Ile kalorii jeść w ciąży? [WIDEO]

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na składniki odżywcze oraz witaminy. Nieprawidłowe żywienie w trakcie ciąży polega na spożywaniu nadmiernej ilości pokarmu, a także niewłaściwym doborze produktów. W trakcie ciąży zapotrzebowanie kaloryczne zwiększa się o około 200-300 kcal na dobę.

Zobacz inne z serii: Pogromcy mitów (10)

Same kalorie w ciąży to nie wszystko. Ważna jest jakość spożywanych produktów, duże znaczenie odgrywają tutaj składniki takie jak: żelazo, kwas foliowy, białko, inne składniki mineralne i witaminy. Twoja waga w ciąży powinna zwiększyć się od 11,5 (jeśli wcześniej ważyłaś sporo) do 16 kg (jeżeli byłaś bardzo szczupła). Waga ta nie wzrasta drastycznie, a więc zapotrzebowanie na energię również zwiększa się nieznacznie. Czy kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje? Sprawdź, co na ten temat mówi położna Maria Kuć. 

Spis treści

  1. Czy kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje?
  2. Ile jeść w ciąży?
  3. Zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży

Czy kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje?

Przyszła mama powinna jeść dwa razy więcej - za siebie i za dziecko - to zdanie niczym mantra powtarzają babcie i ciocie. Czy rzeczywiście tak jest?
- Nie uważam, że kobieta w ciąży powinna jeść dla dwóch, czyli przywiązywać uwagę większą do tego, co je, zwiększać produkty, które mają większą wartość odżywczą. To, że się mówi, że kobieta powinna jeść za dwoje - jest błędne, bo to nie znaczy, że powinna sięgnąć po kolejny talerz obiadu, tylko zwracać faktycznie uwagę na wartość odżywczą produktów - mówi położna. 

Pamiętaj, że odżywianie w ciąży jest jednym z ważniejszych czynników, które warunkują prawidłowy rozwój i wzrastanie płodu.

Ile jeść w ciąży?

Najważniejszymi posiłkami, które mają ci dostarczyć najwięcej energii i składników odżywczych, są śniadanie i obiad. Rozkład energii na 5 posiłków to:
 
  • I śniadanie 2-30%
  • II śniadanie 5-10%
  • Obiad 35-40%
  • Podwieczorek 5-10%
  • Kolacja 15-20%

Zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży

Do profesjonalnej oceny kalorycznego zapotrzebowania konieczna jest analiza wielu czynników, między innymi: wzrostu, wagi, wieku i stopniu aktywności fizycznej kobiety.

Zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży zależy przede wszystkim od wagi wyjściowej przyszłej mamy, a także trymestru ciąży. Ile kalorii dziennie powinnaś spożywać w ciąży? W drugim i trzecim trymestrze ciąży zapotrzebowanie na kalorie wzrasta o około 200-300 na dobę (dotyczy to kobiet, które już na etapie zajścia w ciążę prawidłowo się odżywiały, a także nie ważyły za dużo).

Nie każda kobieta w ciąży w trakcie drugiego i trzeciego trymestru powinna jeść w sposób bardziej kaloryczny. Niektóre przyszłe mamy powinny ilość kalorii ograniczyć, jednak zawsze pod czujnym okiem specjalisty.

Zobacz także: 
Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy