margaryna
fot. Fotolia

Czy niemowlak może jeść margarynę?

Tłuszcze, ale tylko te dobre, są w diecie maluszka niezbędne. To ważne źródło energii, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i witamin. Poza tym obecność tłuszczu w potrawach pomaga m.in. we wchłanianiu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Czy należy do nich margaryna? Od kiedy dziecko może ją jeść?
Aleksandra Sobieraj
margaryna
fot. Fotolia

Dieta pozbawiona tłuszczu wcale nie jest zdrowa. Ważne jest jednak, by były to dobre tłuszcze, a więc zawierające jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe (a jak najmniej nasyconych). Najwięcej jest ich w tłuszczach roślinnych. Ale nie wszystkie z nich są dobre.

Jakie tłuszcze są dobre dla niemowlaka?

Dla dzieci w pierwszym roku życia najlepsze są oliwa z oliwek i oleje roślinne. Maluszki powinny jeść także masło, które jest najszlachetniejszym tłuszczem spośród tłuszczów zwierzęcych, bo zawiera stosunkowo dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Organizacje zajmujące się w Polsce żywieniem (m.in. Centrum Zdrowia Dziecka) opracowały tzw. Polską Zgodę Tłuszczową. W tym dokumencie zaleca się, by dzieciom do trzeciego roku życia smarować pieczywo masłem - wystarczy cienka warstwa. Masło należy też dodawać do niemowlęcych zupek - na zmianę z olejem rzepakowym i oliwą z oliwek. Niemowlętom nie należy podawać margaryny, nawet tej miękkiej.

Zobacz też: Masło, margaryna czy oliwa? - 7 ważnych faktów o tłuszczach dla dziecka

Redakcja poleca: Dieta rocznego dziecka - film
Kiedy wprowadzać nowe pokarmy do diety niemowlaka? Czy to prawda, że roczne dziecko może jeść niemal wszystko? Posłuchaj porad pediatry.

Od kiedy dziecko może jeść margarynę?

Niewątpliwą zaletą margaryny jest to, że jest tłuszczem roślinnym, a więc zawiera głównie nienasycone kwasy tłuszczowe (70-80 proc.), podczas gdy masło niewiele ponad 40 proc. Jednak mogą ją jeść dopiero kilkulatki, czyli dzieci powyżej 2–3. roku życia, i to tylko pod warunkiem, że jest to margaryna dobrej jakości, czyli tzw. miękka, która daje się łatwo smarować. Trzeba unikać do smarowania twardych margaryn (są przeznaczone do pieczenia, smażenia) i tzw. miksów (mieszanki masła z olejami roślinnymi bądź margaryną i margaryny z tłuszczem mlecznym), bo w procesie utwardzania powstają w nich niekorzystne dla zdrowia izomery trans, które m.in. mogą mieć działanie rakotwórcze. Margaryny wysokiej jakości, miękkie, praktycznie ich nie zawierają.

W jakich jeszcze produktach są niezdrowe tłuszcze?

Najwięcej szkodliwych tłuszczów znajduje się w produktach typu fast food i w tłuszczach cukierniczych, np. gotowych ciastach, herbatnikach, paluszkach, frytkach. Najlepiej uważnie czytaj etykiety - jeśli produkt zawiera utwardzone tłuszcze roślinne, to najprawdopodobniej również izomery trans. Warto kupować tylko te produkty, które mają staranny opis na etykiecie - skład, ilość kalorii, białka, tłuszczu w 100 g. 

Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy