GRY
 
 

Wakacyjna dieta maluszka

Latem smyk częściej jada poza domem – na spacerach, w podróży. O ile w ogóle chce jeść, bo upały odbierają apetyt nawet smakoszom. Jak zatem powinna wyglądać wakacyjna dieta malucha?

niemowlę, kuchnia, warzywa, owoce, jabłko, marchewka
fot. Panthermedia
Małe dziecko powinno jeść zdrowo – czy to wiosna, lato, jesień, czy zima. Ale jego dieta zmienia się z porami roku. Sprawdź, jakich zasad rozszerzania diety i komponowania jadłospisu warto się teraz trzymać.

1. Przystawiaj do piersi częściej

Twój pokarm w upały jest bardziej wodnisty, więc jeśli karmisz maluszka tylko piersią, nie musisz go dodatkowo dopajać. Jest jednak jeden warunek: musisz częściej przystawiać bobasa do piersi. 
Redakcja poleca: BLW, czyli jedzenie w sam raz do rączek dziecka [FILM]
Chcesz rozszerzać dietę dziecka metodą BLW, ale nie wiesz, jakie produkty spożywcze będą najlepsze? Mamy dla ciebie ściągę! To jedzenie zmieści się w rączce dziecka!

2. Dawaj dużo picia

Mleko modyfikowane jest gęstsze od pokarmu naturalnego, dlatego malcowi „na butelce” może chcieć się pić. Nie rozcieńczaj wtedy mleka, tylko daj mu wodę lub herbatkę odpowiednią do jego wieku. Dbaj, by w zasięgu ręki starszaka zawsze był kubeczek lub bidon z soczkiem czy wodą mineralną. Co jakiś czas przypomnij o nim smykowi!

3. Nie rób mleka na zapas

Gdy jest ciepło, w przygotowanej wcześniej mieszance pojawią się bakterie mogące wywołać zatrucie. Jeśli zamierzasz karmić malca poza domem, zabierz ze sobą gorącą wodę w termosie i mleko w proszku. Mieszankę przygotuj dopiero, gdy smyk zgłodnieje. Jeśli nie wypije całej porcji, resztę wylej.

4. Nie zmuszaj do jedzenia

Nawet jeśli nie jest niejadkiem, w upały dziecko może nie mieć apetytu. To normalne, ponieważ jego organizm nie zużywa tylu kalorii na utrzymanie stałej temperatury ciała co w chłody. Niektóre szkraby w upały są marudne. Karmienie takiego smyka na siłę może tylko pogorszyć jego samopoczucie. Jeśli jednak maluch zaczął tracić na wadze, skonsultuj się z pediatrą. Sprawdzi on, czy niechęć do jedzenia nie jest spowodowana chorobą.

5. Gotuj lekkie, proste dania

W upały lekkie dania będą dziecku lepiej smakowały, a ty mniej czasu spędzisz w kuchni. Na obiad dawaj młode warzywa z wody: ziemniaczki, kalafiora, fasolkę szparagową. Do tego wystarczy sadzone jajko, kawałek piersi z kurczaka czy fileta z łososia. Na podwieczorek zaproponuj  świeże owoce, np. śliwki, brzoskwinie – są lekkostrawne, ale sycące.
  

6. Urozmaicaj menu

Nawet najprostsze dania dla maluszka powinny być tak skomponowane, by dostarczały mu wszystkich składników odżywczych. Na jego talerzu codziennie powinny się znaleźć produkty zbożowe, nabiał, mięso lub ryby, warzywa, owoce oraz tłuszcze roślinne. Jeśli nie podajesz zupy, w skład drugiego dania oprócz mięsa, ryby lub jajek powinny wchodzić jarzynka i surówka, a na deser kompot. Jeśli chcesz podać np. ryż z owocami, to zupa powinna być sycąca, np. rosół z makaronem, natką, marchewką i kawałkiem kurczaka.
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Sezon infekcji

Karm piersią, polecamy!