GRY

Dieta kobiety w ciąży – ile jeść pieczywa, mięsa i warzyw?

Właściwe odżywianie pozwoli łatwiej przetrwać dolegliwości często towarzyszące ciąży. Na tym, że zmienisz dietę, skorzysta bardzo także twoje rozwijające się dziecko.
kobieta, ciąża, kuchnia, sałaka, jeść, brzuszek

W ciąży zadbaj o dostarczenie organizmowi odpowiednich ilości pożywienia ze wszystkich grup (zbóż, warzyw i owoców, mięsa, ryb, tłuszczów). Na niektóre z nich powinnaś zwrócić szczególną uwagę i jeść ich więcej. Są również takie, o których lepiej zapomnieć w czasie ciąży. Na pewno słyszałaś, że bardzo ważne dla kobiety w ciąży jest picie wody. Ale nie tylko.

Ile produktów zbożowych należy jeść w ciąży?

Zboża powinny być podstawą diety przyszłej mamy. Dzięki nim twój organizm dostaje zastrzyk bardzo potrzebnych ci składników:
  • energii,
  • witamin z grupy B
  • błonnika pokarmowego, który jest szczególnie ważny w czasie ciąży, ponieważ zapobiega towarzyszącym jej zaparciom.
Opieraj jadłospis na razowym, pełnoziarnistym pieczywie, brązowym czy dzikim ryżu, grubych kaszach, płatkach zbożowych i otrębach. Nie grozi ci monotonia, ponieważ w sklepach znajdziesz wiele rodzajów płatków (owsiane, żytnie, pszenne, z dodatkiem śliwek, jabłek, żurawiny) i musli (typu crunchy, granola czy z dodatkiem suszonych owoców).

Redakcja poleca: Dlaczego w ciąży nie wolno pić zielonej herbaty? [WIDEO]
Czy wiesz, że - pomimo zdrowotnych walorów - zielonej herbaty lepiej nie spożywać w ciąży? Zobacz, co na ten temat mówi dr Jacek Tulimowski, ginekolog.

Czy warzywa i owoce można zastąpić witaminami w tabletkach?

Świeże warzywa i owoce obfitują w wiele witamin, składników mineralnych, błonnika pokarmowego i bioflawonoidów niezbędnych w okresie ciąży. Są one głównym źródłem witaminy C i folianów, których organizm nie potrafi magazynować, a na które zapotrzebowanie podczas ciąży wzrasta. – Przyswajalność niektórych składników mineralnych znajdujących się w produktach roślinnych wzrasta pod wpływem innych. Dzieje się tak np. w przypadku żelaza – mówi dr n. med. Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna, specjalista w zakresie żywienia człowieka i dietetyki. - Organizm najlepiej je przyswaja w obecności witaminy C. Nie zapominajmy więc o dodaniu do płatków zbożowych np. świeżej pomarańczy - radzi. Sprawdź też listę: 10 najważniejszych witamin i minerałów w ciąży.

Jak często w ciąży jeść mięso i ryby?

To podstawowe źródło białka w diecie. W ciąży zalecane są chude gatunki mięsa, drób oraz ryby. Wegetarianki powinny je zastępować nasionami roślin strączkowych, orzechami, pestkami dyni czy słonecznika i innymi wysokobiałkowymi produktami (np. tofu). Białko jest podstawowym budulcem tkanek i narządów rozwijającego się dziecka. Ponadto mięso jest źródłem żelaza, cynku oraz witamin z grupy B. Ryby to ważne źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych niezbędnych dla rozwoju siatkówki oka i mózgu niemowlęcia. Nie zapominamy także o jajach – ugotowane zapewnią nie tylko dostarczenie białka, ale także innych cennych składników. Z badań wynika także, że jedzenie ryb w ciąży zmniejsza ryzyko alergii u dziecka

Czy przyszła mama potrzebuje mleka?

Mleko i jego przetwory zawierają pełnowartościowe białko oraz łatwo przyswajalny wapń, budujący układ kostny dziecka. Kobiety w ciąży codziennie powinny uwzględniać w swojej diecie 3 porcje produktów mlecznych. Jednak nie wszystkie przetwory z mleka są dla nich wskazane. Powinny unikać lodów, do produkcji których użyto świeżych jaj oraz serów pleśniowych. Ważne jest także, aby wybierać odtłuszczone produkty mleczne, ponieważ nadmiar tłuszczu w diecie może spowodować zbyt wysoki przyrost masy ciała. Pamiętajmy, że kobieta bez nadwagi nie powinna przytyć w ciąży więcej niż 11 – 12 kg.

Wydrukuj: 7-dniowy jadłospis w ciąży

Ocena (0 oceny)

0.0
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Internetowa szkoła rodzenia

Przygotowania do porodu