Którego krasnala przypomina twoje dziecko? Wygadanego Mędrka? Śmieszka? A może Nieśmiałka?
To, jakie jest, zależy m.in. od jego temperamentu. Jednak uwaga: fakt, że kilkulatek zachowuje się najczęściej jak - na przykład - Gburek, nie oznacza jednak, że tak będzie zawsze. Być może ma właśnie "gburkowaty" okres.
Najważniejsze jest to, że każdy malec, niezależnie od temperamentu, potrzebuje przede wszystkim miłości i bezwarunkowej akceptacji. Dlatego:
- Pamiętaj, że każdy człowiek jest jedyny w swoim rodzaju: wyjątkowy i niepowtarzalny. Twoje dziecko nie musi być takie jak ty.
- Dostrzegaj jego mocne strony. Nawet to, co uważasz za wadę, może mieć swoją jasną stronę. Np. upór to objaw zdecydowania.
- Jeśli trzeba, pomóż mu radzić sobie z tym, co może mu utrudniać życie.
- Doceniaj jego sukcesy, nawet ne najmniejsze.
Na kolejnych stronach przedstawiamy Gburka, Śmieszka, Śpioszka, Gapcia, Apsika, Nieśmiałka i Mędrka.
Polecamy także test: Jaki temperament ma twoje dziecko?
Gburek
Szybko się złości, obraża się z byle powodu, tupie, gdy nie chcesz mu kupić wymarzonej wyścigówki. Często ma muchy w nosie i trudno go zadowolić. Bluza z kapturem? Nigdy w życiu! Rowerek? Miał być czerwony a nie niebieski! Marysia? Głupia! Kamilek? Nudny!
Mocne strony Gburka: Silny charakter. Gburek nie da sobie w kasze dmuchać, wie, czego chce i potrafi powiedzieć "nie". Jest wymagający i spostrzegawczy. Jest także bardzo wrażliwy, choć póki co ta wrażliwość dotyczy głównie jego samego. Konsekwentny w dążeniu do celu.
Z czym Gburek może mieć kłopot? Gburek może niechcący sprawiać innym przykrość. Fakt, że jest drażliwy i wybuchowy nie ułatwia mu życia. Nie idzie na kompromis, trudno go udobruchać. Jest mało elastyczny.
Jak postępować z Gburkiem?
- Ucz Gburka empatii. Gdy zrobi komuś przykrość, wytłumacz, co może czuć ta osoba - on tak naprawdę nie chciał nikogo zranić, "tak jakoś wyszło", gdy próbował postawić na swoim.
- Rozśmieszaj go i pokazuj mu zabawne strony życia. Staraj się, by złapał trochę luzu. Daj mu dobry przykład: gdy np. stłuczesz ulubiony kubek, nie wściekaj się, , tylko powiedz "Ups!".
- Ucz elastyczności, tego, że zmiana planów nie zawsze jest katastrofą.
- Pokazuj mu jak kontrolować emocje. Zamiast tupać, może powiedzieć o co chodzi. Zawsze go chwal, gdy zdoła nad sobą zapanować.
- Doceniaj jego mocne strony. Fakt, że jest w stanie wyłowić najmniejszą drobinke pietruszki z rosołu jest irytujący, ale świadczy o spostrzegawczości.
Polecamy także: Inteligencja emocjonalna
Śmieszek
Uśmiechnięty od ucha do ucha, ruchliwy, wszędzie go pełno. Żywe srebro, dusza towarzystwa. Lubi się wygłupiać i robić kawały. Dla dowcipu może przesiedzieć pół dnia w szafie albo wysmarować się błotem od stóp do głów.
Mocne strony Śmieszka: Pogoda ducha, poczucie humoru, optymizm, życzliwość. Ma sto pomysłow na minutę, a więc jest kreatywny - żeby obmyślić dobry kawał trzeba ruszyć głową! Jest koleżeński, budzi sympatię otoczenia, liczy się z opinią innych.
Z czym Śmieszek może mieć kłopot? Jeśli Śmieszek ma niską samoocenę, moze się zagalopować i wejść w rolę błazna, który jest gotów rozweselać innych własnym kosztem. Albo cudzym, a wtedy może ranić innych. Może także mieć trudności z zachowaniem powagi w sytuacjach, które jej wymagają (np. przedrzeźnia płaczącego kolegę).
Jak postępować ze Śmieszkiem?
- Doceniaj jego poczucie humoru - to ogromny kapitał.
- Chwal go za życzliwość i to, że interesuje się innymi.
- Pokazuj mu różnicę między zabawnym psikusem a dowcipem, który rani albo stawia kogoś w niezręcznej sytuacji.
- Ucz Śmieszka empatii - gdy będzie rozumiał, co czują inni, nie posunie się za daleko.
Śpioszek i Gapcio
Są tak podobni, że Śnieżka ich czasem myli. Kto się zamyślił tak głęboko, że zapomniał o deserze? Śpioszek! Kto zamiast zjeść ciastko zapatrzył się na drzewo za oknem? Gapcio! Obaj bujają w obłokach, więc nie zawsze wiedzą, co się dzieje tu i teraz.
Mocne strony Śpioszka i Gapcia: Spokój, zdyscyplinowanie, życzliwość. Nie sprawiają kłopotów i nie dokuczają innym. Nie rozpychają się łokciami, by coś zdobyć. Na ogół mają ogromną fantazję - w ich świecie naprawdę sporo się dzieje.
Z czym Śpioszek i Gapcio mogą mieć spokój?
Stoją nieco na uboczu, więc nie w pełni uczestniczą w tym, co robią inni, np. dzieci z przedszkolnej grupy. Są raczej bierni - trzeba ich namawiać, by włączyli się do zabawy albo wzięłi w czymś udział.
Jak postępować ze Śmieszkiem i Gapciem?
- Doceniaj ich fantazję, ale dbaj o to, by mieć dostęp do ich świata. Może patrząc za okno nie obijają się, lecz pracowicie analizują zmieniające się kształty chmur? Albo zastanawiają się nad czymś bardzo dla nich ważnym?
- Zachęcaj ich do działania, mobilizuj, staraj się, by brali udział w życiu rodziny, kolegów. Nie rób jednak niczego na siłę.
Apsik
Unika deszczu, bo mógłby się przeziębić. Nie wącha kwiatków, bo od tego kicha. Delikatny. Ostrożny. Jeśli na coś choruje, na ogół podchodzi do tego spokojniej niż rodzice i ma sporą wiedzę na temat swojej przypadłości. Wie co może, a czego nie może jeść, rozumie, że musi brać lekarstwa albo poddać się badaniom.
Mocne strony Apsika: Dojrzałość i wrażliwość. Sporo przeszedł, więc jest bardziej odpowiedzialny niż np. Śmieszek. Potrafi wczuć się w czyjeś położenie. Sprawia wrażenie nad wiek rozwiniętego.
Z czym Apsik może mieć kłopoty? Apsik może być nadmiernie ostrożny, za bardzo skupiony na swoim zdrowiu.
Jak postępować z Apsikiem?
- Zadbaj o to, by świat nie wydawał mu się groźny. Deszcz pomogą oswoić kolorowe kalosze, śnieg - lepienie bałwana.
- Gdy choruje, staraj się zachować spokój. Wyjaśniaj mu, co się dzieje - szeptanie po kątach może sprawić, że poczuje się zagrożony, nawet jeśli to zwykła angina.
- Jeśli ma jakiś problem ze zdrowiem i z tego powodu musi być np. na restrykcyjnej diecie, staraj się, by zaakceptował sytuację i nie czuł się przez to gorszy ani pokrzywdzony. Bardzo uważaj, by nie zaszczepić mu takiego przekonania.
Nieśmiałek
Chowa się po kątach albo za twoją spódnicą. Zna na pamięć cały wierszyk, ale nie wyrecytuje go, bo się wstydzi. Chciałby pobawić się z dziećmi, ale nie bardzo wie, jak zrobić pierwszy krok.
Mocne strony Nieśmiałka: Wrażliwość, zmysł obserwacji, życzliwość. Nie depcze nikomu po odciskach. Cichy, zdyscyplinowany, pomocny. Lubiany przez rówieśników.
Z czym Nieśmiałek może mieć problemy?
Nieśmiałek bywa za bardzo uległy, trudno mu przeciwstawić się komuś nawet wówczas, gdy to bardzo potrzebne. Nieśmiałość sprawia, że jest trochę na uboczu i nie pokazuje tego, co potrafi.
Jak postępować z Nieśmiałkiem?
- Rozwijaj w nim poczucie własnej wartości.
- Zabieraj go w różne ciekawe miejsca. Zetknięcie się ( i poradzenie sobie) z nowymi sytuacjami dodaje pewności siebie. Dzięki wizycie w zoo czy cyrku zyska też temat do rozmowy. Będzie miał okazję robić coś z innymi dziećmi, np. śmiać się z małpich figlów.
- Chwal za sukcesy, nawet malutkie.
- Gdy się z czymś zmaga, przypominaj mu, jak wielu rzeczy się już nauczył.
- Staraj się, by miał kontakt z innymi dziećmi, nie rób jednak niczego na siłę. Oswajaj go z rówieśnikami powolutku, w tempie wyznaczanym przez niego. Z jednym maluchem łatwiej nazwiązać kontakt niz dużą, rozbrykaną grupką.
Przeczytaj także: Tylko nie mów o mnie "nieśmiały"
Mędrek
Ma dużą wiedzę i lubi się popisywać. "Ja, ja, ja!" - woła, gdy pani w przedszkolu zadaje dzieciom pytanie. Uwielbia się wyróżniać i koncentrować na sobie uwagę otoczenia.
Mocne strony Mędrka: inteligencja i ambicja. Lubi się rozwijać i wygrywać. W przyszłości nie trzeba będzie zaganiać go do nauki.
Z czym Mędrek może mieć problemy?
Mędrek nie cierpi przegrywać, bo zawsze i wszedzie chciałby być najlepszy. Tak bardzo lubi błyszczeć, że czasem nie pozwala zabłysnąć innym. Może być nadmiernie egocentryczny, co często nie przysparza mu sympatii.
Jak postępować z Mędrkiem?
- Doceniaj go, chwal i pozwól mu błyszczeć - potrzebuje tego jak powietrza. To naprawdę wspaniałe, że w wieku czterech lat potrafi czytać albo liczyć!
- Ucz go empatii. Powinien wiedzieć, że inni też mają coś do powiedzenia i także mają się czym pochwalić. Pokazuj ich osiągnięcia.
- Ucz go cierpliwości i wyrozumiałości.
Polecamy także: Wielki geniusz w małej główce