niemowlę, kuchnia, karmienie dziecka, kaszka, miseczka, łyżeczka

Kaszkowe vademecum

Jest zdrowa, to wiadomo. Ale kiedy i jak zacząć podawać ją maluszkowi? Na kolację czy na deser? Odpowiadamy!
niemowlę, kuchnia, karmienie dziecka, kaszka, miseczka, łyżeczka
Próbowanie pierwszych kaszek to dla malca doskonały trening przed jedzeniem zupek i przecierów. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami jako pierwszą do niemowlęcego menu wprowadza się kaszkę glutenową (mannę) – ale zaledwie odrobinę (tylko 2–3 g na 100 ml) – jako dodatek do innych dań.

Dziecku karmionemu piersią dodaj ją do zupki jarzynowej w piątym miesiącu, natomiast karmionemu sztucznie – w siódmym, możesz też wymieszać z mlekiem modyfikowanym następnym. To pomaga organizmowi oswajać się z glutenem i lepiej tolerować go w przyszłości.
Pamiętaj! Obserwuj reakcję dziecka po takim posiłku. Wzdęcia lub biegunka mogą świadczyć o alergii.

Śniadanie?
Siódmy miesiąc życia to czas na kaszkę jako samodzielne danie. Zacznij od kukurydzianej lub ryżowej. Dobrze, by w tym czasie szkrab trzymał już stabilnie główkę i utrzymywał się w pozycji siedzącej z podparciem. Powinien też okazywać zainteresowanie nowymi potrawami, np. z zaciekawieniem obserwować posiłek dorosłych. Wybranie właściwego momentu na podanie pierwszego „dorosłego” posiłku to podstawa sukcesu w rozszerzaniu diety.

Nie z butelki!
Kaszka powinna być półpłynna, ale nie wlewaj jej do butelki ze smoczkiem z bardzo dużą dziurką, bo dziecko może się zadławić. Podawaj ją łyżeczką. Zanim jednak użyjesz łyżeczki, która może zniechęcić malucha, podaj odrobinę kaszki na... własnym palcu. Jeśli dziecko z zaciekawieniem smakuje nową potrawę, nabierz trochę kaszki na łyżeczkę, wsuń ją do buzi malca, lekko naciskając na język. Gdy maluszek ponownie otworzy usta, daj dokładkę.

Dla każdego coś smacznego
W sklepach znajdziesz kaszki, które przygotowuje się na mleku modyfikowanym lub tylko z dodatkiem wody. Wybór kaszek dla niemowląt jest tak duży, że na pewno znajdziesz coś pysznego dla maluszka. Mogą być np. z owocami, melisą (na przespaną noc), z witaminami, probiotykami (cała gama kaszek pomocnych przy bólach brzuszka).

Kaszka kukurydziana bez glutenu
Bardzo lekkostrawna, świetna dla niemowląt i wszystkich dzieci, które mają problemy z brzuszkiem. Można ją też podawać dzieciom na diecie bezglutenowej. Ma dużo białka, wapnia, potasu, fosforu, witaminy A, E. I sporo tłuszczu o wysokiej wartości odżywczej – ponad 50 proc. z nich to NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, potrzebne mózgowi. Od 5. miesiąca.
Jak podawać? Na słodko, np. z owocami (jabłka, gruszki, śliwki, rodzynki) i orzechami. Można ją też dodawać do gulaszów, zup, robić z niej zapiekanki.

Wypróbuj nasz przepis: Kaszka kukurydziana z owocami »



Kaszka ryżowa dla bobasa

To z ryżu najczęściej są robione kaszki dla niemowląt. Bo są lekkostrawne, zawierają łatwo przyswajalną skrobię. Wszystkie kaszki dla niemowląt są hydrolizowane, to znaczy zawarte w nich białko jest pocięte na mniejsze kawałki. Dzięki temu są właśnie lżej strawne. Kaszki wzbogaca się witaminami z grupy B oraz składnikami mineralnymi (szczególnie żelazem), których często brakuje niemowlętom. Niektóre kaszki mają też dodane prebiotyki i probiotyki, czyli składniki, które pomagają układowi odpornościowemu. Warto szukać kaszek z pełnego ziarna, mają one naturalnie więcej witamin. Od 5. miesiąca.
Jak podawać? Do kaszek ryżowych wystarczy dodać mleko modyfikowane lub mieszankę bezmleczną, którą pije dziecko (dla urozmaicenia smaku warto do nich wrzucić owoce). Można je też dodawać do zup.

Wypróbuj nasz przepis: Przysmak z leśnymi owocami »

Kasza gryczana - samo zdrowie
Najwartościowsza z kasz, najbogatsza w wysokiej jakości białko, żelazo, wapń, potas, a także witaminy z grupy B. Jest cennym źródłem magnezu oraz witaminy P, zwanej rutyną, która wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne. Kasza gryczana może być gruba (prażona), biała (nieprażona – najcenniejsza, ma najwięcej witamin), krakowska (łamana). Nie zawiera glutenu. Od 11. miesiąca.
Jak podawać? Z mięsem, kwaśnym mlekiem, jajkiem, gołąbkami; znakomite są placki z kaszy gryczanej, podawane podobnie jak ziemniaczane.

Wypróbuj nasz przepis: Pierożki z gryką »

Kasza manna nie tylko do mleka
Z pszenicy. Drobniutka, więc ma mniej wartości niż gryczana czy jaglana, za to najbardziej lekkostrawna. Zawiera gluten, więc nie jedzą jej maluchy na bezglutenowej diecie. Można z niej zrobić zupę mleczną, budyń, dodawać do ciast, zup. Można ją podawać już od szóstego miesiąca, ale w małych ilościach (łyżeczka kaszki dodawana do zupy jarzynowej, ma to być swego rodzaju szczepionka chroniąca dziecko przed celiakią). W większych ilościach kaszę mannę można podawać od 10. miesiąca.
Jak podawać? Na słodko, z różnymi owocami, ugotowana na gęsto i pokrojona w kostkę będzie świetnym dodatkiem do zup.

Wypróbuj nasz przepis: Ciasto z bakaliami »

Kasza jęczmienna gruba lub drobna
Z jęczmienia robi się kilka rodzajów kasz: pęczak, wiejską, perłową, z których najbardziej lubiana przez dzieci jest perłowa (gruba, średnia i drobna). Od 10. miesiąca.
Jak podawać? Kaszę perłową można dodawać do zup, dań mięsnych, rybnych, warzywnych lub podawać na słodko. Zawiera gluten, ale w małych ilościach.

Wypróbuj nasz przepis: Pyszne kotleciki »

Kasza jaglana na słodko i słono
To kasza z prosa, bardzo dobra dla dzieci, bo lekkostrawna i słodkawa. Bardzo bogata w białko, a jest to białko najwyższej jakości, wcale nieustępujące temu, które znajduje się w mięsie czy rybach. Jaglana kasza ma mnóstwo witamin z grupy B, wapń, fosfor, potas, żelazo. Nie zawiera glutenu, więc mogą ją jeść dzieci na diecie bezglutenowej. Od 9. miesiąca.
Jak podawać? W postaci zapiekanki, np. na słodko z rodzynkami, gruszkami, śliwkami. Można też dodawać ją do warzyw, ryb, mięsa, zup.

Wypróbuj nasz przepis: Zupa pomidorowa z kaszą jaglaną »


mtj_dopisek.gif


Redakcja poleca: Programowanie żywieniowe u dzieci: jak komponować jadłospis, żeby dzieci były zdrowe?
Programowanie żywieniowe we wczesnym okresie życia jest bardzo ważne dla zdrowia i metabolizmu w przyszłości. To, w jaki sposób będzie odżywiane dziecko, wpłynie nie tylko na jego zdrowie, lecz także nawyki żywieniowe w dorosłym życiu. Zbilansowana i bogata w owoce i warzywa dieta jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Oceń artykuł

Ocena 6 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy