Ciąża i poród

Dieta w ciąży [LIVECZAT z ekspertem]

​W ciąży powinnyśmy jeść dla dwojga, a nie za dwoje – tę złotą zasadę zdrowego odżywiania w ciąży przypomina dietetyczka Paulina Barros. Zobacz nasz film, w którym ekspert odpowiada na najczęstsze pytania związane ze zdrową dietą w czasie ciąży.

Nasze studio odwiedziła dietetyczka Paulina Barros i podczas liveczatu prowadzonego przez redaktorkę mamotoja.pl Katarzynę Imiołek odpowiedziała na najczęstsze pytania naszych użytkowniczek, związane ze zdrową dietą w czasie ciąży. Przy okazji rozprawiła się z kilkoma mitami narosłymi wokół odżywiania w tym okresie.

Nie ilość, ale jakość

Podczas ciąży zapotrzebowanie energetyczne organizmu przyszłej mamy rośnie w niewielkim stopniu. „I to też nie jakoś dynamicznie i gwałtownie” – podkreśliła dietetyczka W pierwszym trymestrze w ogóle się nie zmienia, rośnie dopiero w drugim i trzecim trymestrze, odpowiednio o 360 i 475 kalorii. Przede wszystkim zmienia się zapotrzebowanie na wszystkie składniki mineralne i witaminy, jedzenie powinno być wysokiej jakości. „Nie ma miejsca na puste kalorie, ale zdrową, dobrze zbilansowana dietę” – powiedziała ekspertka .

Czy dieta wegetariańska szkodzi przyszłej mamie?

Nie ma przeciwwskazań do stosowania w ciąży diety wegetariańskiej, a nawet wegańskiej (wyklucza z jadłospisu również produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym jaja i nabiał) pod warunkiem, że dieta będzie dobrze zbilansowana. „Nie jest to już dieta demonizowana i lekarze prowadzą takie ciąże” – podkreśliła ekspertka. Przy diecie wegetariańskiej ryzyko niedoborów jest stopniowo małe, ale przy diecie wegańskiej rośnie. Dlatego kluczowa jest odpowiednia suplementacja w postaci przyjmowania jodu, kwasu foliowego, witaminy D, a w diecie wegańskiej także witaminy B12. Witamina ta odgrywa bardzo dużą rolę w zapobieganiu anemii i niedokrwistości.

Zapraszamy do naszej internetowej szkoły rodzenia:

 

 


Zobacz też:  

 

dieta ciężarnej warzywa
Panthermedia
Dieta w ciąży
Co jeść w ciąży?
Tych produktów w diecie ciężarnej nie może zabraknąć. Dzięki nim rozwijające się w brzuszku dziecko będzie zdrowo rosło.
Dieta kobiety w ciąży
Fotolia
Dieta w ciąży
Dieta w ciąży trymestr po trymestrze
To, że w ciąży należy się odżywiać zdrowo, wie każda przyszła mama. Ale co to znaczy zdrowo? Jakie produkty powinny znaleźć się w diecie ciężarnej?

Teraz, kiedy spodziewasz się dziecka , w twoim życiu zajdzie wiele zmian. Inna niż dotychczas powinna być także twoja dieta, zwłaszcza jeśli do tej pory nie przykładałaś wielkiej wagi do tego, jak się odżywiasz. To, co jesz, powinno być zdrowe nie tylko dla ciebie, lecz także dla twojego maleństwa, które nosisz pod sercem. Układając swój jadłospis , kieruj się zasadzą „jedz dla dwojga”, a nie „jedz za dwoje”. Choć w czasie ciąży zwiększa się twoje zapotrzebowanie na składniki odżywcze , to zapotrzebowanie na energię w I trymestrze ciąży pozostaje takie samo. Dopiero w II trymestrze wzrasta o 360 kcal dziennie, a w III trymestrze o 475 kcal. Co powinno więc znaleźć się na talerzu kobiety w ciąży i jakie składniki odżywcze są niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka? Węglowodany Węglowodany to główne źródło energii każdego człowieka. W diecie kobiety w ciąży powinny pokrywać 55-60 procent zapotrzebowania energetycznego. Węglowodany złożone, które znajdziesz w produktach zbożowych, poza energią dostarczają także witaminy z grupy B , magnez, żelazo, cynk i błonnik. W I trymestrze powinnaś jeść 8 porcji takich produktów, a w II i III trymestrze – 9. Gdzie znajdziesz „ dobre kalorie ”? W produktach z mąki pełnoziarnistej np. pieczywie, makaronach, a także kaszach i ziemniakach.  Białko Białko to podstawowy budulec tkanek i narządów twojego maleństwa, dlatego w czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na ten składnik. Liczy się jednak nie tylko ilość, lecz także jakość białka, które dostarczasz sobie i dziecku. Zaleca się, aby 60 procent spożywanego przez ciebie białka było pochodzenia zwierzęcego, a pozostała część – roślinnego. Gdzie więc szukać tego ważnego składnika? Białko zwierzęce , a przy okazji również witaminy B1, B2, PP, B12, cynk i – bardzo ważne w ciąży –...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Podróże z Marko BeSafe
Rozwój
Oto sposób na przewożenie dziecka 5 razy bezpieczniej niż dotąd!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz