GRY
 
 

Kwas foliowy – jak wspomaga płodność mężczyzny starającego się o dziecko

Kwas foliowy ma ogromne znaczenie w diecie przyszłego taty. Zobacz, na co wpływają foliany, w jakich produktach spożywczych jest ich najwięcej i w jakich dawkach, powinni je spożywać mężczyźni planujący potomstwo.

fot. Fotolia

Co daje kwas foliowy przyszłemu tacie?

Niedobór kwasu foliowego (witaminy B9) w organizmie ojca ma tak samo negatywny wpływ na zdrowie i rozwój dziecka, jak niedobory tego składnika u matki.Położnicy i ginekolodzy wskazują na bardzo ścisły związek niedoboru folianów z ryzykiem występowania ciężkich wad wrodzonych u noworodków, mowa tu o wadach cewy nerwowej.
Z racji tego, że te wady powstają w bardzo wczesnym okresie organogenezy, czyli wtedy, kiedy para często jeszcze nie wie, że spodziewa się dziecka, trzeba zlikwidować ten niedobór dużo wcześniej, zanim kobieta zajdzie w ciążę.
Kwas foliowy odpowiedzialny jest za metylację DNA, która z kolei odpowiada za wiele procesów związanych z rozwojem organizmu, a zwłaszcza za wytworzenie i utrzymywanie odpowiedniej specyfikacji tkankowej. Nasienie mężczyzn z niedoborem kwasu foliowego jest więc gorsze genetycznie i może powodować zaburzenia rozwojowe u dziecka. Poza tym, niedobór witaminy B9 obniża męską płodność.
 

Redakcja poleca: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży
Monika Mrozowska radzi, co powinna jeść przyszła mama, aby jej dieta była zróżnicowana i bogata w niezbędne w witaminy i składniki odżywcze.

Jaka dzienna dawka folianów jest potrzebna mężczyźnie starającemu się o dziecko

Zgodnie z zaleceniami żywieniowymi dzienne dawki folianów, czyli kwasu foliowego i jego pochodnych, zależą od wieku i płci, ale również wagi. U osób dorosłych zapotrzebowanie wynosi 400 mcg (czyli 0,4 mg) dlatego taką dawkę powinien przyjmować również mężczyzna starający się o dziecko. O ile lekarz nie zaleci inaczej.

Czytaj też: Dieta bogata w kwas foliowy - zobacz gotowy jadłospis
 

Jakie produkty spożywcze zawierają kwas foliowy?

Najwięcej kwasu foliowego jest w roślinach strączkowych i zielonych roślinach liściastych. Dlatego źródłem kwasu foliowego są przede wszystkim: szpinak, brokuły, sałata, szparagi, wątroba cielęca i wieprzowa, fasola, soja, soczewica, otręby pszenne oraz pomidory, cytrusy i awokado, natka pietruszki. Niewielka ilość folianów znajduje się też w pomarańczach, pełnoziarnistym pieczywie, otrębach, płatkach owsianych, pomidorach, mleku, jogurcie, serach, jajkach oraz tłustych rybach.

Polecamy: Czy wiesz jak dieta wpływa na płodność? - czytaj wywiad z ekspertem
 

Czy faceci, którzy planują potomstwo powinni suplementować kwas foliowy?

Zdaniem wielu lekarzy problem polega na tym, że absorpcja folianów ze źródeł pokarmowych jest bardzo ograniczona. Żeby zapewnić odpowiedni zapas folianów, trzeba by codziennie zjadać około 1 kg szpinaku. Co więcej, lekarze podkreślają, że nawet połowa osób ma upośledzone wchłanianie kwasu foliowego.
Stąd idea, żeby sięgać po preparaty tzw. aktywnych folianów, czyli tych, które wchłaniają się nawet w przypadku posiadania mutacji genetycznej odpowiedzialnej za gorsze przyswajanie kwasu foliowego. I takie produkty są już na rynku polskim, to jest metafolina i od niedawna również najnowszej generacji aktywny folian, czyli actifolina.
 

Dania bogate w kwas foliowy:



Przepis na zupę-krem z cukinii i królika - danie zawiera 330,7 µg folianów w porcji





Przepis na sałatkę z jarmużem, cukinią, kaszą i jajkiem - danie zawiera 345,6 µg folianów w porcji



Więcej na temat:
Dlaczego mężczyźni powinni zażywać kwas foliowy?
Kwas foliowy wycofany z aptek - sprawdź który
6 faktów i mitów o kwasie foliowym
Kwas foliowy - nie można o nim zapomnieć



 
Doładuj
Przeładuj