kobieta, kuchnia, ciąża, jedzenie, talerz, obiad, warzywa, brokuły

Dieta na ostatni trymestr - czego potrzebuje dziecko i mama

Teraz już nikt nie ma wątpliwości, że jesteś w ciąży. Twoje kształty mówią same za siebie. Pod koniec ósmego miesiąca powinnaś przestać tyć. Ale nadal odżywiaj się racjonalnie.
Małgorzata Wódz
kobieta, kuchnia, ciąża, jedzenie, talerz, obiad, warzywa, brokuły
Nawet jeśli nadal chodzisz do pracy i spędzasz tam niemal cały dzień, powinnaś znaleźć czas, by w ciągu dnia zjeść ciepły posiłek – najlepiej taki, który sama przygotowałaś w domu. A po nim zaplanuj chwilę na relaks. Pozwól swojemu organizmowi w spokoju uporać się z porcją witamin i składników mineralnych, których mu dostarczyłaś.

Czego potrzebuje teraz dziecko
Nadal dużo białka do budowy komórek, ale także żelaza i wapnia. Aby zgromadzić zapasy potrzebne na kilka miesięcy po urodzeniu, maleństwo czerpie składniki odżywcze bezpośrednio od ciebie. Nawet niewielkie niedobory witamin i składników mineralnych mogą zaszkodzić wam obojgu.

Co powinnaś jeść
Staraj się siadać do stołu regularnie. Ale nie powinnaś się przejadać – wystarczy, że posiłki będą częstsze. Zadbaj też, aby były urozmaicone. Bez wątpienia w twoim codziennym menu powinny znaleźć się różne rodzaje białka (z mięsa, ryb, jaj, serów, masła, fasoli, soi), bo w każdym z nich są inne aminokwasy. Żółtko, płatki zbożowe, rośliny strączkowe, warzywa, owoce, razowe pieczywo – dostarczą tobie i dziecku żelaza, magnezu, potasu, witamin z grupy B, A, E i C oraz błonnika. Jedz też produkty zbożowe, kasze, ziemniaki – zawierają węglowodany. Są one bogatym źródłem skrobi, która w twoim przewodzie pokarmowym przekształca się w glukozę magazynowaną potem przez dziecko.

O czym warto pamiętać
Lubisz słoną kuchnię? Zmień przyzwyczajenia. Nadmiar soli może przyczynić się do obrzęków, bo zatrzymuje wodę w organizmie.

Nie wiesz, czy dobrze jesz?
Porównaj swoje menu z jadłospisem eksperta.

PIERWSZE śniadanie:
- kromka chleba graham z plasterkiem szynki, kiwi i nektarynką
- bułka maślana z 2 łyżkami serka ziarnistego i łyżką pestek słonecznika
- szklanka mięty z miodem
DRUGIE śniadanie:
- sałatka: czerwona papryka pocięta w paski, 4 łyżki kukurydzy, mała posiekana cebula czerwona lub biała, łyżeczka majonezu, 2 łyżki jogurtu naturalnego
- pół grahamki
- 2 plastry żółtego sera
- ok. 25 g mieszanych kiełków
- woda mineralna
Obiad:
- kuskus z polędwicą: 5 łyżek kaszy zalej wrzątkiem, dodaj łyżeczkę masła, duszone polędwiczki wieprzowe z dodatkiem
5 pieczarek i cebuli uduś na łyżce oleju, podaj z natką
- surówka z kapusty kiszonej z utartym jabłkiem
- szklanka soku wiśniowego pół na pół z wodą
Podwieczorek:
- gruszka obrana i pokrojona w cząstki, maczana w rozpuszczonej gorzkiej czekoladzie
Kolacja:
- plaster pieczonego w domu indyka na słodko z dodatkiem brzoskwini
- bułka grahamka posmarowana masłem l herbata z cytryną


Konsultacja: Edyta Gulińska specjalista w dziedzinie żywienia z SGGW.

td_dopisek.gif

 
Redakcja poleca: Przepis na chłodnik z kiełkami
Chłodnik to idealny pomysł na orzeźwiający obiad, zwłaszcza, że jest szybki, smaczny i prosty do przyrządzenia.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy