ojciec karmi córeczkę zdrowym jedzeniem
fot. AdobeStock

10 rzeczy o jedzeniu, których nigdy, przenigdy nie wolno ci mówić do dziecka!

Jako rodzice, wszystkie te rzeczy mówimy w dobrej wierze, by zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania. Jednak często dzieje się tak, że działają one na opak, szkodzą dzieciom, a już na pewno nie sprawiają, że dziecko polubi dzięki nim zdrowe jedzenie czy nowe smaki. Dlaczego to, co mówimy jest złe i co lepiej powiedzieć lub zrobić zamiast tego?
Weronika Zagojska
ojciec karmi córeczkę zdrowym jedzeniem
fot. AdobeStock
Psycholodzy i specjaliści od rodzinnego odżywiania wymieniają 10 najczęściej używanych przez rodziców "jedzeniowych komunikatów", które niestety bardzo szkodzą zdrowemu odżywianiu i mają negatywny wpływ na rozwój dzieci. Często odnoszą odwrotny skutek od zamierzonego. Zjadaj wszystko z talerza — to chyba najczęściej powielany tekst, który niestety nie przynosi nic dobrego. Jakich jeszcze komunikatów, często słyszanych i powtarzanych przy stole, lepiej unikać?? Czy brzmią dla was znajomo?

1. Zobacz, twój (brat, siostra, kuzyn, kolega, przyjaciółka) jedzą to, dlaczego ty nie?

  • Dziecko rozumie to tak: On/ona jest lepszy ode mnie.
  • Lepiej powiedzieć: Wiem, że też do tego dojdziesz, kochanie. Potrzeba czasu i wielu smaków, by nauczyć się lubić nowe dania.
  • Uzasadnienie: Zamiast wzbudzać w dziecku uczucie, że jest gorsze od kogoś, wzmacniasz jego pewność siebie i utwierdzasz w przekonaniu, że może i ono będzie lubiło ten zdrowy produkt w swoim własnym czasie.

Zobacz też: Jedzenie, które tuczy najbardziej: tym, nie karm dziecka!

2. Kiedyś tak lubiłeś jagódki – jesteś strasznie wybredny!

  • Dziecko rozumie to tak: Może nigdy nie wyrosnę z tego, bo taki jestem?
  • Co lepiej zrobić zamiast tego? W ogóle nie przywoływać tej etykietki, nie nazywać dziecka wybrednym, bo tak będzie o sobie myślało. Zamiast tego starać się, by jedzenie i poznawanie nowych smaków było przyjemnością. Bez wywoływania negatywnych skojarzeń i przezywania czy nazywania dziecka takim a takim.
  • Uzasadnienie: Jakiekolwiek etykietowanie dzieci szkodzi im z zasady. Unikanie tego rodzaju „przezywania” jest dobre dla rozwoju dziecka. Tak jak zaczniesz mówić o dziecku, tak ono będzie o sobie myślało. I z tymi określeniami będzie się utożsamiać. Będzie myślało, że jest wybredne, niegrzeczne, albo grzeczne, czyściutkie, albo zawsze brudzące się, nielubiące czegoś lub zawsze jedzące tylko jeden ulubiony rodzaj jedzenia i tak też będzie się zachowywać. Bo tak o nim mówimy, bo tak mu wmówiliśmy.

3. Ostatni raz ci mówię, nie, nie dostaniesz lodów!

  • Dziecko rozumie to tak: Nigdy już nie dostanę lodów!
  • Lepiej powiedzieć: Nie będziemy teraz jeść lodów, ponieważ obiad będzie za pół godziny. Wybierzemy sobie jeden dzień w tym tygodniu na deser.
  • Uzasadnienie: Dzieci o wiele lepiej akceptują „nie”, gdy wiedzą, dlaczego nie mogą czegoś dostać i gdy wiedzą, kiedy znów to dostaną. Po prostu.

4. Nic nie zjadłeś/nie zjadłaś za dużo. Weź jeszcze kilka gryzów i dopiero wtedy możesz odejść od stołu.

  • Dziecko rozumie to tak: Mama/tata/pusty talerz (zewnętrzne sygnały) są ważniejsze, niż to czy ja czuję samodzielnie, w środku, że jestem już najedzona/y.
  • Lepiej powiedzieć: Upewnij się, że zjadłeś dość jedzenia, ponieważ następny posiłek nie będzie podany przed obiadem/kolacją/podwieczorkiem itp.
  • Uzasadnienie: Kiedy dziecko może samo decydować o tym, ile zje i czy się naje, uczy się, jak efektywnie zarządzać swoim głodem (uwaga: czasami musi w czasie tego uczenia się popełniać pomyłki).

