GRY
 
 

Żelazo poprawia płodność kobiety, a najlepszym jego źródłem jest mięso

Jeśli rozpoczęłaś starania o dziecko, zwróć uwagę na to, czy w twojej diecie jest wystarczająca dawka żelaza. Ten składnik wspomaga płodność kobiety i jest potrzebny do utrzymania ciąży. Sprawdź, w jakich produktach jest najwięcej żelaza.

kobieta, mięso, żelazo, dieta na płodność
fot. Fotolia

Dlaczego żelazo jest ważne dla kobiety w trakcie starania o ciążę?

Żelazo wspiera ogólną kondycję oraz odporność organizmu kobiety. Ten pierwiastek odpowiada też za prawidłowe funkcjonowanie komórek jajowych oraz (po zapłodnieniu) zarodka. Z badań wynika, że panie, których dieta jest bogata w żelazo mają wyższy poziom dzietności. Są też dowody na to, że dieta bogata w rośliny strączkowe (i dostarczone z nimi żelazo) chroni kobiety przed niepłodnością owulacyjną.

Sprawdź: Kiedy są cykle bezowulacyjne?

Warto zadbać o obecność żelaza w diecie przed poczęciem, ponieważ w czasie ciąży zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta niemal dwukrotnie. Deficyt żelaza w czasie przed poczęciem wpływa na szybsze wyczerpanie rezerw w ciąży i prowadzi do anemii.
Redakcja poleca: Przepis na zupę z buraczkami i fasolką
Zupa z buraczków z fasolką to świetny pomysł Moniki Mrozowskiej na wartościowy obiad bogaty w żelazo i kwas foliowy.

Jaka dzienna dawka żelaza jest potrzebna kobiecie, która chce zajść w ciążę?

Żelazo jest magazynowane w organizmie, ale w bardzo małej ilości. Dlatego trzeba je dostarczać z dietą. W wypadku młodych kobiet zapotrzebowanie wynosi 10-18 mg żelaza na dobę (dawkę można zwiększyć podczas miesiączki).
 

Jakie produkty spożywcze zawierają żelazo?

Najlepiej przyswajalne jest żelazo z mięsa czerwonego (ze względu na hemową postać). Z tego względu kobiety starające się o dziecko powinny wybierać wołowinę czy polędwicę wołową. Poza tym sporo żelaza jest w podrobach (np. w wątróbce), drobiu, wędlinach (najlepiej tych pieczonych w domu), jajkach i rybach. 
Bogate w żelazo są także produkty pochodzenia roślinnego (niestety ma ono postać niehemową – gorzej przyswajalną). Źródłem żelaza są zielone warzywa (szpinak, natka pietruszki, sałata, rukola), produkty zbożowe (płatki pszenne, owsiane, pieczywo razowe, kasza gryczana), suche nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soja), boćwina, orzechy, pestki dyni, suszone owoce.  
Ważne! Podczas gotowania żelazo wytrąca się z produktów i przedostaje się do wody, dlatego trzeba je przygotowywać jak najkrócej i w jak najmniejszej ilości wody. Na mniejszą przyswajalność wpływają też potrawy bogate w fosforany (np. potrawy z ryb). 
Aby zwiększyć przyswajalność żelaza, najlepiej łączyć produkty bogate w ten pierwiastek z produktami bogatymi w witaminę C. Można na przykład popijać posiłek sokiem z pomarańczy czy dzikiej róży.
 

Czy kobiety, które planują potomstwo powinny suplementować żelazo?

Żelazo jest jednym z najsłabiej przyswajanych pierwiastków, z pożywienia wchłaniamy go od 1-20%. Dlatego często zaleca się jego suplementację. Dawkę żelaza w postaci syntetycznej powinien dobrać lekarz.

Dania bogate w żelazo:


Przepis na pasztet wołowy z surówką. Danie zawiera 9,9 mg żelaza w porcji




Przepis na sałatkę z ciecierzycą. Danie zawiera 7,8 mg żelaza w porcji



Więcej na temat:
Poznaj fazy cyklu miesiączkowego
Dlaczego warto jeść migdały przed zajściem w ciążę
W jakim miesiącu najlepiej zajść w ciążę?
Czy możesz mieć problem z płodnością - test

 
Doładuj
Przeładuj