kobieta, lek
fot. Panthermedia

Kwas foliowy - jak wspomaga płodność kobiety?

Kwas foliowy to kluczowy składnik, który powinna uwzględnić w swojej diecie każda kobieta starająca się o dziecko. Sprawdź, które produkty zawierają kwas foliowy i jaką dawkę warto suplementować.
Joanna Karwat
kobieta, lek
fot. Panthermedia

Co daje kwas foliowy przyszłej mamie?

Kwas foliowy to pierwszy i najważniejszy ze składników, które powinna suplementować kobieta starająca się o dziecko. Choć to witamina z grupy B (B9) jest tak ważna, że w kontekście starań o dziecko oddziela się ją od pozostałych.
Udowodniono, że kwas foliowy może zapobiegać rozwojowi wrodzonych wad układu nerwowego (wady cewy nerwowej). Przyjmowanie kwasu foliowego przed ciążą jest o tyle ważne, że wady te powstają w pierwszych tygodniach rozwoju płodu, kiedy wiele kobiet jeszcze nie wie, że zaszły w ciążę. Dlatego przyjmuje się, że każda kobieta – co najmniej 12 tygodni przed planowaną ciążą i do końca 2 trymestru ciąży – powinna przyjmować kwas foliowy.
Kwas foliowy odrywa też ważną rolę w działaniu układu krwiotwórczego oraz ma korzystny wpływ na rozwój komórek organizmu. Niedobór kwasu foliowego u kobiety, która stara się o dziecko, może spowodować osłabienie komórek jajowych (kwas foliowy sprzyja zwiększeniu liczby dojrzewających komórek jajowych) lub wstrzymanie owulacji.

Zrób test: Czy wiesz, kiedy masz owulację?
Redakcja poleca: Chcesz być tatą? Zadbaj o witaminę M. Nie mamy na myśli nic frywolnego!
Do ciąży trzeba się przygotować. Ale to zalecenie dotyczy nie tylko kobiet starających się o dziecko. Przyszły tata też może coś zrobić dla swojego potomstwa, np. dbając o odpowiedni poziom kwasu foliowego. Wiesz, dlaczego to takie ważne?


Jaka dzienna dawka folianów jest potrzebna kobiecie, która chce zajść w ciążę?

Dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy u kobiet starających się o dziecko wynosi 0,4 mg.
 

Jakie produkty spożywcze zawierają kwas foliowy?

Produktami spożywczymi bogatymi w kwas foliowy są m. in. brukselka, szpinak, bób, szparagi, sałata, brokuły, pełne ziarna zbóż, jajka, cytrusy czy groch. 
Niestety kwas foliowy jest trudno przyswajalny i łatwo ulega rozkładowi pod wpływem wysokiej temperatury (z pożywienia przyswajamy go w 50%). Dieta bogata w folacynę zwykle dostarcza około 0,15-0,25 mg tej witaminy.


Czy kobiety, które planują potomstwo powinny suplementować kwas foliowy?

Zdecydowanie tak! W okresie starania się o dziecko kobiety powinny suplementować kwas foliowy w dawce 0,4 mg/dzień – maksymalnie 1 mg/dzień. Kobiety otyłe (BMI ponad 30) powinny przyjmować większą dawkę uzgodnioną z lekarzem prowadzącym ciążę. Niemieckie Towarzystwo ds. Żywienia alarmuje, że kobiety w wieku 25 a 51 lat cierpią na niedobór tzw. mikroskładników odżywczych, m.in. kwasu foliowego.
Przed ciążą warto zrobić badanie genetyczne, które pomoże ustalić, czy organizm przyswaja kwas foliowy na odpowiednim poziomie. Jeśli nie, lekarz może zdecydować o zwiększeniu dawki suplementów z kwasem foliowym. Kwas foliowy jest witaminą rozpuszczalną w wodzie i jego nadmiar wydalany jest z moczem, dlatego też nie ma niebezpieczeństwa przedawkowania go.

Przeczytaj: Jakie badania zrobić przed ciążą?
 

Dania bogate w kwas foliowy:



Przepis na zupę-krem z cukinii i królika - danie zawiera 330,7 µg folianów w porcji





Przepis na sałatkę z jarmużem, cukinią, kaszą i jajkiem - danie zawiera 345,6 µg folianów w porcji

 


Więcej na temat:
Poznaj fazy cyklu miesiączkowego
Dlaczego warto jeść migdały przed zajściem w ciążę
W jakim miesiącu najlepiej zajść w ciążę?
Czy możesz mieć problem z płodnością - test

 
Oceń artykuł

Ocena 5 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy