dziecko, kuchnia, jedzenie, maluch, warzywa

ABC mięsa w diecie dziecka

Kiedy i jakie mięso podać dziecku? Czy niemowlę nie je go zbyt mało lub za dużo? Poznaj odpowiedzi.
Aleksandra Sobieraj
dziecko, kuchnia, jedzenie, maluch, warzywa
Jest w nim tyle ważnych składników odżywczych, że trudno je czymkolwiek zastąpić – choć przeciwników mięsa jest sporo, to ma ono wielu zwolenników. Jeśli należysz do tych drugich, utwierdzimy cię w twoich poglądach. Jeśli do przeciwników – przekonasz się, że jest wartościowe.

Kiedy zacząć dodawać mięso do posiłków dla dziecka?

W 6. miesiącu życia dzieciom karmionym butelką, w 7. – karmionym piersią. Po 4. miesiącu życia kończą się w organizmie malca zgromadzone w życiu płodowym zapasy żelaza, którego dobrym źródłem jest właśnie mięso. Początkowo trzeba je gotować osobno i dodawać do zupki po zmiksowaniu lub posiekaniu. W kolejnych miesiącach może być gotowane razem z warzywami.
Redakcja poleca: Programowanie żywieniowe u dzieci: jak komponować jadłospis, żeby dzieci były zdrowe?
Programowanie żywieniowe we wczesnym okresie życia jest bardzo ważne dla zdrowia i metabolizmu w przyszłości. To, w jaki sposób będzie odżywiane dziecko, wpłynie nie tylko na jego zdrowie, lecz także nawyki żywieniowe w dorosłym życiu. Zbilansowana i bogata w owoce i warzywa dieta jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Ile mięsa powinien jeść niemowlak?

W 6.–7. miesiącu życia wystarczy dodać do zupki ok. 10 g mięsa (po ugotowaniu), pod koniec 1. roku życia ilość ta może się podwoić. Mięso możesz podawać dziecku (i sama jeść) codziennie. Wystarczy jedna porcja na obiad (plus plasterek dobrej wędliny na drugie śniadanie lub kolację). Składniki odżywcze są w nim tak skoncentrowane, że wystarczy zjeść porcję, by organizm dostał to, czego potrzebuje. Dwa razy w tygodniu mięso warto jednak zastąpić rybą – tłustą, morską, która zawiera m.in. cenne kwasy omega-3.

Jak przyrządzać mięso dla dziecka?

Wybieraj chude gatunki mięs i gotuj je, duś lub piecz. Smaż rzadko, najlepiej krótko, bez panierki i na dobrze rozgrzanym tłuszczu. 100 g chudego mięsa po ugotowaniu dostarcza 100 kcal, jako panierowany kotlet – nawet 350 kcal.
  [content:8_1321,0_6915,0_19864,0_20267:CMNews]

Czy wszystkie rodzaje mięsa mają podobne wartości odżywcze?

Nie. Białe gatunki, np. indyk, kurczak, królik, mają mało czerwonego barwnika, czyli mioglobiny, i są chudsze. Dietetycy właśnie je polecają. Nie znaczy to, by w ogóle nie jeść wołowiny, cielęciny czy wieprzowiny. Jednostronna dieta może być przyczyną niedoborów ważnych składników odżywczych. Czerwone mięso zawiera dużo żelaza hemowego, koniecznego do produkcji czerwonych krwinek.

Jak kupić dobre mięso?

W sklepach ze zdrową żywnością pytaj o mięso ekologiczne – jeśli ma certyfikat, pochodzi od zwierząt, które nie były karmione paszą z dodatkiem antybiotyków, stymulatorów wzrostu. To ideał. Kupuj je też w zwykłych sklepach, nigdy na bazarze lub targu. Wybieraj chude, świeże, mało przekrwione mięso. Nie kupuj gotowego mielonego!


Dyskutuj na forum: Mięso w diecie dziecka »

Mięso dla dziecka - białe czy czerwone?

Spośród wielu gatunków mięsa wybierz najlepsze i najbardziej odżywcze dla swojego dziecka.

Królik (od 6.–7. miesiąca)
Delikatny, chudy, lekkostrawny. Ma więcej białka niż wołowina, cielęcina czy wieprzowina. Zawiera mało tłuszczu, ale za to dużo witamin z grupy B. Rzadko alergizuje.

Cielęcina (od 7. miesiąca)
Lekkostrawna. Choć podobnie jak wołowinę zalicza się ją do tzw. mięs czerwonych, to jest delikatniejsza. Często cielęciny nie mogą jeść dzieci uczulone na białko mleka krowiego.

Kurczak (od 6.–7. miesiąca)
Lekkostrawny, hipoalergiczny. Zdejmuj z niego skórę, bo zawiera dużo tłuszczu. Kupuj kurczaki wiejskie, nie fermowe – są zdrowsze, choć gotują się dłużej.

Indyk (od 6.–7. miesiąca)
Zawiera sporo białka i mało tłuszczu, najchudsza jest pierś z indyka. W udkach są włókna kolagenowe. Mięso indycze jest delikatne, kruche, smaczne.

Jagnięcina (od 7. miesiąca)
Bardzo delikatna, smaczna, nietłusta. Niezwykle rzadko powoduje uczulenia. Dobrze smakuje z miętą oraz warzywami.Przed pieczeniem warto ją skropić cytryną i oliwą.

Wołowina (od 7. miesiąca)
Ma trzy razy więcej żelaza niż kurczak, ale też więcej tłuszczu. Nie jest dobra dla dzieci uczulonych na białka mleka. Nie należy jej jeść na surowo (np. w postaci tatara).

Wieprzowina (od 7. miesiąca)
Jest smaczna, zawiera sporo tłuszczu, ale dużo witamin i żelaza. Jest najbogatsza w witaminę B1 ze wszystkich mięs. Najchudsze są polędwica, schab, szynka.

Kaczka (od 2. roku)
Jest kaloryczna, ale bogata w składniki odżywcze: białko, żelazo, witaminy z grupy B. Mięso z piersi kaczki można piec lub gotować.

Mięso buduje i wzmacnia

Mięso zawiera dużo składników odżywczych ważnych dla organizmu, m.in.: 
  • Białko – główny budulec komórek i tkanek organizmu. Białko mięsa jest dobrze przyswajalne. Im chudsze mięso, tym więcej w nim białka.
  • Żelazo – zapobiega anemii, zwiększa odporność organizmu na infekcje. Jego niedobory mogą również powodować problemy z koncentracją, uczeniem się. 
  • Cynk – ważny dla skóry, błon komórkowych. Ma też wpływ na odporność organizmu. Jego zwiększonych ilości potrzebują m.in. kobiety w ciąży i karmiące.
  • Witaminy B1 i B2 – potrzebne są m.in. do prawidłowej pracy układu nerwowego. Biorą udział w przemianach białka, tłuszczów i węglowodanów w organizmie.
  • Witamina B12 – niezbędna do wzrostu wszystkich komórek organizmu, wraz z kwasem foliowym uczestniczy w tworzeniu DNA, zapobiega niedokrwistości. 
  • Witamina PP – do prawidłowej pracy potrzebują jej m.in. mózg i układ nerwowy. Konieczna do tworzenia niektórych hormonów.
  [content:0_3061,0_19866,2_1273,0_15465:CMNews]

Dyskutuj na forum: Mięso w diecie dziecka »


Konsultacja: Halina Weker, specjalista w dziedzinie żywienia, kieruje Zakładem Żywienia w Instytucie Matki i Dziecka.

 
td_dopisek.gif

 
Oceń artykuł

Ocena 5 na 8 głosy

Zobacz także

Popularne tematy