GRY
 
 

Czytajcie dzieciom wiersze!

Warto dzieciom czytać wiersze nie tylko dlatego, by mogły obcować z poezją. Czytanie wierszy ma sporo wspólnego m.in. z rozwojem mowy. Dlaczego? Pytamy o to Beatę Płażewską, psycholożkę dziecięcą.

wiersze dla dzieci

Dlaczego warto dzieciom czytać rymowane teksty?

Powodów jest kilka, te najważniejsze są związane z mową, z płynnością mówienia, to znaczy z kształtowaniem słuchu fonematycznego, czyli rozumienia tego, co się słyszy, rozpoznawania głosek. Wiersze, a właściwie rymy, które dziecko słyszy, melodia języka, którą zaczyna dostrzegać, wspierają rozwój mowy i języka. Czytając wierszowane teksty, trenuje się słuch fonematyczny. Trenuje,
bo umiejętność ta uwidacznia się zwykle około piątego–szóstego roku życia (choć są maluchy, które już w wieku trzech–czterech lat mają w pełni rozwinięty słuch fonematyczny). Wtedy dziecko, słysząc wypowiadane głoski, np. o-s-a, rozumie, że oznaczają one osę. Wcześniej maluchy nie widzą tej zależności, nie mają syntezy słuchowej, która pozwala im usłyszeć dane słowo, gdy je się przegłoskuje. Rymowane teksty pomagają dziecku wyodrębnić poszczególne sylaby. Rymy się powtarzają, co pozwala je uchwycić, tworzą wpadającą w ucho melodię.

A jeśli ktoś ma zaburzony słuch fonomatyczny?

Takie osoby często nie potrafią tworzyć rymów, nie rozróżniają sylab, co wpływa na ich problemy z mówieniem, pisaniem i rozumieniem. Tak się dzieje w wypadku np. dyslektyków.

Co jeszcze ćwiczymy, czytając dzieciom wiersze?

Pamięć, słuch, kojarzenie językowe, bo musimy umieć powiązać brzmienie słów z ich znaczeniem, i generalnie zdolności językowe, które przydadzą się później, np. w zawodach, w których pracuje się językiem (reklama, media).

W jakim wieku dzieci gotowe są na rymowany tekst?

Wiersze warto czytać już najmłodszym. Zresztą robimy to, recytując niemowlakowi różne wyliczanki np. tę o sroce, co warzyła kaszkę. Stymulując słuch fonematyczny, sprawiamy, że dziecko kształci umiejętność słyszenia melodii języka, rozróżniania rymów, zacznie postrzegać, że słowa tworzą pary lama-gama-rama. To ważne dla płynności mowy.

To może lepiej czytać tylko wiersze?

Nie, bo czytając opowiadania wpływamy z kolei na rozwój kojarzenia, abstrakcyjnego myślenia, umiejętność radzenia sobie z emocjami, rozumienia ich, wraz z bohaterami uczymy się, jak sobie radzić z trudnościami.


ZOBACZ TEŻ: Czy książka jest dobrym prezentem dla dziecka?
 
Redakcja poleca: Jak wspierać rozwój mowy sześciolatka? - film
Jak wspierać rozwój mowy dziecka, które idzie do szkoły? Jakie kompetencje językowe powinien posiadać uczeń pierwszej klasy?
Doładuj
Przeładuj