zakupy przez internet, darmowa dostawa, allegro
fot. Adobe Stock

Nieuczciwy sklep internetowy. Jak nie dać się oszukać podczas zakupów w Internecie

Od marca 2020 roku e-commerce całkowicie zmieniło swoje oblicze. W związku z ograniczoną opcją przemieszczania się coraz więcej ludzi zaczęło kupować online. To zaś sprawiło, że w sieci pojawiło się całkiem sporo nieuczciwych „sprzedawców”, którzy dybią na naiwność konsumentów. Jak nie dać się oszukać oraz jak rozpoznać nieuczciwy sklep internetowy? Oto kilka cennych wskazówek, przygotowanych we współpracy z ekspertami Fundacji Kobiety e-biznesu.
zakupy przez internet, darmowa dostawa, allegro
fot. Adobe Stock
Zakupy w internecie w ciągu ostatniego roku stały się codziennością. Jak wskazał ubiegłoroczny raport Gemius „E-commerce w Polsce 2020”, aż 73 proc. internautów regularnie robi zakupy w sieci. Kupujemy już nie tylko artykuły, które nie są dostępne w sklepach stacjonarnych, ale też ubrania, kosmetyki, sprzęty domowe, czy też jedzenie. To zaś sprawia, że coraz bardziej ufamy sprzedawcom internetowym. Pomimo to warto być czujnym i zwrócić uwagę na bezpieczeństwo. Co zrobić, żeby nie dać się oszukać nieuczciwym sprzedawcom? Oto kilka porad, które uchronią Was przed stratą pieniędzy i czasu na wysyłanie maili do nieuczciwego właściciela sklepu internetowego.

Upewnij się, że sklep posiada regulamin i certyfikat SSL

Według przepisów wszystkie sklepy internetowe powinny w widocznym miejscu umieszczać regulamin. W dokumencie muszą się znajdować nie tylko zasady zakupów, zwrotów czy reklamacji, ale także informacje na temat sprzedawcy (NIP, Regon), które można łatwo zweryfikować.

- Warto zwrócić uwagę na to, czy na stronie znajdują się pełne dane sprzedawcy. Można je w bardzo łatwy sposób sprawdzić w internecie – w KRS-ie lub CEIDG – mówi Patryk Matusiak, account manager z IdoSell, największej platformy udostępniającej rozwiązania sklepów internetowych, który jest także ekspertem w zakresie e-commerce w Fundacji Kobiety e-biznesu i doradza, w jaki sposób uruchomić oraz rozwinąć sklep online.

Oprócz tego warto sprawdzić, czy sklep internetowy posiada certyfikat SSL. W jaki sposób? Wystarczy, że zwrócimy uwagę na to, czy na początku paska adresu URL znajduje kłódka. Jeśli jej nie ma, strona jest niezabezpieczona, a wpisywane na niej nasze dane osobiste nie będą zaszyfrowane. 

Część przeglądarek działa już bardziej proaktywnie i wyświetla ostrzeżenia, jeśli dana strona nie ma tego certyfikatu. Jeśli strona posiada certyfikat SSL, to oznacza, że dane są szyfrowane podczas transmisji, czyli np. kiedy wypełniamy formularz i wysyłamy swoje dane do dostawy czy dokonujemy płatności. Dzięki temu możemy być pewni, że nasze dane są bezpieczne.

Bezpieczne metody płatności

Po podjęciu decyzji o tym, że chcemy zrobić zakupy w danym sklepie internetowym, warto zwrócić uwagę na to, jakie metody płatności oferuje ten e-sklep. Klienci lubią mieć wybór, dlatego sklepy online najczęściej umożliwiają kilka sposobów płatności za zamówienie. Mogą to być szybkie przelewy online, płatność BLIKiem czy kartami kredytowymi.

- Można ufać tym płatnościom, które są oferowane przez znanych na rynku operatorów. Czyli marki, które łatwo zweryfikować na ich stronie. Takie serwisy mają wszelkie zabezpieczenia prawne i techniczne, żeby zapewnić nam poprawny przebieg płatności i bezpieczeństwa naszych danych – wyjaśnia Patryk Matusiak z Idosell.

Jeśli sklep udostępnia tylko jeden sposób płatności i jest to np. przelew tradycyjny, to powinno wzbudzić wątpliwości. Brak innych opcji może oznaczać, że sklep nie przeszedł weryfikacji banku i nie otrzymał pozwolenia na szybkie przelewy online. Oczywiście nie jest to zasadą, ale warto być w tym przypadku ostrożnym.

Sprawdzaj opinie

Przed zrobieniem zakupów w internecie warto sprawdzić opinie na temat wybranego sklepu. W sieci można znaleźć wiele serwisów, w których są dostępne opinie na temat poszczególnych sklepów i firm. Wystarczy wpisać nazwę w wyszukiwarce Google. Jeśli tam nie znajdziemy żadnych informacji, zweryfikujmy, czy sklep sprzedaje towary w jednym z popularnych serwisów aukcyjnych (na Allegro czy Amazon kupujący mają możliwość dodawania opinii). Więcej informacji na temat danej firmy można też znaleźć w mediach społecznościowych. Jeśli w internecie nie ma większych wzmianek na temat sklepu, może to oznaczać, że sklep dopiero ruszył ze sprzedażą lub nie jest zaufaną stroną do dokonywania zakupów.

