GRY

Szkoccy naukowcy wyhodowali ludzkie komórki jajowe

Czy to pomoże parom, które mają problem z poczęciem potomstwa?

Ludzkie komórki jajowe
fot. AdobeStock
Badaczom z Uniwersytetu Edynburskiego we współpracy z naukowcami z Nowego Jorku po raz pierwszy w historii udało się doprowadzić do rozwoju komórek jajowych w laboratorium od pierwotnego stadium aż do pełnej dojrzałości. To szansa na stworzenie nowych sposobów leczenia par, które borykają się z bezpłodnością. Wyniki swoich prac naukowcy opublikowali w magazynie "Molecular Human Reproduction".

Przełom w walce z bezpłodnością

Odtworzenie procesu dojrzewania komórek jajowych poza organizmem człowieka od pierwotnego stadium aż do pełnej dojrzałości, udało się poraz pierwszy w historii. Eksperci twierdzą, że to przełomowe odkrycie, które pomoże opracować wiele nowych sposobów leczenia bezpłodności, a także uskutecznić in vitro. Prace w tym obszarze trwały aż 20 lat. Wcześniej udało się wyhodować jaja mysie, z których urodziły się żywe młode. Dojrzewano też ludzkie komórki jajowe, ale rozpoczynano od stosunkowo późnych etapów rozwoju.
Redakcja poleca: Trudne rozmowy o męskiej niepłodności - film
Niepłodność często mylona jest z impotencją lub obniżonym libido. Między innymi dlatego niektórzy mężczyźni źle znoszą informację o tym, że mają jakieś kłopoty z płodnością i niechętnie podejmują próby leczenia. Czy można to zmienić?

Jak wyhodowano komórki jajowe?

Badacze pobrali od 10 kobiet tkanki jajnikowe, odbyło się to podczas cesarskiego cięcia. Z tkanek wyizolowali 87 pierwotnych pęcherzyków jajnikowych. Następnie w warunkach laboratoryjnych naukowcy doprowadzili do ich rozwoju. Jak się okazało nie potrzeba żadnych wyszukanych substancji, by wspomóc rozwój komórek, a wystarczą jedynie odpowiednie białka. Wyniki przeszły najśmielsze oczekiwania badaczy. 9 z 10 komórek jajowych osiągnęło ostatecznie dojrzałość poza organizmem człowieka. Odkrycie to wymaga jeszcze dalszych badań i potwierdzeń, czy komórki są zdrowe i zdolne do zapłodnienia. - Jeśli tylko uda się potwierdzić, że komórki jajowe są zdrowe i są zdolne do tworzenia zarodków, to będzie można wykorzystać to odkrycie do wielu terapii.- komentuje prof. Evelyn Telfer z Uniwersytetu Edynburskiego. Nowe metody leczenia mogą być olbrzymią szansą choćby dla kobiet przed chemioterapią i radioterapią.

Co o tym sądzicie? Napiszcie w komentarzach.

Źródło: radiozet.pl