niemowlę, lizak, słodycze

Ostrożnie z cukrem!

Kakao, bułka z miodem, lizak, naleśniki na słodko, a do tego soczek... Czy wiesz, ile cukru zjadło dziś twoje dziecko i jak to wpływa na zdrowie?
Beata Turska
niemowlę, lizak, słodycze

Autor słynnego sloganu reklamowego „Cukier krzepi”, wielki pisarz i świetny dziennikarz Melchior Wańkowicz nie miał racji. Cukier nie krzepi, w każdym razie nie wtedy, jeśli jemy do za dużo. Jego nadmiar sprawia wiele kłopotów. Oto niektóre z nich.

Cukier a próchnica

Bakterie, które powodują próchnicę, odżywiają się cukrem. Im więcej „paliwa” mają do dyspozycji i im dłużej pozwolimy im bezkarnie działać,  tym większych dokonują spustoszeń. I nie jest to kwestia jakiejś odległej przyszłości – zdarza się, że kompletnie zniszczone zęby mają całkiem małe brzdące, które często piją z butelki (albo co gorsza – zasypiają przy niej) słodkie herbatki, soczki albo nawet mleko.
Z zębami polskich dzieci nie jest dobrze. Gdy kilka lat temu stomatolodzy z Akademii Medycznej w Warszawie przebadali maluchy z jednego z warszawskich przedszkoli, okazało się, że próchnicę ma  68 proc. trzylatków i prawie 100 proc. sześciolatków!
Redakcja poleca: Polskie dzieci tyją na potęgę! – mówi dr Agnieszka Jarosz (film)
Otyłych przedszkolaków jest już dwa razy więcej niż 10 lat temu. Polskie dzieci tyją na potęgę – apelują lekarze i dietetycy. Dlaczego tak się dzieje? Jak zapobiec epidemii otyłości? Mówi ekspert ds. żywienia, dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

Cukier a niedobory ważnych składników odżywczych

Maluch, który zjada zbyt wiele słodyczy i wypija mnóstwo słodzonych herbatek, nie ma ochoty na to, co wartościowe. Niedobory ważnych składników może mieć nawet wówczas, jeśli wygląda jak pączek w maśle, bo ilość niekoniecznie oznacza jakość.
Naukowcy z Instytutu Żywności i Żywienia stwierdzili niedawno, że polskie dzieci cierpią głównie na niedobór witaminy D, wapnia, żelaza i magnezu. A przecież nie głodują.
 
Polecamy: Czy twoje dziecko ma wystarczająco dużo wapnia?

Cukier a otyłość

Sprawa jest prosta: nadmiar cukru to nadmiar kalorii, a nadmiar kalorii to nadmiar kilogramów.
Z badań przeprowadzonych przez Centrum Zdrowia Dziecka w ramach projektu badawczego OLAF wynika, że  pod względem ilości otyłych lub mających nadwagę dzieci dogonimy niedługo Niemcy i USA. Grubasem jest już co piąte dziecko powyżej 9. roku życia. Nie obrosło sadełkiem w ciągu ostatniego weekendu przed badaniem – pracowało na swój stan od lat, często od okresu niemowlęcego. Ogromne znaczenie miał brak ruchu, ale równie ważna była nieodpowiednia dieta. Głównie nadmiar cukru, bo przecież nie opychało się raczej tłustą golonką, prawda?
Warto przy tym pamiętać, że otyłość to nie tylko oponka na brzuchu, kompleksy i problemy na gimnastyce, ale także przeróżne kłopoty ze zdrowiem: nadciśnienie, wady postawy, przedwczesne dojrzewanie, stłuszczenie wątroby, a w dalszej perspektywie mnóstwo chorób dietozależnych (m.in. choroby układu krążenia). To nie straszenie. To niestety prawda!

Przeczytaj także: 5 powodów, dla których trzeba chronić dziecko przed otyłością

Cukier a cukrzyca

Naukowcy alarmują, że lawinowo przybywa dzieci chorych na cukrzycę. Głównie cukrzycę typu 1 (insulinozależną), jednak coraz częściej rozpoznaje się u dzieci także cukrzycę typu 2 (która najczęściej jest skutkiem złego odżywiania).  Co się dzieje? Geny przecież nie zmieniają się tak szybko. Winny jest styl życia – i dzieci, i ich rodziców.
 

