GRY

Czy istnieją zdrowe słodycze dla dzieci?

To wcale nie żadna herezja! Dzieci, które jedzą słodycze, są weselsze i optymistyczniej patrzą na świat. Ważne jest jednak to, jakie są to słodycze. Oto pomysły na zdrowe łakocie dla najmłodszych.

maluch, dziecko. lody, słodycze
Miłość do słodkiego smaku dziedziczymy w genach, dlatego nie sposób, by dziecko nie jadło w ogóle słodyczy. Już w łonie mamy łyka więcej płynu owodniowego, gdy ma on lekko słodki smak. Kiedy noworodkowi dasz na czubek języka kropelkę glukozy czy swojego słodkiego mleka – zliże je. Gdy natomiast poczuje na języku coś kwaśnego, skrzywi się. Zamiast więc walczyć z miłością dziecka do słodyczy, lepiej nią pokierować. Tak, by jadło te, które są naprawdę zdrowe.

Specjały z mleka

Słodka jest przecież nie tylko sacharoza (czyli cukier, który masz w cukiernicy). Nie mniej słodkie są owoce (np. winogrona, truskawki, maliny). To zasługa zawartej w nich fruktozy. Słodkie jest też mleko (dzięki laktozie, to tzw. cukier mleczny). Jeśli zatem do deserów maluszka dodasz mleko (np. skondensowane) i owoce, zastąpisz nimi sporą część cukru, który normalnie musiałabyś wsypać. A dodatkowo dziecko dostanie porcję zdrowia. Bo przecież owoce to też mnóstwo witamin (C, beta-karoten) i składników mineralnych, a mleko to m.in. białko i wapń, którego dziecku nigdy nie jest za wiele. Latem dziecko na pewno chętnie spałaszuje galaretkę z truskawkami czy jagody z bitą śmietaną. Bardzo wartościowe są też mleczne słodkości: jogurty, koktajle, budynie. Z owocami! Pycha!

Zobacz też: Jak nie wychować grubego dziecka? - radzi dietetyk
Redakcja poleca: Zrób z nami słodkie kosteczki na Halloween
Zobacz, jak w kilka minut zrobić z dziećmi pyszne i efektowne słodkości na Halloween.

A co do środka

Jak upiec dla malca zdrowe ciasto? Prócz dodania do niego owoców i mleka, co jeszcze możesz zrobić, by było zdrowsze? Dodawaj mniej cukru niż w przepisie. Często wystarczy połowa, a ciasto i tak jest słodkie. Najlepiej dodawać brązowy cukier (jest zdrowszy, bo zawiera składniki mineralne). Niestety, też sporo droższy. Używaj dobrego tłuszczu. Uwaga: nie dodawaj do ciast twardej margaryny (w kostce), gdyż pod wpływem wysokiej temperatury tworzą się w niej szkodliwe tłuszcze typu trans. Lepiej dodawać masło (w niektórych ciastach można je zastąpić olejem).
Mieszaj białą mąkę z razową, ciemną. Ma ona więcej składników mineralnych niż biała. Możesz w ogóle piec ciasta z razowej mąki, ale są one nieco cięższe, łatwiej opadają (a poza tym nie każdy jest przyzwyczajony do ciemnego koloru ciasta drożdżowego). Znakomicie nadaje się ona natomiast do ciast typu piernik, gdyż i tak są one ciemniejsze. A z razowej mąki – równie smaczne!

Owoce pod każdą postacią

Można je dodawać do ciast, budyniów, koktajli, lodów.
  • Rodzynki, daktyle, figi. Drobno pokrojone mogą jeść już dzieci w drugim roku życia. Suszone owoce słodzą nie gorzej niż cukier, a są znacznie zdrowsze (zawierają  witaminę A, potas, wapń, fosfor, magnez). Świetne jako dodatek do ciast, budyniów, lodów.
  • Jabłka, gruszki, śliwki, brzoskwinie. Mogą stanowić bazę wspaniałych ciast lub deserów. Są bogate w składniki odżywcze, błonnik. Dzięki nim do ciasta możesz dodać mniej cukru, zawierają bowiem dużo fruktozy – naturalnego, łatwo przyswajalnego cukru.
  • Porzeczki, truskawki, maliny, jagody. Będą wspaniałą dekoracją ciast, tortów, deserów. Dodają smaku i aromatu. Dzięki nim ciasta wyglądają bajecznie kolorowo!

Wypróbuj nasze słodkie przepisy:
Czekoladowy krecik >>
Truskawkowy torcik z biszkoptami >>
Galaretka Puchatka >>
Owocowe pastylki z lodów >>
 
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Zapoznanie z nocnikiem

O czym marzą maluchy?