5. Jeśli zjesz trochę warzyw, dostaniesz deser.

  • Dziecko rozumie to tak: Nie mogę się doczekać dnia, kiedy nie będę musiał jeść moich warzyw i od razu zjem deser!
  • Co lepiej zrobić zamiast tego? W miejsce takiego nagradzania jedzeniem lepiej oferować częściej bardzo smaczne warzywa i w ten sposób modelować zdrowe odżywianie.
  • Uzasadnienie: Badania dowodzą niezbicie, że dzieci uczą się w ten sposób zawsze wybierać jedzenie traktowane jako nagrodę, niż to jedzenie, które muszą jeść wcześniej.

Zobacz też: Zmuszasz dziecko do jedzenia? Zobacz, jaką robisz mu krzywdę!

6. Super/Dobra robota!/Ale pięknie zjadłeś?/Kto tak pięknie zjadł?/Świetnie się spisałeś! (po tym, jak dziecko zjadło więcej niż zwykle)

  • Dziecko rozumie to tak: Mamusia i tatuś są ze mnie dumni, kiedy zjadam więcej, duże ilości jedzenia albo wszystko, co jest na talerzu.
  • Lepiej powiedzieć: Zawsze świetnie się spisujesz, gdy słuchasz swojego brzuszka.
  • Uzasadnienie: Chwaląc dziecko za jedzenie dużych porcji, uczysz je, że ilość jest ważniejsza, niż jakość oraz tego, że nieważne jest podążanie za swoim apetytem i uczuciem sytości.

7. Zjedz to, to jest dobre dla ciebie.

  • Dziecko rozumie to tak: To jest niedobre.
  • Lepiej powiedzieć: To smakuje naprawdę dobrze i jest podobne do X, którą lubisz.
  • Uzasadnienie: Badania pokazują, że smak ma największe znaczenie przy wyborze jedzenia przez dzieci i że zawsze dziecko woli mieć więcej informacji o nowym produkcie i daniu. Szybciej posmakuje czegoś, o czym będzie więcej wiedziało. Tak jak w przykładzie.

8. Jeśli będziesz grzeczny w sklepie, dostaniesz ciasteczko lub Jeśli nie przestaniesz tego robić, nie dostaniesz wieczorem lodów.

  • Dziecko rozumie to tak: Za każdym razem, kiedy jestem grzeczny, dostanę pyszną przekąskę.
  • Co lepiej zrobić zamiast tego? Bądź zawsze konsekwentny, jeśli dziecko jest niegrzeczne i mów mu o tym, ale nie włączaj w to w ogóle żadnego jedzenia. Nie nagradzaj też jedzeniem pożądanego zachowania.
  • Uzasadnienie: Myśl o długoterminowych efektach wychowania, a nie tylko krótkofalowo. Nagradzanie dzieci jedzeniem jest bardzo szkodliwe i sprawia, że w przyszłości zawsze będą traktować jedzenie jako nagrodę. Takie dzieci częściej w dorosłym życiu jedzą nadmiernie, a potem są na diecie. To nie jest zdrowe.

Zobacz też: Wybrzydza przy jedzeniu, nie próbuje nowych rzeczy? To mogą być geny!

9. My nie jemy ciasta zbyt często, bo to jest szkodliwe dla ciebie.

  • Dziecko rozumie to tak: Lubię wszystko to, co jest dla mnie złe (Zło = przyjemność).
  • Lepiej powiedzieć: Ciasto to nie jest jedzenie, które jemy ciągle. Możemy zjeść trochę ciasta w ten weekend na urodzinach u cioci.
  • Uzasadnienie: Dzielenie (etykietowanie) jedzenia na "dobre" i "złe" tworzy niepotrzebne oceny wokół jedzenia. Zamiast tego naucz dzieci, jak dopasować do zbilansowanej diety wszystkie rodzaje produktów i dań.
  [content:8_1615,0_20507,1_3730,2_1273:PsychologicalTest]  

10. Nie smakuje ci to? Chcesz, żeby ci zrobić coś innego?

  • Dziecko rozumie to tak: Nigdy nie muszę próbować czegoś nowego, bo mama/tata zawsze zrobi mi ulubione danie!
  • Lepiej powiedzieć: Wszyscy mamy to samo danie na talerzach, czasami dostajesz swoje ulubione, a innym razem jest to ulubione danie kogoś innego.
  • Uzasadnienie: Wspólne jedzenie posiłków uczy dzieci, że jedzenie to rodzinna sprawa i zachęca je do akceptowania różnorodnego jedzenia.

Nigdy nie lekceważ mocy swoich słów, jeśli dotyczą jedzenia i dzieci.
Czy zdarza się wam używać któregoś z tych 10 komunikatów?


Zobacz też:
Źródło: Psychology Today, Huffington Post
Redakcja poleca: Kary dla dzieci – jak karać dziecko za złe zachowanie? [WIDEO]
Wymierzenie kary dla dzieci uznawane jest przez wielu rodziców za jedyny sposób na wyegzekwowanie stosownego zachowania. Neuropsycholog dziecięcy Dominika Słomińska tłumaczy, że nie jest to jednak najlepsza metoda wychowawcza. Kara to nie to samo, co konsekwencja.
Oceń artykuł

Ocena 4 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy