GRY
 
 

Alarmujące wyniki! Deficyt witaminy D – problem całej rodziny

80% dzieci w wieku 1-3 lata ma dietę zbyt ubogą w witaminę D i wapń! Sprawdź, jakie jest zapotrzebowanie na witaminę D w zależności od wieku.

Dziecko w ogrodzie
fot. Fotolia
Wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją NUTRICIA są niepokojące. Czy wiesz, że dzieci w wieku 1-3 lata potrzebują 18 razy więcej witaminy D i 4 razy więcej wapnia w przeliczeniu na kilogram masy ciała niż osoba dorosła?

Jaka jest skala deficytu witaminy D?

Wyniki badań epidemiologicznych wykazały, że deficyt witaminy D jest powszechny nie tylko w Polsce, ale również wśród mieszkańców wszystkich krajów Europy Środkowej (ponad 90 procent populacji osób zdrowych, ma deficyt tej witaminy).
Dlaczego mimo wielu mimo opracowanych rekomendacji dotyczących suplementacji witaminą D, badań, dowodów potwierdzających korzystne efekty właściwego zaopatrzenia organizmu w witaminę D wyniki są tak niepokojące?
Redakcja poleca: Kiedy dawać dzieciom witaminę D i w jakiej dawce? Radzi ekspert [WIDEO]
Prof. Paweł Płudowski o witaminie D wie wszystko. Nam opowiedział o tym, jakie dawki wit. D3 podawać niemowlętom i dzieciom, czy latem wystarczy słońce i ile witaminy powinni przyjmować rodzice.

Komu ile - czyli deficyty witaminy D – najważniejszej witaminy pod słońcem

Grupą wiekową, która jest najlepiej zaopatrzona w witaminę D są noworodki. Dostają one bowiem w ramach profilaktyki przeciwkrzywiczej już w szpitalu odpowiednią dawkę witaminy D. Do ok. 6 miesiąca życia dziecka,  lekarz pediatra (podczas wizyt kontrolnych) zaleca rodzicom zwrócenie uwagi na konieczność regularnej suplementacji witaminą D dla niemowląt.
Wraz ze wzrostem dziecka rośnie odsetek dzieci z niedoborem witaminy D. Początkowo jest to efekt stopniowej rezygnacji rodziców z suplementacji witaminy D. W kolejnych latach dzieci spożywają coraz więcej produktów ubogich w "słoneczną witaminę", więc problem narasta. Dieta dzieci w wieku 1-3 lat w coraz większym stopniu oparta jest na produktach pozbawionych tej witaminy.  Mleko modyfikowane i/lub regularna suplementacja witaminą D mogłoby przynajmniej częściowo uzupełniać zasoby tej witaminy niezbędne w okresie intensywnego wzrastania. Niestety mleko modyfikowane często zastępowane jest innymi produktami mlecznymi ze śladową zawartością witaminy D, a jej suplementy nie są już podawane wcale lub (w najlepszym przypadku) są podawane sporadycznie.
Czy wiesz, że u dzieci wieku przedszkolnym i szkolnym deficyt witaminy D występuje już niemal u wszystkich?! Podobnie zresztą jest w przypadku osób dorosłych i seniorów.

 Jakie jest zapotrzebowanie na witaminę D w zależności od wieku?

W Polsce i Europie Środkowej obowiązują zalecenia rekomendujące następujący schemat podaży witaminy D:
  • Kobiety ciężarne i planujące ciążę – Kobietom w ciąży rekomenduje się dawkę (suplementacja powinna rozpocząć się przynajmniej od drugiego trymestru ciąży).
  • Noworodki i niemowlęta – 400 IU (jednostek) do szóstego miesiąca, a następnie 400-600 IU między 6 a 12 miesiącem życia dziecka w zależności od dawki witaminy przyjmowanej z pożywieniem.
  • Dzieci i młodzież (1-18 lat) – suplementacja w dawce 600-1000 IU na dobę (zależnie od masy ciała) od września do kwietnia lub cały rok (jeśli w okresie letnim nie można zagwarantować odpowiedniej syntezy witaminy D przez skórę).
  • Osoby dorosłe (powyżej 18 lat) – suplementacja w dawce 800-2000 IU na dobę (zależnie od masy ciała) jest zalecana przez cały rok (jeśli nie można zagwarantować w okresie letnim wystarczającej syntezy witaminy D przez skórę).
  • Osoby starsze (65 lat i powyżej) - 800-2000 IU przez cały rok ze względu na pogarszającą się z wiekiem skuteczność skórnej syntezy witaminy D.
Osobne wytyczne ustalono dla osób z grup ryzyka deficytu witaminy D takich jak wcześniaki, osoby z otyłością, osoby pracujące w nocy.

Zobacz, kiedy podawać dziecku witaminę D


Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Kanapkowe wariacje i inne kuchenne inspiracje

Uwaga! Idzie mróz!