr ciąży
Trzeci trymestr ciąży bywa męczący. Kobieta jest już znużona, jest jej ciężko i nie ma siły na gotowanie. Podpowiadamy, jak przygotować proste, zdrowe potrawy na trzeci trymestr ciąży.

Nie zmuszaj się do jedzenia tego, na co nie masz ochoty. Najważniejsze, by dieta była urozmaicona, a jedzenie świeże. Czytaj jakie przepisy proponujemy poniżej: III trymestr  Śniadanie: 2 kromki lekko czerstwego pieczywa z masłem i pastą twarogową, sałata z rzodkiewką i szczypiorkiem lub natką, mleko. Drugie śniadanie: Sałatka owocowa (owoce egzotyczne, jabłko i winogrona) z ryżem, doprawiona do smaku ziołami. Obiad: Zupa jarzynowa (bez pora), schab pieczony ze śliwką, pieczone ziemniaki, marchewka gotowana. Kompot lub sok. Podwieczorek: Talerzyk deserowy fasolki szparagowej lub brukselki z wody. Kolacja: Kromka ciemnego pieczywa z wędliną lub domową pastą rybną. Kubek kakao. Czytaj także: co jeść w ciąży, by dziecko było mądre

co jeść w ciąży
fotolia.com
Dieta w ciąży
Przykładowy jadłospis na pierwszy trymestr ciąży
Pierwszy trymestr ciąży bywa bardzo trudny. Kobieta ma mdłości, jest zmęczona, często nie ma ochoty na jedzenie. Nie zmuszaj się do jedzenia rzeczy, na które nie masz ochoty. Przeczytaj, jakie są nasze propozycje na zdrowe potrawy w pierwszym trymestrze ciąży!

Oto garść propozycji na zdrowe potrawy w pierwszym trymestrze ciąży. Podpowiemy co zrobić, by dieta była urozmaicona, a jedzenie świeże. I trymestr Śniadanie: miseczka mieszanki płatków owsianych z orzechowo-owocowym muesli zalanych mlekiem, szklanka soku ze świeżych owoców. Drugie śniadanie: kromka ciemnego pieczywa z masłem i pastą twarogową ze świeżymi warzywami. Obiad: czysty barszcz czerwony, ryż z lekko podduszonymi warzywami i kurczakiem, surówka z białej kapusty, kompot z suszonych śliwek. Podwieczorek: jogurt naturalny z owocami, sucharek. Kolacja: kromka chrupkiego pieczywa z plasterkiem żółtego sera i sałatą, papryką lub pomidorem i natką pietruszki. Czytaj też: co jeść w czasie ciąży

kobieta, kuchnia, odżywianie w ciąży, brzuszek, warzywa
Panthermedia
Dieta w ciąży
Jadłospis dla ciężarnej
Oto gotowy jadłospis na siedem dni ułożony pod okiem dietetyka. Niech zainspiruje cię do zdrowego gotowania!

Poniedziałek I śniadanie: • 2 kromki razowego chleba z miękką margaryną • 3 łyżki serka granulowanego light z rzodkiewkami, koperkiem i 2 łyżeczkami oliwy z oliwek • herbata z cytryną II śniadanie: • płatki owsiane (2 łyżki) wymieszane z orzechami włoskimi, polane jogurtem • kilka listków cykorii do chrupania • woda mineralna Obiad: • zupa-krem z buraczka i włoszczyzny (pod koniec gotowania dodaj jabłko i koncentrat pomidorowy) • bitki z chudej wołowiny (100 g) • ziemniaki • surówka z kapusty pekińskiej z rodzynkami, sokiem z cytryny, olejem • woda mineralna Podwieczorek: • kromka chleba z liściem sałaty, 2 plasterkami polędwicy drobiowej, pomidorem • budyń na mleku z malinami • woda mineralna Kolacja: • makaron ze szpinakiem i ricottą • sok z marchewki • pół kiwi Wtorek I śniadanie: • musli domowe z płatków gryczanych błyskawicznych i mielonego siemienia lnianego – zalej je wrzącym mlekiem, dodaj jagody • kromka chleba z masłem, liściem cykorii, 2 plasterkami kiełbasy szynkowej • herbata z dzikiej róży II śniadanie: • kromka chleba • 2 grube plastry białego półtłustego sera plus dżem z owoców leśnych • marchewka do chrupania • woda mineralna Obiad: • zupa-krem z brokułów i włoszczyzny, kleks jogurtu i grzanki z chleba razowego • łosoś ugotowany na parze, sos z jogurtu i koperku • purée z ziemniaków, z mlekiem i natką pietruszki • surówka z sałaty lodowej – dodaj sok z cytryny, olej i cząstki pomarańczy Podwieczorek: • fasolka szparagowa z bułką tartą • kromka bułki • kefir Kolacja: • 2 kromki chleba • sałatka jarzynowa z jajkiem i groszkiem • woda Środa I śniadanie: • musli z orzechami – zalej je mlekiem • 1 kromka chleba z margaryną • sałatka z...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Podróże z Marko BeSafe
Rozwój
Oto sposób na przewożenie dziecka 5 razy bezpieczniej niż dotąd!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz