GRY
 
 

Partnerstwo po polsku

Mimo rosnącego zainteresowania partnerskim modelem rodziny, wciąż większość rodziców uważa, że zarabianie na dom to raczej obowiązek mężczyzny, a gotowanie i pocieszanie dziecka to domena kobiet.

kobieta, mężczyzna, rodzina, dziecko, radość, śmiech
fot. fotolia
Najnowsze badania sondażowe wskazują jednoznacznie - zdecydowana większość polskich rodziców uważa partnerski model rodziny za najlepszy. Dla 78% rodziców zapytanych przez dom badawczy Maison w maju 2014 roku dzielenie się obowiązkami domowymi i opieką nad dziećmi jest wzorem do naśladowania. Aż 97% uważa, że rodzice powinni być wspólnie odpowiedzialni za uczenie dziecka, co jest dobre, a co złe, za jego wychowanie, zabawę i rozwój intelektualny.

Mama gotuje, tata zarabia

Mimo przekonania o wyższości modelu partnerskiego rodziny nad tradycyjnym podziałem obowiązków na kobiece i męskie, rodzice zapytani o to, kto jest odpowiedzialny za przygotowywanie posiłków, karmienie, zabieranie do lekarza i troskę o jego zdrowie, wskazują na kobiety. To mamy widziane są jako te, które powinny troszczyć się o emocjonalną stronę rozwoju dziecka, pocieszać i przytulać. Są też obowiązki wskazywane jako bardziej męskie - takie jak zarabianie na utrzymanie domu i rodziny oraz utrzymanie silnych więzi w rodzinie.

Sprawdź, dlaczego nie można kłócić się przy dziecku

Redakcja poleca: Relacje z partnerem po porodzie - film
Przyjście na świat dziecka stawia przed partnerami nowe wyzwania i obowiązki. Jak nie zaniedbać relacji z ukochanym podpowiada nasz psycholog Adriana Klos.

Partnerstwo na codzień

Jeśli chodzi o rzeczywisty podział obowiązków w domach, mamy nie podzielają przekonania ojców, że podział obowiązków w rodzinie jest równy i czują, że zajmują się obowiązkami domowymi w większym stopniu. A więc mimo przekonania zdecydowanej większości, że podział obowiązków powinien być sprawiedliwy, dużo rzadziej znajduje on przełożenie na rzeczywistość, bo jedynie w około połowie przypadków.

Przeczytaj wszystko o urlopie ojcowskim
Doładuj
Przeładuj