- O ile sklep nie jest bardzo początkujący, pojawi się w serwisach zbierających opinie. Podobne usługi proponują też porównywarki towarów, gdzie również opiniuje się towary. Jeśli w sieci pojawiają się tysiące opinii na temat danego sklepu, to jest sygnał, że funkcjonuje on już parę lat i to już jest jakiś gwarant bezpieczeństwa i sukcesu transakcji. Nie skreślałbym jednak sklepów, które są początkujące i tych opinii mają mniej. Tu jednak trzeba sprawdzić, jakie to są opinie. Jeśli wszystkie są w 100 proc. pozytywne, to może być sygnał, że zostały one wystawione przez profesjonalne serwisy, które świadczą opiniowanie pozytywne – mówi Dorota Bachman, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu, która także od ponad 15 lat doradza w zakresie rozwijania e-commerce wiodącym markom w Polsce.

Wygląd sklepu

- Jeśli wchodzimy na stronę sklepu i wygląda podejrzanie, nagle pojawiają się jakieś nieprzetłumaczone słowa w języku angielskim, brakuje podstron z podstawowymi informacjami, to może być dla nas sygnał ostrzegawczy, że coś ze sklepem jest nie tak. Wygląd sklepu jest kluczowy dla sprzedaży, dlatego profesjonalne firmy przywiązują dużą wagę do dbałości o aktualny i estetyczny wygląd strony. Jeśli sklep na pierwszy rzut oka wygląda podejrzanie, nawigacja jest utrudniona, zdjęcia są niespójne, a produkty mają wybrakowane opisy, może to oznaczać, że sklep nie funkcjonuje tak, jak powinien.

- Oczy szeroko otwarte powinniśmy mieć przede wszystkim podczas procesu składania zamówienia. Tutaj mogą pojawić się przekierowania na inne adresy URL czy inne adresy w domenie. To może świadczyć, że sklep jest atrapą, a nasze dane są zbierane przez inną stronę czy firmę. Jeśli widzimy, że strona sklepu i strona składania płatności są niespójne wizualnie, to powinno wzbudzić naszą czujność i powinniśmy zrezygnować z takich zakupów – ostrzega Dorota Bachman z Fundacji Kobiety e-biznesu.

Podejrzane promocje

Sklep internetowy to biznes jak każdy inny, dlatego też musi się opłacać. W związku z tym zbyt niska cena czy też niespotykanie korzystna promocja może świadczyć o tym, że jest to potencjalna próba oszustwa. - Jeśli zauważymy w internecie oferty specjalne, które są za dobre, żeby były prawdziwe, to jest to sygnał ostrzegawczy. To samo dotyczy przedpremierowej sprzedaży produktów. Jeżeli premiera nowego modelu telefonu lub konsoli  ma wypust na jesień tego roku, a ktoś sprzedaje produkt już parę miesięcy wcześniej i to jeszcze w lepszej cenie niż oficjalna, to możemy mieć praktycznie 100 proc. pewność, że jest to oszustwo – mówi Dorota Bachman z Fundacji.

Nasze podejrzenia mogą też wzbudzać ogromne przeceny, które w normalnych warunkach są praktycznie niemożliwe.
- Jeżeli wszyscy na rynku sprzedają coś w promocji za 400 zł, to ktoś nam chce to zaoferować za 200 zł jako jedyny sprzedawca na rynku, to kolejny sygnał, że ta transakcja nie dojdzie do skutku i nigdy tego towaru nie otrzymamy. Warto też zwrócić szczególną uwagę na strony, które sprzedają wyłącznie jeden konkretny produkt lub usługę w bardzo atrakcyjnej cenie albo na warunkach, które wydają nam się podejrzane – dodaje Patryk Matusiak z Idosell.

Certyfikaty

O tym, czy sklep jest uczciwy, świadczą również rozmaite certyfikaty i programy. - Warto spojrzeć, czy sklep uczestniczy w jakichś programach zaufania, wtedy wyróżni się jakimś logo czy certyfikatem. Tych certyfikatów rozpoznawalnych na rynku jest kilka. My w IdoSell dajemy certyfikat SuperFair.Shop. Kryteria jego pozyskania są bardzo restrykcyjne. Jeżeli widzimy, że sklep oparty o IdoSell i ma certyfikat SuperFair.Shop, to możemy mieć absolutną pewność, że w tym sklepie można bezpiecznie robić zakupy – mówi Patryk Matusiak.

Pomimo zagrożeń, warto robić zakupy w zaufanych e-sklepach. Zakupy w sklepach internetowych mogą bardzo ułatwić życie. Często znajdziemy w nich produkty, które są zazwyczaj niedostępne w sklepach stacjonarnych albo dobrze znane nam produkty, w korzystniejszej cenie. Co więcej, zamówione towary są w wygodny sposób dostarczone pod dom lub do wybranego punktu odbioru. Warto więc przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa i przekonać się do zakupów online.
Wiele cennych porad dotyczących sklepów internetowych i bezpieczeństwa w sieci znajdziecie na stronie Fundacji Kobiety e-biznesu www.kobietyebiznesu.pl.

Pamiętajcie, że okazja wcale nie musi być okazją, tylko próbą wyłudzenia pieniędzy, których nigdy nie odzyskacie. Jeśli widzicie takie podejrzane sklepy online, to piszcie o tym na Facebooku, żeby ostrzec inne osoby. Powyższe wskazówki uchronią Wasze portfele i pozwolą nie tracić czasu na dochodzenie swoich roszczeń.

Zobacz też:
Redakcja poleca: Świąteczne prezenty dla dziecka wybierz w Hamleys! [WIDEO]
Szukasz oryginalnych pomysłów na gwiazdkowe prezenty dla dzieci? Zajrzyj koniecznie do pierwszego w Polsce sklepu z zabawkami Hamleys, w którym od 250 lat spełniają się marzenia dzieci!
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy