Dieta

Programowanie żywieniowe u dzieci: jak komponować jadłospis, żeby dzieci były zdrowe?

Programowanie żywieniowe we wczesnym okresie życia jest bardzo ważne dla zdrowia i metabolizmu w przyszłości. To, w jaki sposób będzie odżywiane dziecko, wpłynie nie tylko na jego zdrowie, lecz także nawyki żywieniowe w dorosłym życiu. Zbilansowana i bogata w owoce i warzywa dieta jest kluczowa dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Programowanie żywieniowe zakłada, że to, czym żywimy dziecko w pierwszych miesiącach i latach jego życia (a nawet wcześniej: jeszcze w ciąży!), przekłada się na funkcjonowanie jego organizmu w przyszłości. Szczególnie ważne jest dla metabolizmu człowieka. Odpowiednia dieta, czyli właśnie programowanie żywieniowe, może uchronić dziecko (także w dorosłości) przed chorobami metabolicznymi i cywilizacyjnymi, m.in. cukrzycą typu 2, chorobami serca i krążenia, a nawet niektórymi typami nowotworów.

Programowanie żywieniowe dziecka:

Podstawy programowania żywieniowego

Programowanie żywieniowe dziecka jest niezwykle ważne, ponieważ decyduje nie tylko o jego zdrowiu w przyszłości, ale wpływa też na późniejsze świadome wybory żywieniowe. W ramach mądrego odżywiania dziecka komponuj jego jadłospis z żywności bez konserwantów, sztucznych barwników i niezdrowych tłuszczów.  Dzięki tym założeniom programowania żywieniowego możesz zaplanować dziecięce zdrowie na lata:

  • Podawaj dziecku warzywa.
  • Nie dawaj zbyt wielu słodyczy.
  • Karm regularnie – nie za rzadko, ale i nie za często.
  • I najważniejsze: traktuj dziecięce żywienie poważnie.

Jak zdrowo żywić dziecko?

Programowanie żywieniowe dziecka powinno opierać się zbilansowanej diecie bogatej przede wszystkim w warzywa, a nie - wbrew powszechnemu przekonaniu - mięso, które powinno być spożywane najwyżej 2 razy dziennie.
Prof. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, gastrolog z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, zauważa, że ogromną rolę we właściwym odżywianiu dziecka mają rodzice – to oni przyzwyczajają dziecko do smaków i to oni są odpowiedzialni za to, do czego dziecko będzie wracało w przyszłości:

 – Mamy nauczyć dziecko, że są pewne dania niezbędne w codziennym menu. Wbrew obiegowym opiniom, do takich niezbędnych codziennych dań wcale nie należy mięso – wyjaśnia prof. Wojciechowska.

Białko, którego źródłem jest mięso, jest także obecne w roślinach, najczęściej strączkowych, takich jak: soczewica, groch i fasola – a przede wszystkim soja i w zbożach: ryżu, owsu, prosie, pszenicy, orkiszu czy życie. Produkty sojowe, takie jak tofu i tempeh, także są bogate w białko i to właśnie do nich od najmłodszych lat należy zachęcać dzieci. Nie wolno zapominać też o rybach, które są doskonałym źródłem dobroczynnych kwasów omega-3, pierwiastków takich jak selen, a także witamin i białka – o ile dziecko nie ma na nie alergii.

Błędy żywieniowe popełniane przez rodziców 

Wielu rodziców ma tendencje do dosładzania dzieciom posiłków. Najmłodsi otrzymują zbyt wiele produktów słodkich, słonych, tłustych, a za mało nabiału i przede wszystkim owoców oraz warzyw. Rodzice często, gdy dziecko nie chce jeść warzyw, szybko rezygnują z przekonywania ich do jarzyn lub dosładzają je w przekonaniu, że lepiej, aby dziecko zjadło słodkie warzywa, niż nie zjadło ich wcale. Należy uczyć dziecko prawdziwych smaków i dać mu szanse, aby się do nich przekonało – nawet jeżeli odwlecze się to w czasie.

Programowanie żywieniowe nie wyklucza słodyczy

Nie znaczy to, że dziecko powinno całkowicie unikać słodyczy. Jak zaznacza prof. Wojciechowska:
– Życie to ciągła walka, jak to się mówi. Słodycze też są dla ludzi, ale niech to będzie deser, a nie batonik na śniadanie. Słodycze są elementem jedzenia, ale nie są nagrodą. Nie nagradzajmy dziecka słodyczami – radzi profesor. 

Dieta dziecka powinna być oparta przede wszystkim na regularnych posiłkach (najlepiej pięciu w równych odstępach czasowych). Oprócz wspomnianego białka ważne są też pełnowartościowe węglowodany (kasze gryczane, makarony, razowy chleb, ziemniaki) w ilościach dostosowanych do potrzeb dziecka.

Programowanie żywieniowe w ciąży

Programować dziecko żywieniowo można zacząć już w ciąży. Dieta ciężarnej powinna być zbilansowana, pełnowartościowa i oparta na piramidzie zdrowego żywienia. Nawyki żywieniowe wyniesione z ciąży dobrze jest kontynuować także po porodzie i od najmłodszych lat przekazywać je dzieciom.

Film powstał we współpracy z prof. Małgorzatą Kozłowską-Wojciechowską, gastrolog z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Zobacz także:

Kobieta w kuchni, odchudzanie, jedzenie, sposób na odchudzanie
Fotolia
Mama
Wiesz, co jesz - test
zestaw-z-miską.jpg
Dieta
Sprawdzamy zastawy - test
Są dzieci, u których apetyt może zależeć od zastawy, z której będą jeść Tylko jaką wybrać?
Zdrowe sok
Fotolia
Żywienie
Co ty wiesz o sokach dla dziecka? – test
Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Partner
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Partner
Polecamy
Porady
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
cytaty na urodziny
Cytaty i przysłowia
Mądre i piękne cytaty na urodziny –​ 22 sentencje urodzinowe
Joanna Biegaj
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile wypada dać na chrzciny w 2022 roku? – kwoty dla rodziny, chrzestnych i gości
Luiza Słuszniak
gdzie nad morze z dzieckiem
new badge ranking small
Niemowlę
Gdzie nad morze z dzieckiem? TOP 10 sprawdzonych miejsc dla rodzin z maluchami
Hanna Szczesiak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki (urlop na dziecko) – wszystko, co trzeba wiedzieć o nowym urlopie
Joanna Biegaj
pesel po 2000
Prawo i finanse
PESEL po 2000 - zasady jego ustalania
Agnieszka Majchrzak
hiszpańskie imiona
Imiona
Najczęściej nadawane hiszpańskie imiona - ich znaczenie oraz polskie odpowiedniki
Joanna Biegaj
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2022: ile dni, ile płatny, wniosek, dokumenty
Magdalena Drab
przedmioty w 4 klasie
Aktualności
Jakie są przedmioty w 4 klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/2023? [LISTA]
Ewa Janczak-Cwil
300 plus
Prawo i finanse
300 plus 2022 – dla kogo, kiedy składać wniosek?
Małgorzata Wódz
na komary dla niemowląt
Zdrowie
Co na komary dla niemowląt: co wolno stosować, czego unikać?
Ewa Janczak-Cwil
urwany kleszcz
Zdrowie
Urwany kleszcz: czy usuwać główkę kleszcza, gdy dojdzie do jej oderwania?
Ewa Janczak-Cwil
Bon turystyczn atrakcje dla dzieci
Czas wolny
Bon turystyczny – atrakcje dla dzieci, za które można płacić bonem
Ewa Janczak-Cwil
300 plus dla zerówki 2021
Aktualności
300 plus dla zerówki w 2022 roku – czy Dobry Start obejmuje sześciolatki?
Joanna Biegaj
rekrutacja do liceum
Wychowanie
Jak wygląda rekrutacja do liceum 2022/2023? Jak dostać się do dobrego liceum?
Joanna Biegaj