Na co zwrócić uwagę wybierając probiotyk dla dziecka? [5 zasad]

Probiotyki to żywe drobnoustroje, które podawane w odpowiednich ilościach wywierają korzystny efekt zdrowotny. Jesteś rodzicem, więc oczywistym jest, że dbasz o zdrowie swojego malucha i chcesz dla niego jak najlepiej. Dlatego podpowiadamy, jak w trosce o mały brzuszek wybrać bezpieczny produkt probiotyczny.
Probiotyki wspomagają naturalną florę jelitową, tym samym stanowią wsparcie przy antybiotykoterapii, podczas podróży ze zmianą strefy klimatycznej czy w okresie jesienno-zimowym.
Bardzo istotny jest właściwy dobór preparatu aby wesprzeć małe organizmy.
Na co zatem zwrócić uwagę kupując produkt z żywymi kulturami bakterii?

Po 1: skład preparatu

 W ramach tego samego gatunku bakterii istnieje bardzo wiele szczepów. Aby więc mieć pewność, że dana bakteria ma pożądane właściwości konieczna jest jej identyfikacja do poziomu szczepu właśnie. Poszczególne z nich oznaczane są symbolami – najczęściej, literami. Najprościej jednak będzie wyjaśnić na przykładzie. Lactobacillus to nazwa rodzaju, rhamnosus gatunku, a literki GG oznaczają konkretny szczep, który kolonizuje jelita. Warto po niego sięgnąć, by wspierać małe brzuszki.
Dwie ostatnie literki identyfikujące szczep mają ogromne znaczenie. Dla porównania – bakteria tego samego rodzaju i gatunku o innym szczepie – Lactobacillus rhamnosus GR 1 zamieszkuje drogi moczowo-płciowe.
Mitem jest, że im więcej szczepów w jednej mieszance, tym jest ona lepsza i bardziej skuteczna, a połączenie różnych szczepów o potwierdzonych, korzystnych właściwościach daje pozytywne efekty. W większości przypadków takie połączenia nie są opisane w literaturze jako korzyste. Nie można bowiem przypisywać właściwości poszcególnych szczepów całej mieszance.

Po 2: produkt odpowiedni do potrzeb twojego dziecka

Wybierz szczep dostosowany do potrzeb twojego dziecka. W trosce o jego brzuszek warto rozważyć sięgnięcie po wskazany wcześniej szczep Lactobacillus rhamnosus GG – to najlepiej przebadany szczep bakterii dla którego potwierdzono bezpieczeństwo stosowania u dzieci. Dostępne są liczne publikacje i badania kliniczne na jego temat, warto jednak wskazać, że szczep ten otrzymał od amerykańskiej instytucji rządowej Food and Drug Administration (FDA), która zajmuje się kontrolą m.in. żywności, suplementów diety i leków, status GRAS (ang. generally recognized as safe). Oznacza to, że jego spożycie jest bezpieczne i dobrze tolerowane. W krajach Unii Europejskiej przyznano podobny status, nazywany QPS (ang. qualified presumption of safety). Został także wymieniony w zaleceniach Światowej Organizacji Gastroenterologii oraz Europejskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci (ESPGHAN).

Po 3: jakość i stabilność produktu

Sam fakt, że dany produkt ma w swoim składzie szczepy wskazane w różnych publikacjach jako „zalecane” nie oznacza jeszcze, że jest on dobrej jakości.
Probiotyki zawierają żywe kultury bakterii dlatego bardzo istotnym elementem jest też troska producenta o stabilność produktu i jego czystość mikrobiologiczną. Jeśli producent prowadzi badania stabilności to możemy mieć pewność, że podając dziecku produkt, nawet ostatniego dnia ważności nie będzie on miał dawki niższej niż ta zadeklarowana na opakowaniu. Wykonując jednocześnie badania czystości mikrobiologicznej producent może zadeklarować, że w produkcie znajdziemy tylko te mikroorganizmy które powinny się tam znajdować, a produkt nie jest zanieczyszczony. Dlatego im rzetelniejszy producent tym rodzic może być spokojniejszy.   

Po 4: bezpieczeństwo

Warto sprawdzić, czy produkt nie zawiera w składzie substancji o działaniu uczulającym, nietolerowanych, jak np. gluten czy laktoza oraz sztucznych dodatków (wszelkiego rodzaju E) w przypadku preparatów dla dzieci poniżej 3 roku życia. Jednak samo przyjęcie probiotyku nie oznacza jeszcze, że bakterie zamieszkają w naszym jelicie. A przecież o to nam chodzi – o kolonizację dobrych bakterii w małych brzuszkach.
Niezwykle ważne jest dawkowanie produktu – zgodnie z informacjami przekazanymi przez producenta. Miej jednak świadomość, że to, ile szczep pozostanie w przewodzie pokarmowym nie zależy od dawkowania, tylko jego własciwości. Wybierając produkt jednocześnie sięgnij po taki, którego podanie będzie dla ciebie komfortowe. W przypadku niemowląt i dzieci wygodną formą mogą okazać się krople.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości najlepiej zapytać o poradę lekarza, dietetyka lub farmaceuty.

Po 5: prawidłowe przechowywanie

Wybierz preparat, którego przechowywanie jest proste do zastosowania. Niektóre z nich można trzymać w temperaturze pokojowej (do 25°C), co wydaje się być wygodne.

Suplementacja żywymi kulturami bakterii

Wielu rodziców zastanawia się, kiedy podawać probiotyki. Miej w pamięci, że probiotyk to nie tylko wsparcie przy antybiotykoterapii i po zakończeniu przyjmowania antybiotyku. Możesz wspomagać maluszka również wtedy, gdy jest zdrowy, podając je np. gdy planujesz dalszą podróż ze zmianą strefy klimatycznej lub po prostu w okresie jesienno-zimowym.
Stosowanie żywych kultur bakterii u dzieci można rozważyć także gdy dziecko przyszło na świat poprzez cesarskie cięcie lub jest karmione mlekiem modyfikowanym.
Warto jednak pamiętać, aby każda decyzja o rozpoczęciu suplementacji była przedyskutowana ze specjalistą.

Artykuł powstał z udziałem marki Bayer
LMR-CH-20210309-46

Przygotowano w oparciu o:
  1. Abbasi J., Are Probiotics Money Down the Toilet? Or Worse?
  2. Borszewska-Kornacka M., Jadczak M., Polskie Towarzystwo Konsultantów i Doradców Laktacyjnych, Nareszcie Razem Nasze ABC... pielęgnacji Maleństwa.
  3. Cukrowska B., Jak rozpoznać dobry probiotyk? Krótki przewodnik dla lekarza-praktyka i farmaceuty .
  4. Doron S., Snydman D., Risk and safety of probiotics.
  5. Goldin BR et al. Survival of Lactobacillus Species (Strain GG) in Human Gastrointestinal Tract. Digestive Diseases and Sciences. 1992: 37(1); 121–128.
  6. Gorbach S et al. Lactobacillus rhamnosus GG. The Microbiota in Gastrointestinal Pathophysiology. 2017.
  7. Hill, C. et al. Nat. Rev. Gastroenterol. Hepatol. 11, 506–514 (2014);
  8. Mantegazza C., Molinari P., D'Auria E., Sonnino M., Morelli L., Zuccotti G., Probiotics and antibiotic-associated diarrhea in children: A review and new evidence on Lactobacillus rhamnosus GG during and after antibiotic treatment.
  9. Papizadeh M et al. Lactobacillus rhamnosus Gorbach-Goldin (GG): A Top Well-Researched Probiotic Strain. J Med Bacterial. 2016; 5(5,6): 46–59.
  10. Sadowska-Krawczenko I. Zastosowanie i rola szczepu Lactobacillus rhamnosuss GG u noworodków. Postępy Neonatologii 2019; 25(2): 89–93.
  11. Skrzydło-Radomańska B, Wronecki J. Możliwości modyfikacji mikrobioty jelitowej. Gastroenterologia Kliniczna 2018; 10(4).
  12. Szajewska H. Lactobacillus GG – aktualne dane naukowe. Wydanie internetowe: www.standardy.pl. Zaakceptowane do druku Nr 4, 2015(12).
  13. World Gastroenterology Organisation Global Guidelines: Probiotics and prebiotics. February 2017.

Popularne tematy