kobieta, mężczyzna, łóżko, seks
fot. fotolia

Czy pigułki antykoncepcyjne powodują spadek libido?

Antykoncepcja hormonalna może powodować obniżenie popędu seksualnego. Mniejsza ochota na seks dotyczy szczególnie przyjmowania tabletek o niskiej zawartości estrogenu. Spadkowi libido można jednak zaradzić.
kobieta, mężczyzna, łóżko, seks
fot. fotolia
Spadek libido może się pojawić, jeśli kobieta przyjmuje pigułki jednofazowe, ponieważ w czasie ich stosowania poziom hormonów utrzymuje się na stałym poziomie. Hamują owulację, a to w tzw. czasie okołojajeczkowym kobieta czuje się i wygląda najbardziej atrakcyjnie i... ma największą ochotę na seks.

Zmiana preparatu

Gdy spada popęd seksualny kobiety przyjmującej pigułki, lekarze zalecają zazwyczaj zmianę preparatu na inny – o większej dawce estrogenu lub na tzw. tabletki trójfazowe (w opakowaniu znajdują się trzy rodzaje tabletek z różną zawartością hormonów, środkowa część zawiera najczęściej zwiększoną dawkę estrogenów, a kolejne – coraz większe dawki progestagenów).

Jeżeli zmiana preparatu nie przynosi odczuwalnych efektów, zwiększenie popędu może wymagać odstawienia środków hormonalnych i rozważenia innej metody antykoncepcyjnej – najczęściej zastosowania wkładki wewnątrzmacicznej. 
Redakcja poleca: Jak szybko zajść w ciążę? - film
Poznaj 5 sprawdzonych sposobów, które sprawią, że szybko ujrzysz dwie kreski na teście ciążowym.

Antykoncepcja hormonalna – kto nie może?

Uwaga, dobrze dobrana antykoncepcja hormonalna jest wyjątkowo skuteczna i bezpieczna, ale tabletek nie powinny zażywać kobiety:

  • z chorobami układu krążenia
  • z chorobą zakrzepowo-zatorową
  • z chorą wątrobą lub nerkami
  • cierpiące na migreny.

Lekarze nie zapisują też zwykle pigułek kobietom po 35. roku życia palącym nałogowo papierosy – wzrasta wtedy czynnik ryzyka zatorów, zakrzepów oraz zawału serca. 
 

 
 
 
Oceń artykuł

Ocena 6 na 4 głosy

Zobacz także

Popularne tematy