Cukier w diecie dziecka

Czy można zapobiec kłopotom? Można.
Nie przyzwyczajaj dziecka do słodkiego smaku. Nie dosładzaj herbatek, soczków itd.,  jak najdłużej nie dawaj mu do spróbowania słodyczy – i tak zetknie się z nimi wcześniej, niż powinien (niestety zadbają o to inni).
Przyzwyczajaj do picia wody mineralnej. Dzieci, które „od zawsze” ją piją, rzadziej domagają się słodzonych napojów, gdy są starsze.
Dbaj o urozmaiconą dietę. Od samego początku przyzwyczajaj do warzyw i owoców. Dzięki temu nie będzie takie jak ten chłopiec z reklamy, który otwiera lodówkę pełną warzyw i krzyczy: „Mamoooo, nie ma nic do jedzenia”, i zadowolony jest dopiero wówczas, gdy odkrywa mocno dosładzany deser (mylony z serkiem).
Wybieraj niesłodzone jogurty, serki itd. Potrawy na słodko – naleśniki z dżemem albo nutellą, racuchy itd., przygotowuj tylko od czasu do czasu. Takie dania powinny być urozmaiceniem, a nie podstawą jadłospisu.
Proponuj zdrowe przekąski, np. orzechy, owoce (także suszone).
Nie nagradzaj ani nie pocieszaj słodyczami. Nie kuś, zostawiając słodycze w widocznym miejscu.

Sprawdź co podarować dziecku zamiast słodyczy

Ile cukru dziennie?

Nie ma norm określających, ile cukru powinno zjadać dziennie dziecko. Wiadomo natomiast, że dzieci powyżej 1. roku życia potrzebują co najmniej 100 g węglowodanów na dobę.
Węglowodany dzielą się na proste (np. glukoza i fruktoza obecne np. w sokach owocowych i w samych owocach, w miodzie i w zwykłym białym cukrze) i złożone (np. skrobia, która jest np. w zbożach; pektyny, celulozy, które są np. w owocach i warzywach).

Uwaga!
Węglowodany proste (ale te, które nie są naturalnym składnikiem produktów) nie są dziecku w ogóle potrzebne,. Jeśli już je podajemy, nie powinny przekraczać 10 proc. energii ze wszystkich węglowodanów, jakie spożywamy (czyli np. dwulatek nie powinien spożyć więcej niż 5 płaskich łyżeczek cukru dodawanego do produktów w ciągu dnia).

Co z tego wynika?
  •  Każda łyżeczka cukru, dżemu itd., każdy cukierek i każde ciastko jest czymś nadprogramowym, bo dzienne zapotrzebowanie na węglowodany jest pokryte w stu procentach, jeśli dziecko jada chleb, owoce, warzywa, pije mleko, soki itd., słowem normalnie się odżywia.
  • „Nadprogramowe” nie musi oznaczać „całkowicie zakazane”. Chodzi o to, by zachować zdrowy rozsądek. Słodycze można jeść, ale od czasu do czasu (np. tylko w niedzielę i podczas różnych uroczystości), a nie codziennie.
Sprawdź, jak kształtować zdrowe nawyki żywieniowe

Wybieraj to, co mniej słodkie!

Zastanawiasz się, co podać malcowi na podwieczorek albo kolację? Wybierz to, co zawiera mniej cukru.
  • Jogurt jagodowy + porcja płatków kukurydzianych z miodem to aż 6, 5 łyżeczki cukru! Dlatego podaj jogurt naturalny + porcję płatków owsianych + 5 truskawek  (1 i 3/4 łyżeczki
  • 2 kromki chałki z nutellą to aż 4 łyżeczki cukru! Podaj 2 kromki chleba żytniego pełnoziarnistego z niskosłodzonym dżemem śliwkowym  (2 i 3/4 łyżeczki).
  • 3 racuchy z jabłkami i cukrem pudrem to 2 łyżeczki cukru. Wybierz 2 naleśniki z warzywami  (1/2 łyżeczki).
  • Porcja ryżu z cynamonem i słodką śmietanką to 3 łyżeczki cukru, a  ryż z warzywami to tylko 1/4 łyżeczki.
Konsultacja: dr Joanna Pieczyńska, bromatolog z Katedry Bromatologi i Dietetyki Akademii Medycznej we Wrocławiu.
Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy